مناسبت های ماه آبان

michelangelo

Well-Known Member
هرچند زنده نگه داشتن تقویم و رخدادهای تاریخی یکی از عوامل مهم سعادت جامعه بشری و موجب درس آموزی و عبرت برای آینده و آیندگان است اما مقصود ما از پرداختن به موضوع مناسبت های ماه در این شماره، اشاره به رخدادهای برجسته و رنوشت ساز تاریخ انقلاب اسلامی و تجلیل از تاریخ سازان این مقطع تاریخی است .
اول آبان ماه 1356

یادآور خاطره جانسوز شهادت پاره تن امام و نور چشم ملت ایران و امید آینده اسلام، شهید حاج آقا مصطفی خمینی است . او که شهادتش گرچه اسلام و ایران و امام را به سوگ نشاند، ولی همان گونه که امام بزرگوارمان فرمود: این از الطاف خفیه الهی بود . . . آری آثار این لطف پنهانی خداوند خفتگان را بیدار کرد و منجر به جایگزینی انقلاب اسلامی به جای حکومت طاغوت شد .
به بهانه کاپیتولاسیون

امریکا در اسفند 1340 خواستار مصونیت نظامیان و مامورین سیاسی خود از رژیم پادشاهی ایران شد . بدین منظور رژیم دست نشانده شاه در 13 مهر 1342 لایحه مصونیت مستشاران و دیگر تبعه امریکا در ایران را که در کابینه علم به تصویب رسیده بود به مجلس سنا برد و در مرداد 43 از تصویب سناتورهای شاه گذشت . سپس در 21 مهر 43 با فشار دولت حسنعلی منصور به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رساندند و ننگین ترین قانون تاریخ ایران را به مرحله اجرا گذاشتند .
حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که از این خیانت بزرگ به شدت متاثر و برافروخته بود، طی اعلامیه ای از تصویب کاپیتولاسیون پرده برداشت و در 4 آبان 43 در حضور انبوه جمعیتی که در منزل ایشان اجتماع کرده بودند فرمودند: امروز تمام گرفتاری ما از امریکاست، تمام گرفتاری ما از اسرائیل است . اسرائیل هم از امریکا است، این وکلا هم از امریکا هستند، این وزرا هم از امریکا هستند، همه دست نشانده امریکا هستند . امام ضمن هشدار به سازشکاران و راحت طلبان فرمودند: ما را بفروشند و ساکت باشیم؟
استقلال ما را بفروشند و ساکت باشیم؟
والله گناهکار است کسی که داد نزند، والله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نزند . ای سران اسلام به داد اسلام برسید، ای علمای نجف به داد اسلام برسید . ای علمای قم به داد اسلام برسید . رفت اسلام .
به دنبال این سخنرانی کوبنده، اعلامیه مهمی نیز صادر و ضمن تشریح این قانون ذلت بار، خیانت های امریکا را برشمردند و وظیفه شرعی تمام اقشار ملت و امت اسلام را در این امر خطیر و حساس تعیین کردند . در فرازی از آن آمده است:
. . . بر ملت ایران است که این زنجیرها را پاره کنند، بر ارتش ایران است که اجازه ندهند چنین کارهای ننگینی در ایران واقع شود . از بالاترها به هر وسیله هست بخواهند این سند استعمار را پاره کنند . این دولت را ساقط کنند . وکلایی که به این امر مفتضح رای دادند، از مجلس بیرون کنند . بر ملت است که از علمای خود بخواهند در این امر ساکت ننشینند و اقدام کنند .
بر علمای اعلام است که از مراجع اسلام بخواهند امر را ندیده نگیرند . بر فضلا و مدرسین حوزه های علمیه است که از علمای اعلام بخواهند که سکوت را بشکنند، بر طلاب علوم است که از مدرسین بخواهند که غافل از این امر نباشند . بر ملت مسلمان است که از وعاظ و خطبا بخواهند که آنان را که آگاه از این مصیبت بزرگ نیستند، آگاه کنند . بر خطبا و وعاظ است که با بیان محکم، بی هراس بر این امر ننگین اعتراض کنند و ملت را بیدار کنند . بر اساتید دانشگاه است که جوانان را از آن چه زیر پرده است مطلع کنند . بر جوانان دانشگاهی است که با حرارت، با این طرح مفتضح مخالفت کنند و با آرامش و با شعارهای حساس مخالفت دانشگاه را به ملت های دنیا برسانند . بر دانشجویان ممالک خارجه است که در این امر حیاتی که آبروی مذهب و ملت را در خطر انداخته، ساکت ننشینند .
بر پیشوایان دول اسلامی است که فریاد ما را به دنیا برسانند و از مراکز پخش آزاد، ناله جانسوز این ملت بدبخت را به جهان گوشزد کنند .
بر علما و خطبای ملل اسلامی است که با سیل اعتراض، این ننگ را از جبهه ملت معظم ایران و برادران اسلامی بردارند . بر جمیع طبقات ملت است که از مناقشات جزیی موسمی خود صرف نظر کرده و در راه هدف مقدس استقلال و بیرون رفتن از قید اسارت، کوشش کنند . . .
آن سخنرانی و این اعلامیه موج خشم و عصیان را در تمام اقشار جامعه ایجاد کرد که شاه و اربابانش برای فرونشاندن امواج خروشان ملت به راههای مختلفی روی آوردند، از آن جمله دستگیری امام در شب 13 آبان 43 و تبعید ایشان به ترکیه بود .
خداوند درجات آن عزیز سفر کرده را عالی تر گرداند و ما را در پیمودن راه مقدسش توفیق بیشتر بخشد .
13 آبان 57 روز دانش آموز:

روزی که فریاد «الله اکبر» صحن دانشگاه تهران را فرا گرفته بود، مزدوران شاه گلوله های سربی را به سوی قلب جوانان نشانه گرفته و آنان را به خاک و خون غلطاندند و جنایت دیگری بر جنایات خود افزودند و ملت را برای ادامه مبارزه تا تشکیل حکومت اسلامی مصمم تر گردانیدند .
7 آبان 58

7 آبان 58 امام (ره) در نطق شدید اللحنی امریکا را عامل تمام گرفتاریهای مسلمین دانست و به ملت ایران برای پیشبرد مبارزه هشدار داد که به انتظار دیگران ننشینند .
9 آبان:

مصادف است با شهادت بسیجی 13 ساله محمد حسین فهمیده، قهرمان اسطوره ای جبهه های جنگ حق علیه باطل .
همو که امام خمینی (ره) در موردش فرمود: رهبر ما آن طفل 12 ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید .
یادش گرامی و راهش مستدام .
10 آبان 58

در روز عید قربان، ملت ایران در تظاهرات میلیونی خود امریکا را به خاطر پناه دادن به شاه محکوم کردند .
13 آبان 58

لانه جاسوسی امریکا به اشغال دانشجویان پیرو خط امام درآمد . این دانشجویان در پیام خود خطاب به امام گفتند: ای امام! دیگر تاب تحمل نداشتیم . آخر تو خود فریاد برآورده بودی که بر دانش آموزان، دانشگاهیان و محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام حملات خود را علیه امریکا و اسرائیل گسترش داده، تا امریکا را وادار به استرداد شاه مخلوع جنایتکار نمایند . و این چنین بود که در جهت اجرای فرمان تو و با اعتقاد به پیروی راه تو که راه خداست بر آن شدیم که گامی هر چند کوچک برداریم و با اشغال سفارت مزدوران امریکایی در ایران، بیانگر خشم خداوندی تو و خلق مسلمانمان باشیم .
15 آبان 58

دولت بازرگان استعفای خود را تقدیم امام کرد . با قبول استعفا از سوی امام شورای انقلاب مامور اداره کشور شد .
19 آبان 58

امریکا ده ها سازمان و شخصیت جهانی را برای آزادی 60 گروگان امریکایی نزد امام فرستاد .
20 آبان 58

امام تقاضای پاپ را برای آزادی بی قید و شرط گروگان ها نپذیرفت و فرمود: ما مرد جنگ هستیم، آقای کارتر ما را از مبارزه نترساند .
22 آبان 58

شورای انقلاب، قطع صدور نفت به امریکا را تصویب کرد .
24 آبان 58

امریکا ذخایر ارزی ایران را در کلیه بانک های خود در سراسر جهان مسدود کرد .
30 آبان 58

امریکا برای آزادی گروگان های امریکایی تهدید به اقدام نظامی کرد، و بدینسان این پیروزی که به قول امام بزرگتر از پیروزی انقلاب اسلامی بود، امریکا ر ادر سراسر جهان مفتضح ساخت و هیبت ابرقدرتی او را در هم شکست .
امروز هم باید هرچه فریاد داریم بر سر امریکا بزنیم، زیرا تمام مشکلات مسلمین و مردم جهان از امریکاست .
و هم چنین 30 آبان امسال مصادف با 15 رمضان المبارک مصادف با ولادت پربرکت امام مجتبی علیه السلام است . مجله پاسدار اسلام ضمن تبریک این میلاد بزرگ توفیق هرچه بیشتر پویندگان راهش را در عمل به فرامین آن بزرگوار از خداوند متعال مسئلت می نماید .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا