بررسی مزایا و معایب سیستم چت روم در ایجکس و فلش

i-php-i

Active Member
توی ایجکس اگر بخوایم سیستم چت پیاده کنیم یا باید هر ثانیه یه درخواست بفرستیم یا باید از کامت استفاده کنیم که تعداد درخواستهای ایجکس رو کمتر کنیم.

من توی سایتم نیاز هست که یه سیستم چت پیاده کنم، بین ایجاد سیستم چت به کمک ایجکس و ایجاد سیستم چت به کمک فلش مردد هستم.

دوستانی که با فلش سیستم چت پیاده کردن می تونن مزایا و معایب سیستم چت در ایجکس و فلش رو با هم مقایسه کنن و بگن که کدم یکی برای سیستم چت مفید تره؟
 
آخرین ویرایش:

aliamel

کاربر فعال
معمولا جهت ساخت چت روم ها می بایست از برنامه نویسی سوکت استفاده بشه . اگه بخواهید مدل ارتباطی سوکت رو در Ajax پیاده کنید ممکنه به علت عملیات متنوع و فراخوانی های بیشتری که صورت می گیره کمی پیچیده بشه و یا شاید راندمان سیستم چت رو پایین بیاره .

از طرفی در فلش امکان برنامه نویسی سوکت وجود داره و اگه اکشن اسکرپیت کار حرفه ای باشید (که احتمالا نیستید) به راحتی می تونید پیاده سازیش کنید .
 
آخرین ویرایش:

i-php-i

Active Member
از طرفی در فلش امکان برنامه نویسی سوکت وجود داره و اگه اکشن اسکرپیت کار حرفه ای باشید (که احتمالا نیستید) به راحتی می تونید پیاده سازیش کنید .
نه نیستم.
معمولا جهت ساخت چت روم ها می بایست از برنامه نویسی سوکت استفاده بشه . اگه بخواهید مدل ارتباطی سوکت رو در ajax پیاده کنید ممکنه به علت عملیات متنوع و فراخوانی های بیشتری که صورت می گیره کمی پیچیده بشه و یا شاید راندمان سیستم چت رو پایین بیاره .
من با ایجکس سیستم چت نوشتم و به سوکت نیازی نبود. البته نمی دونم که توابع سوکت پی اچ پی با سوکت اکشن اسکریپت با هم چه تفاوتی دارن ولی توی سیستم چت که با ایجکس و پی اچ پی پیاده می شه نیازی به سوکت نیست

امکانش هست که بیشتر توضیح بدید؟
 

aliamel

کاربر فعال
دوست عزیز از مهمترین کاربرد های سوکت مبحث ساخت چت روم ها و هم چنین ساخت App های چند کاربره (Multi user) است .
این که بتونید بدون سوکت هم چت روم بسازید مسلما ممکنه . اما به حجم انبوه تقاضا ها یی که به سرور تحمیل میشه هم باید توجه کنید .
به نظر من کمی در مورد سوکت ها مطالعه کنید مطمئنا به نتایج مطلوبی خواهید رسید .

من واقعا نمی دونم که در PHP امکان سوکت نویسی هست یا خیر . اما اگر هم باشه عملکردش چه در محیط فلش و چه سایر محیط ها یکسانه .
در محیط فلش و مخصوصا AIR می بایست از فریم ورک های servicemonitor.swc و aircore.swc چهت سوکت نویسی استفاده بشه تا 2 مدل رو در اختیارتون قرار بده :

1-SocketMonitor
2-SecureSocketMonitor
 

i-php-i

Active Member
من واقعا نمی دونم که در php امکان سوکت نویسی هست یا خیر . اما اگر هم باشه عملکردش چه در محیط فلش و چه سایر محیط ها یکسانه .

1-socketmonitor
2-securesocketmonitor
وقتی با اکشن اسکریپت کد می نویسید، ایا لازم هست در سمت سرور هم یه اسکریپت درحال اجرا باشه تا درخواستها رو مدیریت کنه یا اینکه اکشن اسکریپت خودش مستقیما و بدون نیاز به اسکریپتهای سمت سرور می تونه کارهای مورد نیاز مثل اتصال به دیتابیس و ... رو انجام بده؟
 

benyamin_pc

Well-Known Member
بله به برنامه سمت سرور نیاز هست و ارتباط سوکت ی ارتباط فرستنده گیرنده هست و تو C# یا هر چیز دیگه ای هم همینطوره اما اون ارتباط با پایگاه داده از ارتباط سوکتی مجزاس و فلش توانائی اتصال به xml فقط داره اما توسط ایر امکانات sql هم داره اما این همه چیز نیست چون با فلش میشه با php و js و asp ارتباط مستقیم و بعضی جاها غیر مستقیم برقرار کرد که در نهایت به sql هم دسترسی هست و هر کاری میشه انجام داد
 

benyamin_pc

Well-Known Member
البته برنامه های سمت سرور نوشته شده پرقدرت آماده برای فلش زیاده مثل red5
 

i-php-i

Active Member
البته برنامه های سمت سرور نوشته شده پرقدرت آماده برای فلش زیاده مثل red5
من هنوز به این نتیجه نرسیدم که چرا استفاده از فلش بهتر از ایجکس هیت.

توی ایجکس باید بتونید درخواستها رو به موقع بفرستید و به موقع بگیرید، اگر از کامت استفاده بشه این مشکل به سادگی برطرف می شه.

ظاهرن توی سیستم چت اکشن اسکریپت فقط جای جاوا اسکریپت رو می گیره و کاربرد دیگه ای نداره و اصل کار به عهده اسکریت سمت سرور هست.

روال کار سیستم چت به کمک ایجکس: یه اسکریت در سمت سرور ایجاد می شه که هروقت فرستنده پیام جدیدی
ارسال کرد، اون پیام رو بلافاصله برای گیرنده می فرسته.

در سمت کلاینت به کمک جاوا اسکریپت پیامهای جدید به سرور ارسال می شه یا پیامها از سرور دریافت می شه.

با توجه به این موضوع هنوز نمی دونم که سیستم چت فلش چه نوع برتری هایی نسبت به سیستم چت ایجکس
داره؟
 

benyamin_pc

Well-Known Member
سیستم چت در فلش خیلی برتری ها نسبت به Ajax داره و اولینش سادگیشه , شما ی چت با امکانات وب کم و میکروفون و تکست و عکس و ارسال فایل و به صورت ریل تایم می تونین تو فلش ایجاد کنین و همچنین بازی ها یا اپلیکیشن هائی توی چت ران کنین که با طرفتون بازی کنین و اون بازی ها و اپ هارو به صورت ی فایل خارجی به سیستم چت تو ی حرکت بدین , یعنی ماژول پذیریش بالا وراحت باشه و همه این کارها به خاطر وجود مدیا سرور های قوی سمت سرور آماده برای فلش هست که ایجاده این چیزارو راحت تر کرده
غیر از سرعت در دولوپ و بودن استاندارد که باعث جلوگیری از خیلی مشکلات شده میتونه باعث کاهش هزینه هم بشه و همچنین سرعت در اجرای چتی که با فلش ایجاد کنین و ریل تایمیه اونو به اپتیم بودن و نزدیک بودن به استانداردهای جهانی بالا میبره
همچنین محیط اونو با توجه به توانائی های فلش میتونه خیلی منعطف و زیبا کنه
 

i-php-i

Active Member
همچنین محیط اونو با توجه به توانائی های فلش میتونه خیلی منعطف و زیبا کنه
چت تحت وب یاهو از ایجکس استفاده می کنه یا از فلش؟ جی میل و مایکروسافت چطور؟

اسکریپت سمت سرور، چطور طراحی می شه که همواره آماده انجام کارهای خواسته شده هست؟

توی ایجکس یا باید هر ثانیه یه درخواست ایجاد کنیم تا اسکریپت اون رو اجرا کنه و اگر پیام جدیدی بود اون پیام رو برای کلاینت بفرسته یا باید از کامت استفاده کرد. به کمک کامت فقط یک بار به سرور درخواست می دیم و هر وقت پیام جدیدی دریافت شد، سرور بدون نیاز به کلاینت اون رو برای کلاینت می فرسته.

توی اکشن اسکریپت طرز کار اسکریپت سمت سرور به چه شکل هست؟
 
آخرین ویرایش:

benyamin_pc

Well-Known Member
اسکریپت سمت سرور اکشن اسکریپت نیست
چت تحت وب یاهو از ایجکس استفاده می کنه یا از فلش؟ جی میل و مایکروسافت چطور؟
شما دقیقا الان دنبال فهمیدن چی هستین؟ تا چند وقت پیش یاهو مسنجر تحت وب فول فلش بود و الان دقیقا نمیشه گفت ...
اما مایکروسافت الان اسکایپو داره و باید دید اسکایپ با چی هست و .......
به هر حال با هر چیزی که میتونین این کارو انجام بدین خوبه و فرقش تو چت نهائی که شما خروجی میدین مشخص میشه نه تمام توانائی هائی که ی چیزی ذاتا داره
اما در کل چنتا از نقاط قدرت اصلی فلش تو چت اونائی بود که بالا گفتم
 

i-php-i

Active Member
شما دقیقا الان دنبال فهمیدن چی هستین؟ تا چند وقت پیش یاهو مسنجر تحت وب فول فلش بود و الان دقیقا نمیشه گفت ...
من می خوام یه چت ساده برای ارتباط مدیران و بازدیدکنندگان سایتم بسازم.

برای پیاده سازی سیستم در سمت کلاینت هیچ مشکلی ندارم، مشکلی که هست اینه که بعد از ایجاد یه درخواست از کلاینت، سمت سرور باید یه اسکریپت رو حدود 10 تا 15 دقیقه در حالت انتظار بذارم تا درخواستها رو پاسخ بده و اگر بعد از این مدت درخواست جدیدی ایجاد نشد، اسکریپت رو به پایان می رسونم.

می خوام بدونم که توی فلش، اسکریپت سمت سرور به چه شکل پیاده سازی می شه که می تونه همه درخواستها رو پیاده سازی کنه.

با توضیحاتی که دادید، ظارهرا دلیل استفاده از فلش، قابلیت چند رسانه ای اون هست و برتری فلش همین هست وگرنه برای سیستم های چت نوشتاری استفاده از ایجکس بنظر مفید تر می یاد.
 

benyamin_pc

Well-Known Member
برای فلش سمت سرور مثلا میتونین با جاوا بنویسین اما همونطور که گفتم آمادش هست و چه نوشتاری چه مولتی مدیارو ساپورت میکنه
 

mehdadoo

Member
میتونی بدون نیاز به دونستن جزییات، با استفاده از adobe rtfp protocol چت پیر تو پیر بسازی. 5 دقیقه از شروع جستجو در سایت www.flashrealtime.com با ساختن یک برنامه چتی که کار میکنه فاصله داری!
این سایت توسط یکی از اعضای ادابی اداره میشه،Tom Krcha،که انسان جالبه. برنامه نویسی مولتی پلایر دموی آلترنانیتوا مکس ریسر توسط این شخص انجام شد!

البته استفاده از BlazeDS یا Red5 یا ElectroServer همیشه گزینه های خوبیه. در صورت نیاز من در مورد هر سه کتاب چاپ شده دارم که میتونی مطالعه کنی. تیم پشتیبانی ElectroServer خیلی قویه و واقعا به خریدش می ارزه.


راستی بد نبود می شد با یک زبان هم برنامه فلش نوشت هم سرور. Haxe دقیقا همین کار رو میکنه!
 

benyamin_pc

Well-Known Member
میتونی بدون نیاز به دونستن جزییات، با استفاده از adobe rtfp protocol چت پیر تو پیر بسازی. 5 دقیقه از شروع جستجو در سایت www.flashrealtime.com با ساختن یک برنامه چتی که کار میکنه فاصله داری!
این سایت توسط یکی از اعضای ادابی اداره میشه،Tom Krcha،که انسان جالبه. برنامه نویسی مولتی پلایر دموی آلترنانیتوا مکس ریسر توسط این شخص انجام شد!

البته استفاده از BlazeDS یا Red5 یا ElectroServer همیشه گزینه های خوبیه. در صورت نیاز من در مورد هر سه کتاب چاپ شده دارم که میتونی مطالعه کنی. تیم پشتیبانی ElectroServer خیلی قویه و واقعا به خریدش می ارزه.


راستی بد نبود می شد با یک زبان هم برنامه فلش نوشت هم سرور. Haxe دقیقا همین کار رو میکنه!

این سایت http://www.flashrealtime.com/ باز نمیشه , شما در مورد red5 کتاب ترجمه و منتشر کردین؟دوست خوب اسمش و انتشاراتشو میشه بفرمائین
 

mehdadoo

Member
من کتابی ترجمه نکردم، من کتاب کاغذی انگلیسی در موردشون دارم.
Essential guide to open source flash development قسمتی درباره Red5 داره که توسط john grden یکی از نویسندگان ردفایو و صاحب سایت rocknflash.org نوشته شده.
کتاب Actionscript for multiplayer games and virtual worlds توسط نویسنده electroserver نوشته شده، که بهترین گزینه هاست.
کتاب BlazeDS توسط برنامه نویس هندی الاصل آمریکایی برای برنامه نویسان با پیش زمینه جاوا نگاشته شده و رابطه BlazeDS با Flex رو کامل توضیح میده.

ولی p2p بهترین گزینه برای تست برنامه مولتی پلایر و چت فلش هست، چون نیاز به هیچ برنامه ای بر روس سرور نداره و میتونی براحتی دیرتر در طول تکمیل پروژه جاش رو با یک راه حل سروری عوض کنی. تنها بدلیل استفاده غیر قانونی از برنامه های ادابی در ایران و نه طوری که خیلی ها فکر میکنند ادابی تمام سرور هاش رو به روی ایران بسته و realtimeflash.com بر روی سرورهای ادابی هاست شده. میتونی با TorBrowserBundle بازش کنی. در 5 دقیقه میتونی برنامه چت بنویسی با استفاده از peer to peer networking
 

benyamin_pc

Well-Known Member
با ip آلمان رفتم باز شد
قبلا هم این صفحشو http://www.flashrealtime.com/flash-game-library-engine-list/ دیده بودم یادم نبود
اما اول فکر کردم منظورتون از این جمله " در صورت نیاز من در مورد هر سه کتاب چاپ شده دارم که میتونی مطالعه کنی" اینه که کتابی ترجمه و منتشر کردبن , خوب هرکس کتاب داره میتونه مطالعش کنه و هرکسم در صورت نیاز اگه نداره من چه داشته باشم چه نداشته باشم باید تهیش کنه!
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا