سوالات رایج جلوه های ویژه

mgo625

Member
سوالاتون رو خیلی در هم و بر هم میپرسید . الان دوباره اومدم تو تاپیک بعضی سوالارو چندباره پرسیدید . پیشنهاد مکینم واسه سوالاتون شماره بذارین

این حدف شیئ از زمینه که عکسشو هم گذاشتین از همون تکنیکی که تو پست قبلیم استفاده میکنن قابل پیاده سازیه . اصول این تکنیک هم به روش ساده استفاده از پیکسلهای اطراف در چند فریم کناری فریم جاری است . مثلا mokey ، همون نرم افزار سابق شرکت imagenner systems این کارو میتونه واستون انجام بده

برای تعامل بازیگر واقعی با کاراکتر های کامپیوتری از اصل تعامل استفاده میکنن که خیلی ساده است : برای تعامل واقعی باید از دنیای واقعی استفاده کرد. مثلا اگر قراره بازیگر از یک کاراکتر کامپیوتری مشت بخوره ، نباید ازش خواست که خودشو بندازه زمین . میشه از یه نفر خواست که ادای اون کاراکتر کامپیوتری رو در بیاره تا بازیگر بتونه بهتر بازی کنی . بعدا باید اون شخص رو حذف کرد

توی همین دو فریمی که اینجا گذاشتید ، فکر میکنید چرا اومدن از یه موتور سوار واقعی استفاده کردن ؟! خیلی راحت تر بود اگر هیچی نمی بود . اما هم برای فهمیدن مقیاس موتور کامپیوتری با کامیون و جاده و همچنین تعامل درست بازیگر درون کادر با موتور فرضی ، از یه موتور سوار واقعی استفاده کردن

ولی من فکر میکنم چون توی match moving دو تصویر مشکل داشتن از موتور واقعی استفاده کردن البته دلیل شما هم کاملا درست و صحیح هست.
بعد اونوقت برای حذف موتور سوار میشه از نرم افزار mocha pro یا همون mokey استفاده کرد؟چون این روش همیشه جواب نمیده.
اگر با این نرم افزار کار کرده باشین متوجه منظوم میشید ، چون که این نرم افزار کارش اتومات هست و ممکنه نتونه موتور رو به طور کامل از تصویر حذف کنه ، قاعدتا یا باید یه عکس از زمینه ی بدون موتور و یا حذف شده به وسیله ی فتوشاپ یا افتر افکت داشته باشیم تا عملیات حذف صورت بگیره نظر شما در این رابطه چی هست؟
--------------------------------------------------------------------------------------
1_به نظر شما اگر بخواهیم نوشته ای پشت یک درختی باشه که از اون فیلم گرفته ایم چه کار باید بکنیم؟
اگر شما فیلم transformers 2 رو دیده باشین رزم بین اپتیموس و مگاترون در پشت درخت ها انجام میشه مسلما اگر بخواهیم با نرم افزاری نظیر افتر افکت ماسکی دور درخت و شاخ و برگ های ان بگیریم و ان را فرم به فرم ابدیت کنیم کاری بسیار دشوار است حال سوالم اینکه تنها راه موجود همین هست یا راه میانبری هم وجود داره؟
--------------------------------------------------------------------------------------
2_به نظر شما چگونه دوربین در کنار بازیگری که مقابل اینه ایستاده قرار دارم ولی تصویر ان را در اینه نمیبینیم ، ایا از تکنیک خاصی استفاده می کنند؟
مثلا در فیلم inception لحظه ای که اریادنی در های اینه ای را میبنده و دوربین کنار کاب است ولی در اینه دیده نمیشود.
--------------------------------------------------------------------------------------
3_اصولا فناوری motion capture برای چه در سینما استفاده میشود؟فقط برای اینکه حرکات انسان را به یک شخص
رایانه ای نسبت دهند؟
--------------------------------------------------------------------------------------
4_در فیلم هایی میبینیم که نصف صورت بازیگران در اثر انفجار یا ضربه یا.... از بین رفته است ، برای ساخت این نوع صحنه ها از چه تکنولوژی استفاده میکنند؟(درفیلم هایی نظیر نابودگر زیاد مشاهده میکنیم که چهره و حتی چشم های بازیگران از بین رفته و حالتی اهنی دارد)
سپاس گزار.
 
آخرین ویرایش:

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
روش کلاسیک اینه که برای حذف یک شیئ از زمینه باید تصویر پس زمینش رو داشته باشیم . در قدیم برای حذف وقتی میخواستن یه چیزی رو حدف کنن یه بار با اون کاراکتری که قراره حذف بشه فیلم میگرفتن و یه بار بدون اون . اما یه سری محدودیت ها میاد وسط ، زاویه و سرعت حرکت دوربین تو نماهای متحرک کارو خیلی سخت میکنه . واسه همین تو بعضی نماهای خیلی مشکل از motion control یا روبات های فیلم بردار که می تونن یه حرکت رو چندین بار بدون تغییر بگیرن استفاده میکنن .
نرم افزار mokey هیچ کار خاصی انجام نمیده . فقط میاد از تکنیک pattern recognization یا تشخیح الگو استفاده میکنه و زمینه ی کارکتر رو با استفاده از تصاویر اطرافش بازسازی میکنه . همین نرم افزار در محیطی که زمینه پر از چیزای غیر تکراری باشه به شدت گیج میشه و نمی دونه چی کار باید بکنه .

1- ببین کلا باید از mask استفاده کرد حالا به هر روشی که بخواد درست بشه . دستی یا با استفاده از روشی مثل تفاوت رنگ مثل chromakey

2- این خیلی سوال سختیه . چون هر جا از یه روش استفاده میکنن ، یه روش ساده اینه که بیان از آینه های یک طرفه استفاده کنن که از یک طرف شیشه و از طرف دیگه آینه هستن . چون مربوط به فیلم برداری میشه بیشتر روش دیگه ای بلد نیستم .
توی فیلم inception تو اون صحنه آینه ها کامپیوتری بودن، موقع شکستن آینه ها کامپیوتری بودنش کاملا معلوم میشه ....

3- هر وقت بخوان یه حرکت واقعی رو به یک کاراکتر نسبت بدن . در بازی سازی ، پزشکی ، علوم ورزشی و صنایع نظامی هم استفاده میشه و مختص سینما نیست.

4- یک زیز شاخه خاص از تکنیک matchmoving به نام object tracking . یه مدل سه بعدی پراکسی از اون صورت ساخته میشه و بعد با object tracking حرکت صورت رو در میارن و به شیئ اعمال میکنن (یا برعکس حرکت دوربین و شیئ ثابت) و بعد هر بلایی که میخوان سرش میارن !
 

mgo625

Member
1_چرا وقتی میخواهند یک شخصیتی مثل کینگ کونگ را بسازند اول مجسمه ی ان را میسازند؟
2_منظور از rotoscope و composite چیست؟
3_در سایت های مختلف دیدم که بدون استفاده از پرده ی سبر تصویر کامل انسان یا درخت رو از پس زمینه شان جدا کرده اند شما میدونید این چه تکنیکی هست؟ایا نرم افزاری برای این کار هست؟
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
1- مجسمه چون حاصل کار دسته ، کنترل بیشتری روش دارن . واسه همین شکل دادن و فرم دادن به اون شکل ذهنی با مجسکه آسونتر از مدل سازی کامپیوتریه . برای همین ابتدا طراح شخصیت با کمک یک مجسمه ساز ، یک مجسمه ازش میسازن تا مدل سازها و انیماتورهای این کاراکتر با دیدن این کاراکتر در فضای واقعی درک درستی از حجم سه بعدی کاراکتر داشته باشن

2- rotoscopy یه تکنیک خیلی قدیمیه که در اصل یعنی ساخت ماسک متحرک از روی فیلم واقعی . اما به طور کلی به هرگونه استفاده از فیلم واقعی به منظور استخراج حرکت هم اطلاق میشه .
کامپوزیت یا ترکیب اسمش روشه . ترکیب لایه های مختلف برای رسیدن به منظور دلخواه

3- همون نرم افزار mokey از یه سری الگوریتم جدید استفاده میکنه که لازم نیست حتما پرده سبز یا آبی داشته باشین ، اما به هیچ عنوان جایگزین این روش ها نیست . بعضی جاها کابرد داره و تازه با کلی دردسر ...
 

mgo625

Member
1-

2- rotoscopy یه تکنیک خیلی قدیمیه که در اصل یعنی ساخت ماسک متحرک از روی فیلم واقعی . اما به طور کلی به هرگونه استفاده از فیلم واقعی به منظور استخراج حرکت هم اطلاق میشه .
ببینین ، منظورتون از ساخت ماسک متحرک از روی فیلم واقعی اینکه با نرم افزاری مثل افتر افکت دور جسم ماسک بگیریم و به صورت دستی اونو فریم به فریم ابدیت کنیم؟
 
آخرین ویرایش:

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
در مورد اون مجسمه من تو ( پشت صحنه هاش )شرک 1 یک چیزی دیدم نمی دونم درست بود یا نه که اون کارکتر پادشاه که کوتوله بود مجسمه اش درست کرده بودند و با اسکنر سه بعدی اسکن کردند و تویک برنامه سه بعدی نمیدونم چی بود اون پرداختش میکرد اون اقاه تو فیلم :green: گردن خودش نمی دونم دیگه :rose:

گفتم شاید اینکار را هم میکنند
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
ببینین ، منظورتون از ساخت ماسک متحرک از روی فیلم واقعی اینکه با نرم افزاری مثل افتر افکت دور جسم ماسک بگیریم و به صورت دستی اونو فریم به فریم ابدیت کنیم؟

دستی انیمیت کردن یه راهه ... روتوسکوپی کاری نداره شما از چه راهی اینکارو میکنید . به کل اینکار میگن روتوسکوپی

مثلا برای ساخت انیمیشن سفید برفی شرکت والت دیزنی ، ابتدا یه سری بازیگر بعضی پلان های انیمیشن رو بازی میکردن و بعد انیماتور ها بر اساس فیلم های اونا ، شروع به انیمیت کردن میکردن . این هم یه روتوسکوپی حساب میشه ...

حالا اگر شما برای دادن عمق میدان به فیلمتون بعضی از جاها رو ماسک گذاری میکنید هم دارین از روتوسکوپی استفاده میکنید
 

mgo625

Member
عکس زیر را مشاهده کنید:
مسلما اگر بخواهیم فیلمی را اینگونه و بدون استفاده از پرده ی سبز بسازیم ، احتمالا تنها راه موجود ماسک گرفتن با افتر افکت یا ... هست.
1_به نظر شما در یک همچین صحنه هایی چگونه از ماسک استفاده میکنند؟
2_چرا از پرده ی سبز استفاده نمیکنند؟

01612_01613_1_l_02.jpg
سپاس
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
مثلا توی چنین صحنه ای اینقدر بم گراند بزرگه که استفاده از پرده سبز شاید براشون خیلی دردسر ساز باشه ،
من دقیقا نمی دونم چطور اینکارو میکنم چون تخصص من این نیست اما می دونم توی هر استدیو جلوه های ویژه ای دپارتمانی به نام rotoscopy وجود داره که کارش همینه . roto artist کسایی هستن که تخصصشون اینه . mokey یکی از این ابزار هاست که من تقریبا الگوریتم کارشو میدونم ... اما به طور کلی با استفاده از کانال های رنگ و استفاده از اونا توی یک تن رنگ مشخص میشه یه کارایی کرد ...
 

mgo625

Member
1_در بسته های مجموعه ی ویدئو کوپایلوت یا دیجیتال جویس انفجار ها و افکت های دود و شکسن شیشه و مانند این ها را میبینیم ایا این ها واقعی هستند و واقعا در محیطی انجام شده است؟
2_ازدیدگاه شما بهترین سایت از لحاظ اموزش جلوه های ویژه و مرجع پاسخ گویی به سوالات چی هست؟
3_در رابطه با rotoscoping ، اگر حرکت دوربین حالت زوم کردن روی جسم و داشته باشه اونوقت باید چیکار کرد؟
 
آخرین ویرایش:

vfxproducer

New Member
1_در بسته های مجموعه ی ویدئو کوپایلوت یا دیجیتال جویس انفجار ها و افکت های دود و شکسن شیشه و مانند این ها را میبینیم ایا این ها واقعی هستند و واقعا در محیطی انجام شده است؟
2_ازدیدگاه شما بهترین سایت از لحاظ اموزش جلوه های ویژه و مرجع پاسخ گویی به سوالات چی هست؟
3_در رابطه با rotoscoping ، اگر حرکت دوربین حالت زوم کردن روی جسم و داشته باشه اونوقت باید چیکار کرد؟


1- بله دوست من اون افکت ها همشون واقعیه که تحت عنوان action essential عرضه کرده و معمولا تو هالیوود استدیو هایی تحت عنوان JEXFX هستش که این فیلم هارو تو اون میسازند مثلا تو یه جا دیدم برای درست کردن یه اسمان رویایی از ریختن مواد خواصی تو یه اکواریوم بزرگ فیلم گرفتن و ...
2- مجید انلاین :green:
3- شما که این سوال رو میپرسین معلومه که تا بحال روتسکپی نکردین! ماسک روتوسکپی رو فریم به فریم کی میزنی - فرقی نداره زوم بشه یا حرکت دوربین داشته باشه!:)
 

mgo625

Member
1_در فیلم هایی که برای افراد بال میگذارند مانند فیلم Legion ، از چه تکنیکی استفاده میکنند؟
2_ایا تنها راه گذاشتن نوشته ای درون فیلم و پشت دیوار گرفتن ماسک است؟هیچ راه دیگری وجود ندارد؟در مورد حذف اجسام چه طور؟
3_در ساخت فیلم iron man 2 از چه تکنیکی جهت به تصویر کشیدن بازیگر در لباس اهنیش استفاده شده؟خصوصا صحنه هایی که بازیگر لباس را در زمین مسابقه ی رالی میپوشد و مبارزه میکند؟
4_در حذف دشک ها از صحنه های اکشن فیلم که بخش نسبتا زیادی را از فیلم میگیرند چگونه پاک میشوند؟چرا که بازیگر بر روی انها می افتد ، بازیگر باید از دشک تمیز داده شده و دشک پاک شود؟در فیلم x-men خیلی با دشک ها سر و کار داشتیم.
 
آخرین ویرایش:

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
4 - معمولاً دوربین دشک هارا نمیگیره
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
در بعضی جاها باید دقیقا از دشک و بازیگر فیلم برداری شود اون وقت چه باید کرد؟

معمولاً کروماکی میکنند انتخاب رنگ دشک منظورم( 100% از نوع گل منگلی انتخاب نمی کنند):rose:
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
والا من تجربه نکردم ولی من پشت صنحه های ترانسپورتر 3 را که دیدم اونجای که ماشین از پل میوفته روی قطار اومدن زمین رنگ کردند و از بالا فیلم گرفته بودند و بعد کامپوزیتش کرده بودند با افتادن ماشین از بالا روی قطار اینا تکنیک های که نمیشه به راحتی بهش رسید و با فکر کردند و موقعیتی که داری باید اونارا درست کنی :rose:

من پیشنهاد میکنم خودت با این سوالا خسته نکن اول اصول یاد بگیر بعد تکنیک
 

mgo625

Member
خب مشکل منم همینه دیگه!!!
کسی نیست اصول رو بهم یاد بده مجبورم هی سوال کنم.
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
من پیشنهاد میکنم اول برنامه هاش یاد بگیر مثل افتر- مکس- مایا - ناک و ....
بعد که به اون برنامه کا مسلط بشی و شدی اتوماتیک وار خودت خیلی کارهارا حدس میزنی که چیکار کردند چیکار میکنند و ... معمولاً خیلی از تکنیک هارا لو نمیدند تو پشت صحنه ها و باید خودت فکر بکنی برای ساختشون و معمولاً هر کسی برای خودش راه کارهای داره

پس برای شروع یک برنامه کامپوزیت - یک برنامه سه بعدی + فوتوشاپ خوب یاد بگیر
:rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا