دست نوشته ها قسمت دوم :
تذکر : برای جایگزین کردن فوتیج های هم نوع (مثلا هر دو عکس باشن و یا فیلم و ...) ، اگه موقع درگ کردن فوتیج (عکس و کلا هر چیز دیگه) توی کامپوزیشن ای ، دکمه ی Alt رو پایین نگه داشته باشیم و بعد فوتیج مورد نظر رو روی لایه ای توی کامپوزیشن رها کنیم ، اون فوتیج ، جایگزین اون لایه میشه.
اما اگه یه فوتیج غیر هم نوع بودن و متفاوت بودن (مثلا یکی از نوع solid و یکی دیگه از نوع عکس یا فیلم) و خواستیم جایگزین کنیم ، این اعمال رو انجام میدیم به ترتیب :
1) لایه ی مورد نظر رو توی کامپوزیشن انتخاب کنیم
2) فوتیج ای که میخایم جایگزینش کنیم رو از تو پنجره ی project انتخاب کنیم
بعدش دکمه ی ترکیبی Ctrl و Alt و / رو بزنیم (دکمه ی / همون علامت سئوال بدون نگه داشتن دکمه ی شیفت هست)
Precompose :
اولین گزینه ی precompose (که نوشته Leave all attributes) فقط میتونه یک لایه رو تو پیش کامپوزیشن بزاره و تو این پیش کامپوزیشن ، اطلاعات و داده های اون لایه که قبلا انجام دادیم ، انتقال پیشدا نمیکنه (مثلا اگه 3 بعدی کردیم یا میزان opacityیا اندازه یا هر ویژگی دیگه شو تغییر دادیم ، وقتی توی پیش کامپوزیشن اش که کردیم ، بریم ، همه چیز مثل وقتی هست که اون لایه رو تازه توی کامپوزیشن رها کنیم یعنی حتی اگه هم 3 بعدی باشه ، 2 بعدی خواهد شد و اندازه و Opacity و همه چیزاش هم همینطور ریست میشه) اما مهم اینجاست که حتی اگه این داده ها و ویژگی ها توی پیش کامپوزیشن اش هم ریست شه ، توی کامپوزیشن اصلی اش این تغییرات اعمال میشه (یعنی لایه 3 بعدی اگه کرده باشیم ، 3 بعدی میمونه و اگه مثلا Opacity شو روی 50 درصد گزاشته باشیم ، روی همین 50 درصد میمونه و ...)
دومین گزینه Precompose (که نوشته هه Move all attributes) دقیق بر عکس اولی کار میکنه . یعنی اولا با انتخاب چندین لایه برای درست کردن پیش کامپوزیشن ، فقط این گزینه فعال هه و دوما همه ی ویژگی ها توی کاممپوزیشن که برای لایه ها انجام دادیم ، منتقل میشه به پیش کامپوزیشن جدید اما مهم اینجا هست که با انجام تغییرات ، محتویات و لایه هایی که توی این پیش کامپوزیشن هستن ، تغییری نمیکنن مثلا اگه توی کامپوزیشن اصلی یه دوربین رو بچرخونیم ، این چرخش فقط برای لایه های همون کامپوزیشن اصلی اعمال میشه (یعنی دوربین فقط دور لایه های داخل کامپوزیشن اصلی میچرخه) و دیگه با این نوع Precompose و لایه های داخل اش (منظور Precompose از نوع دوم که Move all … هست) کاری نداره و دورش نمیچرخه مگر اینکه یه دوربین بصورت مجزا داخل خود اون پیش کامپوزیشن درست کنیم و جداگانه اونو مدیریت کنیم که در این صورت ، این تغییرات دوربین ، مشخصه که توی کامپوزیشن اصلی اش هم اعمال میشه . کلا این نوع پیش کامپوزیشن ، بصورت پکیج و جداگانه عمل میکنه و دقیق برعکس اولین نوع کامپوزیشن هست
Toggle Hold Keyframe :
اگه روی چند کی فریم متوالی (حداقل 2 کی فریم و حتما هم متوالی و پی در پی) کلیک راست کنیم و گزینه ی Toggle Hold Keyframe رو بزنیم ، کی فریم ها دیگه بصورت نرم و آروم آروم در بازه ی زمانی مشخص ، اون ویژگی شون تغییر نمیکنه ؛ بلکه هر بار به کی فریمی که این گزینه رو براش فعال کردیم میرسه ، مقدارش یک دفعه به مقدار تعیین شده تغییر میکنه . مثلا اگه برای Position یه شی این کار رو انجام دادیم و از چپ به راست بردیم و مثلا 5 کی فریم ساختیم در طول چپ به راست رفتنش (همه ی این 5 کی فریم هم Toggle Hold Keyframe رو براشون فعال کرده باشیم) ، دیگه آروم آروم شی ما از چپ به راست نمیره بلکه در 5 وهله هر بار یه دفعه جلو میره . این ویژگی مهم رو میشه با استفاده از Time Remapping (یا Time Stretch باFreez Frame) فیلم رو بصورت استوپ موشن ساخت یعنی مثل عکس ، هر چند لحظه (مثلا هر 10 فریم) یه عکس ازش گرفت و بصورت استوپ ماشن در آورد
Interpret Footage :
اگه مدت زمان فوتیج یا فیلم (یا عکس سکوانس) ای را بخایم عوض کنیم ، هم با Time Stretch (یا Time Remapping) میشه که مدت زمانش رو کم یا زیاد کرد اما مشکلش اینه که کی فریم هایی که برای اون لایه از قبل ساخته شده رو هم به همون میزان جابجا میکنه و هم میشه با کلیک راست کردن روی فوتیج در پنجره ی Project و در Interpret Footage>Main فریم ریت شو تغییر داد (مثلا اگه فیلم مون 30 فریم در ثانیه بود و خواستیم زمانش رو کم کنیم ، اونو به 15 فریم کاهش میدیم) و بعد در اون لایه ی مورد نظر در کامپوزیشن مون ، مدت زمانش رو با کشیدن (قسمت آخر لایه) 2 برابر میکنیم چون در این مثال ، هر ثانیه بجای 30 فریم ، دیگه 15 فریم داره پس مدت زمان هم هر چند خودش اتوماتیک زیاد نمیشه در کامپوزیشن ، اما با نصف کردن فریم ریت ، نصف مدت زمان نشون داده میشه که باید خودمون مدت کلی لایه رو 2 برابر کنیم اما در عوض این روش ، مشکل تغییر کی فریم هایی که از قبل روی لایه ایجاد کردیم رو نداره