مقدمه PHP و نصب و راه اندازی Xampp

p30way

New Member
مقدمه و معرفی :
با سلام خدمت شما همراهان گرامی و علاقه مندان به زبان PHP با قسمت اول آموزش PHP از سری آموزش های برنامه نویسی در خدمت شما هستم. این آموزش به صورت متنی و ویدیویی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

پیش نیاز های این دوره :

قبل از شروع به یادگیری در نظر داشته باشید که شما بایستی یک دانش مقدماتی از طراحی وب HTML,CSS داشته باشید.

مقدمه :

زبان PHP یک زبان اسکریپت نویسی تحت وب می باشد که به سبب سرعت ، قدرت و امنیت بالایی که دارد از محبوبیت زیادی در بین توسعه دهندگان برخوردار می باشد. چنانچه حدود 60 در صد وب سایت های موجود در سراسر اینترنت توسط PHP ساخته شده اند. PHP آنقدر قدرتمند است که وبسایت های معروفی چون facebook, yahoo, Wikipedia, apple و سیستم های مدیریت محتوای مشهور و قدرتمندی چون joomla, wordpress, drupal یا انجمن هایی مانند vbulletin توسط PHP ساخته و توسعه داده شده اند.


عبارت PHP مخفف عبارت PHP Hypertext Preprocessor است .PHP یک زبان open source یا متن باز و یک زبان اسکریپت نویسی سمت سرور است. PHP همیشه رایگان می ماند.
ساختار PHP کاملا شبیه به زبان C است و یادگیری آن بسیار راحت است.با PHP شما می توانید صفحات ایستا (استاتیک) را به راحتی پویا (داینامیک) کنید، فایل ها را در سرور باز کنید، بخوانید، تغییر یا حذف نمایید، به انواع پایگاه داده ها وصل شوید و داده ها را ذخیره ، بازیابی و ویرایش کنید، و همچنین می توانید cookie ها را ارسال و دریافت نمایید.

divider.jpg



یک فایل PHP با پسوند .php ذخیره و اجرا می شود و می تواند شامل برچسب های HTML ، کدهای جاوااسکریپت و خصوصیت های CSS باشد. نتیجه اجرای کدهای PHP روی server به صورت یک فایل html به سمت کاربر ارسال می شود .
زبان PHP زبان قدرتمندی است که از سرعت پردازش بالایی نیز برخوردار است و همچنین روی اکثر سیستم عامل ها قابل اجرا است و با وب سرویس هایی چون Apache و IIS سازگار می باشد.



مراحل نصب:

برای اجرای فایل های php شما نیاز به یک وب سرویس دارید و اگر می خواهید فایل های PHP را روی کامپیوتر خود اجرا کنید می بایست وب سرویس Apache (آپاچی) ، PHP و پایگاه داده MYSQL را به روی کامپیوتر خود نصب کنید.
شما می توانید هر سه گزینه بالا را به صورت جداگانه نصب کنید. ولی راه حل ساده تر و پرکاربردتر استفاده از نرم افزاهایی ست که به صورت یکجا PHP,Apache , Mysql را به روی کامپیوتر شما نصب می کند. مشهورترین این نرم افزارها XAMP و WAMP می باشند که در این آموزش ما از XAMP (زمپ) استفاده خواهیم کرد.



نصب XAMP :

1- ابتدا آخرین نسخه XAMP را از وبسایت تولید کننده دریافت می کنیم: (نسخه سازگار با ویندوز خودتان 64 بیتی یا 32 بیتی )
Download XAMPP
2- سپس فایل نصب را اجرا می کنیم.
3- در صفحه خوش آمدگویی روی گزینه Next کلیک کنید



4-در این صفحه تیک تمامی موارد را بزنید و روی Next کلیک کنید.



5- مسیر نصب را تعیین کنید (معمولا مسیر پیش فرض انتخاب می شود) . بعد از آن رو گزینه Next کلیک کنید.

13.jpg


6- این صفحه معرفی Bitnami برای Xampp است. با زدن تیک گزینه Learn more about Bitnami for Xampp می توانید اطلاعات بیشتری را مشاهده فرمایید.
در این صفحه روی گزینه Next کلیک کنید.

14.jpg


7- در این مرحله با انتخاب گزینه Next فرایند نصب آغاز می گردد.

15.jpg




نکته بسیار مهم:

پورت آپاچی Xampp در ویندوز پورت 80 را اشغال می کند. اگر نرم افزاری یا سرویسی (مانند IIS یا SQL Server) از قبل این پورت را اشغال کرده باشد شما نمی توانید Xampp را اجرا کنید.
برای رفع این مشکل می توانید یا سرویس ها یا نرم افزارهایی که پورت 80 را اشغال کرده اند غیرفعال کنید و یا پورت Xampp را به 8080 تغییر دهید.
بعد از نصب برنامه Xampp را اجرا کنید. هنگامی که برنامه را اجرا کردید صفحه ای به عنوان کنترل پنل Xampp مانند شکل زیر برای شما نمایش داده می شود. شما می توانید برای شروع Apache و Mysql را start کنید.

آیکن Mysql و Apache بعد از start شدن باید به رنگ سبز تغییر کند. اگر رنگ این دو زرد یا قرمز بود حتما مشکلی در هنگام نصب پیش آمده که مانع اجرای این موارد شده است .

16.jpg


17.jpg






divider.jpg


شروع نوشتن اولین برنامه PHP:


بسیار خب تا به اینجای کار خوب پیش رفتیم. برای نوشتن و اجرای کدهای PHP به دو ابزار دیگر هم نیاز داریم.
1- محیطی برای برنامه نویسی
2- نرم افزاری برای اجرا
در این دوره از آموزش مقدماتی PHP از محیط Notepad ویندوز جهت نوشتن کدهای PHP استفاده می کنیم. محیط های حرفه ای تر با نمای کاربری زیباتری هم وجود دارد. ولی این محیط های حرفه ای را برای شروع به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنم. چون با امکاناتی که این نرم افزارها در اختیار شما قرار می دهند عملا قدرت کدنویسی را از شما می گیرند و شما به اصطلاح در کدنویسی تنبل بار می آیید و در آینده برای خطایابی یا توسعه به مشکل بر خواهید خورد. البته در آموزش های سطح حرفه ای حتما از محیط های پیشرفته تری جهت کدنویسی استفاده خواهیم کرد.


برای اجرای کدی که نوشتیم از مرورگرهای وب استفاده می کنیم که در حال حاضر 2 مرورگر خوب و قدرتمند FireFox و Chrome را پیشنهاد می دهم که هر دوی این مرورگرها رایگان و قدرتمند می باشند.
خب حالا به محل نصب Xampp (پیش فرض آدرس C:/Xampp) رفته و پوشه htdocs را بیابید و باز کنید. مشاهده می کنید که تعدادی فایل و پوشه داخل htdocs از قبل وجود دارد.
پوشه htdocs پوشه ریشه Apache است و تمام فایل های وب را از این پس در این پوشه ذخیره می کنیم.اگر مرورگر خود را باز کنید و عبارت localhost ویا 127.0.0.1 را در نوار آدرس بنویسید و Enter را بزنید صفحه ای مانند زیر برای شما باز خواهد شد. این دقیقا فایل index.php می باشد که داخل پوشه htdocs وجود دارد.
وقتی localhost را در مرورگر اجرا می کنید در واقع مرورگر به پوشه htdocs رفته و بعد از آن فایل مورد نظر شما را اجرا می کند. مثلا اگر در پوشه htdocs پوشه ای به نام files ایجاد کنید و در رون این پوشه فایلی با نام hello.php را ذخیره کنید، برای اجرای این فایل باید آدرس localhost/files/hello.php را وارد کنید.



divider.jpg



نکته: اگر در ادامه localhost و یا در ادامه آدرس پوشه ها چیزی وارد نکنید، به صورت پیشفرض فایل index.php اجرا خواهد شد.
بسیار خب حالا کلیه محتویات پوشه htdocs را cut کرده و داخل یک فولدری خارج از htdocs منتقل کنید تا بتوانیم خود به کدنویسی بپردازیم.
در این قسمت نرم افزار notepad را از منوی استارت ویندوز پیدا و اجرا کنید. درون notepad کدهای زیر را با دقت وارد.

<?php
echo "Hello world";
?>
حالا فایل مورد نظر را در مسیر c:/htdocs با نام hellop.php ذخیره کنید.
نکته: در هنگام ذخیره از لیست save as type گزینه all files و از لیست encoding گزینه utf-8 را انتخاب کنید.
بسیار عالی . حالا مرورگر را باز کرده و آدرس localhost/hello.php را وارد کنید تا فایل مورد نظر اجرا شود.
اگر تمام مراحل را با دقت انجام داده باشید باید نتیجه مانند شکل زیر باشد.

18.jpg


بسیار خب ! تا به اینجای کار تمامی نرم افزارها و مقدمات لازم برای شروع کدنویسی به زبان PHP را نصب کردیم.
در جلسه بعدی رسما کدنویسی را آغاز می کنیم.
ممنون که همراه ما بودید.
منبع : ilikephp.ir - p30way.com
 

جدیدترین ارسال ها

بالا