فیلمنامه و نمایشنامه :: Download

google_mz

Well-Known Member
فیلمنامه سرقت بزرگ قطار


فیلمنامه: سرقت بزرگ قطار
نویسنده: ادوین استنتون پورتر(کارگردان آمریکایی و از بنیان‌گذاران صنعت سینما و تدوین فیلم 1870-1941) بر اساس داستانی از اسکات ماربل
نام فیلم: فیلم کلاسیک سرقت بزرگ قطار به کارگردانی ادوین استنتون پورتر محصول 1903 آمریکا
فرمت و زبان: Pdf فارسی
 

پیوست ها

google_mz

Well-Known Member
نمایشنامه باغ آلبالو


نمایشنامه: باغ آلبالو​
نمایشنامه ی باغ آلبالو آخرین اثر جخوف است که در سال 1903 نوشته شده است و در ﮊانویه ی 1904 برای اولین بار در تئاتر هنر مسکو روی صحنه آمده است. اشخاص این نمایش همان آدم هایی هستند که در زندگی روزمره با آنها روبرو می شویم. هیچ کدام نقش بر جسته ای ندارند نه مبارزه می کنند نه شکست می خورند و نه حتی از خود دفاع می کنند و نه به حل مشکلاتی که در برابرشان قرار دارند می پردازند. منتظر حادثه می نشینند و تقدیر می راندشان و تقدیرشان را با شکیبایی تحمل می کنند. گفتی نیروی اراده شان فلج شده است. امپرسیونیسم چخوف در آخرین تحلیل نفی کننده ی زندگی نیست بلکه از امید به آینده سرشار است. در باغ آلبالو فروش باغ حکایت از وداع با گذشته دارد گذشته ای که رو به افول است و تبری که به کنده ی درختها می خورد تبری است که زندگی قدیم و اشرافیت رو به زوال را واﮊگون و دگرگون میسازد. چخوف در نمایشنامه باغ آلبالو حوادث زندگی، و ویژگیهای شخصیتها را در ارتباط با باغ توصیف میکند، او به شخصیتهای اثر خود ویژگیهای هم مثبت و هم منفی میدهد. به تصویر کشیدن زندگی نسلهای مختلف با عقاید و دیدگاه های گوناگون در جریان حودث عادی زندگی در این نمایشنامه، از هنرمندی نویسنده ای سخن میگوید که در اوج بیماری و با علم به مرگ زودرس، توانست آخرین اثر جاودانه خود را در سال 1903 به دنیای ادبیات غنی روسیه و جهان هدیه کند. ترجمه های دیگری از این اثر نیز، به قلم بزرگ علوی و سیمین دانشور در ایران منتشر شده است.
نویسنده: آنتوان چخوف​
آنتوان پاولوویچ چـِخوف بسیار ساده به توصیف زندگی میپردازد،. میخالکوف، نویسنده معاصر روسیه درباره آثار او مینویسد: «هیچ فرقی بین خودت و آنچه که او نوشته احساس نمیکنی، چرا که نوشته های او بسیار ساده و قابل درک است.» در آثار او گویا حوادث مهم خوردن، نوشیدن و گپ زدن است. چرا که از نظر او در همین گپ زدنها و خوردنها زندگی هر انسانی شکل میگیرد. اوج آثار چخوف حوادث غیرمترقبه ای مثل ازدواج، کشتن، مردن نیست بلکه حوادث کاملا عادی و معمولی زندگی است که برای هرکس در زندگی پیش میآیند؛ به همین دلیل چخوف با نمایشنامه های خود به عنوان نوآور در روسیه مطرح میشود. چخوف ضمن تشریح وضعیت تماشاگران زمان خود میگوید: «میخواهند که هنرپیشه های روی صحنه جذاب باشند. آخر در زندگی در هر لحظه اش تیراندازی نمیکنند، دار نمیزنند، اعتراف به عشق نمیکنند. هر لحظه حرف عاقلانه ای نمیزنند. این مردم بیشتر میخوردند، مینوشند، راه میروند، حرفهای بیهوده میزنند و همین باید روی صحنه نشان داده شود. باید نمایشنامه ای ساخت که در آن مردم میآیند، میروند، غذا میخورند، راجع به آب و هوا صحبت میکنند، ورق بازی میکنند، اما نه به این دلیل که نویسنده به آنها نیاز دارد بلکه برای اینکه زندگی در واقع چنین است.. زندگی باید اینطور باشد، برای اینکه زندگی همینطور است. مردم باید اینطور باشند، چون همینطور هستند، اما نه به شکل مبتذل.»​
فرمت و زبان: Pdf فارسی​
 

پیوست ها

google_mz

Well-Known Member
نمایشنامه توپ لاستیکی

نمایشنامه: توپ لاستیکی
نویسنده: صادق چوبک(از پیشگامان داستان نویسی مدرن ایران 1295-1377)
درباره نویسنده:
صادق چوبک نویسنده بزرگ ایرانی است که تیرماه ۱۲۹۵ دیده به جهان گشود. وی به همراه صادق هدایت از پیشگامان داستان نویسی مدرن ایران است. اکثر داستان‌های وی حکایت تیره روزی مردمی است که اسیر خرافه و نادانی خویش هستند. چوبک با توجه به خشونت رفتاری ای که در طبقات فرودست دیده می شد سراغ شخصیت ها و ماجراهایی رفت که هرکدام بخشی از این رفتار را بازتاب می دادند و به شدّت ره به تاریکی میبردند. او یک رئالیست تمام عیار بود که با منعکس کردن چرک ها و و زخم های طبقه رها شده فرودست نه در جستجوی درمان آنها بود و نه تلاش داشت پیشوای فکری نسلی شود که تاب این همه زشتی را نداشت. به همین دلیل چهره کریه و ناخوشایندی که از انسان بی چیز، گرسنه و فاقد رویا ارائه می دهد، نه تنها مبنای آرمان گرایانه ندارد بلکه نوعی رابطه دیالکتیکی است بین جنبه های مختلف خشونت. او در اکثر داستانهای کوتاهش و رمان سنگ صبور رکود و جمود زیستی ای را به تصویر کشید که اجازه خلق باورهای بزرگ و فکرهای مترقی را نمی دهد. از این منظر طبقه ی فرودست هرچند به عنوان مظلوم اما به شکل گناهکار ترسیم می شود که هرچه بیشتر در گل و لای فرو می رود.
فرمت و زبان: Pdf فارسی
 

پیوست ها

google_mz

Well-Known Member
فیلمنامه نور ابدی ذهن خاموش


فیلمنامه: نور ابدی ذهن خاموش (درخشش ابدی یک ذهن پاک)
جوایز:​
جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی - سال 2004
جایزه بافتا (BAFTA) بهترین فیلمنامه اصلی - سال 2005
جایزه مجمع منتقدان کانزاس سیتی بهترین فیلمنامه - سال 2005
جایزه انجمن فیلمنامه نویسنان امریکا (WGA) بهترین فیلمنامه - سال 2005​
نویسنده: چارلی کافمن(فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان آمریکایی)
ترجمه: آراز بارسقیان
نام فیلم: Eternal Sunshine of the Spotless Mind به کارگردانی مایکل گوندری محصول 2004 آمریکا
فرمت و زبان: Pdf فارسی​
 

پیوست ها

google_mz

Well-Known Member

نمایشنامه: من همسر خودم هستم
جوایز:​
بهترین نمایشنامه، پولیتزر 2004
بهترین نمایشنامه، تونی 2004
بهترین نمایشنامه، میزتحریر نمایش 2004
بهترین نمایشنامه، منتقدان تئاتر 2004​
نویسنده: داگ رایت​
داگ رایت نویسنده ای است که به دریافت انواع جوایز عادت دارد، او که متولد شهر دالاس ایالت تگزاس است، اولین جایزه ادبی خود را در سال 2000 بخاطر "شاه پرها" دریافت کرد و فیلم سینمایی که برپایه این اثر ساخته شده بود نیز مورد توجه منتقدان قرار گرفت و نامزد سه جایزه اسکار شد. او که در اوایل قرن 21 به استخدام کمپانی برادران وارنر درآمد، گفته است که روزی به صحنه نمایش باز خواهد گشت.​
مترجم: آراز بارسقیان
فرمت و زبان: Pdf فارسی
 

پیوست ها

جدیدترین ارسال ها

بالا