LinkinForEver
مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام و درود بر عزیزان
خوب همونطور که قولش رو داده بودم با مقاله برگشتم .
سعیم رو کردم هرچی میدونم بریزم رو کاغذ ، پس اگر کم و کاستی داره به بزگی خودتون ببخشید . d:
به دلیل زیاد بودن مطلب اون رو بخش بندی میکنم ، نام عکس ها و منابع هم ذکر میکنم که شبه بوجود نیاد .
با تشکر از شما که مقاله رو میخونید .
اول با مفاهیم مختصری از Wikipedia در دنیای خارج از CG اشنا میشیم .
در صورت نداشتن اطلاعات قبلی ، قبل از خواندن این مطلب لطفا این پست رو مطالعه کنید .
- عمق میدان چیست ؟
عمق میدان، عبارت است از گستردگی محدودهای که جلوتر یا عقبتر از سوژه ی اصلی، فوکوس هستند و مقدار معینی از میدان دید لنز که در آن تصاویر بصورت کاملاً واضح ثبت میشوند.
- بوکه چیست ؟
بوکه افکتی مات یا شکل هنری و زیباشناسانه برای عکاسی است که در نواحی خارج از فوکوس تصویر ایجاد میشود.
توسط Tooth Walker
در این شکل اعداد مختلف با کروماتیک مختلف بوکه ایجاد شده اند .
خب ، بریم سراغ انواع بوکه که بعضی از دوستان اعتقاد دارند اصلا وجود نداره
در این نمونه عکس ، شما اشتباه رایجی رو میبنید که میتونید شباهتش رو با عکس بالا ببنید ...
اثر محسن هاشمی
نکته : دلیل این اشتباه این هست که ما در DOF هیچگونه نیمه محوی نداریم و باید محوی و تاری 100 درصد باشه .
البته این به معنی ضعیف بودن کار نیست ! اما در این مورد ضعیف عمل شده .
به عکس زیر نگاه کنید .
عکس : ویکیپدیا و مقاله ی عمق میدان Tooth Walker
DOF در سی جی ، محوی Iris و قابلیت جدید CAT'S-EYE :
ما در حالت قبل DOF هایی داشتیم که در حالت شکل لنزهای مختلف ( شش ضلعی ) به یک شکل بود ( تقریبا همیگهیمون میتونیم این DOF رو ایجاد کنیم ، و میدونیم نرم افزار ها و پلاگین هایی هستن مثل Bokeh برای فتوشاپ و LensScare برای افتر افکتز ) :
تصویر : H13
همونطور که از عکس معلومه تمام بوکه ها شبیه به هم میشند . خوب خیلی خوبه اما ایا میشه جذابیت Bokeh رو بیشتر کرد ؟ ایا طبیعی تر میشه باشه ؟
برای پاسخ به این سوالات ادامه رو مطالعه کنید .
دو حرکت در لنز و Bokeh :
1 - Iris Fading : در این حالت بوکه در شکل Iris محو میشه ، به این حالت Comparison بوکه میگن که به صورت نیمه یا کمی بالا و پایین تر از نیمه ، به عکس زیر دقت کنید :
توسط TW
این جلوه میتونه حالت غیر تکراری بودن به بوکه های شما بده و اون رو از حالت معمولی در بیاره . این قابلیت در حال حاضر در موتور های رندر فیزیکال مثل Maxwell و ... ، و پلاگین DOFPro برای فتوشاپ وجود داره .
حالت Comparison
رندر توسط H13
نکته : خیلی جالبه بدونید بوکه در جلوی دوربین با بوکه در عقب دوربین نسبت به هم Negative هستند .
2- دید گربه ( چشم های گربه ) یا Cat's Eyes : خب ، این جا اصل حرف ماست . به قول دکتر موشن بلر یا Cat's Eye در لنز های غیر واقعی* d:
در اینجا بوکه های ما جدا از تصویر روی عدسی لنز میشنند در واقع انگار ما روی یک پارچه شکل معمولی بوکه رو چاپ و روی جسمی محدبی شکل پهن کنیم . ( توضیح مفهموی بود ، تخصصی رو در ویکی پدیا بخونید . )
حالت Comparison و Cat's Eye
رندر توسط H13
نکته : این هم به خاطر داشته باشید همیشه شکل محدب ندارند بوکه ها گاهی حالت Zoom دارند :
خب ، زیاد نخواستم وارد جزییات بشم چون هم خودم حوصله نوشتن ندارم و میدونم شما هم حوصله خوندن ندارید
پس میریم سر تصاویر و اصل مطلب ...
از این جا به بعد یک سری از تست هام رو که با چندین موتور زدم قرار میدم .
کیفیت این عکس زیاده روش کلیک کنید !
( هیچ پست پروداکشنی انجام نشده و با پلاگین Bokeh فتوشاپ انجام شده )
انواع Depth Of Field :
- اولین شکل از سمت چپ ، بدون Iris Fading و دید گربه
- دومین شکل دید گربه همراه IF
- سومین شکل دید گربه بدون IF
- چهارمین تغییر داخل Bokeh و هر دو جلوه
سو

یاده بازی های Sci Fi ای افتادم که بازی میکردم ! چقدر خوب بودن
تئوری دکتر و تصویر اصلی بالا :
( بلر کردن و مخلوط کردن اون با کانال ZDepth )
در این حالت چون باید DOF اندازه بوکه ها طبق عمق انجام بشه و در اینجا این اتفاقه نمیفته این پدیده به صورت نیمه نمایش داده میشه .
یعنی دقیقا تئوری Glow یا Bloom که ما یک تصویر رو Highlight هاشو میگیریم تار میکنیم روی تصویر قرار میدیم .
مقایسه حالت بوکه معمولی با بوکه ویژه :
کیفیت این عکس زیاده روش کلیک کنید !
تغییر عمق میدان به همراه دو جلوه :
خب در این صحنه یک ویری لایت هست و یک پلان ساده و فوکوس دوربین روی جایی از متن هست ، حالا تست میکنیم :
- کانال ZDepth :
- صحنه ی رندر شده :
- عمق میدان با اپرچر 1 و ای اس او 100 :
- عمق میدان با اپرچر 2 ( مناسب ) :

- عمق میدان با اپرچر 3 :
- عمق میدان با اپرچر 4 :
- عمق میدان با اپرچر 2 و محوی ایریس ( 100 درصد ):
- عمق میدان با اپرچر 2 و محوی ایریس ( 100 درصد ) و چشم گربه کامل :
- عمق میدان با اپرچر تنظیم صحیح دو جلوه بر اساس تصویر Reference :
تصویر رفرنس :
اشتباه رایج :
خب دوستان ! امیدوارم این مقاله کمکی کرده باشه ، نوشتن این مقاله به صورت چهارچنگولی رو کیبورد حدود 4 ساعت طول کشید .
از ساعته 1 تا 4:24 که تموم شد .
در بخش دوم براتون ساخت این DOF رو توضیح میدم بدون پلاگین و با خود فتوشاپ
برای همتون ارزوی موفقیت میکنم







موفق باشید .
خوب همونطور که قولش رو داده بودم با مقاله برگشتم .
سعیم رو کردم هرچی میدونم بریزم رو کاغذ ، پس اگر کم و کاستی داره به بزگی خودتون ببخشید . d:
به دلیل زیاد بودن مطلب اون رو بخش بندی میکنم ، نام عکس ها و منابع هم ذکر میکنم که شبه بوجود نیاد .
با تشکر از شما که مقاله رو میخونید .
اول با مفاهیم مختصری از Wikipedia در دنیای خارج از CG اشنا میشیم .
در صورت نداشتن اطلاعات قبلی ، قبل از خواندن این مطلب لطفا این پست رو مطالعه کنید .
- عمق میدان چیست ؟
عمق میدان، عبارت است از گستردگی محدودهای که جلوتر یا عقبتر از سوژه ی اصلی، فوکوس هستند و مقدار معینی از میدان دید لنز که در آن تصاویر بصورت کاملاً واضح ثبت میشوند.
- بوکه چیست ؟
بوکه افکتی مات یا شکل هنری و زیباشناسانه برای عکاسی است که در نواحی خارج از فوکوس تصویر ایجاد میشود.
توسط Tooth Walker
در این شکل اعداد مختلف با کروماتیک مختلف بوکه ایجاد شده اند .
خب ، بریم سراغ انواع بوکه که بعضی از دوستان اعتقاد دارند اصلا وجود نداره
در این نمونه عکس ، شما اشتباه رایجی رو میبنید که میتونید شباهتش رو با عکس بالا ببنید ...
اثر محسن هاشمی
نکته : دلیل این اشتباه این هست که ما در DOF هیچگونه نیمه محوی نداریم و باید محوی و تاری 100 درصد باشه .
البته این به معنی ضعیف بودن کار نیست ! اما در این مورد ضعیف عمل شده .
به عکس زیر نگاه کنید .
عکس : ویکیپدیا و مقاله ی عمق میدان Tooth Walker
ما در حالت قبل DOF هایی داشتیم که در حالت شکل لنزهای مختلف ( شش ضلعی ) به یک شکل بود ( تقریبا همیگهیمون میتونیم این DOF رو ایجاد کنیم ، و میدونیم نرم افزار ها و پلاگین هایی هستن مثل Bokeh برای فتوشاپ و LensScare برای افتر افکتز ) :
تصویر : H13
همونطور که از عکس معلومه تمام بوکه ها شبیه به هم میشند . خوب خیلی خوبه اما ایا میشه جذابیت Bokeh رو بیشتر کرد ؟ ایا طبیعی تر میشه باشه ؟
برای پاسخ به این سوالات ادامه رو مطالعه کنید .
دو حرکت در لنز و Bokeh :
توسط TW
حالت Comparison
رندر توسط H13
نکته : خیلی جالبه بدونید بوکه در جلوی دوربین با بوکه در عقب دوربین نسبت به هم Negative هستند .
تصویر توسط JTRA.CZ
2- دید گربه ( چشم های گربه ) یا Cat's Eyes : خب ، این جا اصل حرف ماست . به قول دکتر موشن بلر یا Cat's Eye در لنز های غیر واقعی* d:
در اینجا بوکه های ما جدا از تصویر روی عدسی لنز میشنند در واقع انگار ما روی یک پارچه شکل معمولی بوکه رو چاپ و روی جسمی محدبی شکل پهن کنیم . ( توضیح مفهموی بود ، تخصصی رو در ویکی پدیا بخونید . )
حالت Comparison و Cat's Eye
رندر توسط H13
نکته : این هم به خاطر داشته باشید همیشه شکل محدب ندارند بوکه ها گاهی حالت Zoom دارند :
خب ، زیاد نخواستم وارد جزییات بشم چون هم خودم حوصله نوشتن ندارم و میدونم شما هم حوصله خوندن ندارید
پس میریم سر تصاویر و اصل مطلب ...
از این جا به بعد یک سری از تست هام رو که با چندین موتور زدم قرار میدم .
کیفیت این عکس زیاده روش کلیک کنید !
( هیچ پست پروداکشنی انجام نشده و با پلاگین Bokeh فتوشاپ انجام شده )
انواع Depth Of Field :
- اولین شکل از سمت چپ ، بدون Iris Fading و دید گربه
- دومین شکل دید گربه همراه IF
- سومین شکل دید گربه بدون IF
- چهارمین تغییر داخل Bokeh و هر دو جلوه
سو
یاده بازی های Sci Fi ای افتادم که بازی میکردم ! چقدر خوب بودن
تئوری دکتر و تصویر اصلی بالا :
( بلر کردن و مخلوط کردن اون با کانال ZDepth )
در این حالت چون باید DOF اندازه بوکه ها طبق عمق انجام بشه و در اینجا این اتفاقه نمیفته این پدیده به صورت نیمه نمایش داده میشه .
یعنی دقیقا تئوری Glow یا Bloom که ما یک تصویر رو Highlight هاشو میگیریم تار میکنیم روی تصویر قرار میدیم .
مقایسه حالت بوکه معمولی با بوکه ویژه :
کیفیت این عکس زیاده روش کلیک کنید !
تغییر عمق میدان به همراه دو جلوه :
خب در این صحنه یک ویری لایت هست و یک پلان ساده و فوکوس دوربین روی جایی از متن هست ، حالا تست میکنیم :
- کانال ZDepth :
- صحنه ی رندر شده :
- عمق میدان با اپرچر 1 و ای اس او 100 :
- عمق میدان با اپرچر 2 ( مناسب ) :

- عمق میدان با اپرچر 3 :
- عمق میدان با اپرچر 4 :
- عمق میدان با اپرچر 2 و محوی ایریس ( 100 درصد ):
- عمق میدان با اپرچر 2 و محوی ایریس ( 100 درصد ) و چشم گربه کامل :
- عمق میدان با اپرچر تنظیم صحیح دو جلوه بر اساس تصویر Reference :
تصویر رفرنس :
اشتباه رایج :
خب دوستان ! امیدوارم این مقاله کمکی کرده باشه ، نوشتن این مقاله به صورت چهارچنگولی رو کیبورد حدود 4 ساعت طول کشید .
از ساعته 1 تا 4:24 که تموم شد .
در بخش دوم براتون ساخت این DOF رو توضیح میدم بدون پلاگین و با خود فتوشاپ
برای همتون ارزوی موفقیت میکنم







موفق باشید .
پیوست ها
آخرین ویرایش:
... خب دوستان اگه انشاء ا... یادشون باشه نور تو خط راست حرکت میکرد تا اینکه یه عامل خارجی باعث شکست در مسیر حرکت اون بشه
) به همین خاطر طیف های رنگی مسیرشون رو با اختلاف زاویه نسبت به هم اما هر کدوم در مسیر راست دنبال میکن که این حالت مثل تولید کردن شکل یه مخروطه، خب حالا نور هر چقدر از راس این مخروط که در اونجا متمرکز
)










