منتال ری (mental ray)

به نام الله
سلام
این بار با یه تاپیک عالی اومدم
از اسم تاپیک معلومه چیه من و چند تا از دوستان که بعدا می گم قراره به سولات جواب بدیم
ببخشید یادم رفت واسه تاپیک یه توضیحی بدم این تاپیک مخصوص
منتال ری است
در این تاپیک قراره اموزش ـ سولات ـ مشکلات- ودرخواست متریال- برای
منتال ری بزارید و جواب ها را بگیرید
ممنون موفق وپایدار باشید :rose:
 
آخرین ویرایش:
این هم امضا هر کی دوست داره بزاره کار خودمه ها
با فتوشاپ درست کردم
Untitled-3.gif


این هم ادرسش
http://img.majidonline.com/pic/224525/Untitled-3.gif
http://img.majidonline.com/show/223793/3.gif
 
آخرین ویرایش:

AVGHH

Member
سلام
بابات تاپیک ممنون، چون کمتر به منتال توجه میشه در حالیکه خیلی قویه. اگه کمکی از دستم بر میاد خوشحال میشم یه کاری کرده باشم.
برا امضا، به نظرم ترکیب رنگش خیلی جالب نیست، یه جورایی زرد و بنفش باهم نمیخونه...
ممنون و موفق باشین :rose:
 
ممنون ار نظرات امضا را عوض می کنم ممنون
بعد هر کی قراره کمک کنه بگه دیگه تاپیک کارش را انجام بده
 
سلام این نمونه کار هایی که با منتال ری درست شده ........(مثل وی ری )
سوالی داشتید بپرسید....؟
 

پیوست ها

  • Untitsled.jpg
    Untitsled.jpg
    127.6 کیلوبایت · بازدیدها: 98

no2s 3d

New Member
سلام
ممنون از تاپیکتون. من لا حالا با منتال ری کار نکردم ولی حالا مجبورم یه کار فوری باهاش تحویل بدم. می خوام به حجم یه ساختمون نور و متریال بدم اما از help خود max چیزی نصیبم نشد اگه بتونید تنظیمات رایج نور برای فضای خارجی و متریال های رایج راهنماییم کنید خیلی ممنون می شم.
 

ali_tavanaie

Well-Known Member
همونطور که میدونید بهترین و کامل ترین متریال منتال ری arch&design نام داره، این متریال قسمت های متفاوتی داره از قبیل diffuse , relection,refraction antisotropy ,self illumination , special effects , advanced rendering option,fast glossy interpolation,speical maps هست که سعی میکنم یک توضیح اجمالی در این پست در بارشون بدم:
diffuse که معرف حضورتون هست و نقشی هست که براثر ناهماهنگی های سطح زیر سطح اصلی ایجاد میشه ، مثلاً شما در سنگ گرانیت صیقلی یک رفلکت آینه ای دارید که از جهت مخالف نور قابل رویته ، و یک رفلکت از نوع diffuse که از تمام جهات قابل رویت هست، شما میتونید بر حسب نوع متریالتون یک رنگ برای این قسمت تعریف کنید یا اینکه با انتخاب مربع کوچیک کنار اون رنگ یک نقش از خارج مکس وارد کنید ، یا نقشی رو با مپ های 2 بعدی و 3 بعدی پیشفرض مکس که بسیار هم نمای خوبی دارند درست کنید.
پارامتر دیگری در اینجا وجود داره و اون پارامتر roughness هست که با افزایش اون جسم پودری تر دیده میشه ، شما میتونید نقشی هم به اینجا بدید و این خاصیت رو کنترل کنید.
در عکس پایین سمت چپ roughness 0 هست و در وسطی 0.5 و در آخری 1 قرار داده شده.
il_archmtl11.jpg

رفلکشن در arch&design شامل چند قسمت میشه ، مقدار رفلکشن که بر حسب کسری از یک قرار داده شده ، 1 یعنی تمام نور دریافتی بازتاب خواهد شد و 0 یعنی هیچ نوری بازتاب نخواهد شد.مقدار پیش فرض 0.6 هست.در جلوی این قسمت یک رنگ + یک مربع هست ، رنگ رفلکشن علارغم اینکه بر مقدار رفلکت هم تاثیر میزاره (تیرگی رنگ رفلکت رو کم میکنه) بر روی رنگ خروجی تاثیر میزاره ، مثلاً در فلزاتی مانند مس اگر به جسم سفید نگاه کنید اون رو قرمز میبینید ، پس رنگ رفلکت هم قرمزه، اما در یاقوت رنگ سفید سفید دیده خواهد شد ، پس رنگ رفلکت سفیده ، میتونید به اون مربع هم نقشی متناسب با متریال اعمال کنید ، مثلاً به بندکشی آجر ها که رفلکت کم تری دارند خاکستری تیره و به آجر ها خاکستری روشن تر نسبت بدید ، یا با اعمال رنگ روی رنگ رفلکت تاثیر بزارید.
در عکس پایین سمت چپی فقط نقش diffuse رو داراست،جسم وسط رفلکت زاویه ای داره که در زاویه صفر درجه 1 و در زاویه 90 درجه مقدار رفلکتش 0.1 هست (در قسمت brdf بیشتر توضیح داده خواهد شد) و جسم سمت راستی رفلکتی ثابت در تمام زوایا به مقدار 0.9 داراست:
il_archmtl12.jpg

قسمت بعد glossiness یا جلا نام داره ، با افزایش این مقدار به 1 جسم آینه ای میشه و با تقلیل به صفر حالت مات پیدا میکنه.با اعمال نقش به مربع کنار این قسمت هم میتونید کنترل بیشتری داشته باشید ، مثلا به سرامیک ها جلای بیشتر و به بند کشی جلای کمتری بدید.برای اجسام مات با افزایش ماتی بهتره sample ها هم افزایش پیدا کنه تا مات بودن جسم طبیعی تر باشه.
در عکس زیر از سمت چپ به راست مقدار جلا یا glossiness برابر با 0.25-0.5-1 قرار داده شده :
il_archmtl13.jpg

قسمت بعدی تیک fast(interpolate( هست که با تیک زدن این گزینه شما رفلکتی سریع تر دارید اما دقت کار پایین میاد ، این گزینه برای سطوح صاف بیشتر توصیه میشه. این گزینه بعداً کامل تر توضیح داده خواهد شد.
تیک بعدی تیک highlight+fg only هست ، با اعمال این گزینه شما منتال ری رو از محاسبه رفلکشن واقعی منع میکنید و فقط highlight ها (نقاط روشن تر)+رفلکت های نرمی که توسط final gather (تکنیک محاسبه نور در منتال ری) نمایش داده خواهند شد. این کار باعث میشه تا مواد غیر براق زمان رندری مشابه مواد براق داشته باشند و اعمال این گزینه بر روی اجسام کم اهمیت تر میتونه زمان رندر رو به شدت بهبود بده ، اعمال این گزینه بر روی اجسام اصلی صحنه توصیه نمیشه.
در شکل زیر در دو شکل سمت راست این گزینه فعاله ريال در حالی که در دو جسم سمت چپ متریال حالت طبیعی خودش رو حفظ کرده:
il_archmtl15.jpg

آخرین گزینه هم گزینه metal material هست ، همون طور که گفتم رنگ رفلکت فلزات متفاوت با اجسام معموله ، اگر جسم شما یک فلزه این گزینه رو تیک بزنید ، در غیر این صورت رنگ رفلکت قسمت اول + تنظیمات brdf (رفلکت زاویه ای)برای متریال اعمال خواهد شد . با اعمال این گزینه خود arch&design رنگ رفلکتی متناسب با diffuse و جلای جسم اعمال میکنه و عملاً قسمت brdf + و نقش رفلکت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت .
در عکس زیر سمت چپ این گزینه غیر فعاله ، در وسطی این گزینه فعاله و یک ماده کاملاً فلزی داریم ، میبینید که رنگ رفلکت متناسبه با رنگ diffuse، در سمت راستی ترکیبی 50:50 بین رفلکت و متریال فلزی داریم ، که با ست کردن رفلکت روی 0.5 محقق شده:
il_archmtl14.jpg

پوف چقدر زیاده ، اگر فکر میکنید کارم مفیده بگید ادامه بدم.
 
آخرین ویرایش:
سلام من بازتابم درست نیست متلا یک قوری دارم و یک گلدان بعد بازتاب قوری خاکستری است چرا؟
 
آخرین ویرایش:

ali_tavanaie

Well-Known Member
سلام من بازتابم درست نیست متلا یک قوری دارم و یک گلدان بعد بازتاب قوری خاکستری است چرا؟

اگر رنگ رفلکتت غیر طبیعی شده ، یعنی اینکه یا برای رفلکت جسم رنگ قائل شدی که باعث قیلتر شدن رنگ های رفلکت میشه ، یا تیک فلزی بودن رو زدی، یا اینکه از تنظیمات interpolation یا highlight+fg استفاده کردی
 

AVGHH

Member
سلام؛
نماز روزه هاتون قبول...

اگه میدونید mr Proxy چیه که هیچی، اگه نه، برید ایــنجــــا یه توضیحاتی دادم درباره اش که البته خیلیم خوب نیس ولی فک کنم کلیتش رو بفهمید چیه و به چه دردی میخوره (اگه کسی میتونه بهتر توضیح بده حتما این کارو بکنه)

برا تبدیل یه آبجکت به پروکسیش تو منتال ری یه اسکریپتی هست که آپلود کردم. کار کردن باهاش خیلی راحته، فقط یه کلیک راست و انتخاب ...Convert رو باید بزنین، ولی برای اولین بار، قبلش باید اسکریپت رو فعال و این گزینه رو به کواد منو (منوهای چهارتایی و توسی رنگ کلیک راست) اضافه کنید.
اینجوری:

1- اسکریپت رو بعد از دانلود (حواستون باشه بعد از دانلود، نه قبلش! :green: ) به آدرس زیر ببرید:
C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2009\Scripts\Startup (برا من درایو C هست، ممکنه برا شما فرق داشته باشه)
2- بعد از اجرای مکس از منوی MAXScript، گزینه ی ...Run Script رو بزنید و اسکریپتی رو که انداختید تو آدرس بالا رو اجرا کنید. خب هیج اتفاقی نیافتاد، صب کنید...
3- حالا از منوی Customize گزینه ی ...Customize User Interface رو انتخاب کنید.
4- از پنجره ی باز شده، برید به زبونه (تب) Quads
5- از لیست Action که به ترتیب حروف الفباست، ...Convert Object(s) to mental ray Proxy رو انتخاب (فرق این یکی با اون یکی که Objectش s نداره اینه که این چنتا شکل رو هم تبدیل میکنه اما اون یکی فقط یکی رو تبدیل میکنه، همین!) و بکشید و بندازید تو لیست سمت راستی، اینکه کجاش میندازید دلخواهه ولی اگه اونو با یه Separator از قسمتای دیگه جدا کنید راحتتر میشه پیداش کرد. Separator رو هم میتونید بکشید و بندازید جاییکه میخواید.
6- حالا دکمه ی ...Save رو بزنید و اگه دوس داشتید یه فایل جدید برا خودتون بسازید و ذخیره کنید، اگرم نه میتونید اونو رو MaxStartUI.mnu ذخیره کنید تا بشه جزوی از منوهای پیش فرض مکس و Yes رو انتخاب کنید تا رو فایل قبلی ذخیره اش کنه.
7- :) (یه دقه وایسین دوتا قل بخورم، حوصله ام سر رفت...)
8- فک کنم باید مکس رو یه بار ببندید و باز کنید تا بتونید باهاش کار کنید، مطمئن نیستم این مرحله رو، به هر حال...
9- حالا رو جسمتون کلیک راست کرده و ...Convert Object(s) to mental ray Proxy رو انتخاب کنید.
10- یه پیغام میده و میگه شکل اولیه تون پاک میشه و بعدا اگه لازمش داشته باشین بهش دسترسی ندارید (اشکال این اسکریپت هم همینه، پیشنهاد میکنم قبل از تبدیلش به پراکسی حتما یه کپی ازش بگیرید تا بعدا پشیمون نشید) میپرسه بعدا میخواین این پیغام بازم نشون داده بشه یا نه.
11- اگه Yes یا No بزنید یه پنجره جدید باز میشه برا ریختن اطلاعات اون جسمتون رو هارد تا ازین به بعد اطلاعاتش رو از اونجا بخونه، به هر اسمی میخواین ذخیره اش کنید.
12- یه پنجره جدید باز میشه که میتونید از اون انتخاب کنید که جسمتون رو تو فریمی که الان هست اطلاعاتش رو ذخیره کنه یا فریمهایی که انیمیتش کردین.
13- چقد زیاد شد!! خسته شدم! :sad:
14- حالا جسم اصلیتون پاک میشه و بجاش یه Bounding Box میاد که متناسب با جسم اولیه تون چنتا ورتکس از اون رو نشون میده.
15- جون بچه تون بسه دیگه! خسته شدم!

موفقتر باشین :rose:
التماس دعا...
 

پیوست ها

  • mental ray-mrProxyBake.rar
    1.5 کیلوبایت · بازدیدها: 21

hamed1star

Member
دوست عزیز سلام و ممنون بابت تابیک خوبتون .
فقط یه سوال این mr proxy خیلی وقته به خود مکس اضافه شده و تا اونجا که میدونم احتیاجی به این کارها نیست .
اگه میدونید اشتباه میگم و یا اینکه با این روش امکانات بیشتری در دسترس هست حتما توضیح بدید .
 

AVGHH

Member
درسته، ولی این اسکریپت تبدیل یه جسم رو به پروکسی رو خیلی راحت (در حد یه کلیک راست) کرده.
غیر از دفعه اول که باید این اسکریپت رو فعال کنی، بقیه اش خیلی راحت شده. خود پروکسی که آره، بوده و خواهد بود!
 
سلام
چطور میشه این گلدون را با این متریال ساخت ........................ توی پیوست است

بعد به AVGHHسلام عرض می کنم ممنون از این پست خوبت واین یکی از فایده های منتال ری است ........

ارزومند ارزوهای سبزتان داش ممد
 

پیوست ها

  • goldan.jpg
    goldan.jpg
    56.6 کیلوبایت · بازدیدها: 19

AVGHH

Member
چطور میشه این گلدون را با این متریال ساخت
متریالت رو بذار Arch & Design، از لیست Templates ماده Glass از نوع Solid یا Physical (فک کنم) رو انتخاب کن، بعد رنگشو مقدار انعکاس و شفافیتش و... رو میتونی تنظیم کنی، اصطلاحاش مثل متریالای معمولی مکسه.
منظورت همین بود دیگه؟
 

dar-b-dar

New Member
سلام دوستان این تاپیک واقعا عالیه ...........:paint:

من در منتال ری مبتدی هستم چند وقت پیش یک توتریال پیدا کردم که یک نوع نور پردازی و تنظیم caustics رو توش توضیح داده
شاید بدرد بخوره ......
final.gif



از دست وی ری خسته شدم بابا .....
 

پیوست ها

  • Creating Light Caustics Using Mental Ray in 3D Studio Max.zip
    406.1 کیلوبایت · بازدیدها: 99
آخرین ویرایش:
دوستان سلام
نماز روزه هاتون قبول...
اون گلدون یا هرچیزی که هست اول که چجوری نشون بدیم توخالی است بعد هم چجوری رنگ پخش شده نگاه کنید در زیز اون رنگ بنفش بیشتر است بعد هم از
dar-b-dar تشکر می کنم بابات پست خوبش ............
 

جدیدترین ارسال ها

بالا