LinkinForEver
مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام و درود بر عزیزان
خوب همونطور که قولش رو داده بودم با مقاله برگشتم .
سعیم رو کردم هرچی میدونم بریزم رو کاغذ ، پس اگر کم و کاستی داره به بزگی خودتون ببخشید . d:
به دلیل زیاد بودن مطلب اون رو بخش بندی میکنم ، نام عکس ها و منابع هم ذکر میکنم که شبه بوجود نیاد .
با تشکر از شما که مقاله رو میخونید .
اول با مفاهیم مختصری از Wikipedia در دنیای خارج از CG اشنا میشیم .
در صورت نداشتن اطلاعات قبلی ، قبل از خواندن این مطلب لطفا این پست رو مطالعه کنید .
- عمق میدان چیست ؟
عمق میدان، عبارت است از گستردگی محدودهای که جلوتر یا عقبتر از سوژه ی اصلی، فوکوس هستند و مقدار معینی از میدان دید لنز که در آن تصاویر بصورت کاملاً واضح ثبت میشوند.
- بوکه چیست ؟
بوکه افکتی مات یا شکل هنری و زیباشناسانه برای عکاسی است که در نواحی خارج از فوکوس تصویر ایجاد میشود.
توسط Tooth Walker
در این شکل اعداد مختلف با کروماتیک مختلف بوکه ایجاد شده اند .
خب ، بریم سراغ انواع بوکه که بعضی از دوستان اعتقاد دارند اصلا وجود نداره
در این نمونه عکس ، شما اشتباه رایجی رو میبنید که میتونید شباهتش رو با عکس بالا ببنید ...
اثر محسن هاشمی
نکته : دلیل این اشتباه این هست که ما در DOF هیچگونه نیمه محوی نداریم و باید محوی و تاری 100 درصد باشه .
البته این به معنی ضعیف بودن کار نیست ! اما در این مورد ضعیف عمل شده .
به عکس زیر نگاه کنید .
عکس : ویکیپدیا و مقاله ی عمق میدان Tooth Walker
DOF در سی جی ، محوی Iris و قابلیت جدید CAT'S-EYE :
ما در حالت قبل DOF هایی داشتیم که در حالت شکل لنزهای مختلف ( شش ضلعی ) به یک شکل بود ( تقریبا همیگهیمون میتونیم این DOF رو ایجاد کنیم ، و میدونیم نرم افزار ها و پلاگین هایی هستن مثل Bokeh برای فتوشاپ و LensScare برای افتر افکتز ) :
تصویر : H13
همونطور که از عکس معلومه تمام بوکه ها شبیه به هم میشند . خوب خیلی خوبه اما ایا میشه جذابیت Bokeh رو بیشتر کرد ؟ ایا طبیعی تر میشه باشه ؟
برای پاسخ به این سوالات ادامه رو مطالعه کنید .
دو حرکت در لنز و Bokeh :
1 - Iris Fading : در این حالت بوکه در شکل Iris محو میشه ، به این حالت Comparison بوکه میگن که به صورت نیمه یا کمی بالا و پایین تر از نیمه ، به عکس زیر دقت کنید :
توسط TW
این جلوه میتونه حالت غیر تکراری بودن به بوکه های شما بده و اون رو از حالت معمولی در بیاره . این قابلیت در حال حاضر در موتور های رندر فیزیکال مثل Maxwell و ... ، و پلاگین DOFPro برای فتوشاپ وجود داره .
حالت Comparison
رندر توسط H13
نکته : خیلی جالبه بدونید بوکه در جلوی دوربین با بوکه در عقب دوربین نسبت به هم Negative هستند .
2- دید گربه ( چشم های گربه ) یا Cat's Eyes : خب ، این جا اصل حرف ماست . به قول دکتر موشن بلر یا Cat's Eye در لنز های غیر واقعی* d:
در اینجا بوکه های ما جدا از تصویر روی عدسی لنز میشنند در واقع انگار ما روی یک پارچه شکل معمولی بوکه رو چاپ و روی جسمی محدبی شکل پهن کنیم . ( توضیح مفهموی بود ، تخصصی رو در ویکی پدیا بخونید . )
حالت Comparison و Cat's Eye
رندر توسط H13
نکته : این هم به خاطر داشته باشید همیشه شکل محدب ندارند بوکه ها گاهی حالت Zoom دارند :
خب ، زیاد نخواستم وارد جزییات بشم چون هم خودم حوصله نوشتن ندارم و میدونم شما هم حوصله خوندن ندارید
پس میریم سر تصاویر و اصل مطلب ...
از این جا به بعد یک سری از تست هام رو که با چندین موتور زدم قرار میدم .
کیفیت این عکس زیاده روش کلیک کنید !
( هیچ پست پروداکشنی انجام نشده و با پلاگین Bokeh فتوشاپ انجام شده )
انواع Depth Of Field :
- اولین شکل از سمت چپ ، بدون Iris Fading و دید گربه
- دومین شکل دید گربه همراه IF
- سومین شکل دید گربه بدون IF
- چهارمین تغییر داخل Bokeh و هر دو جلوه
سو

یاده بازی های Sci Fi ای افتادم که بازی میکردم ! چقدر خوب بودن
تئوری دکتر و تصویر اصلی بالا :
( بلر کردن و مخلوط کردن اون با کانال ZDepth )
در این حالت چون باید DOF اندازه بوکه ها طبق عمق انجام بشه و در اینجا این اتفاقه نمیفته این پدیده به صورت نیمه نمایش داده میشه .
یعنی دقیقا تئوری Glow یا Bloom که ما یک تصویر رو Highlight هاشو میگیریم تار میکنیم روی تصویر قرار میدیم .
مقایسه حالت بوکه معمولی با بوکه ویژه :
کیفیت این عکس زیاده روش کلیک کنید !
تغییر عمق میدان به همراه دو جلوه :
خب در این صحنه یک ویری لایت هست و یک پلان ساده و فوکوس دوربین روی جایی از متن هست ، حالا تست میکنیم :
- کانال ZDepth :
- صحنه ی رندر شده :
- عمق میدان با اپرچر 1 و ای اس او 100 :
- عمق میدان با اپرچر 2 ( مناسب ) :

- عمق میدان با اپرچر 3 :
- عمق میدان با اپرچر 4 :
- عمق میدان با اپرچر 2 و محوی ایریس ( 100 درصد ):
- عمق میدان با اپرچر 2 و محوی ایریس ( 100 درصد ) و چشم گربه کامل :
- عمق میدان با اپرچر تنظیم صحیح دو جلوه بر اساس تصویر Reference :
تصویر رفرنس :
اشتباه رایج :
خب دوستان ! امیدوارم این مقاله کمکی کرده باشه ، نوشتن این مقاله به صورت چهارچنگولی رو کیبورد حدود 4 ساعت طول کشید .
از ساعته 1 تا 4:24 که تموم شد .
در بخش دوم براتون ساخت این DOF رو توضیح میدم بدون پلاگین و با خود فتوشاپ
برای همتون ارزوی موفقیت میکنم







موفق باشید .
خوب همونطور که قولش رو داده بودم با مقاله برگشتم .
سعیم رو کردم هرچی میدونم بریزم رو کاغذ ، پس اگر کم و کاستی داره به بزگی خودتون ببخشید . d:
به دلیل زیاد بودن مطلب اون رو بخش بندی میکنم ، نام عکس ها و منابع هم ذکر میکنم که شبه بوجود نیاد .
با تشکر از شما که مقاله رو میخونید .
اول با مفاهیم مختصری از Wikipedia در دنیای خارج از CG اشنا میشیم .
در صورت نداشتن اطلاعات قبلی ، قبل از خواندن این مطلب لطفا این پست رو مطالعه کنید .
- عمق میدان چیست ؟
عمق میدان، عبارت است از گستردگی محدودهای که جلوتر یا عقبتر از سوژه ی اصلی، فوکوس هستند و مقدار معینی از میدان دید لنز که در آن تصاویر بصورت کاملاً واضح ثبت میشوند.
- بوکه چیست ؟
بوکه افکتی مات یا شکل هنری و زیباشناسانه برای عکاسی است که در نواحی خارج از فوکوس تصویر ایجاد میشود.

توسط Tooth Walker
در این شکل اعداد مختلف با کروماتیک مختلف بوکه ایجاد شده اند .
خب ، بریم سراغ انواع بوکه که بعضی از دوستان اعتقاد دارند اصلا وجود نداره
در این نمونه عکس ، شما اشتباه رایجی رو میبنید که میتونید شباهتش رو با عکس بالا ببنید ...

اثر محسن هاشمی
نکته : دلیل این اشتباه این هست که ما در DOF هیچگونه نیمه محوی نداریم و باید محوی و تاری 100 درصد باشه .
البته این به معنی ضعیف بودن کار نیست ! اما در این مورد ضعیف عمل شده .
به عکس زیر نگاه کنید .

عکس : ویکیپدیا و مقاله ی عمق میدان Tooth Walker
ما در حالت قبل DOF هایی داشتیم که در حالت شکل لنزهای مختلف ( شش ضلعی ) به یک شکل بود ( تقریبا همیگهیمون میتونیم این DOF رو ایجاد کنیم ، و میدونیم نرم افزار ها و پلاگین هایی هستن مثل Bokeh برای فتوشاپ و LensScare برای افتر افکتز ) :

تصویر : H13
همونطور که از عکس معلومه تمام بوکه ها شبیه به هم میشند . خوب خیلی خوبه اما ایا میشه جذابیت Bokeh رو بیشتر کرد ؟ ایا طبیعی تر میشه باشه ؟
برای پاسخ به این سوالات ادامه رو مطالعه کنید .
دو حرکت در لنز و Bokeh :

توسط TW

حالت Comparison
رندر توسط H13
نکته : خیلی جالبه بدونید بوکه در جلوی دوربین با بوکه در عقب دوربین نسبت به هم Negative هستند .

تصویر توسط JTRA.CZ
2- دید گربه ( چشم های گربه ) یا Cat's Eyes : خب ، این جا اصل حرف ماست . به قول دکتر موشن بلر یا Cat's Eye در لنز های غیر واقعی* d:
در اینجا بوکه های ما جدا از تصویر روی عدسی لنز میشنند در واقع انگار ما روی یک پارچه شکل معمولی بوکه رو چاپ و روی جسمی محدبی شکل پهن کنیم . ( توضیح مفهموی بود ، تخصصی رو در ویکی پدیا بخونید . )

حالت Comparison و Cat's Eye
رندر توسط H13
نکته : این هم به خاطر داشته باشید همیشه شکل محدب ندارند بوکه ها گاهی حالت Zoom دارند :

خب ، زیاد نخواستم وارد جزییات بشم چون هم خودم حوصله نوشتن ندارم و میدونم شما هم حوصله خوندن ندارید
پس میریم سر تصاویر و اصل مطلب ...
از این جا به بعد یک سری از تست هام رو که با چندین موتور زدم قرار میدم .
کیفیت این عکس زیاده روش کلیک کنید !
( هیچ پست پروداکشنی انجام نشده و با پلاگین Bokeh فتوشاپ انجام شده )
انواع Depth Of Field :
- اولین شکل از سمت چپ ، بدون Iris Fading و دید گربه
- دومین شکل دید گربه همراه IF
- سومین شکل دید گربه بدون IF
- چهارمین تغییر داخل Bokeh و هر دو جلوه
سو

یاده بازی های Sci Fi ای افتادم که بازی میکردم ! چقدر خوب بودن
تئوری دکتر و تصویر اصلی بالا :
( بلر کردن و مخلوط کردن اون با کانال ZDepth )
در این حالت چون باید DOF اندازه بوکه ها طبق عمق انجام بشه و در اینجا این اتفاقه نمیفته این پدیده به صورت نیمه نمایش داده میشه .
یعنی دقیقا تئوری Glow یا Bloom که ما یک تصویر رو Highlight هاشو میگیریم تار میکنیم روی تصویر قرار میدیم .

مقایسه حالت بوکه معمولی با بوکه ویژه :
کیفیت این عکس زیاده روش کلیک کنید !


تغییر عمق میدان به همراه دو جلوه :
خب در این صحنه یک ویری لایت هست و یک پلان ساده و فوکوس دوربین روی جایی از متن هست ، حالا تست میکنیم :

- کانال ZDepth :

- صحنه ی رندر شده :

- عمق میدان با اپرچر 1 و ای اس او 100 :

- عمق میدان با اپرچر 2 ( مناسب ) :

- عمق میدان با اپرچر 3 :

- عمق میدان با اپرچر 4 :

- عمق میدان با اپرچر 2 و محوی ایریس ( 100 درصد ):

- عمق میدان با اپرچر 2 و محوی ایریس ( 100 درصد ) و چشم گربه کامل :

- عمق میدان با اپرچر تنظیم صحیح دو جلوه بر اساس تصویر Reference :

تصویر رفرنس :

اشتباه رایج :

خب دوستان ! امیدوارم این مقاله کمکی کرده باشه ، نوشتن این مقاله به صورت چهارچنگولی رو کیبورد حدود 4 ساعت طول کشید .
از ساعته 1 تا 4:24 که تموم شد .
در بخش دوم براتون ساخت این DOF رو توضیح میدم بدون پلاگین و با خود فتوشاپ
برای همتون ارزوی موفقیت میکنم







موفق باشید .
پیوست ها
آخرین ویرایش: