سوالات رایج جلوه های ویژه

شروع موضوع توسط mgo625 ‏19 فوریه 2011 در انجمن جلوه های ویژه

  1. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    در واقع movimento برای motion capture ساخته شدش و matchmover برای camera tracking که البته این ها برای شرکت realviz بودند ولی autodesk اون ها رو خرید و نابودشون کرد.

    این برنامه ها چند سال هستش که دیگه update نشدند.
     
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏1 آوریل 2011
    mgo625 از این پست تشکر کرده است.
  2. mgo625

    mgo625 Member

    ارسال‌ها:
    63
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    6
    ببخشید میشه در مورد پیام بالا بیشتر توضیح بدین؟
    اینکه 3d cpture چی هست و با 2d capture چه فرقی داره؟ ( 2d capture چیست؟ )
    rigg که شما میگین یعنی چی؟
    ممنون
     
    نوشته شده توسط mgo625 در ‏1 آوریل 2011
  3. shirani

    shirani مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    4,543
    تشکر شده:
    6,207
    امتیاز دستاورد:
    113
    این کار با چه برنامه ای انجام دادند ممنون میشم یک راهنمایی بکنید خیلی خوشم اومد :rose:
     
    نوشته شده توسط shirani در ‏1 آوریل 2011
  4. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    ببنید ما 2 نوع track کردن (گرفتن حرکت نقطه ها) داریم . یکی 2d هستش که فقط X و Y رو بهتون میده و دیگیری 3D هستش که به شما XYZ رو میده .

    قبلا برای اینکه حرکت صورت رو بتونن capture کنن میومدن صورت رو نقطه گذاری می کردند و همه ی نقطه ها رو به صورت 3D حرکتشون رو می گرفتن ( capture میکردن ، track می کردن ... اینا یک معنی میده تا جایی که من میدونم) . اوج هنر این تکنیک انیمیشن beowulf بودش که بزرگ های انیمیشن تنها ایرادی که به این کار گرفتن این بود که صورت ها نتونستن حس خوبی رو بیان کنند.
    دلیلش رو من دقیق نمیدونم ولی چیزی که فکر کنم از نظر خودم مشکل ساز هست اینه که صورت های ما هر کدوم حالت های مخصوص خودش رو داره که به عضلات صورت و استخون بندی اون و کلا جنس پوست و .... اون بر میگرده ... حالا فرض کنید صورت من یک حرکتی رو انجام بده و اون حرکت بخواد به صورت شما با خصوصیات خودش منتقل پیدا کنه ... خوب اینجا مشکلی که پیش میاد اینه که حرکت صورت شما با حرکت صورت من یکی میشه ولی انگار که اون حرکت به صورت شما تحمیل شده. ( بچه ها این ایده ، ایده ی من هستش و نمیدونم چقدر ممکن هست درست باشه یا نباشه)

    ولی تو فیلم avatar اومدن 90 % کار رو روی Rigging صورت انجام دادن و حرکت نقطه ها رو به عنوان راهنما به استخون بندی صورت وصل کردن. و نتیجه ی بسیار خوبی گرفتن و الان سیستم های جدید facial capture کاملا به این سمت رفتن . البته روش های دیگه ای هم هستن که میان و صورت رو با انیمیشن 3d scan می کنن ولی این لازمش این هست که دقیقا صورت فردی که scan میشه توی انیمیشن باید وجود داشته باشه و نمیشه اون حرکت رو به کاراکتر های کارتونی و ... انتقال داد. به عنوان مثال http://www.youtube.com/watch?v=CBYlRD-Hk8k )

    به دوربین جلوی صورت دقت کنید: (فقط یک دوربین هستش )

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    در واقع شما اطلاعات 2 بعدی رو از نقطه ها میگیرین و به صورت کاراکترتون که به منظور استفاده از اون اطلاعات 2 بعدی Rigg شده انتقال میدین و Rigg شما اون اطلاعات رو به یک حرکت 3 بعدی دقیق تبدیل میکنه و نتیجش میشه فیلم avatar. البته مرحله های زیادی در rigg اون کار وجود داره که مثلا پوست صورت و عضلات کاملا simulate میشن و این به طبیعی شدن اون کمک میکنه.
     
    آخرین ویرایش: ‏1 آوریل 2011
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏1 آوریل 2011
    shirani، mgo625 و animations از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    Pftrack - 3dsmax و البته یک عدد دوربین گوشی موبایل با کیفیت پایین !
     
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏1 آوریل 2011
    shirani و mgo625 از این پست تشکر کرده اند.
  6. mgo625

    mgo625 Member

    ارسال‌ها:
    63
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    6
    اگه درست متوجه شده باشم یعنی اینا با استفاده از تکنولوژی جدیدشون میان کاری میکنن که خود نشانه های گذاشته شده بر روی بدن و صورت ، اطلاعات رو میفرستن به رایانه و ما دیگه لازم نیست صورت بازیگر رو با نرم افزار های مختلف tracking کنیم اینطوری هم تو وقت صرفه جویی میشه هم نیاز به وجود دوربین های خیلی زیاد نیست و میزار خطا هم میاد پایین.
     
    نوشته شده توسط mgo625 در ‏1 آوریل 2011
  7. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    نه خیر اشتباه نشه ....
    من نگفتم که اونا همچین کاری رو میکنند . در قسمتی که صورت رو scan میکنند آره چون کل صورت رو به در واقع mesh میکنند . ولی در کل نرم افزارهایی وجود دارن که به صورت realtime میتونند برای شما point هاتون رو track کنند (حتما چند تاشو اینجا میزارم)
    بعدش track کردن point ها به صورت 2d خیلی کار آسونی هستش . در ضمن این دوربین در فیلم آواتار همیشه مقابل صورت هستش و امکان خطایی وجود نداره.

    point ها همیشه track میشن یعنی حرکتشون همیشه تعیین میشه حالا اینکه این فرایند چجوری و با چه سرعتی انجام بشه نکته خیلی خاصی نیستش.
    با pftrack با live maya با 3dsmax با حتی after effect هم شما میتونید 2D tracking انجام بدین که البته دقت pftrack و syntheyes و امکاناتشون برای smooth کردن حرکت بیشتره.


    اگر به عکس های بالا دقت کنید صورت ها point گذاری شدند !
     
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏1 آوریل 2011
    mgo625 از این پست تشکر کرده است.
  8. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    یک اصلاح هم بکنم که در قسمتی که صورت رو scan میکنن تعداد دوربین ها به شدت زیاد هستش . فیلمی که بالا گذاشتم رو ببینید متوجه می شوید.
     
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏1 آوریل 2011
    mgo625 از این پست تشکر کرده است.
  9. mgo625

    mgo625 Member

    ارسال‌ها:
    63
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    6
    کلا اموزشی هست که بشه گام به گام با نرم افزار مثل syntheyes عملیات موشن کپچر رو مثل اواتار یا همون مدل معمولیش انجام داد؟
    البته من در این رابطه با شرکت پشتیبانی syntheyes تماس گرفتم و حتی اموزش های انلاین این نرم افزار رو هم نگاه کردم ، PDF help این نرم افزار هم همینطور ولی هیچ کدوم نتونست منو راهنمایی کنه!
    ممنون
     
    نوشته شده توسط mgo625 در ‏1 آوریل 2011
  10. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    بازم فکر کنم منظور من رو متوجه نشدین .

    syntheyes ,,, pftrack ,,,, matchmover ,,, movimentor ,,, boujou ,,,3d equalizer ,,, یا هر برنامه دیگه ای به این موضوع هیچ ربطی نداره که بشه باهاش مثل avatar موشن کپچر کن ، شما point ها رو با این برنامه ها باید track کنید ، یعنی اطلاعات حرکتشون رو تو طول فیلم بگیرین و این قسمت ساده ساده ساده ترین قسمت کار هستش (در صورتی که بدونید کجا باید point ها رو علامت گذاری کنید بر روی صورت).

    اصل داستان داخل برنامه 3d تون هستش که صورت کاراکترتون رو چطوری rigging کنید که بتونید اطلاعات 2 بعدی که از این نقطه میگیرین رو به کاراکترتون انتقال بدید.

    در واقع شما وقتی point هاتون رو track کردین دیگه احتیاجی نیست و نباید که اون رو solve کنید. اگر solve کنید اون نقطه ها به جای XY میشن XYZ که دیگه به درد این کار نمی خورند.

    در مورد track کردن بهترین آموزش ها برای FXPHD هستن ، هم برای syntheyes و هم برای PFtrack آموزش های کاملی رو دادن که البته هیچ کدومشون مربوط به facial capture نمیشن و این کار کاملا به خلاقیت و مهارت خودتون داره که از اون ها برای motion capture صورت استفاده کنید.
     
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏1 آوریل 2011
    shirani و mgo625 از این پست تشکر کرده اند.
  11. mgo625

    mgo625 Member

    ارسال‌ها:
    63
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    6
    سوالات بسیاری برام در این زمینه ی motion capture ایجاد شده است:
    1_ایا امکان استفاده ی تکنولوژی فیلم اواتار برای ما وجود دارد؟به چه نرم افزار ها و وسایلی نیاز داریم؟
    2_در موقع فیلم برداری از بازیگران فیلم اواتار زمانیکه لباس سیاه با کلاه پوشیدن ، با چند تا دوربین ازشون فیلم برداری میشه؟
    3_ایا با این تکنولوژی فیلم اواتار ، در انیمیشن ها میشه استفاده کرد؟
    4_اگر بخوایم با این امکاناتی که داریم مثل نرم افزار syntheyes و... موشن کپچر خیلی خوب بسازیم (با توجه به امکانات) دقیقا چه باید بکنیم؟
    5_rigging چیست؟
    6_در موشن کپچر فیلم اواتار چنانچه فرد به دوربین نزدیک شه اونو چه طوری tracking میکنند؟چون در 2d tracking که scale نشون داده نمیشه!!!
    7_موشن کپچر هایی که در سایت هایی نظیر یوتوب هست که شما لینکشونو دادین با استفاده از 2d tracking طراحی و درست شده اند؟
    8_چرا بازیگر ها هنگام موشن کپچر مو های سر و تمام بدنشان را با لباس مخصوص میپوشانند؟
    9_اون چیزی که جلوی صورت بازیگران اواتار هست میکروفونه با دوربین؟اگه دوربینه به چه دردری میخوره؟
    10_در اموزش PDF نرم افزار هایی چون syntheyes و autodesk match mover که بعد از انجام عملیات نقاط بهم وصل میشوند چگونه موشن کپچر توضیح داده شده است؟از راه solve کردن یا 2d tracking؟
    11_بعد از اینکه 2d tracking رو انجام دادیم چگونه باید خروجی بگیریم بعدش باید چیکار کنیم؟ایا هر نرم افزار سه بعدی مثل مایا از فرمت مخصوصی برای 2d tracking استفاده میکنند؟
    ممنون و سپاس گزار
     
    آخرین ویرایش: ‏3 آوریل 2011
    نوشته شده توسط mgo625 در ‏3 آوریل 2011
  12. ehsan_nekooee

    ehsan_nekooee Member

    ارسال‌ها:
    232
    تشکر شده:
    227
    امتیاز دستاورد:
    16
    تمام سوالاتی که شما می پرسید توسط صدها نفر پیش از شما پرسیده شده و صدها پاسخ هم براشون داده شده. با کمی جستجو می تونید جواب سوالاتتون رو پیدا کنید
     
    نوشته شده توسط ehsan_nekooee در ‏3 آوریل 2011
    mamali132002 از این پست تشکر کرده است.
  13. mgo625

    mgo625 Member

    ارسال‌ها:
    63
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    6
    من کلمه ی موشن کپچر و motion capture رو مورد جستجو قرار دادم هیچکدوم از موضوعات پاسخ سوالاتم رو نداد متاسفانه!
     
    نوشته شده توسط mgo625 در ‏4 آوریل 2011
  14. mgo625

    mgo625 Member

    ارسال‌ها:
    63
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    6
    تو خیلی از فیلم ها از پرده ی سبز یا ابی استفاده میشه ، برای خیلی از کارگردان های اونجا هم داشتن موشن کنترل خیلی گران هست بنابر این معمولا در این جور صحنه ها دوربین روی سه پایه است و فیلم برداری میشه! سوالم اینکه با استفاده از چه نرم افزاری این بک گراند ها رو میسازن؟مثلا فیلم جزیره ی شاتر زمانی که تدی دنیلز از صخره ها بالا میرفت...
     
    نوشته شده توسط mgo625 در ‏4 آوریل 2011
  15. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    1- نه به اون صورت ولی اگر حمایت بشه تا حدودی شاید بشه.
    2- واقعا نمیدونم ، بهترین راه برای اینکه بفهمید اینه که فیلم پشت صحنه اون رو خرید یا دانلود کنید.
    3- بله ، 100% در واقع کاراکتر های avatar همه انیمیشن هستن. ولی خوب اگر منظورتون کار comic هستش فکر نکنم خیلی جواب گو باشه ، بهترین راه برای اون کارها دستی انجام دادن حرکت ها هستش.
    4- اگر بخوام توضیح بدم باید در حد کتاب اینجا تایپ کنم ولی خوب شما میتونید از google کمک بگیرید ، شما اول باید tracking رو قشنگ یاد بگیرید ، motion capture مرجله ی بعدی اون هستش. این رو هم در نظر داشته باشید که facial capture با اون توضیحاتی که گفتم با 1 دوربین قابل انجام هستش ولی گرفتن حرکت کل بدن احتیاج به حداقل 3 تا دوربین داره.
    5- در اینترنت میتونید سرچ کنید و نتیجه ی خوبی میگیرید.
    6- اون شی ای که جلوی صورتشون هستش همون دوربین هست که نسبت فاصلش به سر بازیگر تغییر نمیکنه. (برای facial capture هستش ، من نمیدونم که برای motion capture بدن اون ها از چی استفاده کردن ، خیلی راه ها هستش ، ما یک انیمیشن که داریم روش کار میکنیم رو برای موشن کپچر بدن پیش استدیو آوینی رفتیم و اونجا انجام دادیم. چیزی که توی آواتار مهم هست سیستم صورت هست نه بدن)
    7- نمیدونم ولی اونی که من لینک دادم یکی از دوستام انجام دادتش به اسم حمید اسانلو ، و اون کار بله 2D track انجام شده.
    8- در این مورد اطلاعی ندارم ولی یادم هست که یکی از دوستام که system موشن کپچر برای استدیوش خریده بود میگفت که به specular حساس هستش و مثلا اجسامی مثل سگک کمربند ایجاد اختلال میکنن . (احتمال خیلی زیاد این میتونه دلیلش باشه) البته این نوع موشن کپچرها دوربین های مخصوص دارن و به صورت realtime موشن کپچر انجام میدن (احتیاجیم به syntheyes و ... ندارن)
    یکی از brand ها معروفشم vicon هستش :
    http://www.vicon.com/

    9 - دوربین ، برای فیلم برداری از point های روی صورت به منظور facial motion capture.
    10 - اگر با چند تا دوربین (روش قدیمی) موشن کپچر کنید بله باید در آخر solve کنید.
    11- با هر فرمتی که شما میتویند ازش XY نقطه ها رو بگیرین export و تو برنامتون با استفاده از اسکریپ (اگر برنامه خودش تونست که چه بهتر) اون اطلاعات رو به داخل برنامتون انتقال میدین. تو اینترنت اگر search کنید برای مایا همچین script وجود داره.

    امیدوارم کمک کنه.
     
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏5 آوریل 2011
    mgo625 از این پست تشکر کرده است.
  16. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    مقاله های این سایت رو مطالعه کنید :
    http://features.cgsociety.org/articles/
     
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏5 آوریل 2011
    mgo625 از این پست تشکر کرده است.
  17. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    ببخشید این پست اشتباه هستش.
     
    آخرین ویرایش: ‏5 آوریل 2011
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏5 آوریل 2011
  18. ehsan_nekooee

    ehsan_nekooee Member

    ارسال‌ها:
    232
    تشکر شده:
    227
    امتیاز دستاورد:
    16
    یه مورد جالب دیدم تو انجمن بازی سازی که بچه ها یافتنش این که از kinect مایکروسافت به عنوان سیستم موشن کپچر استفاده کردن.
    فعلا نمی دونم کیفیت و دقتش تا چه حده ولی فک کنم در حدی باشه که کار راه انداز باشه.

    اینم لینکش »»» http://www.brekel.com/?p=145
     
    آخرین ویرایش: ‏5 آوریل 2011
    نوشته شده توسط ehsan_nekooee در ‏5 آوریل 2011
    mgo625 و mamali132002 از این پست تشکر کرده اند.
  19. mamali132002

    mamali132002 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,817
    تشکر شده:
    439
    امتیاز دستاورد:
    36
    مرسی احسان جان
    به نظر من که کیفیتش هم خوبه ، سیستم های موشن کپچر ( تو ایران رو فقط میدونم) این طوری هستن که شما بعد از این فایلتون رو میگیرید باید ادیتش کنید (بعضی وقت ها خیلی باید ادیت بشه) ، برای همین من این راه حل ها رو با توجه به هزینه ی کمی که دارن خیلی بیشتر می پسندم تا اینکه بخوام هزینه ی زیادی به شرکت ها بدم و در نهایت موشن کپچر خراب تحویلم بدن . (جالب اینجاست که اگر بخوان ادیت کنن ازتون پول هم میگیرن)

    من اطلاعات دقیقی تو زمینه ی حرکت کاراکتر ندارم ، ولی احتمالا محدودیت های زیادی در استفاده از این سیستم وجود داره . چون بلاخره فقط از یک زاویه می خواد اطلاعات سه بعدی بگیره و توی این فیلم حرکت چرخشی و پر سرعت شخص انجام نمیده.

    من که خیلی دوست دارم همچین سیستمی داشته باشم و قطعا روش مطالعه می کنم.

    مرسی از لطفتون.
     
    نوشته شده توسط mamali132002 در ‏6 آوریل 2011
  20. mgo625

    mgo625 Member

    ارسال‌ها:
    63
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    6
    پس با این توضیحات موشن کپچر به شیوه ی اواتار فقط با یک دوربین و با استفاده از 2d tracking چه برای صورت و چه برای بدن انجام خواهد شد ، درسته دیگه؟
     
    نوشته شده توسط mgo625 در ‏6 آوریل 2011

به اشتراک بگذارید