تاپیک جامع سینماتوگرافی(لنز و فیلتر و ...)!

این سوالیه که خودم هم دارم. ممنون میشم اگر کسی می دونه جواب بده. اما یک نکته مهم این وسط هست. اینکه با ظهور دوربینهای دیجیتال و کیفیت مناسب آنها در نور کم( که هر روز هم این کیفیت دارد بهتر میشود) نیاز به نورپردازی به آن شکل کلاسیک کمتر میشود. به امید روزی که کلا وسایل نورپردازی و صدابرداری از بین برود. البته این آرزو بعید است برآورده شود، اما برآورده شدن قسمتی از آن هم مرا خوشحال خواهد کرد
 
مقداد جان یه سوالی در مورد نورپردازی برام پیش اومده که مدتهاست ذهنم رو مشغول کرده...
الان ما صحنه رو که نورپردازی کردیم یعنی key light fill light , back light رو تنظیم کردیم روی چهره بازیگر اگر بازیگر بلند شد حرکت کرد تمام این نورپردازی ها بهم میخوره...اون وقت چه کار باید بکنیم؟
همچنین اگر دو تا بازیگر یا بیشتر داشته باشیم برا هر کدوم منبع نور جداگانه میگذاریم برا نورهاشون؟

از دوستان دیگه هم ممنون میشم نظرشون رو راجع به این مبحث مطرح کنن...

خب دوستان دیگه اگر بلدن لطف کنن جواب بدن...
 

google_mz

Well-Known Member
این سوالیه که خودم هم دارم. ممنون میشم اگر کسی می دونه جواب بده. اما یک نکته مهم این وسط هست. اینکه با ظهور دوربینهای دیجیتال و کیفیت مناسب آنها در نور کم( که هر روز هم این کیفیت دارد بهتر میشود) نیاز به نورپردازی به آن شکل کلاسیک کمتر میشود. به امید روزی که کلا وسایل نورپردازی و صدابرداری از بین برود. البته این آرزو بعید است برآورده شود، اما برآورده شدن قسمتی از آن هم مرا خوشحال خواهد کرد

سلام
نور(نورپردازی) برای سینما و عکاسی مثل قلمو برای نقاشه.:paint:
اگر روزی وسایل نورپردازی از بین برن اونوقت برای خلق فضاهای مورد نیازمون، القای احساسات و ... توی فیلم یا عکس چیکار کنیم؟ بعید میدونم حتی قسمتی از این آرزوی شما هم برآورده بشه.:)

قبول کنید ما به این وسایل نیاز داریم و باید طرز کارشون رو یاد بگیریم.:wink: هیچ فرقی هم نمیکنه که ابزار ثبت تصویر آنالوگ باشه یا دیجیتال. اگر دوربین دیجیتال توی نور کم هم قادر به ثبته، فیلم با حساسیت بالاهم تولید شده. ما همیشه به ابزار های نور پردازی نیاز داریم. تنها تفاوت اینه که امروزه با پیشرفت تکنولوژی ممکنه ابزارهای نورپردازی سبک و با توان پایین تر هم جوابگوی نیاز ما باشه.

مقداد جان یه سوالی در مورد نورپردازی برام پیش اومده که مدتهاست ذهنم رو مشغول کرده...
الان ما صحنه رو که نورپردازی کردیم یعنی key light fill light , back light رو تنظیم کردیم روی چهره بازیگر اگر بازیگر بلند شد حرکت کرد تمام این نورپردازی ها بهم میخوره...اون وقت چه کار باید بکنیم؟
همچنین اگر دو تا بازیگر یا بیشتر داشته باشیم برا هر کدوم منبع نور جداگانه میگذاریم برا نورهاشون؟

از دوستان دیگه هم ممنون میشم نظرشون رو راجع به این مبحث مطرح کنن...
جواب این سوال اونقدرها ساده نیست. حتی یه نورپرداز هم بعید میدونم ساده بتونه به این سوال جواب بده. و سر صحنه این جوابها به درد نمیخورن.
این بستگی به عوامل مختلفی داره. اندازه نما, میزانسن, زاویه نما, ارتفاع و ....
در مورد منابع نوری هم به طور مثال: کی لایت بازیگر 1 میتونه همزمان فیل لایت بازیگر 2 باشه. میشه از رفلکتور و ... استفاده کرد.
حقیقتش جواب سوال شما نیاز به یه دوره کامل نور پردازی داره.

یه کتابی بود از انتشارات سروش با عنوان "نورپردازی در سینما و تلویزیون" خوندنش خالی از لطف نیست.:wink:
 
سلام خدمت جنابgoogle_mz
خدمتتون باید عرض کنم که ذات تکنولوژی دبجیتال با ذات تکنولوژی های ماقبلش تفاوت ماهوی دارند. شما در نگاتیو با ماده سروکار دارید. در نتیجه افزایش میزان حساسیت ( و هر چیز دیگر) به هر حال محدود است. اما در دیجیتال اینگونه نیست. نه اینکه نامحدود باشد اما حتما از حد موردنیا هنرمند غیرحرفه ای فراتر خواهد رفت. در همه زمینه هایش. مثلا شما قضیه مگاپیکسل رو درنظر بگیرید. الان دوربینهای معمولی 10-12 مگاپیکسلند و حرفه ای ترها 20-30 مگاپیکسل. ده سال پیش این خبرها نبود. ده سال دیگه کی می دونه چه خبر میشه. شاید اون موقع دوربینهای گیگا پیکسلی به وجود بیاد. در مورد حساسیت حسگرها هم همینطور. الان دوربینهای عکاسی تا ایزو 102400 دارند. ده سال دیگه معلوم نیست ایزو چند باشه. اصل قضیه اینه که من نمیگم نور نباید باشه. بنده اتفاقا شیفته نورپردازی فیلمهای نوآر هستم. اما اینکه به دلایل صرفا فنی( نه دلایل هنری) مجبور به استفاده از وسایل نورپردازی باشی مشکلی است که تکنولوژی باید حل کند که دارد این کار را می کند.این فیلم با دوربین عکاسی 7d توی شب در پکن و بدون استفاده از وسایل نورپردازی گرفته شده و به نظر من کیفیت مناسبی دارد.
شصت هفتاد سال پیش برای نورپردازی ساده مجبور به کارهای عجیبی بودند که امروز حتی تصورش هم برای نورپردازان مشکل است. توی ملحقات دی وی دی یکی از این فیلمهای کلاسیک جزئیاتش بود که اگر یادم اومد همینجا میگم کدوم فیلم بود. اما الان با افزایش حساسیت نگاتیو و پیشرفت وسایل نورپردازی این مشقات کمتر شده اما هنوز هم هست. در مورد صدابرداری هم همینطور. بنده هم قبول دارم که صدا بخش مهمی از ساختار فیلم است اما چرا باید بوم و بوم من و... سرکار باشند؟ شاید تکنولوژی روزی به جایی برسد که میکروفون متصل به دوربین صداها را به خوبی ضبط کند. شاید آن روز دیگر نیازی به استفاده از بوم نباشد.
ابن بحث در مورد همه وسایل ادامه دارد. حتی در مورد خود دوربین.
به نظر من نهایت هنر مدرن در سینما رسیدن به جایگاهی است که فیلم "ده" کیارستمی به آن رسیده. اینکه صرفا با یک دوربین کوچک بتوانی از بازیگرت چیزی را بیرون بکشی که سر صحنه فیلم معمولی با پروژکتور و بوم و ریل و هزار تا چیز دیگه ممکن نیست.این اتفاق قبل از هنر هنرمند به نبوغ صنعتگری که در خط تولید کارخانه است نیاز دارد.
شرمنده از پرحرفی.
 
گزارشی از پشت صحنه و روند تولید یک فیلم کوتاه (که با دوربین عکاسی canon 7D تصویربرداریش انجام شده) را در اینجا بخوانید.
 
دوربین اسکارلت هم بالاخره آنونس شد. پس از مدتها و با اندکی افزایش قیمت. قیمت این دوربین با لنز فیکس 4750 دلار خواهد بود و از may و june سال 2010 در دسترس عموم خواهد بود.
پیش بینی کسانی که چندان هم به شرکتred خوش بین نبودند درست درآمد. این شرکت نتوانست دوربین 3k را با قیمتی در حدود 3000 دلار در سال 2009 به دست مشتریانش برساند. اما به هر تقدیر دوربین بسیار خوبی به نظر می رسد.
 
مقداد جان این دوربین هایی که معرفی میکنی قابلیت تنظیم فریم ریت رو دارن؟
یعنی اینکه میشه مثلا گذاشتش روی 200 فریم بر ثانیه و فیلم Slow Motion گرفت؟
 
حداکثرش 120 فریم بر ثانبه است.
یک جایی وسط صفحه هست که 32 ویژگی برای اسکارلت نوشته. اونجا در ویژگی 8 اشاره شده که با 120 فربم بر ثانیه هم ضبط می کنه.
 
مقداد جان این دوست من یک دوربین عکاسی کانن SX 20 گرفته که قابلیت فیلم برداری هم داره...
فیلمش قراره اچ دی باشه ولی اصلا کیفیتش به اچ دی نمیخوره!
مهم تر از اون اینکه تصویر نویز داره! ادم احساس میکنه یه جور برش تو تصویر هست و تصویر نقطه نقطست...
الان به نظر تو این کانن 7d هم ممکنه همچین مشکلاتی داشته باشه
کلا اسکارلت به نظرت بهتره یا این کانن؟
البته من فیلم رو با کابل معمولی انتقال دادم نه کابل HDMI

راستی این دوربین ها جای هدست و هدفون هم دارن؟
تو یه برنامه آموزش صدا دیدم که میگفت بهتره یه هدفن به دوربین وصل کنید تا ببینید دقیقا چه چیزی رو ضبط میکنید.
 
آخرین ویرایش:
ابعاد حسگر 7d با ایعاد حسگر sx20 اصلا قابل مقایسه نیستند. مهمترین فاکتور در ایجاد نویز چگالی مگاپیکسل است که ارتباطی مستقیم با ابعاد حسگر دارد. همه کامپکتها از جمله sx20 به دلیل سنسور کوچکشان نویز قابل قبولی ندارند. اما 7d اصلا اینگونه نیست و حتی در شب هم همانطور که قبلا گفتم نویز قابل قبولی دارد.
7d با فریم ریت 24 تصویر می گیرد اما mk2 این قابلیت را ندارد.
 
چند تا خبر خوب
اول اینکه 10-12 روز پیش دوربین عکاسی 550D را شرکت کنن معرفی کرد. سنسور این دوربین بسیار شبیه 7D است. تا جایی که من در فرومها دیدم این خبر برای بسیاری از فیلمسازان آماتور و بی پول بسیار خوشحال کننده بود. این دوربین یعنی فیلمبرداری FULL HD با 24 فریم در ثانیه و نویز اندک در نور کم. آن هم تنها با 800 دلار. در حالیکه 7D در ایران بیش از 1.5 میلیون تومان است. خلاصه اینکه دیگر بهانه نداشتن دوربین نیاورید. با 800 دلار می توان به کیفیتی بسیار عالی رسید. البته این خبر،خیلی از کسانی را که 7D را همین چند وقت پیش خریده اند ناراحت کرده و برخی شان تصمیم به فروش 7D و خرید دو فروند 550D گرفته اند.
خیر دوم در مورد دوربین 5D2 است. همانطور که قبلا هم گفتم کیفیت فیلم این دوربین فول فریم بسیار عالی بوده و به دلیل ابعاد حسگر عملکرد فوق العاده ای در نور اندک دارد. تنها مشکل این دوربین این است که 24 فریم در ثانیه ضبط نمی کند. شرکت کنن قول داده بود که در سال 2010 این مشکل را با معرفی فرمور جدید حل می کند. گویا در ماه مارس فرمور جدید خواهد آمد و می توان با این دوربین فول فریم با خیال راحت در نور کم با 24 فریم در ثانیه فیلمبرداری کرد.
خبر بعدی هم (که فعلا شایعه است) اینکه شرکت کنن قرار است دوربین عکاسی جدید فول فریم خود را با قابلیت ضبط در فرمت غیر فشرده (RAW) ارائه کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد این دوربین تنها دوربینی خواهد بود که با فرمت RAW ضبط می کند و این اتفاق دست تدوینگران را در تصحیح رنگ و ... بسیار باز خواهد کرد. البته تا جایی که من می دانم دوربینهای شرکت RED هم قرار است که خروجی با این فرمت را داشته باشند.
خلاصه اینکه باز هم میگم اگر کیفیت خیلی بالا براتون مهمه قید این دوربینهای فیلمبرداری قدیمی بازار داخلی رو بزنید و برید سراغ دوربینهای عکاسی.
 
آخرین ویرایش:
مقداد جان فکر میکنی اینا خودشون هستند؟ یعنی همون دوربینی که آدم با خیال راحت برای همیشه بخره؟
5d2 چند دلار هست؟
از بین 5d2 و550d کدوم بهتره؟

اصولا چرا اینطور شده که باید برای فیلمبرداری دوربین عکاسی خرید؟!
نمیشه همین رو به صورت فقط فیلمبرداری عرضه کرد؟
 
بعد از مدتها دوباره سلام
راستش تو اين مدت خيلي خبري نبوده.
تنها يك كتاب ارزشمند پيدا كردم درباره فيلمبرداري با دوربينهاي عكاسي.

From Still to Motion: A photographer's guide to creating video with your DSLR

به جز اين هم سه تا برنامه اي در سه اپيزود ساخته شد كه به بررسي و مقايسه كيفيت فيلم نگاتيو و تصوير دوربينهاي عكاسي از نگاه چند فيلمبردار حرفه اي پرداخته است. ديدنشان خالي از لطف نيست.
اينجا ببينيد
 
بعد از مدتها دوباره سلام
راستش تو اين مدت خيلي خبري نبوده.
تنها يك كتاب ارزشمند پيدا كردم درباره فيلمبرداري با دوربينهاي عكاسي.

From Still to Motion: A photographer's guide to creating video with your DSLR

به جز اين هم برنامه اي در سه اپيزود ساخته شد كه به بررسي و مقايسه كيفيت فيلم نگاتيو و تصوير دوربينهاي عكاسي از نگاه چند فيلمبردار حرفه اي پرداخته است. ديدنشان خالي از لطف نيست.
اينجا ببينيد.

آخرين خبر هم بدقولي شركت RED در ارائه دوربين SCARLET كه معلوم نيست بالاخره اين دوربين را كي ارائه مي كند!
 
Vincent Laforet از عکاسانی است که فیلمسازی با دوربین عکاسی را به طور جدی دنبال می کند و ورکشاپی را نیز به منظور آموزش فیلمسازی با دوربین دیجیتال برگزار کرده است.
در اینجا می توانید فیلم آموزشی ابن ورکشاپ را دانلود کنید.
 
باز هم بعد از مدتها دوباره سلام
همونطور که قبلا هم گفته بودم یکی از مشکلات اساسی فیلمبرداری با دوربین عکاسی مشکل حرکت دادن (اصطلاحا هندلینگ) آن است و شرکتهای مختلفی هم مشغول تولید وسایلی برای تسهیل حرکت دوربین هستند. در اینجا مقایسه ای بین محصولات تقریبا تمامی شرکتهای مهم این عرصه شده است. حتما نگاهی بیندازید.برای من بسیار مفید بود.
 

se7enco

New Member
سلام به همه دوستان.
مقداد جان لطفا بحث رو ادامه بده. خیلی استفاده کردیم.
اون ورکشاپه که گذاشته بودی پیداش نکردم اگه میشه لینک درستشو بذار:rose::rose: .
ممنون. موفق باشی.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا