مرجع آموزش ها فارسی 3d Max

alizap

Member
با سلام
این تاپیک مخصوص آموزش های فارسی 3D Max ساخته شده
به نکات زیر توجه داشته باشید:
- خواهش میکنم از دادن پست غیر ضروری خود داری کنید.
- اکثر آموزش ها اختصاص دارد به اعضای این سایت.
- اگر در پایان آموزشی نام مولف وجود نداشت مولف میتواند با دادن پست نامش را به ما اطلاع دهد.







با تشکر
علیرضا خیرآبادی
 

alizap

Member
ابتدا از منوی Create تب Extended Primitives آبجکت Hedra رو انتخاب کنید و ایجاد نمایید ، و تنظیمات زیر رو برای اون اعمال کنید.

حالت انتخاب در family باید Dodec/Icos باشه و در family paramiters بدین صورت : P=0.38; Q=0.0

تا شکل زیر رو بدست بیارید :




با Right Clicke رو شکل آبجکت رو به editable poly تبدیل کنید.

حالت Edage رو فعال کنید وکل آبجکت رو مورد انتخاب قرار بدید.

گزینه Extrude رو برگزینید ( دکمه کوچ کنار Extrude ) و اعداد مشخص شده رو برای دو فیلد مورد نظر پر نمایید.


height=-1.0 ; extrusion base width=0.3




این بار حالت Polygan رو مورد انتخاب قرار دهید ، و دو بار دکمه tessellate در منوی Edit Geometry بفشارید.




سپس از مودیفایر لیست گزینه spherify رو انتخاب و به آن مقدار 85% نسبت دهید .




حال به شکل خود از منوی مودیفایر لیست ، یک meshsmooth نسبت دهید.





حال از توپ فوتبال خود لذت ببرید ، ...



از سایت همیشه در حرکت ، evermotion.org
نویسنده : Myqel ، [email protected]
عکس : Evermotion.org
نرم افزار : 3D Studio Max 7.0
ترجمه و تحقیق : سعید طاهری.
 

alizap

Member
1- ابتدا یک GeoSphere با مقادیر زیر ایجاد می کنیم
Radius = 16
Segment = 4
Geodesic base type = Icosa
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 - با کلیک راست از گزینه Conver to آیتم Convert To Editable Poly رو انتخاب می کنیم
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3- به قسمت مدیفایر رفته و از مدیفایر Editable Ploy. زیر منو Selection گزینه Vortex را انتخاب می کنیم و با کلید ترکیبی Ctrl+A تمام گره های روی شی را انتخاب می شود و سپس با کلیک بر روی دکمه Chamfer از کادر باز شده مقدار Chamfer Amount را به 1.7 تغییر داده و کلید OK را می فشاریم
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4- از زیر منو Selection گزینه Polygon را انتخاب کرده و کلیه سطوح شی را (ctrl+a) انتخاب می کنیم و از زیر منو Edit Polygon کلید inset کادر باز شده مقادیر inset amount=0.35 و inset type = By Polyghon تغییر داده و کلید Ok را فشار میدهیم
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5- در همان حالت انتخاب از زیر منو Edit Polygon با کلیک بر روی کلید Beval مقادیر Height = -0.2 و OulineAmount = -0.8 و Beval Type = By Polugon تغییر می دهیم
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6- با انتخاب مدیفایر Mesh Smooth یا turboSmooth کار ایجاد توپ گلف را به پایان میر سانیم و بعد از اون دبگه طبق سلیقه خودتون بهش متریال بدین که نمونه اون رو قرار میدم
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

alizap

Member
1- ابتدا یک GeoSphere با مقادیر زیر ایجاد می کنیم
Radius = 16
Segment = 4
Geodesic base type = Icosa
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 - با کلیک راست از گزینه Conver to آیتم Convert To Editable Poly رو انتخاب می کنیم
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3- به قسمت مدیفایر رفته و از مدیفایر Editable Ploy. زیر منو Selection گزینه Vortex را انتخاب می کنیم و با کلید ترکیبی Ctrl+A تمام گره های روی شی را انتخاب می شود و سپس با کلیک بر روی دکمه Chamfer از کادر باز شده مقدار Chamfer Amount را به 1.7 تغییر داده و کلید OK را می فشاریم
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4- از زیر منو Selection گزینه Polygon را انتخاب کرده و کلیه سطوح شی را (ctrl+a) انتخاب می کنیم و از زیر منو Edit Polygon کلید inset کادر باز شده مقادیر inset amount=0.35 و inset type = By Polyghon تغییر داده و کلید Ok را فشار میدهیم
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5- در همان حالت انتخاب از زیر منو Edit Polygon با کلیک بر روی کلید Beval مقادیر Height = -0.2 و OulineAmount = -0.8 و Beval Type = By Polugon تغییر می دهیم
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6- با انتخاب مدیفایر Mesh Smooth یا turboSmooth کار ایجاد توپ گلف را به پایان میر سانیم و بعد از اون دبگه طبق سلیقه خودتون بهش متریال بدین...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
نویسنده:be_kh
 

alizap

Member
به نام خدا

در اين بخش از تاتوريال مي خوام نحوه ساخت متريال سه فلز طلا و نقره و مس رو به شما عزيزان آموزش بدم . راه هاي زيادي براي درست كردن متريال براي اين فلزات وجود داره اما بيشتر اونها نخواهند واقعي جلوه داد مگر به طور دقيق تنضيمات مربوط رو انجام بديم . من پس از مطالعه شش تا هفت مجله در مورد متريال اين فلزات و انجام دادن حدود چهل تست رندر خسته كننده به نتايجي دست پيدا كردم كه تقربلا با اون نتايج راضي هستم . براي اين كار از امكاناتي مانند specular و glassness و falloff و fresnel و ... استفاده خواهيم كرد .

بهتره كار رو شروع كنيم .

1- ابتدا سه گوي در مركز مختصات رسم كنيد .



2- سپس به متريال اديتور رفته و يا كليد m رو بر روي صفحه كليد فشار بدين و بر روي گزينه standard كليك كنيد و raytrace رو انتخاب كنيد و ok كنيد و سپس از قسمت shadingtype گزينه blinn رو انتخاب كنيد و نام متريال خودتون رو به gold تغيير بدين . و به يكي از گوي هاي خودتون نسبت بدين .



3- رنگ diffuse رو به RGB = 70 , 40 , 0 تغيير بدين .



4- رنگ specular colorرو به RGB = 255 , 240 , 215 و specular level رو به 100 و glassness رو به 65 تغيير بدين ( البته ممكن در صحنه اي كه از light استفاده مي كنيد ممكن هست كه glossness رو به صفر تغيير بدين تا انعكاس نور كمتري براي اين قسمت داشته باشيد و شئ خودتون رو واقعي جلوه بديد )



5- در كنار slot خالي كنار reflection كليك كنيد و falloff رو از ليست ظاهر شده انتخاب كنيد .



6- در صفحه باز شده بر روي رنگ سفيد كليك كرده و اون رو به RGB = 255 , 200 , 100 تغيير بدين و fallof type رو به fresnel تغيير بدين سپس index of reflection value را به 15 تغيير بدين .



7- بر روي دكمه background كليك كنيد تا نماي بهتره از كار خودتون در قسمت متريال در حين كار كردن داشته باشيد و تغييرات اون رو به خوبي بتونيد مشاهده كنيد .



8- اكنون به قسمت parent رفته و تب supersampling رو باز كنيد گزينه enable sampler رو فعال كنيد و زير گزينه max 2.5 star رو انتخاب كنيد و يا اگر از سيستمي با قدرت بالا برخور دار هستيد گزينه hammersley رو انتخاب كنيد.



9- اكنون وقت اون شده كه براي قسمت environment رنگ سفيد رو انتخاب كنيم چون كه فلزات در تاريكي و يا همون رنگ سياهي نوري براي انعكاس ندارند .



10- يك plane با پارامترهاي طول و عرض 1000 دقيقا در زير گوي هاي خودتون ايجاد كنيد .



11- متريال اديتور رو باز كرده و يك متريال دست نخورده را انتخاب و نام اون رو به plane تغيير بدين سپس بر روي مربع كنار diffuse كليك كنيد و از صفحه باز شده checker رو انتخاب كرده .



12- tilling رو براي هر دوي u , v به 9 و w angle رو به 45 تغيير بدين و به plane خودتون در صفحه نسبت بدين . و گزينه show map in viewport رو به حالت انتخاب در بياريد .



13- حالا به view port رفته و بر روي فلز طلاي خودتون زوم كنيد توجه داشته باشيد كه ما از نور پيش فرض استفاده كرديم اما اگر شما قصد اضافه كردن نور رو به صحنه خودتون داريد حتما مقدار reflection و gossness رو بايد كاهش بدين .



14- حال متريال نقره دقيقا مانند طلا بوجود مياد اما با كمي تغييرات در رنگ و مقدار اگر متريال اديتور رو بسته ايد باز كنيد و متريال طلاي خودتون رو به متريال بغل اون نسبت بديد مي تونيد با درگ كردن اين كار رو انجام بديد و سپس نام اون رو به silver تغيير بديد و توجه داشته باشيد كه اين تغيير نام حتما بايد صورت بگيره و اگر نه مكس از حالت پيش فرض استفاده كرده و تمام آبجكت هاي درون صفحه رو به متريال حاظر تغيير مي ده و سپس رنگ diffuse رو به RGB = 197 , 198 , 200 تغيير بدين .



15- specular collor رو به سفيد ناب و specular level رو به 90 و glossness رو به 50 تغيير بدين .



16- به قسمت reflection رفته و مقدار اون رو به 70 تغيير بدين و سپس بر روي falloff رو بروي اون كليك كنيد .



17- رنگ دوم رو به RGB = 228 , 229 , 231 تغيير بدين و index of reflection value به 10 سپس متريال رو به گويي كه قرار به عنوان نقره باشه نسبت بدين .



18- بر روي گوي نقره خودتون زوم كرده و يك رندر از صحنه خودتون تهيه كنيد .



19- اكنون نوبت به ساخت متريال مس رسيده رنگ مس تقريبا تلفيقي از نارنجي و قهوه اي مي باشد و از انعكاس كمتري نسبت به طلا و نقره برخوردار هستش . متريال نقره خودتون رو به اسلات بغلي نسبت بدين با درگ كردن و سپس نام اون رو به copper و رنگ diffuse رو به RGB = 255 , 81 , 51 تغيير بدين .



20- specular collor رو به RGB = 255 , 214 , 196 تغيير بدين و specular level = 80 و glossness =۴۰



21- مقدار reflection رو به 40 تغيير داده و در مقابل آن بر روي falloff كليك كنيد .



22- در تب باز شده رنگ دوم رو به RGB = 215 , 214 , 196 تغيير بدين و index of reflection value رو به 7 تغيير بدين سپس متريال رو به گوي مس خودتون نسبت بدين .



23- حالا مي تونيد از كار خودتون يك رندر تهيه كنيد .



چنانكه در قبل گفتم اين تنضيماتي هست كه من تقريبا ترجيح مي دم اما شما مي تونيد كمي با مقادير بازي كنيد تا نتيجه واقعي تري از كار خودتون بدست بياريد . در صورت داشتن هر گونه مشكل اون رو با من حتما در ميان بگذاريد متشكرم كه تا پايان اين تاتوريال هم با من همراه بوديد موفق باشيد .

[email protected]
 

alizap

Member
ابتدا material editor را باز کنید.
بر روی Standard کلیک کنید و Raytrace رو انتخاب کنید. کادر shading را باز کنید و Metal را انتخاب کنید.
تیک جلوی ambient رو بر دارید. رنگ Diffuse را سفید کنید.
برای Luminosity و Transparency روی مربع خالی کلیک کرده و برای هر دو Falloff را انتخاب کنید.
Index of Refr را به 1.3 تغییر دهید.
Glossiness را 95 کنید.
تیک Environment را بردارید و تیک Bump را بزنید.
برای Environment بر روی None کلیک کنید و Raytrace را انتخاب کنید و دوباره به جای اول بر گردید.
برای Bump آنرا 75 کرده و بر روی None کلیک کنید و Mix را انتخاب کنید.
در قسمت Mix Parameterers برای color #1 که باید سیاه باشه بر روی None کلیک کنید و Smoke را انتخاب کنید.
دوباره به Mix Parameterers بر گردید و برای color #2 که باید سفید باشه بروی None کلیک کنید و Dent را انتخاب کنید.
حال دوباره به Mix Parameterers برگردید و روی map (Smoke) کلیک کنید.
به Smoke Parameteres رفته و Size را به 100 تغییر دهید و در قسمت Color #2 که خاکستری روشن هست رفته و بر روی خود رنگ کلیک کنید و Value اون رو به 185 تغییر دهید.
دوباره به Mix Parameterers باز گردید و اینبار روی map (Dent) کلیک کنید.
به قسمت Dent Parameteres رفته و 100:Size و 5: Strength و Iterations را به 10 تغییر دهید.
و بر روی رنگ color #2 که سفید هست کلیک کنید و Value آن را به 129 تغییر دهید.
نویسنده:Lifer
 

hamed-ddd

Well-Known Member
دوست عزیز از آموزشهای شما ممنونم
به علت ایجاد کردن تاپیک در محل نامناسب منتقل میشه به بخش مقالات آموزشی
موفق باشید
 

cgevalier

New Member
کسی میدونه این عکس رو چه جوری میشخ سه بعدی کرد؟

6frbl3m.gif
 

pythoN

Active Member
البته فکر نکنم جاش اینجا باشه .
اما به این نوع عکس ها میگن بلو پرینت . که با قرار دادن اونها روی پلن های تراز شده (یعنی چهار تا پلن -top - fornt - side . back هم اندازه با تصاویر ) . و با استفاده از روش های مثل باکس مدلینگ نربس و... میتوان مدل 3D رو بدست اورد . که البته نیاز به تمرین و اموزش های فراوانی داره .
 

cgevalier

New Member
شرمنده اگه اشتباهی پست دادم
شما بگذارید به حساب جووونی ما

من تو چند ده تا سایت آموزشی در این خصوص سر زدم ولی همشون تا قرار دادن روی
پلن های تراز شده
یاد میدن مشکل من بعدشه:
با استفاده از روش های مثل باکس مدلینگ نربس و... میتوان مدل 3d رو بدست اورد



لطفا مدیران زحمت بکشن یه حالی به این تاپیک بدن تا اگه جای بهتری واسه پست من میدونن برای جلو گیری از بهم خوردن نظم این تاپیک ارزشمند پست منو منتقل کنن
متشکرمندم
 

Dark Prince

Member
دوستان سلام . من دو تا توتریال نیاز داشتم که اگه لینکشو بدید ممنون میشم :oops:
1 - ساخت آب به صورت 3D
2 - ساخت صورت کاراکتر
لطفا اگه فارسیش رو هم گیر آوردین بذارین چون من انگلیسیم زیاد خوب نیست !:sad:
 
آخرین ویرایش:

pythoN

Active Member
سلام .
یه نگاه کوچیک داخل سایت میکردی اینارو پیدا میکردی .:wink:
این اب که حامد جان زحمتش رو کشیده


اینجاهم یه نگاهی بنداز چندتای پیدا میکنی . البته این فارسی نیست .
 

ahmad3d

New Member
با سلام خدمت همگي
من با اين نظر واقعاً موافقم اما شما ميگيد چرا ميان ميبينند و كمك نميكنند درسته ؟ خوب كسي مثل من كه انيميشن بلده ولي در زبان خوب نيست چيكار بايد بكنه ؟ اين كار واقعا عاليه اما كسايي مثل من با اينكه ميخواند كاري بكنند اما نميتوانند . البته نه كه نتوانند اما خوب يه جورايي كم ميتوانند كمك كنند . به هر حال نظر جالبي - اگه تونستم 2-3 تا از دوستام رو هم ميارم كمك
 

جدیدترین ارسال ها

بالا