دو سوال در مورد کره و editable mesh ,editable poly

nvshparia

Member
دو سوال
یک- فرق sphre و gesphree (منظور دو نوع کره که در بخش استاندارد پریمیتیوز وجود داره) چیه؟

دو- فرق editable mesh , editable poly , editabale spline (وقتی روی جسمی کلیک راست میکنیم این سه گزینه وجود داره) چیه؟
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام دوست من

ورودتون رو به سایت تبریک میگم..

در مورد سوال اولتون :

این دو تا در واقع توی مدل سازی تغییرات زیادی دارن

مثلاً با هر کدوم از این اجسام میتونی یه شکل متفاوت مدل کنی

مثلا با کره Geo میشه یه توپ فوتبال رو مدل کرد ...

به خاطر مدلی که داره خیلی سریعتر از مدل Sphere میتونی مدل کنی

و توی شبیه سازی حرکت یه توپ هم بهتره که از Goe استفاده کنیم.... بازم به خاطر طرز ساختارش

برای مقایسه میتوی هر دوتا جسم رو کنار هم بزاری و F3 رو بزنی... تا F4

برای سوال دومتون

Editable splin

تنها موقعی قابل استفاده هست که ما یه Shape‌ داشته باشیم و روی آبجکت های هندسی 3 بعدی کار نمیکنه
فقط روی خطوط کار میکنه
به این روش مدلسازی خطی میگن

editable mesh وpoly

اینا هم مثل spline کارشون تغییرو مدلسازی اشیا هست ولی روی آبجکت های هندسی 3 بعدی مثل Box

به این روش هم مدلسازی Poly یا Box modelling میگن

editable mesh با poly کمی فرق میکنه...

فکر میکنم Editable poly توی مکس 8 به بعد یا 7 به بعد اوومده ولی mesh از قدیم بوده...

الگوریتم Edit mesh رو روی صفحه های 3 ظلعی بنا کرده بودن و نمیشد زیاد روشون مانور داد و اشکال پیچیده رو مدل کرد

بعد از مدتی Edit poly با قابلیت پشتیبانی 4 ضلع تونست با ابزار های جدید و بیشتری که نسبت به Mesh‌داشت خودشو تو دله همه جا کنه

تا جایی که من اسم بچم رو گذاشتم Poly (شوخی کردم)

توی مکس دو حال وجود داره

یکی edit poly و دیگری editable poly

بازم اگه سوالی بود بپرس

و اینجور نباشه که فقط برای سوال کردن اینجا ثبت نام کنی...

موفق باشی
 
سلام دوست من


برای سوال دومتون

Editable splin

تنها موقعی قابل استفاده هست که ما یه Shape‌ داشته باشیم و روی آبجکت های هندسی 3 بعدی کار نمیکنه
فقط روی خطوط کار میکنه
به این روش مدلسازی خطی میگن

editable mesh وpoly

اینا هم مثل spline کارشون تغییرو مدلسازی اشیا هست ولی روی آبجکت های هندسی 3 بعدی مثل Box

به این روش هم مدلسازی Poly یا Box modelling میگن

editable mesh با poly کمی فرق میکنه...

فکر میکنم Editable poly توی مکس 8 به بعد یا 7 به بعد اوومده ولی mesh از قدیم بوده...

الگوریتم Edit mesh رو روی صفحه های 3 ظلعی بنا کرده بودن و نمیشد زیاد روشون مانور داد و اشکال پیچیده رو مدل کرد

بعد از مدتی Edit poly با قابلیت پشتیبانی 4 ضلع تونست با ابزار های جدید و بیشتری که نسبت به Mesh‌داشت خودشو تو دله همه جا کنه

تا جایی که من اسم بچم رو گذاشتم Poly (شوخی کردم)

توی مکس دو حال وجود داره

یکی edit poly و دیگری editable poly

بازم اگه سوالی بود بپرس

و اینجور نباشه که فقط برای سوال کردن اینجا ثبت نام کنی...

موفق باشی
درود
سوال خوبي كردن دوستمون و شما استاد گرامي توضيح داديد ولي ميتونيد اين سوال دوم دوست عزيزمون رو موشكافي كنيد وبيشتر توضيح دهيد در موردش :rose:
 

Ultra3D

Well-Known Member
ایول
این همیشه برام سوال بود که mesh and ply چه فرقی با هم دارند:lol:
 
اولا سلام برو بکس 3دی

درود
سوال خوبي كردن دوستمون و شما استاد گرامي توضيح داديد ولي ميتونيد اين سوال دوم دوست عزيزمون رو موشكافي كنيد وبيشتر توضيح دهيد در موردش :rose:
دوما توی هر دوتای mesh و poly یه سری زیرمجموعه هست مثلا Vertex or edge or element که کار هرکدومش جداست و یه سری تنظیمات خاص خودشون رو هم دارن(منظور ابزارهای خاصه خودشه)

مثلا برای یه کلاه ساده روش کار رو بگم بهتره(قصد آموزش ندارما .... اساتید اعتراض نکنن فقط برای درک بهتر مطلبه)

یه Cylinder با مشخصات زیر درست کن....
radius:60
height:0
height segments:1
cap segments:20
sides:32

بعد روی اون کلیلک راست کن و Convert to>>editable Poly رو انتخاب کن

سمت راست یه سری ابزار باز میشه روی کلید 1(نزدیک Tab) فشار بده ... یه سری نقاط آبی روی سیلندر پیدا میشه به هرکدوم از اینا میگن یه ورتکس....
خوب در سمت راست قسمت Soft selection رو باز کن و تیک Use soft selection رو بزن
بعد توی پنجره tOP زوم کن(با چرخوندن کلید وسط موس) و نقطه مرکزی سیلندر رو با یکبار کلیک روی اون انتخاب کن
وقتی انتخاب شد به رنگ قرمز در میآد.

خوب حالا دور نقاط انتخابی مثل یه رنگین کمانه که نشون میده هر نقطه اطراف نقطه انتخابی چقدر تاثیر میگیره....

برو توی قسمت Soft selection و مقدار Falloff رو از 20 به 50 برسون
بعد توی پنجره Left یا Front با ابزار move اون ورتکس رو(ورتکس مرکزی) رو به طرف بالا بکش تا اندازه ای که شکل یه کلاه ساده رو به خودش بگیره


این کلاه رو از چندین روش مختلف میتونی درست کنی که با NURBS از همش قشنگتر در میآد ولی فوق العاده سنگین میشه.....

معمولا من خودم برا مدلینگ از Editable poly استفاده میکنم
انعطافش بیشتره....

موفق باشی
 
سوال بعدي
editable mesh , editable poly
آيا به هم نيازمندن يعني مكمل همديگه هستن ؟

و استاداني كه كار ميكنن مانور رو كدوم يكي از اينا بيشتر ميدن ؟
 
سوال بعدي
editable mesh , editable poly
آيا به هم نيازمندن يعني مكمل همديگه هستن ؟

و استاداني كه كار ميكنن مانور رو كدوم يكي از اينا بيشتر ميدن ؟

نه اصلا ربطی به هم ندارن
فقط شبیه همن.......
البته یه سری کارا رو توی مش میشه که توی پولی نمیشه و برعکس...

منم گفتم اگه Poly رو انتخاب کنی راحتتری( بستگی به خودت داره که با کدوم حال کنی)
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
خب من هرگز یا Mesh کار نکردم ( یا خیلی کم) اما باید بگم بنده دارم از مکس 4 با POLY کار میکنم (بابا بنده خدا تازه نیمده :mad:).

اما مرسی از توضیحاتت reactor_master خیلی عالی بود .:rose:
 

Mehdi_Lover3dsmax

مسئول مدرسه گرافیکی سه بعدی
Edit mesh نسبت به editpoly رم کمتری رو اشغال میمنه
به عنوان مثال وقتی کار ساختن کاراکتر با editpoly تمام شد اونو به editmesh تبدیل کنید بعد Morph ها رو برای انیمیت چهره یا غیره بسازد
خیلی نرم تر انیمیت داده میشه .
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
editable poly با edit poly ایا فرق میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟

در واقع هر دو از ابزار های یکسان استفاده میکنند

تفاوت آنچنانی با هم ندارن....

یکی از تفاوت های این دو مودیفایر در اینه که وقتی شما به جسمتون یه اصلاحگر یا همون مودیفایر میدین مثل Bend و بعد از اون یه اصلاحگر دیگه مثل Mesh smooth میدین و اون وقت جسمتون رو به Editable poly تبدیل کنید کل جسم با تمامی اصلاحگر هایی که از قبل دادین تبدیل به Editable poly (یا جسم قابل ویرایش) میشه اصطلاحاً به این کار Poly Collapsing هم میگن

در واقع شما دیگه نمیتونین اصلاحگر هایی رو که دادین رو از بین ببرین یا فقط یکی از اون ها رو پاک کنین چون که وقتی شما جسمتون رو به Editable poly تبدیل میکنین یعنی با اصلاحگر هایی که قبل از اینکه به Editable poly تبدیل کنید کاری ندارید و میخواین که ویرایش رو از نو شروع کنی

بر خلاف گفته های بالا

وقتی شما هم میخوایین که اصلاحگر داشته باشین و هم میخوان که جسمتون رو مرحله به مرحله ویرایش کنید:

ینی هر وقت که دوست داشتین اصلاحگر ها رو عوض کنین و حتی میتونی Edit poly رو عوض کنین و یا دوتا یا سه تا edit poly استفاده کنید...

بعضی از مدلساز ها (خیلی کمند) از Editable poly استفاده نمیکنن

کاراشون رو ممکنه با 10 تا Edit poly پشت هم مدل کنن

هدفشون اینه که اگر مشکلی توی edit poly شماره 9 (مثلا از 10 تا Edit poly) برگردن و اون قسمت رو اصلاح کنن و دوباره به کارشون ادامه بدن....

من این کار رو قبول ندارم....

در کل موفق باشید
 

nassrin24

Active Member
وقتی آبجکت رو به edit poly تبدیل می کنی دو تا رول اوت زیر علاوه بر رول اوت های دیگه edit poly رو شامل می شه که حالا این ها چی هست توضیح مفصلی داره
sub division surface و sub division displacement
که معمولا دو تا رول اوت آخر می شه.
اما وقتی به آبجکت مدیفایر edit poly رو اضافه می کنی دو تا رول اوت بالا رو نداری تو مدی فایر مربوط به editpoly.
 
وقتی آبجکت رو به edit poly تبدیل می کنی دو تا رول اوت زیر علاوه بر رول اوت های دیگه edit poly رو شامل می شه که حالا این ها چی هست توضیح مفصلی داره
sub division surface و sub division displacement
که معمولا دو تا رول اوت آخر می شه.
اما وقتی به آبجکت مدیفایر edit poly رو اضافه می کنی دو تا رول اوت بالا رو نداری تو مدی فایر مربوط به editpoly.

می شه بیشتر توضیح بدی
 

nassrin24

Active Member
مثلا با subdivisiondisplasement می تونی آبجکت رو smooth کنی و روش edit انجام بدون اینکه mesh smooth اضافه کنی و این رول اوت به edit poly فقط وقتی اضافه می شه که آبجکت رو convert to editpoly کرده باشی.
 

nvshparia

Member
دو تاسوال دیگه.
فرق set key با outo key چیه؟
چه جوری میشه وقتی محورهای ابزار حرکت یا چرخش رو مخفی کرد و دوباره برگردوند
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
دو تاسوال دیگه.
فرق set key با outo key چیه؟
چه جوری میشه وقتی محورهای ابزار حرکت یا چرخش رو مخفی کرد و دوباره برگردوند

دوست عزیز :

لطفا برای سوالتون یه مبحث جدید باز کنید....
چون ربطی به این مبحث نداره و کسی که به این مبحث میاد اول عنوانی که برای این تاپیک ایجاد کردین رو میخونه

موفق باشی
 
در Editable mesh گزينه اي به نام Planar Thresh كه با اجرا كردن polygon فعال ميشه و حداكثر مقداري كه ميتونيم 180.0 هست لطفا توضيح دهيد در مورد اين گزينه ؟:-?
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
در Editable mesh گزينه اي به نام Planar Thresh كه با اجرا كردن polygon فعال ميشه و حداكثر مقداري كه ميتونيم 180.0 هست لطفا توضيح دهيد در مورد اين گزينه ؟:-?

ببینید Planar یه معنیه صفحه ای هست

Tresh هم مخفف کلمه Threshold هست به معنی میزان....

این گزینه در انتخاب صفحه کاربرد داره

خوب اگر شما مقدار این گزینه رو از 45 کمتر کنید میبینید که موقع کلیک کردن روی صفحه مورد نظر فقط نیمی از صفحه رو میگیره...

در واقه یک وتر از اون صفحه براتون ایجاد میکنه و شما میتونی دوتا 3 ضلعی داشته باشید و هر کدوم رو که میخوایین جابه جا کنید...

اما اگر بالا تر از 45 یا خود 45 باشه دیگه میشه مثل سابق و همون یک صفحه کتمل با چهار ضلع رو انتخاب میکنه

موفق باشی
 
درود
حالا ما گزينه Edit mesh و edit poly در Modifier list داريم لطفا توضيح دهيد و فرقشون با editable mesh ,editable poly رو ميخواستم در يك كلام چه زماني بايد استفاده كرد از اين موديفايرهاي مربوطه؟؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا