كانال آلفا يا چيز ديگه ؟

با سلام به همه ي افتر افكت كار ها > يه سوال ...
فرض كنيد دوتا فيلم داريم و يك لايه كه دو رنگ سياه و سفيد داره .
توي پريمير ميشه جوري فيلمها و لايه دو رنگ رو گذاشت و تنظيم كرد كه توي رنگ سفيد يه فيلم نمايش داده بشه و توي رنگ مشكي فيلم دوم نمايش داده بشه . ميخواستم بدونم اين كار رو توي افتر افكت ميشه انجام داد يا نه
راستش خيلي با هاش ور رفتم ولي اوني كه ميخواستم نشد
دقت كنيد من توي پريمير از يه تصوير سياه و سفيد معمولي استفاده ميكنم نه از يه لايه بدون بك گراند داراي كانال آلفا ....!!!
 

HamidSHS

Active Member
سلام
ميگم که اين که کاري نداره عزيز
اصلا به صفحه سياه و سفيد نيازي نيست
توي افتر افکت چون قابليت ماسک کردن فيلم و متحرک کردن اندازه فيلم راحت هست شما ميتوني دوتا فيلمت رو توي يک مکامپوزيشن ايمپورت کني و بعدش هرکدوم رو با استفاد ه از Free Transform بزاري در محل دلخواهت ( با اندازه دلخواه )

مثلا اين عکساي تو پيوست رو ببين
برات واضح ترش کردم
يه چند نمونه از کارهاي فوق العاده افتر هست:)
البته من خيلي زود اينا رو انجام دادم فقط براي حضور ذهن از صفحه عکس گرفتم تا ببيني چه خبره :)
:wink:
 

پیوست ها

  • 81 کیلوبایت بازدیدها: 45
  • 71.4 کیلوبایت بازدیدها: 45
  • 79.3 کیلوبایت بازدیدها: 43
  • 46.8 کیلوبایت بازدیدها: 50
با عرض معذرت ...
ظاهرا متوجه منظور من نشديد .
من از اين قابليت توي پريمير براي اضافه كردن اشياء يا كاراكتر و... توي صحنه سه بعدي استفاده ميكنم .
فرض كنيد صحنه ي سه بعدي رندر شده اي داريد كه ميخواهيد يه صندلي بهش اضافه كنيد . نيازي نيست صندلي رو به پروژه اضافه كنيد و از كل سكانس دوباره رندر بگيريد . كافيه همه صحنه رو به رنگ مشكي در بياريد و صندلي رو به رنگ سفيد و يه رندر ماسك ازش بگيريد و بعد يه رندر فقط از خود صندلي ... حالا شما يه رندر ماسك داريد يه فايل اصلي رندر شده و يه صندلي رندر شده ... كه همشون هم داراي حركت هستند و امكان داره حركت پيچيده اي هم داشته باشه ...
توي پريمير رندر اصلي رو روي لايه پاييني ميذاريم . رندر صندلي رو لايه بالا تر و رندر ماسك رو بالاي دو لايه ديگه و تنظيمات ترانسپارنت رو انجام ميديم . نتيجه اينه كه صندلي به سكانس اضافه ميشه ...
حالا با اين حساب توي افتر ميشه صندلي رو به صحنه اضافه كرد يا نه ؟
 

HamidSHS

Active Member
آهان
آره بابا
اصلا اين کاره خوده افتر افکته
من چندتا مثال در اين مورد ديدم
اما متاسفانه يادندارم چطور درست کنم
در واقع اين کار اسمش Composit کردن هست
که خييلي جالب هست و اينجا در آينده نزديک يه آموزش در اين مورد ميزاره
اين هم اون پستي که گفته بود ميخواد بزاره http://www.videocopilot.net/blog/?p=160
ياعلي
 

amirmc

Member
hamid - rotosh عزیز:
اینی که شما میگی اصلا کاری نداره و احتیاجی هم به سیاه سفید گرفتن و ماسک و ... نیست تو چرا صندلی را مثلا tif یا Tga که دارای آلفا هست رو فقط رندر نمیگیری ؟؟؟؟؟

تو یک back داری و حرکت دوربین هم داره حالا می خوای به جلوی این backet یک صندلی اضافه کنی که همون حرکت قبلی رو داشته باشه وقتی تو توی برنامه 3d همه backet رو hide کنی فقط صندلی باشه و بعد alpha رندر کنی و بیایی توی After -لایه back پایین و بعد صندلی بالا قشنگ تو هم حل می شن درسته یا من اشتباه منظورت رو فهمیدم ؟؟؟؟؟
 
جناب آقای امیر ام سی ...
نمیدونم ...شایدتا حالا این کار رو نکردید اما این یه تکنیک معروفه و همونطور که میدونید برای فقط یه انیمیشن یا یه سکانس نیست .
فرض کنید بخوای چند چیز متفاوت رو توی حرکت دوربین پیچیده قرار بدی بطوری که وسایل یا کاراکتر های موجود تصویر همدیگه رو قطع کنن یا مثلا دوربین از یه دیوار بالابره یا از پشت یه چیزی بیرون بیاد و از این نوع حرکت ها ... بنابر این نمیشه به سادگی گذاشتن یه لایه بالای تصویر رندر شده سکانس چیزی به سکانس اضافه کرد .. . چون شی مورد نظر که توی لایه ی بالایی قرار داره از اینطرف دیوار مشخص میشه !!!
تنها راهش استفاده از لایه ی ماسک هست که عرض کردم خدمتتون ....
راستش نیازی به این توضیح ندیده بودم !!!

سید حمید عزیز ...
من متاسفانه زیاد به انگلیسی تسلط ندارم اگه ممکنه آموزش فارسی این کار رو بذاری ممنون میشم ...
توی سی دی های آموزشی که شما ارائه میکنید آموزشش نیست؟
 

HamidSHS

Active Member
راستي اون لينکي که دادم , همون موضوعي بود که ميخواستي ؟
اگر هست که انشالله سعي ميکنم که در آينده نزديک اين رو درست کنم
پس منتظر باشيد

توی سی دی های آموزشی که شما ارائه میکنید آموزشش نیست؟
راستشو بخواي من توي دي وي دي هايي که توي وبلاگم گذاشتم , مجموعه محصولات خود سايت ويدئو کوپايلت هست
اما اگر بخواي من حدود چهل و خورده اي از آموزش هاي سايتش رو هم علاوه بر اونا دارم
اگر خواستي پي ام بده واسه هماهنگي
فکر کنم تا حالا يه چيزي حدود 3 تا مقاله خيلي سنگين بايد ترجمه کنم
ولي يه ذره صبر لازمه
ياعلي
 

Phonix_NL

Active Member
نميدونم اين عزيز جوابش رو گرفت يا نه؟؟؟
اما اينجور كارا دقيقا جزو كاراي اصلي افتر افكت هست
توي انيميشن سازي و حركتها اصولا افتر افكت خيلي خيلي قويتر از پريمير هست و اصولا بايد از افتر افكت استفاده كرد

من راستش دقيقا نميدونم اين دوستمون چي كار ميخواد انجام بده
اگر دقيقتر بگه شايد بشه درست تر راهنماييش كرد اما به طور كلي
دوست من با استفاده از قابليت كامپوزيشنها و پري كامپ و نيز استفاده از خاصيت 3 بعدي لايه ها و
اضافه كردن دوربين و كنترل كامل روي دوربين ميشه توي هر 3 محور از جمله محور Z هر نوع هركتي انجام داد
براي اضافه كردن اجسام جديد هم كافي اون جسم رو توي كامپ ايمپورت كني حالا با Alpha Channel يا توي خود افتر افكت ماسك كني
براي حركتهاي دوربين اما فكر نكنم چيزي ساده تر از اين كار در افتر افكت باشه
مضافا براي طبيعي تر شدن صحنه ميتوني با اضافه كردن لايه هاي Light و استفاده از قابليت Cast Shadow
كار حرفه اي و زيبايي بسازي

ضمنا افتر افكت رنج بالايي از فرمتهاي مختلف Media رو ساپورت ميكنه جوري كه بعيد ميدونم فرمتي پيدا كني كه ساپورت نشه
براي كاراي 3 بعدي با نرم افزارهاي ديگه مثل 3DMax جسم 3 بعديتو داخل برنامه با اندازه هاي صحنه رندر بگير
بعد وارد افتر افكت كن
پيشنهاد ميكنم توي اينجور كارا به صورت Image Sequence رندر بگيري

حالا اگر دقيق بگي چي كار ميخواي بكني
صحنه و اجسامت چيه
و نتيجه نهايي چي بايد باشه شايد بتونم كمكت كنم

يا حق
 
phonix عزيز ممنون از توجهت .
چيزي كه شما ميگي براي گذاشتن آبجكت يا كاركتر توي افتر افكت و كار با لايه هاي تري دي هست ... كه معمولا براي نما هاي ثابت يا كم حركت قابل استفاده هست اما اگه يه حركت پيچيده ي دوربين داشته باشي كار خيلي مشكل ميشه ....
ظاهرا بايد دوباره توضيح بدم :
همونطور كه ميدوني رندر كردن توي برنامه هاي تري دي مثل مكس و مايا يه كار زمان بر هست كه معمولا ساعتها و روزها طول ميكشه !
حالا فرض كن صحنه اي رو رندر گرفتي و فايل خروجي avi يا Image Sequence يا هر فرمت ديگه اي رو هم داري . حالا نياز ميشه يه كاراكتر يا يه شي ء خاص رو به صحنه اضافه كني .
ميشه كاراكتر رو توي برنامه مكس يا مايا به سكانس قبلي اضافه كرد و دوباره رندر گرفت . اما اين كار منطقي به نظر نمياد چون وقت زيادي رو تلف ميكنه . و زحمت دوباره رندر گرفتن رو به دوش شما مي اندازه ...
بعلاوه راههاي ساده تري هم هست مثل همين بحثي كه الان دارم ميگم .
ميتونيم كاراكتر رو به سكانس اضافه كنيم و از نماي دوربين قبلي فقط كاراكتر رو رندر كنيم به اين ترتيب رندر زمان كمي رو به خودش اختصاص ميده . بعد يه رندر دو رنگ از سكانس ميگيريم به شكلي كه فقط كاراكتر سفيد باشه و بقيه محيط مشكي .
حالا ما سه تا فايل داريم يكي رندر قبلي (اصلي ) يكي رندري كه فقط كاراكتر توشه و يكي رندر دو رنگ ماسك .
بايد توي رنگ مشكي ماسك فيلم اول نمايش داده بشه و توي رنگ سفيد فيلم دوم (كاراكتر)
همونطور كه قبلا هم گفتم من اين كار رو توي پريمير انجام ميدم و استفاده ميكنم ولي چون تازه با افتر آشنا شدم ميخوام بدونم اين كار رو توي افتر چطور ميشه انجام داد .
ضمنااين يه شيوه مرسوم هست كه زياد استفاده ميشه . . . نمونه اش رو ميتونيد توي كليپ هاي آماده ي پريمير به وفور پيدا كنيد .
فكر كنم توضيحم كامل باشه ... :)
 
آخرین ویرایش:

HamidSHS

Active Member
به به - به به

phonix فكر كنم توضيحم كامل باشه ... :)
فكر نكن
مطمئن باش
اين دفعه جاي هيچ شبهه اي باقي نمونده
راستي من يه چيزي رو بهت پيشنهاد ميكنم
اون هم اينه كه من توي اون آموزش جديدي كه توي قسمت آموزش هاي PDF فارسي و انگليسي گذاشتم براي حذف آسمان و جايگزيني ابرها به يه نكته در اين باره اشاره كردم.
يعني در يك قسمت ميرسيم به يه جاي كه بايد از يه تصوير آلفا استفاده كنيم
شايد اين قسمتش يه طورايي راهنماييت كنه
در واقع با قرار دادن لايه آلفا در بالاي لايه ي اصلي و استفاده از قسمت TrackMatte شايد بتوني به هدفت برسي.
راستي من الان خونه نيستم كه بخوام برات روشن تر توضيح بدم
انشالله كه همينقدر اطلاعات بدردت خورده باشه:wink:
يا علي:)
 

amirmc

Member
داره بحث جالب میشه :
ببینم اینی که تو میگی hamid_rotosh شدنی ولی نا با این راه حلی که تو میگی راه حلت خیلی عجیبه بزار وارد یه مثال بشیم :
در نظر بگیر ما 4 تا box داریم و دوربینمون حرکت داره ok اینهای رو ما render می گیریم حالا می خواهیم بین box 2 , box 3 یک دایره قرار دهیم ما به گفته شما می آیم کل صحنه را hide می کنیم به جز sphere بعد با همون حرکت قبلی دوربین دوباره render می کنیم ok بعد دایره رو سفید back رو سیاه render می کنیم حالا 3لایه داریم back اصلی - دایره render شده - و یک ماسک از دایره (به صورت سیاه و سفید ) ok و بعد شما در primere اینها رو قرار میدین با تنظیمات خودتون اونجوری که می خواهین در می آید درسته


حالا سئوال :
از کجا میتونه برنامه تشخیص بده این دایره باید بین کدوم box ها قرار بگیره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



 

پیوست ها

  • 45.1 کیلوبایت بازدیدها: 121

HamidBN

مدیر انجمن فیلمسازی
از آنجایی که من با تری دی مکس کار نکردم نمی دونم اما همانطور که amirmc گفتند من خودم فایل هایی دیدم که یک شئ اضافه می کنن و بفیه اجسام موجود در کار به صورت مخفی در می آورند و رندر می گیرن و تنها جسم اضافه شده رندر گرفته می شه و به صورت یک ماسک یا کانال آلفا رندر می گیرن که به راحتی به فایل اصلی اضافه می شه
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
سلام
با اجازه دوستان
من مكس و پرمير كار كردم، اگه يه مقدار روشنتر توضيح بديد شايد بتونم يه كمكي بكنم
 

HamidSHS

Active Member
محسن جان در پست 14 فكر كنم كه كامل توضيح داده باشن
بخوني متوجه ميشي چي بوده
ياعلي
 

irnei

Member
با عرض سلام
اولا از همه بخاطر ایجاد این انجمن بسیار مفید تشکر میکنم
دوما با اجازه من فکر میکنم
حمید عزیز شما باید از Motion Tracking استفاده کنید.
به این توجه داشته باشید با توجه به این که شما میتوانید یک composition رو سه بعدی کنید اما لایه ها در داخلcomp دو بعدی هستند .

برای اینکه بشه صندلی رو به حرکت لایه پشتی وصل کرد شما باید از ابزارTracker Control استفاده کنید.
امیدوارم تونسته باشم کمکی بکنم.
 

HamidSHS

Active Member
Irnei جان سلام
خوبي ؟
اولا از همه بخاطر ایجاد این انجمن بسیار مفید تشکر میکنم
خواهش ميكنم
خوش اومدي به انجمن خودت

راستي ميشه يه ذره بيشتر توضيح بدي برامون ؟
ياعلي
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
همونطور كه قبلا هم گفتم من اين كار رو توي پريمير انجام ميدم و استفاده ميكنم ولي چون تازه با افتر آشنا شدم ميخوام بدونم اين كار رو توي افتر چطور ميشه انجام داد .
ضمنااين يه شيوه مرسوم هست كه زياد استفاده ميشه . . . نمونه اش رو ميتونيد توي كليپ هاي آماده ي پريمير به وفور پيدا كنيد .
فكر كنم توضيحم كامل باشه ... :smile:
من منظور اين دوستمون رو ميدونم چيه
منظور ايشون رندر بوسيله كانل آلفا در مكس هست و استفاده از اين عكس كه به صورت سياه و سفيد است در پرمير به عنوان يك ماسك و نمايش يك تصوير در قسمت سياه و تصويري ديگر در قسمت سفيد است
مثلا يه آرم سه بعدي متحرك تو مكس ساختيم و با كانال آلفا رندر گرفتيم. بنابراين خروجي ما از دو فيلم تشكيل ميشه
1- فيلم اصلي كه همون آرممون ميشه
2- فيلم كانال آلفا به صورت سياه سفيد
مثل اين دو تصوير


فكر كنم كه همه چيز روشن هست
ما تو پرمير مي تونيم بوسيله افكت image matt key روي آرممون مديريت داشته باشيم و اون رو به صورت زير به راحتي روي فيلممون بندازيم حتي اگه متحرك باشه
چون كانال آلفا داريم همه چيز حله



خوب حالا منظور اين دوستمون اينه كه تو افتر بايد براي اين كار چه كرد؟
تو افتر افكت هم بايد مثل شكل زير عمل كنيد
اميدوارم فهميده باشيد قضيه چي شد!



ببخشيد يكم هول هولكي شد
 
آخرین ویرایش:

amirmc

Member
نه منظورش مسلما این نبود - در ثانی چرا باید یه همچین کاره سختی بکنه وقتی اون logo یی که شما در تاپیک بالا نشان دادی و mask (سیاه -و سفید ) را ساختی بخواهد اون کارها رو انجام بده از اول زمانی که بخواد render کنه مثلا : Tif با alpha - رندر میگیره و یک Alpha -Logo دارد که روی هر چیزی بیاندازد مثل تصویر اولی شما میشه ؟؟؟
 

HamidSHS

Active Member
من منظور اين دوستمون رو ميدونم چيه
منظور ايشون رندر بوسيله كانل آلفا در مكس هست و استفاده از اين عكس كه به صورت سياه و سفيد است در پرمير به عنوان يك ماسك و نمايش يك تصوير در قسمت سياه و تصويري ديگر در قسمت سفيد است
مثلا يه آرم سه بعدي متحرك تو مكس ساختيم و با كانال آلفا رندر گرفتيم. بنابراين خروجي ما از دو فيلم تشكيل ميشه
1- فيلم اصلي كه همون آرممون ميشه
2- فيلم كانال آلفا به صورت سياه سفيد
مثل اين دو تصوير


فكر كنم كه همه چيز روشن هست
ما تو پرمير مي تونيم بوسيله افكت image matt key روي آرممون مديريت داشته باشيم و اون رو به صورت زير به راحتي روي فيلممون بندازيم حتي اگه متحرك باشه
چون كانال آلفا داريم همه چيز حله



خوب حالا منظور اين دوستمون اينه كه تو افتر بايد براي اين كار چه كرد؟
تو افتر افكت هم بايد مثل شكل زير عمل كنيد
اميدوارم فهميده باشيد قضيه چي شد!

نه منظورش مسلما این نبود
98 % همين بود
اون دو درصد ديگه هم نگفتم , چون با خودم گفتم اگر بخواد ضايع کنه , حرف براي گفتن داشته باشم


راستي امير جان اگر اين تاپيک رو مو به مو و کامل بخوني متوجه ميشي که چي به چي بوده :wink:
ياعلي

ببخشيد يكم هول هولكي شد

به به
عالي
هموني که من ميخواستم بگم :)
 

hajhosssein

Member
برای اینکه در رنگ سفید فیلم پخش بشه :
اول یه عکس بساز و به جای رنگ مشکی رنگ سبز رو بذار (که بشه با کیلایت پاکش کرد)
بعد اون فیلمی رو که می خوای تو سفید پخش بشه رو بیار و قرار بده(در زمان طراحی به جای رنگ سفید حالت Trancparent رو قرار بده که توی مونتاژ مشکل نداشته باشی
بعد لایه هارو باهم یکی کن - یا می تونی توی یه کمپوزیشن جدا بسازیش-یااینکه رندر کنی بعد بیاریش
همین کار رو برای رنگ سیاه انجام بده منتها بر عکسش یعنی ایندفعه به جای رنگ سفید رنگ سبز بزار
بعد این لایه هارو رو هم بیار و رنگ سبز هر دولایه و پاک کن
موفق باشی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا