موشن کپچر با استفاده از ماوس و کیبورد

ali3dtech

Member
سلام دوستان

میخواییم توی این آموزش یاد بگیریم که چطوری میشه با استفاده از ماوس و کیبورد اشیای داخل یک صحنه رو حرکت داد.


شروع کار:

1- یک عدد Teapot توی صحنه خلق کنید

2- از منوی Graph Editor گزینه Track Editor - Curve Editor را انتخاب کنید.

3- از قسمت سمت چپ Teapot01 را پیدا کرده و به زیر موضوع Transform بروید.

4- بر روی Position کلیک کنید تا زرد رنگ شود و بعد بر روی آن راست کلیک کنید. سپس از منوی باز شده گزینه Assign Controller را انتخاب کنید و از لیست باز شده نیز گزینه Position Motion Capture را انتخاب کنید.

5- یک پنجره مانند شکل زیر برایتان باز میشود که بر اسای تغییر مکان نسبت به هر کدام از محورهای مختصاتی که مایل بودید را انتخاب کنید و بر روی کلید None آن بزنید تا یکی پنجره باز شود. سپس از این پنجره Mouse Input Device را انتخاب کنید.
(البته اگه بخوایین میتونین گزینه Keyboard Input Device را هم انتخاب کنین)

212wmjq.jpg


6- حالا به نوار Utility بروید و از آنجا گزینه Motion Capture را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید. (یه پیغام هشدار الان بهتون احتمالا میده که مهم نیست) در ضمن اگر این گزینه را ندارید باید بر روی کلید More که در بالای همین کلید ها هست بزنید و بعد Motion Capture را انتخاب کنید.

7- حالا از لیست دیده شده این عبارت را باید داشته باشید: Teapot01\Position
روی کلید سفید رنگ کنارش کلیک کنید تا قرمز شود. بعد هم بر روی کلید Start بزنید تا شروع به ضبط کردن حرکات موس شما در محوری که انتخاب کرده اید بشود. (مطابق شکل زیر)
*** البته پیشنهاد میکنم اول روی کلید Test بزنید تا ببینید سرعت و نوع تغییر چطوریه تا بعد برای انجام انیمیت ازش استفاده کنین***


icjrdz.jpg



امیدوارم مفید بوده باشه.

بقیه گزینه ها هم مشابه همین هستن. اگه سوالی داشتین اگر بلد بودم خوشحال میشم کمک کنم.
 

*Mostafa*

Member
جالب بود.
شما خودت تا حالا بازي تحت تري دي مكس درست كردي؟ منظورم يه بازي خيلي كوچيك در حد دنبال يه امتياز رفتنه.
البته فكر نكنم براي كسايي كه مكس اسكريپت رو زياد كار كردن، كار زيادي باشه. :wink:
 

hellboy3d

Member
سلام
عالی بود ایول
حالا چطوری اف ک ریگ رو یه همچین حالت بهش داد
در مورد حرکت با کیبورد هم یه توضیح بده ممنون چون زیاد جلو نمی ره
 

ali3dtech

Member
شما خودت تا حالا بازي تحت تري دي مكس درست كردي؟ منظورم يه بازي خيلي كوچيك در حد دنبال يه امتياز رفتنه.
البته فكر نكنم براي كسايي كه مكس اسكريپت رو زياد كار كردن، كار زيادي باشه. :wink:

ممنون مصطفی جان
باید بگم نه من بازی نساختم چون مکس اسکریپت رو فقط در حد آشنایی بلدم. باهاش هنوز وقت نشده خیلی کار کنم.


سلام
عالی بود ایول
حالا چطوری اف ک ریگ رو یه همچین حالت بهش داد
در مورد حرکت با کیبورد هم یه توضیح بده ممنون چون زیاد جلو نمی ره

مرسی hellboy3d جان
برای FK ها من یه بار امتحان کردم و هرچقدر باهاش دست و پنجه نرم کردم نشد. :cry: البته نه اینکه نشه ولی FK ها رو از هم جدا میکرد و این به درد نمیخورد. خلاصه اون چیزی که توی ذهن من بود و مطمئنا توی ذهن شما هم هست رو نتونستم باهاش پیاده کنم. شایدم من بلد نبودم.

حالا الان که دارم میرم بیرون کار دارم ولی شب اومدم حتما آموزش با Keyboard رو هم میزارم. :wink:

اگه بازم مشکلی یا چیز دیگه ای بود بگید ما در خدمتیم. :lol:
 

ali3dtech

Member
سلام دوستان

اینم برای استفاده با کیبورد:


کاملا مشابه با استفاده با ماوس با این تفاوت که در عکس اولی شماره ی 2 را که میبینید به شکل زیر تبدیل میشود:

2qk6scm.jpg


حالا باید فقط یه کاری بکنید اونم اینکه روی اون قسمت قرمز رنگ کلیک کنید از اونجا یکی از کلید های پیش فرض گذاشته شده رو انتخاب کنید. (اگه غیر از اینا چیزی خواستید باید روی کلیدی که سبز رنگش کردم کلیک کنید و بعد یه کلیدی که میخوایین ازش استفاده کنید رو یک بار فشار بدین تا اونو براتون درنظر بگیره)

بعد از انجام این کار که میدونید دیگه باید به همون قسمت Utility برین و گزینه Motion Capture رو فعال کنید و بقیش رو هم مشابه قبل انجام بدین.

فقط یه نکته که توی استفاده از کیبورد میمونه اینکه برای ماوس همونطور که دیده بودین با تکون دادن و جابجا کردن ماوس میتونستین آبجکت مورد نظرتون رو به هر سمتی که مشخص کرده بودین تکون بدین. اما توی استفاده با کیبورد شما فقط میتونین به یک جهت آبجکت مورد نظرتون رو تکون بدین. که اینم به این صورته که وقتی کلید مورد نظر رو فشار میدین، جسم به سمت محور مورد نظر شما با توجه به شتاب و محدوده حرکت، شروع به حرکت کردن میکنه و تا به حد آخرینش برسه. بعد از ول کردن کلید، خواهید دید که جسم به سمت مکان اول با توجه به شتاب و سرعت درنظر گرفته شده برمی گرده.

برای دونستن اطلاعات بیشتر هم من این پارامترها رو توضیح میدم تا بتونین دقت و سرعت و نهایت حرکت توی رفت و برگشت رو درست مطابق باب میل خودتون تنظیم کنین:


Attak: سرعت حرکت در مسیر رفت (عددی بین 0 تا 1) --- ( "0" به مفهموم درجا رسیدن و "1" به مفهموم رسیدن به مسیر بر اساس میزان Time تعیین شده)
Sustain: میزان عقب نشینی بعد از رسیدن به انتهای مسیر رفت (عددی بین 0 تا 1) --- ( "0" به مفهموم برگشت کامل به مکان اولیه و "1" به مفهموم برگشت نداشتن در انتهای مسیر رفت)
Decay: سرعت رسیدن به Sustain (عددی بین 0 تا 1) --- ( "0" به مفهموم درجا رسیدن و "1" به مفهموم رسیدن به مسیر بر اساس میزان Time تعیین شده)
Release: سرعت حرکت در مسیر برگشت (عددی بین 0 تا 1) --- ( "0" به مفهموم درجا رسیدن به نقطه ی شروع و "1" به مفهموم رسیدن به نقطه ی شروع بر اساس میزان Time تعیین شده)

Time: همون زمان رسیدن به مقصد که همون Range میباشد
Range: میزان دور شدن جسم از مکان اولیه ی خود


دوستان عزیز اگه یه مقدار توضیحات پیچیده بود بهتره یه بار خودتون تست کنید تا کامل دستتون بیاد سیستم چجوریه
 

Sampro

Member
سلام دوستان

میخواییم توی این آموزش یاد بگیریم که چطوری میشه با استفاده از ماوس و کیبورد اشیای داخل یک صحنه رو حرکت داد.

سلام علي جان
هر چي زور زدم که بفهمم اين چيه (موشن کپچر) فايده نداشت . من با استفاده همون دکمه ي Move اشيا رو حرکت مي دم . آيا اين يه روش ديگس .
مي شه يه توضيح (يا رفرنس) در موردش بدين . :cry:
ممنون
 
آخرین ویرایش:

hosienmax100

3D Artist
علی جان ممنون عالی بود

خسش نباشی!

سایز عکس ها رو کم کن پدرم در اومد تا صفحه لود شد

مرسی
 

Sampro

Member
علي جان
من اون قسمت رفتم ولي چيز زيادي متوجه نشدم . دوستان از يه جور دستگاه صحبت مي کردن که براي ايجاد انيميشن واقعي به کار مي ره . (جالب بود) ولي آيا اين آموزشي که گذاشتي براي کار با اون دستگاهه ؟ :neutral:

hellboy عزيز
شرمنده اين وسط سوال مي کنم :cry:
 

ali3dtech

Member
سلام
علی جون دمت گرم مرسی
میگم در مورد کلید فریم هاش هم توضیح میدی
ممنون

خواهش میکنم دوستی جان

منظورت از کلید فریمهاش رو نفهمیدم کدومو میگی. دقیق بگو کدومان و اسم و آدرسش رو بده. شرمنده دیگه

بگو تا اگه بلد بودم توضیح بدم.

قربانت
 

ali3dtech

Member
علي جان
من اون قسمت رفتم ولي چيز زيادي متوجه نشدم . دوستان از يه جور دستگاه صحبت مي کردن که براي ايجاد انيميشن واقعي به کار مي ره . (جالب بود) ولي آيا اين آموزشي که گذاشتي براي کار با اون دستگاهه ؟ :neutral:

hellboy عزيز
شرمنده اين وسط سوال مي کنم :cry:

سلام Sampro جان

فقط چون بحثش خیلی مفصله من مختصر توضیح میدم. باید ببخشید دیگه

اول اینو بگم که انی که من گفتم با اونی که شما خوندی یه مقدار تفاوت داشت. اما بیس کارشون همینه. حالا توضیحات رو بخون تا شاید بیشتر متوجه بشی عزیز جان:


ببین دوست گلم توی تری دی مکس یه امکانی با نام Motion Capture هستش که برای اینکه شما یک سری از انیمیت کردنتهایی رو که ساختنش بصورت معمولی و توی خود تری دی هم خیلی سخت و هم خیلی وقت گیر هستش رو باهاش انجام میدن.
حالا چطوری؟
اینطوریه که
یه سری دستگاههای از پیش طراحی شده رو میزارن برای ضبط کردن حرکات برای انیمیت کردن مثلا یک کاراکتر (که البته نوعها وانواع مختلفی داره)
یک نفر (منظور یک آدمی که بتونه یک سری حرکات مثل راه رفتن و دویدن و ... رو انجام بده) میارن و بهش یک سری سیستم و وسائل نصب میکنن

حالا شما فرض کن ما یک کاراکتر آدم ساختیم که میخواییم توی تری دی مکس بهش انیمیت بدیم.
بعنوان مثال توی یک محلی شروع به دویدن بکنه و بعد از یه جایی بره بالا و بعد بپره و بعدش مثلا از روی زمین یه چیزی برداره و... خلاصه یک سری حرکات انجام بده.
ساختن این حرکات به صورت معمولی اگه بخوای واقعا کار طبیعی باشه خیلی زمان بره
برای همین میان و از این سیستم Motion Capture استفاده میکنن

خب این کاراکتر رو در نظر داشتی؟
حالا طرز استفاده از این سیستم هم اینطوریه که گفتم به یک نفر یک سری تجهیزات وصل میکنن که دستگاهها بتونن موقعیت دست ها و پاها و حرکات اون شخص رو ثبت و ضبط کنن
بعد اون شخص شروع میکنه به انجام یک سری حرکات که از قبل برای اون تعریف شده و این دستگاه هم اطلاعات و موقعیت های کاراکتری اون رو ضبط میکنه و در همین حین شما میتونی شاهد حرکت داده شدن اون کاراکتری که ساخته بودین بشین.

به همین سادگی بود البته مطلب خیلی زیاده من دیگه خیلی خلاصش کردم.




حالا
این چیزی که من آموزشش رو گذاشتم هم مربوط به همین میشه اما نه از طریق دستگاههای آنچنانی و با هزینه های گزاف خودش. بلکه با استفاده از ابزارهای موجود مثل کیبور و ماوس و حتی جویستیک
البته مصلما این کجا و آن کجا...!!!! قدرتی که اون سیستم ها دارن اصلا قابل مقایسه با این ماوس و کیبورد نیستشا اما برای رفع احتیاج بعضی حرکات که آدم بخواد خیلی ظریف انجام بده میتونه از این قسمت تری دی بهره بگیره


دوست گلم امیدوارم تونسته باشم مفهموم رو برسونم

باقیش رو بورو تحقیق کن که توی اینترنت مطالب زیاده
حتی فیلمهاش هم هست. اگه توی اون سایتی که اول همون تاپیک گذاشته شده بری میتونی اطلاعات هرچند کم ولی مفیدی پیدا کنی و اگه دوس داشتی فیلماهوش رو هم دانلود کنی



برای همه آرزوی موفقیت دارم

علی
 

Sampro

Member
يه دنيا ممنون علي جان .
مشکل من هم در اين مورد بود . با اين حساب آموزش جالبي گذاشتي .
يعني براي انيميت هاي ساده تر به جاي اون دستگاه از ماوس و صفحه کليد استفاده بشه . جالبه ... واقعا جالبه .
 

hellboy3d

Member
سلام
ممنون علی جون
خب منظورم اینکه برای هر حرکت کلید می زنه
می خوام بئونم چطوری برای هر حرکته یا به صورت کلی و....
 

roohollah

Banned
سلام
منم یک نکته بگم؟
زاویه X,y دوربین رو به موس لینک کنید(سنسیویتی رو پایین بیارین)
حالا حال کنین!
=============2
مچ دست رو به موس لینک کنین....
حالا حال کنین!
=============3
کتف رو به جوی استیکه هواپیما وصل کنین...
حالا حال کنین!
=============4
برین موشن کپچر ساخت ایرانیهارو رو مشاهده کنین...
حالا حال کنین!
=============5
REALVIZ_MOVIMENTO_V1.0-XFORCE رو دانلود کرده، لباسش رو (که 10 هزار تومن خرج داره) بدوزید! دوربینم (کنون ها خوبن) بخرین...
حالا منم خبر کنین, با هم حال کنیم!!!!!!!
 

ali3dtech

Member
سلام
ممنون علی جون
خب منظورم اینکه برای هر حرکت کلید می زنه
می خوام بئونم چطوری برای هر حرکته یا به صورت کلی و....

hellboy3d جان بابا یه مقدار توضیح بده چیزی نمیشه که عزیز...:-? باور کن من هنوز منظورتو متوجه نشدم دوستی...:cry:
مرسی


سلام
منم یک نکته بگم؟
زاویه X,y دوربین رو به موس لینک کنید(سنسیویتی رو پایین بیارین)
حالا حال کنین!
=============2
مچ دست رو به موس لینک کنین....
حالا حال کنین!
=============3
کتف رو به جوی استیکه هواپیما وصل کنین...
حالا حال کنین!
=============4
برین موشن کپچر ساخت ایرانیهارو رو مشاهده کنین...
حالا حال کنین!
=============5
REALVIZ_MOVIMENTO_V1.0-XFORCE رو دانلود کرده، لباسش رو (که 10 هزار تومن خرج داره) بدوزید! دوربینم (کنون ها خوبن) بخرین...
حالا منم خبر کنین, با هم حال کنیم!!!!!!!

داداش روح الله ببینم تاحالا خودت برای Biped تستش کردی؟
چون من تست کردم ولی جواب نمیده.
وقتی مثلا قسمت آرنج دست رو به Rotation نسبت میدی و تکونش میدی، آرنج از قسمت قبلی دست که بازو باشه جدا میشه.
اگه شما تست کردی و درست بوده بگو ببینیم چجوریه تا همه با هم حال کنیم.:D (به قول خودت گفتما):wink:
 

roohollah

Banned
اگه شما تست کردی و درست بوده بگو ببینیم چجوریه تا همه با هم حال کنیم.
آره
صبر کن
الان قلقشو میگم
بزار سیمولیت این یارهه تموم شه
....
...
......
هام
خوب:
اینم مچ...
حله؟
بقیشونم همینه...
کلا چرخوندن باید اسکایلش کم باشه...
 
آخرین ویرایش:

ali3dtech

Member
مرسی روح الله اما بازم نمیشه ها همون مشکل هست... (البته مشکل من روی مچ نیست روی آرنجش امتحان کن ببین چی میشه)

اگه تونستی فایل مکسشو آپلود کن ببینمش. ممنون.

برای من اینطوری میشه:
 

پیوست ها

  • biped.JPG
    biped.JPG
    8.6 کیلوبایت · بازدیدها: 6
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا