به نام خدا
در اين بخش از تاتوريال مي خوام نحوه ساخت متريال سه فلز طلا و نقره و مس رو به شما عزيزان آموزش بدم . راه هاي زيادي براي درست كردن متريال براي اين فلزات وجود داره اما بيشتر اونها نخواهند واقعي جلوه داد مگر به طور دقيق تنضيمات مربوط رو انجام بديم . من پس از مطالعه شش تا هفت مجله در مورد متريال اين فلزات و انجام دادن حدود چهل تست رندر خسته كننده به نتايجي دست پيدا كردم كه تقربلا با اون نتايج راضي هستم . براي اين كار از امكاناتي مانند specular و glassness و falloff و fresnel و ... استفاده خواهيم كرد .
بهتره كار رو شروع كنيم .
1- ابتدا سه گوي در مركز مختصات رسم كنيد .
2- سپس به متريال اديتور رفته و يا كليد m رو بر روي صفحه كليد فشار بدين و بر روي گزينه standard كليك كنيد و raytrace رو انتخاب كنيد و ok كنيد و سپس از قسمت shadingtype گزينه blinn رو انتخاب كنيد و نام متريال خودتون رو به gold تغيير بدين . و به يكي از گوي هاي خودتون نسبت بدين .
3- رنگ diffuse رو به RGB = 70 , 40 , 0 تغيير بدين .
4- رنگ specular colorرو به RGB = 255 , 240 , 215 و specular level رو به 100 و glassness رو به 65 تغيير بدين ( البته ممكن در صحنه اي كه از light استفاده مي كنيد ممكن هست كه glossness رو به صفر تغيير بدين تا انعكاس نور كمتري براي اين قسمت داشته باشيد و شئ خودتون رو واقعي جلوه بديد )
5- در كنار slot خالي كنار reflection كليك كنيد و falloff رو از ليست ظاهر شده انتخاب كنيد .
6- در صفحه باز شده بر روي رنگ سفيد كليك كرده و اون رو به RGB = 255 , 200 , 100 تغيير بدين و fallof type رو به fresnel تغيير بدين سپس index of reflection value را به 15 تغيير بدين .
7- بر روي دكمه background كليك كنيد تا نماي بهتره از كار خودتون در قسمت متريال در حين كار كردن داشته باشيد و تغييرات اون رو به خوبي بتونيد مشاهده كنيد .
8- اكنون به قسمت parent رفته و تب supersampling رو باز كنيد گزينه enable sampler رو فعال كنيد و زير گزينه max 2.5 star رو انتخاب كنيد و يا اگر از سيستمي با قدرت بالا برخور دار هستيد گزينه hammersley رو انتخاب كنيد.
9- اكنون وقت اون شده كه براي قسمت environment رنگ سفيد رو انتخاب كنيم چون كه فلزات در تاريكي و يا همون رنگ سياهي نوري براي انعكاس ندارند .
10- يك plane با پارامترهاي طول و عرض 1000 دقيقا در زير گوي هاي خودتون ايجاد كنيد .
11- متريال اديتور رو باز كرده و يك متريال دست نخورده را انتخاب و نام اون رو به plane تغيير بدين سپس بر روي مربع كنار diffuse كليك كنيد و از صفحه باز شده checker رو انتخاب كرده .
12- tilling رو براي هر دوي u , v به 9 و w angle رو به 45 تغيير بدين و به plane خودتون در صفحه نسبت بدين . و گزينه show map in viewport رو به حالت انتخاب در بياريد .
13- حالا به view port رفته و بر روي فلز طلاي خودتون زوم كنيد توجه داشته باشيد كه ما از نور پيش فرض استفاده كرديم اما اگر شما قصد اضافه كردن نور رو به صحنه خودتون داريد حتما مقدار reflection و gossness رو بايد كاهش بدين .
14- حال متريال نقره دقيقا مانند طلا بوجود مياد اما با كمي تغييرات در رنگ و مقدار اگر متريال اديتور رو بسته ايد باز كنيد و متريال طلاي خودتون رو به متريال بغل اون نسبت بديد مي تونيد با درگ كردن اين كار رو انجام بديد و سپس نام اون رو به silver تغيير بديد و توجه داشته باشيد كه اين تغيير نام حتما بايد صورت بگيره و اگر نه مكس از حالت پيش فرض استفاده كرده و تمام آبجكت هاي درون صفحه رو به متريال حاظر تغيير مي ده و سپس رنگ diffuse رو به RGB = 197 , 198 , 200 تغيير بدين .
15- specular collor رو به سفيد ناب و specular level رو به 90 و glossness رو به 50 تغيير بدين .
16- به قسمت reflection رفته و مقدار اون رو به 70 تغيير بدين و سپس بر روي falloff رو بروي اون كليك كنيد .
17- رنگ دوم رو به RGB = 228 , 229 , 231 تغيير بدين و index of reflection value به 10 سپس متريال رو به گويي كه قرار به عنوان نقره باشه نسبت بدين .
18- بر روي گوي نقره خودتون زوم كرده و يك رندر از صحنه خودتون تهيه كنيد .
19- اكنون نوبت به ساخت متريال مس رسيده رنگ مس تقريبا تلفيقي از نارنجي و قهوه اي مي باشد و از انعكاس كمتري نسبت به طلا و نقره برخوردار هستش . متريال نقره خودتون رو به اسلات بغلي نسبت بدين با درگ كردن و سپس نام اون رو به copper و رنگ diffuse رو به RGB = 255 , 81 , 51 تغيير بدين .
20- specular collor رو به RGB = 255 , 214 , 196 تغيير بدين و specular level = 80 و glossness =۴۰
21- مقدار reflection رو به 40 تغيير داده و در مقابل آن بر روي falloff كليك كنيد .
22- در تب باز شده رنگ دوم رو به RGB = 215 , 214 , 196 تغيير بدين و index of reflection value رو به 7 تغيير بدين سپس متريال رو به گوي مس خودتون نسبت بدين .
23- حالا مي تونيد از كار خودتون يك رندر تهيه كنيد .
چنانكه در قبل گفتم اين تنضيماتي هست كه من تقريبا ترجيح مي دم اما شما مي تونيد كمي با مقادير بازي كنيد تا نتيجه واقعي تري از كار خودتون بدست بياريد . در صورت داشتن هر گونه مشكل اون رو با من حتما در ميان بگذاريد متشكرم كه تا پايان اين تاتوريال هم با من همراه بوديد موفق باشيد .
[email protected]