ساخت انجین بازی Game engine

saalek110

Well-Known Member
تفاوت متریال با تکسچر چیست؟

تکسچر:
برای توصیف بافت ابجکت تعریف می شود .
بافت در واقع همان موکول های تشکیل دهنده عناصر در طبیعیت یا فرا طبیعت هستند .

متریال :
برای توصیف رفتار نور نسبت به بافت یک عنصر تعریف می شود .


تفاوت متریال با تکسچر

برای مثال :
چوب و اهن را در نظر بگیرید .
چوب از بافت چوب هست و شما برای طراحی مدل سه بعدی چوب باید بافت چوب به مدل اعمال کنید.
اهن از بافت فلزات هست و شما برای طراحی مدل سه بعدی اهن باید بافت فلز اعمال کنید .

اما رفتار نور نسبت به مدل سه بعدی شما چگونه خواهد بود ؟
کاربرد متریال اینجاست :
فلزات ممکن هست انعکاسی نرم تیز محو براق زبر اینه ای و ... و همچنین
ضریب بازتاب بالا و ضریب شکست خیلی کمی داشته باشند .
چوبها ممکن هست انعکاسی پراکنده خیلی محو زبر و .. و همچنین ضریب بازتاب خیلی کم نزدیک به صفر و
ضریب شکست نزدیک به صفر داشته باشند .
تنظیم این پارامترها به عهده شماست .
 

saalek110

Well-Known Member
در ادامه سعی می کنم مفاهیم بازی سازی 3 بعدی را بحث کنم.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member

متریال material چیست ؟​


متریال material چیست ؟​

یکی از مهم ترین بخش ها در دنیای کار های سه بعدی همچون انیمیشن سازی , مدل سازی و … بخش متریال است , متریال material چیست ؟ متریال در تری دی مکس یا سایر نرم افزار ها همچون مایا و … جنس آبجکت را مشخص میکند و معین میکند که آبجکت چگونه نور در محیط را بازتاب یا از خود عبور دهد . هنگامی که شما یک مدل سه بعدی را طراحی میکنید این مدل جنس و متریال ندارد و با استفاده از نرم افزاری که مورد استفاده قرار دادی برای ساخت این مدل به رنگ دادن به آن می پردازید . برای مثال شما میتوانید بگویید که نمونه زیر چه جنسی دارد ؟

a12.jpg

 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
مسلما خیر زیرا هیچگونه متریالی به این شی ء داده نشده است . بعد از متریال دادن به اشیا میتوان جنس و ماهیت آنها را نیز تشخیص داد پس متریال به عنوان روح یک مدل شناخته میشود و به آن رنگ و جلوه می بخشد . اصطلاح دیگری که بیشتر دوستان تفاوتی بین آن با متریال قائل نیستند اصطلاح تکسچر است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم . در ادامه عکسی از نمونه بالا ارائه مدهیم که به متریال به ان نسبت داده شده است .

a4.jpg
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member

تعریف دقیق متریال​

با توجه به اینکه امروزه طراحی های مختلف و متنوعی برای زمینه های مختلف در نظر گرفته میشود بنابراین واژه متریال برای شما یکی از واژه های پرشنیدار و پر تکرار می باشد که در طول انجام کار ها بسیار با آن مواجه خواهید شد بنابراین باید تعریف دقیقی از این موضوع داشته باشید ، در تعریف متریال باید گفت که در معماری و طراحی ، متریال هسته اصلی و تشکیل دهنده اجزا می باشد که به عنوان مهمترین جزء شناخته میشود و متریال ها و عناصر مختلف معماری اعم از طبیعی و مصنوعی در زمینه های مختلف همچون طراحی داخلی و نما و مبلمان و … بکار گرفته میشوند .

کاربرد متریال در نرم افزار های سه بعدی​

یکی از لازمه های کار طراحان بخصوص طراحان و کارابران نرم افزار های سه بعدی همچون مایا و تری دی مکس و … نیاز به انواع متریال آماده می باشد تا از این موارد در طرح ها و کار های خود استفاده نمایند و بدین ترتیب در کار خود نیز سرعت عمل داشته باشند ، متریال های اماده منتشر شده از سوی شرکت های بزرگ را میتوانید از طریق سایت معماری ۹۸ بصورت رایگان دریافت نمایید و همچنین عزیزانی که میخواهند خود اقدام به طراحی متریال کنند نیز میتوانند از آموزش های موجود در سایت استفاده نمایند تا بتوانند متریال های مورد نیاز خود را در نرم افزار های سه بعدی طراحی سازند .
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
نکته اول اینکه بازی کردن با بازی سازی فرق دارد.
در بازی سازی شما دارید محیط می سازید. ولی در بازی کردن استفاده از محیط است.
مثل فیلم دیدن و فیلم ساختن. در فیلم ساختن مثلا باید دنبال جایی برای فیلم برداری باشید
یا وسیله نقلیه تهیه کنید یا دوربین بخرید و کلی کارهای جنبی که اصلا ربطی به فیلم ندارد
و بعد با ساختن هر دقیقه فیلم باید فکر کنید این صحنه چه اثری بر بیننده می گذارد.
از کسانی بخواهید فیلم را ببینند و نظر دهند.
کلا منظورم اینه در بازی سازی یا فیلم سازی شما در فضایی کلا متفاوت از محیط بازی کردن هستید.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
اما در ساخت انجین بازی
حتی در حال بازی سازی هم نیستید
ماهها با مسایلی درگیر هستید که بازی سازی نیست.
دو قسمت است کار یکی ساخت کارهای گرافیکی
مثلا با opengl و یا directx
و قسمت دوم ایجاد نرم افزاری که کاربر بتواند با آن بازی بسازد.
پس باید اولا این دو توانایی را تا حدی داشته باشید
و دوما تحمل چنین محیطی را چندین ماه داشته باشید.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
اگر توانایی کار با opengl و directx را ندارید خوب بهتره از بازی ساز استفاده کنید.
چون کیفیت گرافیکی در آنها بهتره.
ولی بازی ساز هم دردسر های خاص خود را دارد. مثلا دردسر از کار افتادن نرم افزار و مشکل
لیسانس و یا مشکلات استفاده از نرم افزار یا محدودیت های اون
بازی سازی که انتخاب کردید. ممکنه مجبور به مهاجرت به یک بازی ساز
دیگر بشوید.
خوب اگر بازی ساز را خودتان نوشته بودید دردسرهای بازی ساز
آماده را نداشت
ولی ساخت بازی ساز یکی از شروطش اینه که تا حدی که سطح گرافیک
مورد انتظارتونه تا همان سطح سواد گرافیکی هم بدست آورید. حالا به غیر از طراحی
محیط نرم افزار که اون هم وقت گیره.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
استفاده از بازی ساز آماده لذت خاص خود را دارد
ولی شروطی دارد
اول اینکه توانایی اون بازی ساز در حدی باشه که شما را راضی کند.
دوم اینکه منابع آموزشی اون فراهم باشد.

بهتره از بازی سازهایی استفاده کنید که در ایران رایجه تا رفع اشکال ها راحت تر باشد.
لازم نیست بالاترین بازی ساز را انتخاب کنید وقتی هنوز تفاوت بازی سازها را نمی دانید.
من فکر می کنم بازی سازهای با توانایی محدود یادگیری سریع تری دارند.
البته این قضیه نمی تونه صد در صد باشه. ممکنه یک بازی ساز ضعیف هم باشه ولی معرفی خوب و محیط جالبی هم نداشته باشه.
بهتره در انتخاب بازی ساز بیشتر دقت کنید چون ممکنه در حد توانایی خودتان انتخاب نکرده باشید.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
با سلام.
حدود 9 ماه از ترک این تاپیک از سوی من می گذرد و من باز برگشتم تا مبحثی جدید باز کنم.
این بار قصد ندارم با بازی سازها کار کنم و قصد ندارم با opengl کار کنم. بلکه قصدم ساخت بازی آنلاین با php و html و جاوا اسکریپت است.

چون بحث جدایی محسوب می شود در تاپیک جدایی شروع می کنم. و می تواند محلی برای یادگیری php و کمی طراحی سایت باشد.

لینک تاپیک:
ساخت بازی آنلاین با php و کار با html و جاوا اسکریپت

تاپیک توسط مدیر تالار به قسمت php منتقل شد ولی شورتکات آن در همین تالار هست.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member

تکسچر texture چیست ؟​

تکسچر چیست ؟ تکسچر یک عکس یا یک پترن ( pattern ) می باشد که برای نشان دادن طرح روی سطح آبجکت استفاده می شود . تفاوت تکسچر با متریال چیست ؟ در متریال خواص فیزیکی برای اجسام تعریف میشود برای مثال در یک آینه شیشه ای این تعریف میشود که آینه چه مقدار نور را بازتاب کند و به کدام محیط ها باز تابش بیشتری صورت بگیرد اما با تکسچر طرح شکل مشخص میشود برای مثال با انداختن عکس شن بر روی یک صفحه زمین شنی ایجاد میکنید . به عکس زیر توجه کنید تا بیشر این موضوع را درک کنید . در عکس زیر شی ء دارای تکسچر بوده و هیچگونه متریالی ندارد .


a8.jpg
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
در تصویر زیر نیز به همین شکل متریال داده شده و خواص فیزیکی آن مشخص شده است و بازتاب نور نیز بر روی ان مشخص است و حالت های چین بر روی آن پدیدار کرده است . پس در این صورت میتوانیم بگوییم که تکسچر جزئی از متریال است .

a12.jpg
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
قبلا گفته بودم می خواهم یک فروم راه بیاندازم که راه انداختم. دستنویس خودم است:



flower.jpg

فروم بالا ثبت نام ندارد.
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا