آیا 5ضلعی هم در مدلینگ اصولیه؟

Yar.kh

Member
سلام
در مدلینگ وقتی میخواهیم از اسموث استفاده کنیم نباید پلی گان سه ضلعی داشته باشیم.
سوالم اینه، آیا پنج یا شش ضعلی هم نباید باشه؟ فقط باید 4 ضلعی باشه؟
توی یه آموزش دیدم که 5ضلعی هم ایجاد میکنه. آیا این روش اصولیه یا باید 4ضلعی درست کنیم؟
 

mohsenii

New Member
سلام
در مدلینگ وقتی میخواهیم از اسموث استفاده کنیم نباید پلی گان سه ضلعی داشته باشیم.
سوالم اینه، آیا پنج یا شش ضعلی هم نباید باشه؟ فقط باید 4 ضلعی باشه؟
توی یه آموزش دیدم که 5ضلعی هم ایجاد میکنه. آیا این روش اصولیه یا باید 4ضلعی درست کنیم؟

behtarin halat 4 zelie albate manam 5 zeli didam
 

airbos

کاربر متخصص بخش مدلسازی
سلام
5 ضلعی حتی از سه ضلعی هم بدتره و موج بیشتری روی مدل ایجاد می کنه.پس سعی کن تا اونجا که می تونی روی چهارضلعی کار کن و اگر دیدی راهی نداری سه ضلعی.:rose:
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
اصولی ترین حالت چهار ضلعیه چون هر شئ چهار جهت اصلی برای اتصال داره و ضلع بیشتر باعث ایجاد جهات فرعی میشه و کمتر ناقصه. اگر سطوح و اجسام متشکل از چندضلعی هایی غیر از 4ضلعی ایجاد کنید توی مدل سازی و ویرایش به مشکل بر میخورید و امکاناتی مثل Loop و Ring رو از دست میدید.توی smooth کردن هم همینطور.
 

h.khafan

Active Member
به ابجکت هم بستگی داره که چی هست...همیشه هم 3 ضلعی بودن و پنج ضلعی بودن مشکل ساز نیست...اما بهتره برای سهولت مدلینگ 4 ضلعی باشه و در نهایت اگر چاره ای نبود و مشکلی ایجاد نمیشد 3 ضلعی هم مجازه...5 ضلعی اما بهتره کلا نباشه توی کار...شما با زدن یک کات توی پنج ضلعیت میتونی اونو به یه 4 ضلعی و یک سه ضلعی تبدیل کنی... ک منطقی تره...دلیلشم اینه ک همیشه 3 تا نقطه میتونن یک صفحه رو توی فضا مکان دهی کنن اما 4 و 5 نقطه همیشه توی یک صفحه قرار نمیگیرن...و اینکه 4وجهی ای هم ک توی کار مدلینگ ما میبینیم توسط خود نرم افزار به صورت سه ضلع سه ضلع پردازش میشه...(گزینه ی edit trianglulation همین موضوع و میرسونه) اما دلیل نمایش دادن به صورت 4 وجهی سهولت ویرایش توی این حالته...


موفق باشی
 
آخرین ویرایش:

hosienmax100

3D Artist
همونطوری که دوستان گفتن 3 ضلعی هیچ مشکلی به وجود نمیاره نرم افزار تا جائیکه من می دونم زمانی که یک سه ضلعی به وجود بیاد دیگه صرف نظر میکنه از تقسیم یک face به دو سه وجهی و همونو در نظر میگیره برای مکاندهی که دوست عزیز h.khafan بهش اشاره کرد /
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
در تایید حرف دوستان، در VFX و animation اصل 4 و در موارد ناگزیر 3 ولی در گیم سازی فقط 3 یعنی در آخر همه 4 ها رو به 3 تبدیل میکنن یعنی 3 همه جا بد نیست که در گیم سازی یه اصوله، مثل 4 در انیمیشن و VFX
 

Yar.kh

Member
تشکر از همه دوستان
ولی توی DVD7 از سری CG Academy برای مدلینگ یه شخصیت جاندار بارها 5 ضلعی بوجود میاره...
+ توی نقد کارهای دوستان، یه ویژگی مثبتی که بقیه ذکر می کردن عدم وجود مثلث در مدل بود!
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
مرسی از همه بچه ها.ببین یه بحثی هم هست. تقریبا میشه گفت مدلسازی چیز سلیقه ای هست.یه شکل رو بینهایت حالت در اورد.اما 4 ضلعی مثل اصول هست که 3 ضلعی هم جای خودش.نمیشه گفت چون فلان جا بود پس اصولی هست
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
خوب اصول یعنی اصول دیگه دوست عزیز، مثل اینه که اصول اینه که تو نیمرو تخمه مرغ باشه، تو گیم سازی بر اساس مسائل فنی اصول اینه که بعد از ساخت مدل، همه اضلاع تبدیل به سه ضلعی بشن یه نگاهی به مدل های گیم ها بندازید.
در مورد رشته های دیگه مثل جلوه و انیمیشن 4ضلعی بودن هم دلایلی داره و به هیچ وجه این مسائل دل بخواهی نیست، کلا ایجاد 5ضلعی در اجسام یک اشتباه و نا آگاهی و یه حرکت مبتدیانیت حالا چرا تو اون آموزشی که شما میگین 5ضلعی ایجاد میکنه نمیدونم.

فقط خواستم بگم اینها یه قانون هستن نه سلیقه.
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
حتما دلیل ایجاد پنج ضلعی روهم میگه که چون انگلیسیه شما متوجه نمیشی! شاید برای بعدش نقشه داره.
 

Yar.kh

Member
اگر 5ضلعی ایجاد کنیم اما ورتکس هاش رو جابجا نکنیم چی؟ مثلا من edge های بالای یک مربع رو کانکت میکنم اما پایینی ها رو نه. ورتکسی که روی ضلع بالایی اضافه شده رو جابجا نمیکنم اما بالای اون (ورتکس های حاصل از کانکت) رو تغییر میدم.
یعنی 5 تا ورتکس در یک صفحه باقی میمونن. این مشکلی هست؟
توی آموزش هم فکر میکنم همین کار رو میکنه، شاید هم چون یه جاندار رو مدل میکنه موج داشتنش خیلی مهم نیست!
 

geo_vahid

Member
به نظر من این که مدل چند ضلعی باشه اصلا مطرح نیست. ( البته این فقط نظره منه نه چیز دیگه ای). در واقع نکته مهم در مدل سازی تعداد سگمنت هایی هست که به یک ورتکس ختم میشند. زمانی یک مدل، مدل خیلی خوب هست که تمامی ورتکس ها به تعداد ثابتی از سگمنت متصل میشن. در واقع شما زمانی تاثیر خوب یا بد بودن این مسائل رو میبینید که مدیفایری مثل meshsmooth رو اعمال میکنید. در این زمان وقتی به یک ورتکس تعداد بیشتری سگمنت متصل میشه، اون ورتکس نسبت به بقیه کمتر از جای خودش تکون میخوره و شما تو اون نقاط نقاط تیز و نا هماهنگی رو میبینید. و همین مساله در موقع رندر کار رو زشت نشون میده، حالا ربطی نداره کلیت face ها 3 تایی باشه، 4 تایی باشه و یا حتی 6 تایی و یا بیشتر.
به این شکل نگاه کنید:
نقاطی که سگمنت کمتری برخورد کرده بیشتر تکون خورده و نقاطی که سگمنت زیادی برخورد کرده کمتر تکون خورده و یا اصلا تکون نخورده، در حالی که همه face ها چهارتایی هستند. حالا اگه این سطوح ، سطوح یک منحنی باشند تو نقاطی که تعداد ورتکس زیاده ما به یک نقطه تیز میرسیم که با بقیه کار نا هماهنگه
01.jpg02.jpg

 

Yar.kh

Member
حتما دلیل ایجاد پنج ضلعی روهم میگه که چون انگلیسیه شما متوجه نمیشی! شاید برای بعدش نقشه داره.
خیر، توی dvd8 هم که یک لوکومتیو رو مدل میکنه بارها 5 ضلعی و بلکه چند ضلعی (!) بوجود میاره و اصلا مهم هم نیست براش! البته توی این مدل از اسموث استفاده نمیکنه چون همه سطوح سخت و صاف هستن
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
خب شاید یکی از دلایلش همین باشه، من اینجور آموزش هایی رو دیدم اما بعدش با Cut به چند 4ضلعی تبدیلش میکرد!
 

Shahryar Mirbozorgi

Well-Known Member
دوست عزیز تا عکس نزاری نمیشه نظر خاصی داد ، شاید از روشهایی به غیر از Edit Poly استفاده می کنه
 

Yar.kh

Member
این هم از عکسها... دوتای اولی مدل موجود زنده (DVD7) و سومی مدل لوکوموتیو (DVD8) از آموزش های CG Academy. این دو قسمت مال Advance modeling هست.
بعد از این هم این نقاط رو اصلاح نمیکنه...
1.JPGCapture.JPG2.JPG
 

SinaTR

Well-Known Member
نه اون بی سواد نبوده، وقتی اون 5 ضلعی رو به وجود اورده ديگه به ورتکس هاش دست نزده، چون کوچکترين تکونی کار رو خراب می کنه...
البته بگم که من اون 5 ضلعی ها رو تو 2 عکس اول تاييد نمی کنم سوءتفاهم پيش نياد! احتمالا بعد از دادن اسموس مشکلی پيش نيومده اينم دست نزده
 

Mostafa-3D

Well-Known Member
خب ببینید 5 ضلعی که کلا اشتباهه و البته بستگی داره که مدلتون High Poly باشه یا نه . مثلا توی بعضی جاهای مدلسازی ها نیازه که شما از یه سه ضلعی استفاده کنی ولی باید توجه داشته باشی که میبایست اکثر Poly ها چهار ضلعی باشن .
در ضمن مدلهای گیم هم سه ضلعی نیستن و اونها هم چهار ضلعی اند . یک Polygon چهار ضلعی تشکیل شده از دو Triangle هستش و وقتی شما مدلت رو به موتور بازی سازی میبری هر Polygon خود به خود تبدیل میشه به دو Triangle .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا