مشاوره خرید لپتاپ

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلامی مجدد استاد

همچنین ، من visual studio 2022 را از سایت p30download ، دانلود کردم (با حجم حدودا 28 گیگ) . توی ویندوز 10 x64 ئه سیستم دسکتاپ ام به خوبی نصب شد .

اما توی لپتاپ (با ویندوز 11 x64) ، وقتی که همون کمپوننت ها را توی ستاپ برای نصب انتخاب میکنم ، میگه حتما باید 6 و خردی گیگ را از اینترنت دانلود کنه ! اما همون کمپوننت ها بدون دانلود ، و فقط با همون ستاپ در سیستم دسکتاپ ام نصب شده بود (حالا شاید دقیق یادم نباشه و اینترنت در اون زمان وصل بوده باشه و یواشکی دانلود کرده باشه ، دقیق یادم نیست اما احتمالا این طور نبود) .

توی لپتاپ ام ، نسخه ی visual studio 2019 ، که حجمش حدود 40 گیگ هست ، بدون دانلود ، در لپتاپ نصب شد .
اما نسخه ی 2022 نمیدونم چرا میگه حتما باید دانلود کنه!
کمپوننت ها را به حداقلِ میزان ، کم کردم (که حدود 15 گیگ میگفت برای نصب فضا میخواد) ، اما باز هم میگه 2 و خردی گیگ برای دانلود نیاز داره!
میدونین علتش چیه که اونجا احتمالا نمیخواست ، یا حداقل توی نسخه ی 2019 نمیخواد ، اما توی نسخه ی 2022 با اونکه هر دو ، نسخه ی کامل هستن ، دانلود میخواد؟

تشکر استاد .
 

the_king

مدیرکل انجمن
سلامی مجدد استاد

همچنین ، من visual studio 2022 را از سایت p30download ، دانلود کردم (با حجم حدودا 28 گیگ) . توی ویندوز 10 x64 ئه سیستم دسکتاپ ام به خوبی نصب شد .

اما توی لپتاپ (با ویندوز 11 x64) ، وقتی که همون کمپوننت ها را توی ستاپ برای نصب انتخاب میکنم ، میگه حتما باید 6 و خردی گیگ را از اینترنت دانلود کنه ! اما همون کمپوننت ها بدون دانلود ، و فقط با همون ستاپ در سیستم دسکتاپ ام نصب شده بود (حالا شاید دقیق یادم نباشه و اینترنت در اون زمان وصل بوده باشه و یواشکی دانلود کرده باشه ، دقیق یادم نیست اما احتمالا این طور نبود) .

توی لپتاپ ام ، نسخه ی visual studio 2019 ، که حجمش حدود 40 گیگ هست ، بدون دانلود ، در لپتاپ نصب شد .
اما نسخه ی 2022 نمیدونم چرا میگه حتما باید دانلود کنه!
کمپوننت ها را به حداقلِ میزان ، کم کردم (که حدود 15 گیگ میگفت برای نصب فضا میخواد) ، اما باز هم میگه 2 و خردی گیگ برای دانلود نیاز داره!
میدونین علتش چیه که اونجا احتمالا نمیخواست ، یا حداقل توی نسخه ی 2019 نمیخواد ، اما توی نسخه ی 2022 با اونکه هر دو ، نسخه ی کامل هستن ، دانلود میخواد؟

تشکر استاد .
چیزی که برای نسخه 2022 دانلود میشه الزاما با 2019 مشترک نیست. یک بخشی مشترک هستند.
یکسری موارد هم شما قبلا ممکنه همراه یک نرم افزار روی سیستمی نصب کرده باشید که در سیستم دیگری بصورت پیشفرض نیست و دانلود میخواد.
در ضمن بصورت پیشفرض کاتالوگ (Catalog.json) قبل نصب دانلود و آپدیت میشه و با هر آپدیت هم پکیج قدیمی دیگه چه موجود باشه و چه نباشه استفاده نخواهد شد، مگر اینکه ازش بخواهید بدون آپدیت نسخه موجود رو نصب کنه.

من ویژوال استدیو رو اونطوری از سایت های ایرانی دانلود نمی کنم، پکیج ها نه از اول به روز هستند، نه کامل هستند، خیلی زود هم قدیمی میشن.
برای همینه که ممکنه شما ویژوال استدیو 40 گیگابایتی رو دانلود کنید و ولی اون نسخه 2019 که من دارم 50.6 گیگابایت ئه.
اول فایل پایه vs_Enterprise.exe یا vs_setup.exe رو از سایت مایکروسافت دانلود می کنم و میذارم کاتالوگ و فایل های اصلی ستاپ رو دانلود کنه و بعد فایل های مجوز دانلود شده (پوشه certificates) رو نصب می کنم و فیلتر شکن رو فعال می کنم و با Command Line فرمان میدم همه پکیج ها رو دانلود کنه. چیزی که بدست میاد یک پکیج کامل و بدون نیاز به دانلود اضافی و مناسب نصب آفلاین ئه.
دقت کنید که نصب بعضی پکیج ها منوط به نصب اون certificate ها است.

سوئیچ های ویژوال استدیو مخصوصا noWeb-- و layout-- و lang-- رو installCatalogUri-- مطالعه کنید.

Use command-line parameters to install, update, and manage Visual Studio

Create an offline installation package of Visual Studio for local installation

Install certificates required for Visual Studio offline installation

 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
چیزی که برای نسخه 2022 دانلود میشه الزاما با 2019 مشترک نیست. یک بخشی مشترک هستند.
یکسری موارد هم شما قبلا ممکنه همراه یک نرم افزار روی سیستمی نصب کرده باشید که در سیستم دیگری بصورت پیشفرض نیست و دانلود میخواد.
در ضمن بصورت پیشفرض کاتالوگ (Catalog.json) قبل نصب دانلود و آپدیت میشه و با هر آپدیت هم پکیج قدیمی دیگه چه موجود باشه و چه نباشه استفاده نخواهد شد، مگر اینکه ازش بخواهید بدون آپدیت نسخه موجود رو نصب کنه.

من ویژوال استدیو رو اونطوری از سایت های ایرانی دانلود نمی کنم، پکیج ها نه از اول به روز هستند، نه کامل هستند، خیلی زود هم قدیمی میشن.
برای همینه که ممکنه شما ویژوال استدیو 40 گیگابایتی رو دانلود کنید و ولی اون نسخه 2019 که من دارم 50.6 گیگابایت ئه.
اول فایل پایه vs_Enterprise.exe یا vs_setup.exe رو از سایت مایکروسافت دانلود می کنم و میذارم کاتالوگ و فایل های اصلی ستاپ رو دانلود کنه و بعد فایل های مجوز دانلود شده (پوشه certificates) رو نصب می کنم و فیلتر شکن رو فعال می کنم و با Command Line فرمان میدم همه پکیج ها رو دانلود کنه. چیزی که بدست میاد یک پکیج کامل و بدون نیاز به دانلود اضافی و مناسب نصب آفلاین ئه.
دقت کنید که نصب بعضی پکیج ها منوط به نصب اون certificate ها است.

سوئیچ های ویژوال استدیو مخصوصا noWeb-- و layout-- و lang-- رو installCatalogUri-- مطالعه کنید.

Use command-line parameters to install, update, and manage Visual Studio

Create an offline installation package of Visual Studio for local installation

Install certificates required for Visual Studio offline installation


سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .

تشکر بابت این روش نصب .
اما من معمولا کلا نرم افزار را از سایت های ایرانی دانلود و نصب میکنم .

این مشکل هم احتمالا چون این یکی نسخه ی 17.1 هست و قبلی 17.0 بود ، احتمالا بخاطر این هست که این سایت (ها) ، توی نسخه ی جدید ، پکیج ها را کامل نذاشتن که گاها این اتفاق پیش میاد .
دوباره نسخه ی 17.0.4 را دانلود میکنم .

استاد ، نظرتون درباره ی قضیه ی ssd ها که در دو پست قبل تر گفتم ، چیه؟
تشکر
 

the_king

مدیرکل انجمن
استاد ، نظرتون درباره ی قضیه ی ssd ها که در دو پست قبل تر گفتم ، چیه؟
نظری ندارم.
منظورم از میگن ، صرفا افراد عادی نیست .
فرضا در این مقاله میگه که در باطری های لیتیوم پلیمری ، بهتره یکبار تا 100 درصد باطری را شارژ کنید و از اون به بعد ، بهتره که وقتی شارژ میکنید ، از 80 درصد بیشتر نشه و وقتی هم که شارژ اش به میزان 40 درصد رسید ، مجددا شارژ کنید . که این کار تا 4 برابر هم ممکنه طول عمر این باطری را زیاد کنه (اگه درست متوجه شده باشم) :

نمیدونم بر اساس چه معیاری به این مطالب اعتبار میدید، به اینکه یک مقاله است یا نقل قول از فلان مدیر اجرایی است؟ ایده اش اینه که با باطری ای که 100 درصد ظرفیت داره مثل باطری ای که 40 درصد ظرفیت داره (محدوده 40 الی 80 درصد) رفتار کنید تا تعداد شارژ دشارژ های قابل انجام چهار برابر بشه. مبتکر این ایده کاری به این نداره که میزان کار شما با لپ تاپ مشخص و مستقل از این قضیه است، اگر ظرفیت باطری کمتر بشه، تعداد شارژ دشارژ های لازمتون بیشتر میشه. وقتی بخواهید فقط 40 درصد از شارژ باطری رو مصرف کنید، شارژ دشارژ های بیشتری لازم خواهید داشت. فرضا بجای اینکه 40 بار باطری رو شارژ کنید 100 بار شارژ می کنید. و استفاده مفید از ظرفیت باطری هم نمی کنید، پول باطری با ظرفیت بیشتر رو می دهید ولی اندازه یک باطری ارزونتر ازش کار می کشید. میدونید اگر از اون باطری استفاده نکنید خیلی بیشتر عمر می کنه؟ این ایده بهتر نیست؟
واسه باطری های لیتیوم یونی (که اگه اشتباه نکنم باطری لپتاپ ام از این نوع هست) هم همینطوره یا فقط برای لیتیوم پلیمری هست؟
کلا باطری ای که نیمه شارژ باشه بیشتر دوام میاره، ربطی به شارژ دشارژ نداره، اما این شرایط مناسب اون باطری است که در جعبه میخوان در مغازه و انبار نگهداری کنند، نه باطری ای که میخواد در لپ تاپ هی شارژ و دشارژ بشه. شما می توانید هر چقدر که خواستید محدوده شارژ دشارژ رو کوچکتر کنید تا بیشتر بشه شارژ دشارژ کرد، ولی هدف که افزایش تعداد شارژ دشارژی قابل انجام در باطری نیست، کاهش تعداد شارژ دشارژ های لازم شما است، هدف افزایش بازدهی ئه، بیشترین استفاده مفید از باطری ئه، نه ظرفیت باطری و نه توان خروجی باطری و نه تعداد شارژ دشارژ ها و نه عمر باطری به تنهایی تعیین کننده نیست. با اینکار ها بجای اینکه نفع ببرید ضرر می کنید.
انگار در لینک زیر ، برای باطری های لیتیوم یونی هم همین رو میگه که تا 80 درصد بهتره شارژر بشه (اگه درست متوجه شده باشم) :

همچین چیزی نمیگه.
درست متوجه شدم؟
اگه آره ، یعنی الان بهترین حالت اینه که باطری مون بین 40 تا 80 درصد شارژ کنیم و شارژر را برداریم؟
در پست قبلی ام جواب سوال تون رو نداده بودم؟
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .
استاد میگم اگه ssd بخوام بگیرم ، مدلِ nvme ئه زیر(مدل Adata xpg spectrix s40g m.2 2280 ssd) ، توی نظرات نوشته که حداکثر دماش تا 40 درجه میره و بیشتر نمیشه (2 تا نظر را دیدم) . حالا تحقیق بیشتر نکردم اما طبق کیفیت اش ، احتمالا همینطور باشه :


اما چند سئوال اینکه :

آیا این ssd که طبق اطلاعات سایتش که pcie gen3 x4 و با پورت 2280 هست :


با لپتاپم که مدل asus x415fac یا همون asus r465 هست ، اولا اینکه از لحاظ سازگاری پورت ، به هم میخورن دیگه؟ چون لپتاپم هم انگار این پورت 2280 را داره :


هر چند ، پورت 2280 ئه لپتاپم ، از نوع pcie gen3 x2 هست اما اون ssd ، تا سقف x4 را پشتیبانی میکنه . در این صورت ، فقط حداکثر سرعت ssd را بهش نمیتونیم برسیم دیگه ؟ ربطی به پشتیبانی نکردنش که نداره.

دوما و مهمتر اینکه آیا این مدل از ssd که هت سینک داره (و طبعا باید ذخیم تر از ssd های nvme ای که هت سینک ندارن ، باشه) توی لپتاپم جا میشه و فرضا مشکل بستن قابِ پشتیِ لپتاپ (بعد از نصب این ssd) بوجود نمیاد؟

فیلم ئه جایگاه ssd nvme (و تعویض اش) برای این لپتاپ ، در زیر هست :


---------------------

البته مصرف شون را نمیدونم چقدره . مدل سامسونگ 970 evo nvme اش که 2.7 آمپر داره که حداکثر 13.5 وات مصرف داره که خیلی بیشتر از نسخه ی ssd sata اش که 1.1 وات هست ، هست .


تشکر استاد .
 
آخرین ویرایش:

the_king

مدیرکل انجمن
هر چند ، پورت 2280 ئه لپتاپم ، از نوع pcie gen3 x2 هست اما اون ssd ، تا سقف x4 را پشتیبانی میکنه . در این صورت ، فقط حداکثر سرعت ssd را بهش نمیتونیم برسیم دیگه ؟ ربطی به پشتیبانی نکردنش که نداره.
احتمالا بله.
دوما و مهمتر اینکه آیا این مدل از ssd که هت سینک داره (و طبعا باید ذخیم تر از ssd های nvme ای که هت سینک ندارن ، باشه) توی لپتاپم جا میشه و فرضا مشکل بستن قابِ پشتیِ لپتاپ (بعد از نصب این ssd) بوجود نمیاد؟
این چیزی نیست که من بدونم.
اگر لپ تاپ گارانتی داشته باشه، قاعدتا برچسب گارانتی داره و اگه بخواهید ازش استفاده کنید نباید شما (یا تعمیرکار متفرقه) خودتون دست به باز کردنش و تعویض قطعه بزنید. هر کاری می کنید باید توسط همون گارانتی کننده انجام بشه که احتمالا قطعه دلخواه خودش رو پیشنهاد می کنه.
و اینکه چی با لپ تاپ شما جور هست یا نه چیزی نیست که با مشخصات ظاهری قاطعانه بشه گفت، یا من بتونم از اینجا بگم جا میشه یا نه.
اگر خریدی بکنید که بعد باز کردنش نشه پس داد، ریسک می کنید. بهتره دنبال Review هایی از اون سری بگردید که لپ تاپ تون رو با ssd مدل فلان بررسی کرده باشه و مشابهش رو بخرید.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلامی مجد
خیلی ممنون استاد .

استاد ، ان شاء ا... میخوام ssd samsung 870 evo 500gb تهیه کنم .
فکرها و تحقیقات را کردم (بین انتخاب بین nvme و معمولی) ، دیدم معایب nvme (بدون هت سینک که مطمئن بشیم درون لپتاپ جا میگیره) که بزرگترینش دمای بسیار زیادتر و حتی شاید مصرفش هست و ... که کلا نمیارزه برای لپتاپم .
گفتم کلا hdd را دربیارم و یه ssd 500gb جایگزینش کنم .

احتمالا هم اگه بخواد لپتاپ به تهران (برای قضیه ی گارانتی) بره یا بالای 200 تومن بگیرن ، احتمالا خودم عوضش کنم .
این جور که گفتن در استان ما نمایندگی ای ندارن که حتی یه ssd را تعویض کنه!

زمان تعویض ssd ، چون لپتاپم باطری داخلی میخوره ، فقط باید قبل از جدا کردن hdd ، سیم و کابل باطری شو حتما جدا کنم دیگه؟

--------------------

استاد ، برای آموزش ، من فعلا یه میکروفون ای شبیه زیر دارم که تقریبا 10 تا 12 سال پیش ، 4 تومن خریده بودم :


این ، در بهترین حالت اش ، نویز ئه نسبی داره (هر چند در بهترین حالت اش قابل تحمل هست) (نمونه اش که لینک آموزش قسمت اول wpf داده بودم ، ظبط شده با این میکروفون هست) .
در بدترین حالت اش که نمیدونم چرا گاها شدیدا نویز میگیره و معمولا با تغییر تنظیمات ویندوز خوب میشه (یا اندکی بهتر میشه) .

در میکروفون ها گشتم ، به ترتیب زیر ، اینها را تا رنج 600 تومن پیدا کردم . خودم ، اولی را مد نظر دارم برای خرید اما پیشنهاد شما کدومه؟ (فقط میخوام نویز اش کمتر از این باشه) :


و


و


و


و


خیلی بهتر میشه که در رنج 300 تومن باشه .
تشکر
 

the_king

مدیرکل انجمن
سلامی مجد
خیلی ممنون استاد .

استاد ، ان شاء ا... میخوام ssd samsung 870 evo 500gb تهیه کنم .
فکرها و تحقیقات را کردم (بین انتخاب بین nvme و معمولی) ، دیدم معایب nvme (بدون هت سینک که مطمئن بشیم درون لپتاپ جا میگیره) که بزرگترینش دمای بسیار زیادتر و حتی شاید مصرفش هست و ... که کلا نمیارزه برای لپتاپم .
گفتم کلا hdd را دربیارم و یه ssd 500gb جایگزینش کنم .

احتمالا هم اگه بخواد لپتاپ به تهران (برای قضیه ی گارانتی) بره یا بالای 200 تومن بگیرن ، احتمالا خودم عوضش کنم .
این جور که گفتن در استان ما نمایندگی ای ندارن که حتی یه ssd را تعویض کنه!

زمان تعویض ssd ، چون لپتاپم باطری داخلی میخوره ، فقط باید قبل از جدا کردن hdd ، سیم و کابل باطری شو حتما جدا کنم دیگه؟
نه الزاما. شاید دستبند ضد الکتریسیته ساکن نداشته باشید اما قبل از شروع کار کنار دست تون در یا پنجره فلزی یا شوفاژ ... رو لمس کنید.
و وقتی لپ تاپ رو باز کردین یک نگاه به اطراف جایی که هارد دیسک قرار داره بندازید، ببینید احتمال لمس کردن چه اجزائی هست. اگه هارد دیسک دم دست باشه و اطرافش روی لپ تاپ پوشش عایق داره یا فاصله اش با برد الکترونیکی زیاد ئه، نه. چیزی رو جدا نکنید.
استاد ، برای آموزش ، من فعلا یه میکروفون ای شبیه زیر دارم که تقریبا 10 تا 12 سال پیش ، 4 تومن خریده بودم :


این ، در بهترین حالت اش ، نویز ئه نسبی داره (هر چند در بهترین حالت اش قابل تحمل هست) (نمونه اش که لینک آموزش قسمت اول wpf داده بودم ، ظبط شده با این میکروفون هست) .
در بدترین حالت اش که نمیدونم چرا گاها شدیدا نویز میگیره و معمولا با تغییر تنظیمات ویندوز خوب میشه (یا اندکی بهتر میشه) .

در میکروفون ها گشتم ، به ترتیب زیر ، اینها را تا رنج 600 تومن پیدا کردم . خودم ، اولی را مد نظر دارم برای خرید اما پیشنهاد شما کدومه؟ (فقط میخوام نویز اش کمتر از این باشه) :


و


و


و


و


خیلی بهتر میشه که در رنج 300 تومن باشه .
تشکر
تخصصی در این مورد ندارم.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
نه الزاما. شاید دستبند ضد الکتریسیته ساکن نداشته باشید اما قبل از شروع کار کنار دست تون در یا پنجره فلزی یا شوفاژ ... رو لمس کنید.

سلامی مجدد استاد
خیلی ممنون
سفارش دادم (تا بدستم برسه طول میکشه) .

میتونم موقع کار و باز کردن لپتاپ ، دستکش توی دستم بذارم؟ فرضا یکبار مصرف (نایلونی) یا دستکش ظرفشویی ؟
توی بعضی از ویدئوها که در زیر میدم ، دستکش دارن .

و وقتی لپ تاپ رو باز کردین یک نگاه به اطراف جایی که هارد دیسک قرار داره بندازید، ببینید احتمال لمس کردن چه اجزائی هست. اگه هارد دیسک دم دست باشه و اطرافش روی لپ تاپ پوشش عایق داره یا فاصله اش با برد الکترونیکی زیاد ئه، نه. چیزی رو جدا نکنید.

خیلی ممنون
ولی من قضیه و جنس مواد عایق را نمیدونم چیه دقیقا .
مدل لپتاپم Asus VivoBook X415FAC یا همون R465FA هست .
توی اینترنت ، ویدئویی که هاردش را باز کنه ، پیدا نکردم اما مدل X415EA در لینک زیر که حداقل ، از بیرون ، کاملا شبیه لپتاپم هست را باز کرد (اما به ssd ئه ساتا اش دست نزد) :


همچنین مدل زیر که فقط نوشت X415 هست را هم ساتا اش را دست نزد :


حالا نمیدونم اون جنس عایق دور هارد که میگفتین را داره یا نه .
ولی هاردشون انگار مستقیما مشخص نیست و دورش انگار یه چیز فلزی هست که همچین چیزی تا حالا ندیدم . آخه لپتاپ فامیلم که پارسال گرفتم ، هاردش کاملا معلوم بود و فلزی دورش نبود .

چجوری باید این هاردها را باز و تعویض کرد؟
توی یوتیوب ویدئویی میتونین لینک بدین؟
اسم این مدل ها چیه؟

===========

راستی استاد ، نرم افزاری هست از کل درایو ویندوزی که در این hdd هست ، بکاپ بگیرم (یا هر روش دیگه) و توی ssd بندازم تا مجبور نباشم باز مجددا کل ویندوز و نرم افزارها و مخصوصا تنظیمات را دوباره نصب و تنظیم کنم؟

نرم افزارهای بکاپ گیری مثل acronis true image با قابلیت universal restore هست منتها درایور را حذف ممکنه کنه (چون سخت افزار که فقط هارد هست ، تغییر میکنه . البته نمیدونم بر اساس چه تغییرات سخت افزاری ، درایور را حذف میکنه) و ممکنه کرک ها را هم حذف کنه .
باز هم البته نمیدونم آیا با تغییر فقط هارد ، درایورها را حذف میکنه و آیا میتونم بدون حذف درایور ازش استفاده کنم یا نه .

تخصصی در این مورد ندارم.

همون میکروفون اولی را گرفتم .

راستی استاد درباره ی اون سیستمی که در تاپیک "قطعات" گفتم ، طرف فقط بهم گفت و دیگه بودجه و اینها نداد که تهیه کنم . ببخشید ها .
:rose:
تشکر استاد .
 

the_king

مدیرکل انجمن
سلامی مجدد استاد
خیلی ممنون
سفارش دادم (تا بدستم برسه طول میکشه) .

میتونم موقع کار و باز کردن لپتاپ ، دستکش توی دستم بذارم؟ فرضا یکبار مصرف (نایلونی) یا دستکش ظرفشویی ؟
ولتاژ بالا است، صحبت چند کیلو ولت ئه، در ضمن اون دستکش هم خودش یکی از منابع ایجاد الکتریسته ساکن ئه.
توی بعضی از ویدئوها که در زیر میدم ، دستکش دارن .
نه هر دستکشی، دستکش آنتی استاتیک.
خیلی ممنون
ولی من قضیه و جنس مواد عایق را نمیدونم چیه دقیقا .
خیلی مشخص ئه، هر چی رویش پلاستیک یا رنگ یا نایلون، یا لاستیک یا اسفنج و کلا روکشی غیر فلزی داره عایق ئه و هر جا که اتصالات قطعات به برد الکترونیکی بود یا پد حرارتی یا خمیر سیلیکن یا قطعه فلزی رو ببینید محافظت شده نیست.
حالا نمیدونم اون جنس عایق دور هارد که میگفتین را داره یا نه .
ولی هاردشون انگار مستقیما مشخص نیست و دورش انگار یه چیز فلزی هست که همچین چیزی تا حالا ندیدم . آخه لپتاپ فامیلم که پارسال گرفتم ، هاردش کاملا معلوم بود و فلزی دورش نبود .
از ظاهرش نترسید.بعضی هارد دیسک ها دورشون یک لایه ضخیم کاغذ آلومینیومی چسبدار دارند که با چاقو به تدریج از گوشه هایش کاغذ آلومینیومی رو بلند می کنید و جدا میشه. پاره شد هم شد. برای راحت تر جدا کردنش از سشوار و اینجور کارها استفاده نکنید.
در بعضی لپ تاپ ها هم دور هارد یک فریم هست که با چند تا پیچ با طول کم محکم میشه، جلوی تکون خوردن هارد دیسک در جایش رو میگیره. به سادگی هم باز میشه.
بعضی هاشون هم بجای این فریم یک یا چند لاستیک یا اسفنج دارند که در شکاف های اطرافش قرار میگیره و جایش رو ثابت می کنه.
راستی استاد ، نرم افزاری هست از کل درایو ویندوزی که در این hdd هست ، بکاپ بگیرم (یا هر روش دیگه) و توی ssd بندازم تا مجبور نباشم باز مجددا کل ویندوز و نرم افزارها و مخصوصا تنظیمات را دوباره نصب و تنظیم کنم؟
تقریبا همه نرم افزار های Image گیری از دیسک این قابلیت رو دارند. از کل درایو بکاپ نگیرید، فقط پارتیشن های سیستمی و پارتیشن ویندوز. موقع بازیابی نمی خواهید دیسک به وضعیت اون موقع برگرده، فقط میخواهید اون چند پارتیشن با داده های قبلی بازنویسی بشن.
نرم افزارهای بکاپ گیری مثل acronis true image با قابلیت universal restore هست منتها درایور را حذف ممکنه کنه (چون سخت افزار که فقط هارد هست ، تغییر میکنه . البته نمیدونم بر اساس چه تغییرات سخت افزاری ، درایور را حذف میکنه) و ممکنه کرک ها را هم حذف کنه .
شما باید محتویات یک یا چند پارتیشن رو پشتیبانگیری و بازیابی کنید، یعنی بدون تغییر در پارتیشن بندی یا محتویات سایر پارتیشن ها. اگر کل درایو رو بازیابی کنید از نو پارتیشن بندی میشه. ربطی به کرک ها و نرم افزار های داخلش هم نداره.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
ولتاژ بالا است، صحبت چند کیلو ولت ئه، در ضمن اون دستکش هم خودش یکی از منابع ایجاد الکتریسته ساکن ئه.

نه هر دستکشی، دستکش آنتی استاتیک.

خیلی مشخص ئه، هر چی رویش پلاستیک یا رنگ یا نایلون، یا لاستیک یا اسفنج و کلا روکشی غیر فلزی داره عایق ئه و هر جا که اتصالات قطعات به برد الکترونیکی بود یا پد حرارتی یا خمیر سیلیکن یا قطعه فلزی رو ببینید محافظت شده نیست.

از ظاهرش نترسید.بعضی هارد دیسک ها دورشون یک لایه ضخیم کاغذ آلومینیومی چسبدار دارند که با چاقو به تدریج از گوشه هایش کاغذ آلومینیومی رو بلند می کنید و جدا میشه. پاره شد هم شد. برای راحت تر جدا کردنش از سشوار و اینجور کارها استفاده نکنید.
در بعضی لپ تاپ ها هم دور هارد یک فریم هست که با چند تا پیچ با طول کم محکم میشه، جلوی تکون خوردن هارد دیسک در جایش رو میگیره. به سادگی هم باز میشه.
بعضی هاشون هم بجای این فریم یک یا چند لاستیک یا اسفنج دارند که در شکاف های اطرافش قرار میگیره و جایش رو ثابت می کنه.

سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .
هنوز دستم نرسید . ان شاء ا... تا چند روز دیگه میرسه .
هنوز هم لپتاپ را باز هم نکردم .

اما اون لینک یوتیوب که در پست قبلی دادم را برای این لپتاپ دادم را نگاه میکنید که توی لپتاپ را هم دیده باشید؟ و هم اینکه ببینید این لپتاپ ، با این توصیفاتی که کردین ، یکی هست یا نه؟
اون طرف ، قبل از جابجایی رم و ssd ئه nvme ، اول ، کانکتور باطری اش را با یه چیزِ تقریبا نوک تیز ، جدا کرد .

سئوال مهمتر اینکه حالا فرضا این توصیفاتِ عایق که گفتین ، چه داشته باشه یا نداشته باشه ، اگه هر صورت ، کانکتورِ باطری اش را جدا کنم ، اشکال که نداره . داره؟

همچنین اگه به جای اون چیزی که باهاش کانکتور باطری ، یا بدنه ی لپتاپ را از هم (از وسط) جدا کرد ، من بجاش با چاقو یا قاشق این کار را کنم که اشکال نداره . داره؟

تقریبا همه نرم افزار های Image گیری از دیسک این قابلیت رو دارند. از کل درایو بکاپ نگیرید، فقط پارتیشن های سیستمی و پارتیشن ویندوز.

میشه دلیلش را بپرسم؟
یعنی مگه فرقی بین این دو حالت هست؟
من همیشه فکر میکردم که برای بازیابیِ ویندوز (و اطلاعاتِ درایوهای دیگه ای که مربوط به ویندوز هست) ، بکاپ گیری از کل درایو ، مطمئن تر باشه .

الان ، این قضیه که بخوایم اطلاعات چند درایوِ مربوط به ویندوز را از یک هارد ، به ssd منتقل کنیم ، بهتره که از محتویات اون درایوها بکاپ بگیریم و بعد هم درایوهایی با همون نوع (فرضا mbr یا gpt و basic یا dynamic و نوع فرمت هاشون و کلا هر چی که نوع درایوِ مبدا هست) و ترجیحا همون سایز را در درایوِ هارد یا ssd ئه مقصد ایجاد کنیم و دونه دونه محتویات هر فایل را در همون درایوِ مورد نظر در هارد یا ssd ئه مقصد ، بازیابی کنیم؟

منظورتون اینه؟
اگه آره ، فرقش با زمانی که از کل درایوهای هارد ، بکاپ و ریکاوری میکنیم ، چیه؟
پارتیشن سیستمی که گفتین ، معمولا ، حداقل 3 تا گاها 4 درایوی که زمان نصب ویندوز ، درست میکنه ، منظورتون همه ی این نوع درایوها هست دیگه . درسته؟

موقع بازیابی نمی خواهید دیسک به وضعیت اون موقع برگرده، فقط میخواهید اون چند پارتیشن با داده های قبلی بازنویسی بشن.

شما باید محتویات یک یا چند پارتیشن رو پشتیبانگیری و بازیابی کنید، یعنی بدون تغییر در پارتیشن بندی یا محتویات سایر پارتیشن ها. اگر کل درایو رو بازیابی کنید از نو پارتیشن بندی میشه. ربطی به کرک ها و نرم افزار های داخلش هم نداره.

اگه کل درایو را بازیابی کنیم ، پارتیشن های جدید ساخته و ریکاوری میشه؟
حالا فرضا بشه ، اشکالش چیه؟

تشکر استاد .
 

the_king

مدیرکل انجمن
همچنین اگه به جای اون چیزی که باهاش کانکتور باطری ، یا بدنه ی لپتاپ را از هم (از وسط) جدا کرد ، من بجاش با چاقو یا قاشق این کار را کنم که اشکال نداره . داره؟
با ناخن کار کنید.
میشه دلیلش را بپرسم؟
چون جدول پارتیشن ها و پارتیشن های متفرقه رو نمی خواهید بازنویسی کنید. فقط میخواهید پارتیشن ویندوز و پارتیشن های سیستمی بازنویسی بشه.
الان ، این قضیه که بخوایم اطلاعات چند درایوِ مربوط به ویندوز را از یک هارد ، به ssd منتقل کنیم ، بهتره که از محتویات اون درایوها بکاپ بگیریم و بعد هم درایوهایی با همون نوع (فرضا mbr یا gpt و basic یا dynamic و نوع فرمت هاشون و کلا هر چی که نوع درایوِ مبدا هست) و ترجیحا همون سایز را در درایوِ هارد یا ssd ئه مقصد ایجاد کنیم و دونه دونه محتویات هر فایل را در همون درایوِ مورد نظر در هارد یا ssd ئه مقصد ، بازیابی کنیم؟
معمولا اینطوری درست کار نخواهد کرد، یعنی برای انتقال مناسب نیست، برای پشتیبانگیری ئه.
اما به هر حال باید Disk Cloning کنید تا بصورت خودکار پارتیشن های مشابه رو با همون سایز ها بسازه.
پارتیشن سیستمی که گفتین ، معمولا ، حداقل 3 تا گاها 4 درایوی که زمان نصب ویندوز ، درست میکنه ، منظورتون همه ی این نوع درایوها هست دیگه . درسته؟
بله.
اگه کل درایو را بازیابی کنیم ، پارتیشن های جدید ساخته و ریکاوری میشه؟
حالا فرضا بشه ، اشکالش چیه؟
شما فرضا در یک پارتیشن ویندوز که سی درصد حجم دیسک ئه ویندوز دارید و نرم افزار ها، و هفتاد درصد دیگه داده های صوتی تصویری، مستندات، پروژه ها و ... شما است که نمیخواهید پاک بشه. شما فقط میخواهید اون سی درصد رو پشتیبانگیری کنید تا بعدا به وضعیت قبلی برگرده، نه اینکه کل هارد دیسک به وضعیتی برگرده که دو سال پیش داشته و داده های دیگه تون پاک بشه.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .

ssd بهم رسید .
استاد ، لپتاپ را الان باز کردم . باطری شم در آوردم .
اما هاردش رو نمیدونم چجوری باید بهش دسترسی داشته باشم .
عکس داخل لپتاپ و مخصوصا حاشیه های هارد را در زیر میذارم :

۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۰۴۴۴۹.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۰۴۵۲۰.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۰۴۵۴۳.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۱۰۷۴۳.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۱۰۸۲۰.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۱۰۸۵۴.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۱۰۹۱۰.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۱۰۹۲۹.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۱۱۰۰۲.jpg


۲۰۲۲۰۶۱۶_۱۱۱۲۰۲.jpg


===============================

به نظرتون استاد چجوری باید به هارد دسترسی داشته باشم؟
در تصاویر هارد ، در قسمت سمت راست هارد (فرضا در تصویرِ بالا ، تصویرِ 3 تا مونده به آخری ، یا در تصویر آخری) ، یه چیزی از جنس پلاستیک سیاهی دورش هست که روی این پلاستیک ، عکسِ فِلِش به سمت بالا را داره .
این معناش اینه که این پلاستیک را به سمت بالا بکشیم تا پلاستیک پاره کنیم (چون انگار پاره شدنی هست) .

همچنین در همون تصویرِ 3 تا مونده به آخری ، بالای اون پلاستیک سیاه ، باز چیز دیگه ای از جنس پلاستیکِ اما این یکی تقریبا طوسی رنگ (یا قهوه ای روشن) و مستطیلی هست که برخلاف اون قبلی ، به هارد (به چیزی شبیه به ورق که نقره ای رنگ هست) چسبیده هست . اون را هم باید جدا کنم؟
این شی را اگه جدا کنم ، بالاش که انگار کابل ساتا برای هارد هست ، آسیب نمیبینه ؟ چون انگار معلوم نیست کابل هارد ساتا ، به این شی متصل شده هست یا نه .

انگار بعد از اینها نوبت به همون ورق نقره ای که دور هارد انگار پیچیده هست برسه (ورقی که باعث میشه ، فعلا هارد اصلا دیده نشه) . این ورق را هم باید از دورش در بیارم و پاره کنم؟

تشکر استاد .
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
همچنین در تصویر آخری (با یکی مونده به آخری در پست بالا) ، انگار کناره هاش یه گیره هایی هست . اونها را باید هل بدم ، کنار بزنم؟

اونجایی که در پست قبلی گفتم تصویرِ 3 تا مونده به آخری ، منظورم دو تا مونده به آخری بود . یعنی در واقع سومین عکس ، از پایین .
تشکر استاد .
 

the_king

مدیرکل انجمن
سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .

ssd بهم رسید .
استاد ، لپتاپ را الان باز کردم . باطری شم در آوردم .
اما هاردش رو نمیدونم چجوری باید بهش دسترسی داشته باشم .
عکس داخل لپتاپ و مخصوصا حاشیه های هارد را در زیر میذارم :

مشاهده پیوست 115393


مشاهده پیوست 115394


مشاهده پیوست 115395


مشاهده پیوست 115396


مشاهده پیوست 115397


مشاهده پیوست 115398


مشاهده پیوست 115399


مشاهده پیوست 115400


مشاهده پیوست 115401


مشاهده پیوست 115402


===============================

به نظرتون استاد چجوری باید به هارد دسترسی داشته باشم؟
در تصاویر هارد ، در قسمت سمت راست هارد (فرضا در تصویرِ بالا ، تصویرِ 3 تا مونده به آخری ، یا در تصویر آخری) ، یه چیزی از جنس پلاستیک سیاهی دورش هست که روی این پلاستیک ، عکسِ فِلِش به سمت بالا را داره .
این معناش اینه که این پلاستیک را به سمت بالا بکشیم تا پلاستیک پاره کنیم (چون انگار پاره شدنی هست) .

همچنین در همون تصویرِ 3 تا مونده به آخری ، بالای اون پلاستیک سیاه ، باز چیز دیگه ای از جنس پلاستیکِ اما این یکی تقریبا طوسی رنگ (یا قهوه ای روشن) و مستطیلی هست که برخلاف اون قبلی ، به هارد (به چیزی شبیه به ورق که نقره ای رنگ هست) چسبیده هست . اون را هم باید جدا کنم؟
این شی را اگه جدا کنم ، بالاش که انگار کابل ساتا برای هارد هست ، آسیب نمیبینه ؟ چون انگار معلوم نیست کابل هارد ساتا ، به این شی متصل شده هست یا نه .

انگار بعد از اینها نوبت به همون ورق نقره ای که دور هارد انگار پیچیده هست برسه (ورقی که باعث میشه ، فعلا هارد اصلا دیده نشه) . این ورق را هم باید از دورش در بیارم و پاره کنم؟

تشکر استاد .
همون چیزهایی است که گفتم. اون اسفنجی ها از جاش درمیاد (نقره ای ها) که برای شل نبودن فریم در جایش هست، اون لاستیک سیاه ها جزئی از فریم ئه که یکبار مصرف نیست، در میاد و باز میشه (اگه از اتصال ها (که زبانه رفته داخل شیار) بازش کنید پاره نمیشه، انعطاف داره، فقط باید زبانه هاش رو که فرو میره در شیار ها شل کنید و آزاد کنید تا بلند بشه) و اون کاغذ آلومینیومی هم جدا میشه ولی احتمالا در حین کار پاره خواهد شد که مهم هم نیست سالم جدا بشه.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
همون چیزهایی است که گفتم. اون اسفنجی ها از جاش درمیاد (نقره ای ها) که برای شل نبودن فریم در جایش هست،

سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .

منظورتون از اسفنجی ها ، همین هایی هست که دورش خط قرمز کشیدم؟


1.jpg


یعنی منظورتون اینه که اول ، اینها را باید جدا کنم؟
اینها انگار چسبیده به ورقِ نقره ای ای که در زیرش هست ، هستن .

اگه چسبش را جدا کنم ، باز قابل اتصال مجدد هست؟
همچنین به اون کابل ساتای بالاش ، آسیب نمیرسونه؟


اون لاستیک سیاه ها جزئی از فریم ئه که یکبار مصرف نیست، در میاد و باز میشه (اگه از اتصال ها (که زبانه رفته داخل شیار) بازش کنید پاره نمیشه، انعطاف داره، فقط باید زبانه هاش رو که فرو میره در شیار ها شل کنید و آزاد کنید تا بلند بشه)

ببخشید استاد ، میشه در تصویر نشون بدین (فرضا علامت بزنین) که منظورتون از اتصال ها ، کجاها هستن؟

آخه من هر چی گشتم ، جایی را ندیدم که این لاستیک های سیاه ، به عنوان گیره توشون چفت شده باشه تا قابل جدا شدن باشه . انگار این لاستیک ها ، دور کل هارد را احاطه کردن .

و اون کاغذ آلومینیومی هم جدا میشه ولی احتمالا در حین کار پاره خواهد شد که مهم هم نیست سالم جدا بشه.

منظورتون ورق آلومینیومی نقره ای رنگ که در تصویر بالا ، کل هارد را احاطه کرده هست؟
البته رسیدن به این ورق ، مهم هست .

تشکر استاد .
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلامی مجدد
استاد ، بی زحمت دقیقه ی 4:45 (دقیقه ی چهارم و ثانیه ی چهل و پنجم) در لینک زیر را به مدت 30 ثانیه نگاه کنید :


جای هارد لپتاپ اش ، نه دقیقا ، اما کلیات اش شبیه این لپتاپ هه (دورش ورقه آلومینیومی و کنارهاش هم پلاستیک هه) که طرف بازش کرده . هر چند مثل اون لپتاپ ، این چیزِ اسفنجی (که قهوه ای روشن) هست و در شکل پست قبلی با علامت قرمز نشون دادم را نداره .

مشکلم انگار همون چند ثانیه هست .
طبق فیلم در این لینک ، انگار من یه شی تیز (مثل چاقو) را باید در تصویر زیر که با خط قرمز نشون دادم ، قرار بدم و بعد به سمت بالا اش فشار بدم . درست میگم؟
در همه ی این نواحی که شیار داره (بین اون لاستیک و یه لایه ای شبیه قاب ، شیار هست) باید این کار را کنم؟
انگار در فیلم در لینک بالا، این کار را میکنه .


3.jpg


رنگ قرمز در تصویر بالا که مشخص کردم را شاید لازم باشه که دقت کنید تا ببینید .
اما اول باید اون اسفنجی ها (در این تصویر یا در تصویری که در پست قبلی با مستطیل قرمز مشخص کردم) را باید جدا کنم و بعد این کار را با چاقو کنم (شبیه کاری که در لینک فیلمی که در این پست قرار دادم) ؟

تشکر استاد .
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
خیلی ممنون استاد .
راهش را پیدا کردم (البته دوستم اومد و پیدا کرد) و ssd را جایگزین کرد .

استاد اگه حدس بزنین سرعت ، چقدر بیشتر شد؟
بکاپ هم دقیقا همون قبلی ریکاوری شد . یعنی از لحاظ نرم افزاری ، دقیقا عین هم هستن .

زمان ریستارت (از زمانی که دکمه ی restart را کلیک میکنیم تا زمانی که صفحه ی login ای که پسورد میخواد ، بالا بیاد) در hdd و در زمانی که کابل برق صل بود و در زمانی که حالت باطری روی balance بود ، دقیقا 3 دقیقه و 5 ثانیه طول کشید (چند بار هم آزمایش شد و کمتر از 3 دقیقه نشده بود) .

دقیقا روی همین حالت در ssd ، زمانش دقیقا 20 ثانیه شد .
من حدس میزدم که بین 4 تا 5 برابر سرعت بیشتر بشه . اما در تصورم نبود که بیش از 5 برابر سرعت بالاتر بره . اختلاف این ، بیش از 9 برابر هه .

همچنین سرعت روشن شدن (با قابلیت fast boot) در hdd در همین حالت که 53 ثانیه بود ، در ssd ، حدود 9 ثانیه شد .
سرعتش حتی از سرعت سیستم دسکتاپ ام هم بیشتر هه که انتظار این رو نداشتم .

===================

استاد ، این ssd ام 500 گیگ (در واقع 465 گیگ) هست .
160 گیگ اش را به درایو c اختصاص دادم . که مشکلی نیست و در my computer نشون میده .
اما 305 گیگِ دیگه اش را با اونکه فرمت هم کردم ، در my computer نشون نمیده و نمیاره . چرا؟
این درایو 305 گیگ را توی disk manager میاره اما در my computer نمیاره .


البته موقع بکاپ گیری از hdd ، یه درایوِ 500 مگابایت (درایو رزرو) داشت که در ssd ، با ستاپ ویندوز 11 که درایوها را پارتیشن بندی که کردم و این درایو را نساخت (فقط درایو 100 مگ بنام ERP با فرمت fat32 ساخت) ، پس ، موقغ ریکاوری در ssd ، اون درایو 500 مگ را برای ریکاوری انتخاب نکردم و مشکلی هم توی بوت پیش نیومد .
میگم نکنه واسه ی این قضیه باشه؟

تشکر استاد .
 

the_king

مدیرکل انجمن
استاد ، این ssd ام 500 گیگ (در واقع 465 گیگ) هست .
160 گیگ اش را به درایو c اختصاص دادم . که مشکلی نیست و در my computer نشون میده .
اما 305 گیگِ دیگه اش را با اونکه فرمت هم کردم ، در my computer نشون نمیده و نمیاره . چرا؟
این درایو 305 گیگ را توی disk manager میاره اما در my computer نمیاره .
به اون پارتیشن Drive Letter تخصیص بدهید، در همون Disk Management.
مادامی که بهش حرفی مثل :E تخصیص داده نشه Explorer کاری باهاش نداره.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
بله .
خیلی ممنون استاد .
قضیه ی اون پارتیشن هم درست شد (همونطور که گفتید ، Letter نداشت) .

هارد هم این طور باز میشد که در شکل زیر ، زیرِ اون جایی که رنگ قرمز کشیدم را یه شی ای میذاریم (فرضا چاقو یا اگه شیِ بهتری بود ، اون را زیرش میذاریم) و به سمت بالا فشار میدیم . اون قسمتِ دیگه ی متقارنِ هارد را هم همین کار را میکنیم و در میاد (برای هارد ، پیچ و اینها هم نداره . البته من قبل اش ، کابل باطری و خودِ باطری و همچنین کابل ساتا اش را جدا کردم که احتمالا این کار لازمه) :


1.jpg


============================

استاد ، به نظرتون چه چیزی باعث شد تا سرعت سیستم ، این قدر بیشتر بشه؟
من فکر میکردم که نهایتا ، 5 برابر بیشتر از hdd بشه . یعنی فرضا اگه ریستارت اش در hdd ، بیش از 3 دقیقه طول میکشید ، من نهایتا فکر میکردم که در ssd ، سرعتش کمتر از 37 ثانیه نشه (من حدودا برای 40 تا 45 ثانیه که بصورت میانگین 43 ثانیه ، حساب باز میکردم) .

به هیچ عنوان ، حساب 20 ثانیه را نمیکردم (اون هم با احتساب مدت زمانی که برنامه ی post ئه بایوس یا uefi هم طول میکشه که ربطی به هارد و ssd نداره و نباید حساب بشه) .

همین الان سیستم دسکتاپ ام را روشن میکنم و نه اینکه ریستارت کنم (اون هم بدون در نظر گرفتن مدت زمانی که برنامه ی post ئه بایوس اجرا میشه) (بدون فعال بودن قابلیت fast boot که زمان ریستارت در لپتاپ هم همینطوره) ، با ssd 860 evo 250gb samsung (البته در لپتاپ مدل 870 اون هم 500 گیگ اش هست که بعیده اختلاف چندانی داشته باشن ، دقیق نمیدونم) ، زمان بوت اش تا ظاهر شدن صفحه ی دسکتاپ (چون پسورد نداره) ، حدودا 20 ثانیه طول میکشه .
البته سیستم دسکتاپ ، فقط آنتی ویروس پادویش اضافی تر داره که باز هم بعیده که تا ظاهر شدن صفحه ی دسکتاپ ، تاثیر قابل توجهی داشته باشه .

البته روی دسکتاپم ، هارد hdd هم هست . هر چند ویندوزی که بالا میاد ، توش نصب نیست (برای آرشیو اطلاعات و اسناد و اینها استفاده میکنم) و احتمال داره که برای خوندن هارد (نه اینکه فرضا اطلاعات فایل ها را بخونه) هم باشه . به هر حال دقیق نمیدونم . تست هم نکردم که کابل برق hdd را در دسکتاپ قطع کنم ، آیا سرعت لودش بیشتر میشه یا نه .

به هر حال ، حداقل ، سرعت لود ویندوز در این لپتاپ در این حالت ssd ، بیشتر از دسکتاپم شد که اصلا انتظار نداشتم .
تشکر استاد .
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا