در این بخش میخوام ترک خوردن زمین رو بازسازی کنم .
البته برای رسیدن به این کار چندین روش وجود داره که بر حسب
نیاز و نوع کار میتوان یکی از این روشها رو انتخاب کرد .
من در نظر دارم که با displacement این کار رو انجام بدم .
برای شروع کار ابتدا در photoshop طرح ترک زمین رو ایجاد کنید.
توجه داشته باشین که سایز قلم در ضخامت خط تاثیر دارد .
بعد از اتمام کار آن را با یکی از فرمتها مثل jpg یا tif ذخیره کنید.
حالا به مایا برمیگردیم و hypershade رو باز کرده و یک lambert ایجاد میکنیم .
برای اینکه تصویر ترک زمین رو وارد کنیم به file نیاز داریم .
بعد از ایجاد کردن فایل روی آن در work area دابل کلیک کنید.
تا attribute editor باز شود .
حالا تصویر را وارد کنید.
به hypershade برگردید و یک ramp ایجاد کنید.
حالا شما باید ramp را به دو رنگ سیاه و سفید تغیر دهید .وinterpolation را
روی none قرار دهید .
نقطه سیاه رنگ ramp را در زیر قرار دهید و آن را به حالت انتخاب نگه دارین
وبعد تصویر را از قسمت work area با استفاده از دکمه میانی موس کشیده و در
روی selected color رها کنید.
حالا با حرکت دادن نقطه سفید رنگ خواهید دید که ترک زمین در حال حرکت است .
در این مرحله از کار باید ramp را انیمیت کنیم .
برای این کار ابتدا تایم لاین خود را به فریم شروع انتقال دهید .
بعد نقطه سفید را در ابتدا قرار بدین و در داخل کادر selected position راست کلیک
کرده و set key کنید .
حالا تایم لاین را به فریم نهایی برده و نقطه سفید رنگ را به سمت بالا انتقال دهید.
و باز هم set key کنید.
حالا ramp ساخته شده را باید به lambert نسبت دهیم .
خوب برای این کار ramp را با دکمه میانی ماوس گرفته و روی lambert رها کنید.
در کادر باز شده displacement را انتخاب کنید.
حالا در صفحه کار یک plan ایجاد کنید و lambert را به آن نسبت دهید .
در نهایت شما یک زمین دارین که در حال ترک خوردن هست .
سرعت ترک خوردن رو میتونین با جابه جا کردن فریم های کلیدی تغیر بدین .
البته این ترک فقط در هنگام رندر گرفتن دیده میشه .
با تشکر
کریم کاشفی