رمز ارز

saalek110

Well-Known Member
رمز ارز چیست؟ یک چیز برای خرید و فروش.
یا شاید یک راه حل برای بعضی مشکلات اقتصادی. یا شاید خود یک مشکل باشد.

بحث خیلی گسترده است ، یعنی جوانب زیادی دارد.
جوانب اقتصادی ، اخلاقی و .....
 

saalek110

Well-Known Member
شبکه رمز ارز چیست؟





کارمزد انتقال رمزارزها چقدر است؟


در سایت بالا جدولی دارد.
 

saalek110

Well-Known Member
ترون

در تاپیک زیر با رمز ارز ترون آشنا می شویم.
فکر کنم معروف ترین رمز ارز بیت کوین باشد. ولی من ترون را بخاطر کارمزد پایین انتخاب کردم. البته شاید از ترون بهتر هم باشد ولی فعلا من ترون را انتخاب کردم.

هدف من خرید و نگه داشتن ترون با هدف گران شدن نیست ، بلکه هدفم انتقال پول است.



 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
کوین
سکه دیجیتال یا Coin نوعی دارایی رمزنگاری شده است که بر پایه بلاک چین خود ساخته شده و برای ذخیره ارزش استفاده می‌شود. کوین ها معمولا ارزهای بومی یک بلاک چین هستند. از مطرح ترین کوین ها می‌توان به بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و اتریوم (ETH) اشاره کرد.

توکن
مشابه کوین، توکن نیز نوعی دارایی دیجیتال است اما بر خلاف سکه تمایل دارد از بلاک چین ارزهای دیگر (کوین های دیگر) استفاده کند. Tokenها روی بلاک چین های موجود ساخته می‌شوند. بطور مثال بیت کوین و اتریوم سکه هایی هستند که بلاک چین خود را دارند اما توکن های زیادی روی بستر آن ها ساخته شده اند که از مطرح ترین آن ها می‌توان به پلی‌گان (MATIC)، چین‌لینک (LINK) و یونی‌سواپ (UNI) اشاره کرد. شایان ذکر است که اکثر توکن ها بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته می‌شوند.





معمولا زمانی که اصطلاح آلت کوین به میان می‌آید، منظور ارزهایی است که دارای شبکه بلاک چین اختصاصی هستند و زمانی که رمزارزی شبکه مخصوص را خود نداشته و بر بستر ارزهای دیجیتال دیگر ساخته شود، آن را توکن می‌نامند.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
دسته دوم ارزهای کلاسیک، آلت کوین ها (Altcoins) هستند؛ به تمامی ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین عنوان آلت کوین داده می‌شود و در صدر آن ها رمزارز اتریوم با نماد اختصاری (ETH) قرار دارد


 

saalek110

Well-Known Member
میم کوین یا جوک کوین ها
ارزهای دیجیتالی که عموما از جوک و شوخی های رد و بدل شده روی بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی الهام گرفته اند را میم کوین (Meme Coin) می‌نامند. سکه های جوک عموما جامعه محور هستند و می‌توانند یک شبه نوسان قیمتی شدیدی را تجربه کرده و محبوبیت زیادی به وسیله FOMO کسب کنند.

اولین میم کوین ساخته شده، دوج کوین (DOGE) بود که در سال ۲۰۱۳ با الهام از سگ ژاپنی شیبا اینو و کاملا به شوخی به وجود آمد و پس از حمایت هایی که ایلان ماسک مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا از این جوک کوین کرد، ارزش آن طی بازه هشت ماهه ابتدای سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰۰۰ درصد رشد کرد.

میم کوین ها را می‌توان مشابه دیگر ارزهای دیجیتال از صرافی های داخلی و خارجی اعم از متمرکز و غیر متمرکز خرید؛ توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در سکه های جوک ریسک های زیادی دارد.

از جمله شناخته شده ترین میم کوین‌های موجود می‌توان به دوج کوین (DOGE)، شیبا اینو (SHIB) و پپه (PEPE) اشاره کرد.





میم کوین

 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
شت کوین:
اصطلاح شیت کوین یا همان شت کوین رسما به تمام ارزهای رمزنگاری شده بی مصرفی که در بازار وجود دارند، اشاره دارد؛ رمزارزهایی که بدون هدف مشخصی ایجاد شده، با قیمت هایی غیرمنطقی عرضه می‌شوند و یا به طور کلی هیچ استفاده ای ندارند زیرا کپی بی ارزشی از پروژه های دیگر هستند. بنابراین، این یک اصطلاح ذهنی است که افراد می‌توانند آن را به هر ارز دیجیتالی که دارای ویژگی های ذکر شده باشد نسبت دهند.

 

saalek110

Well-Known Member
استیبل کوین یا رمزارزهای باثبات
استیبل کوین ها (Stablecoins) دسته ای از ارزهای دیجیتال هستند که سعی در ارائه قیمت های باثبات و پایدار دارند و توسط یک دارایی ذخیره مانند ارزهای فیات (پول فیزیکی)، طلا یا سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند؛ پشتیبانی دارایی های پایدار از این دسته رمزارزها باعث شده آن ها کمتر در معرض نوسانات قرار گرفته و قیمت ثابتی داشته باشند. از جمله شناخته شده ترین ارزهای باثبات می‌توان به تتر با علامت USDT و TrueUSD با علامت TUSD اشاره کرد.

تثبیت قیمت استیبل کوین ها به واسطه وجود چهار نوع پشتوانه یا وثیقه میسر می‌گردد که عبارتند از:

طلا، فلزات گرانبها و دارایی های فیزیکی؛ مانند PAXG
پول ملی کشورها یا ارزهای فیات؛ مانند USDT
ارزهای رمزنگاری شده؛ مانند DAI
الگوریتم های کامپیوتری؛ مانند UST

 

جدیدترین ارسال ها

بالا