به بیان کاملا ساده ...
1-یک کتابخانه ی گرافیکی اپن سورس است ( open source graphic library )
در واقع یک رابط برنامه نویسی کاربردی است (API )
یا همان "رابط نرم افزاری برای سخت افزار گرافیکی" ( مانند DirectX )
(مثلا شما انتظار کشیده شدن یک شکل 3 بعدی را دارید و این رابط این کار را برای شما به راحتی انجام می دهد !
به این منظور که دیگر نیازی به برنامه نویسی سطح پایین و روشن کردن تک تک پیکسل ها نخواهید داشت .)
یعنی شما یک زبان را انتخاب می کنید (مثلا ++c ) سپس یک محیط را انتخاب میکنید ( مثلا Visual) سپس یک رابط (در اینجا اپن جی ال ) .و حالا می توانید برنامه نویسی گرافیکی سه بعدی را شروع کند
2-در همه جا قابل اجرا شدن است :
کنسول های بازی
سیستم های عامل ( ویندوز لینوکس ... )
اپل، مک ...
موبایل ها
اما به یک شرط : به این شرط که سازندگان آنها از این API پشتیبانی کنند !
که اکثر آنها سر تعظیم فرود آورده اند .
3- یک مثال جالب !
نرم افزار قدرتمند مایا : که آنرا با c & OpenGL نوشته اند !
photoshop ,3DSMax...
بازی هایی مثل Half Life,Unreal...
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OpenGL_programs
4- دارای زیر مجموعه های زیادی است :
# ARB (GPU assembly language) - OpenGL's low-level shading language
# Cg – Nvidia's shading language that works with OpenGL
# GLSL - Open crossplatform high-level shading language that works with OpenGL
# OpenCL - Open crossplatform GPU general purpose language that works with OpenGL
# OpenGL ES – OpenGL for embedded systems
# OpenAL – The Open Audio Library – designed to work well with OpenGL.
# OpenSL ES – Another audio library.
# OpenML - The Open Media Library - designed to work well with OpenGL.
5- چند منبع مهم :
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL
http://www.opengl.org/documentation/books/
http://www.opengl.org/discussion_boa...p?ubb=cfrm&c=3