آموزش ( maya ) . << توسط کریم کاشفی>>

kashefy

Member
با سلا م
کار خود را با مدل سازی یک آرم سه بعدی شروع میکنیم.
در این روش شما باید یک تصویر از آرم مورد نظر داشته باشید.
سعی کنید تصویر آرم شما حجم زیادی نداشته باشد .
در این صورت در هنگام کار روی تصویر در محیط مایا با مشکل
مواجه میشوید.
برای کم حجم کردن تصویر ابتدا آن را در photoshop باز کنید و
در بخش فایل از گزینه save for web استفاده کنید.
حالا کار خود را در مایا شروع میکنیم.


















با تشکر
کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

kashefy

Member
ساخت یک کوزه

در این بخش با مدل سازی یک کوزه آشنا میشویم.
این تکنیک مدلسازی یکی از کاربردی ترین روشهای
ساخت اشیا میباشد.
در این روش شما از curve ها بهره خواهید برد .
کار کردن با curve ها باعث میشود شما تمامی
فرمها و شکلها را به راحتی بسازید.




























با تشکر
کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

kashefy

Member
ساخت یک خانه با تکنیک nurbs surfaces

در این بخش در نظر داریم با استفاده از تکنیک
nurbs surfaces یک خانه را مدل سازی کنیم.
در این شیوه همانند مراحل قبل از curve ها
استفاده خواهیم کرد .
قبل از شروع کار بهتر است شما طرح مورد
نظر خود را روی کاغذ ایجاد نمایید و در مرحله
بعد آن را در مایامدل سازی کنید .
سعی کنید این کار را انجام دهید تا در هنگام
مدلسازی یک هدف را دنبال کنید.
حالا من یک حالت کلی از ساخت یک خانه را
شروع میکنم.






























































با تشکر
کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

kashefy

Member
ساخت یک برگ درخت

با سلام
کار ساخت یک برگ درخت را شروع میکنیم.
در این تکنیک شما میتوانید در کمترین مدت زمان یک برگ درخت بسیار واقعی را ایجاد کنید .
البته این تکنیک فقط در مورده ساخت برگ درخت نیست از این روش میتوانید برای ساخت
بسیاری از فرمها و شکلهای خاص استفاده کنید . مثل یک تور ماهی گیری و یا یک نرده چوبی
و یا یک لباس توری و هر آنچه که دارای جزئیات زیادی باشد را میتوانید با استفاده از این
روش بسازید .

ابتدا یک تصویر از یک برگ درخت را انتخاب کرده و آن را وارده photoshop نمایید.





در این مرحله از کار تصویر خود را transparent کنید و آن را با format --->> photoshop
در بخشی از هارد خود ذخیره کنید.





حال به مایا برگشته و hyper shade را باز کنید .





روی lambert کلیک کنید.





روی psd file هم کلیک کنید تا فایل خود را وارد کنید.





حال تصویر را وارد کنید.









یک plane در صفحه ایجاد کنید تا متریال ساخته شده را به آن نسبت دهید.













هر گونه شکل و فرم دلخواه خود را به برگ بدهید.









به قسمت attribute editor نور ایجاد شده رفته و us ray trac shadows را فعال کنید.





به قسمت attribute editor متریال ساخته شده بروید و مانند شکل زیر عمل کنید.





در نهایت به render global settings بروید و تنظیمات زیر را انجام دهید و یک رندر از کار خود بگیرید.










با تشکر
کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

p23

Member
سلام اموزشت حرف نداره ما منتظریم راسنی ایا در مایا میشه یه متن سه بعدی تایپ کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

kashefy

Member
p23 گفت:
سلام اموزشت حرف نداره ما منتظریم راسنی ایا در مایا میشه یه متن سه بعدی تایپ کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام به خدمت دوست عزیزم. p23
برای نوشتن یک متن سه بعدی در مایا از بخش create >مربع کنار text را باز کنید تا متن خود را
وارد کنید و فونت مورد نظر را انتخاب کنید.
بعد آن را وارد صفحه کنید و برای سه بعدی کردن آن از دستوراتی مانند bevel یا bevel plus
استفاده کنید.این دستورات در بخش surfases میباشند.
با آرزوی موفقیت برای شما

کریم کاشفی
 

p23

Member
کریم جان دست درد نکنه ممنون به خاطر وقتی که برای من گذاشتی .یه سوال دیگه من حتی با فارسی ساز هم نتونستم متن سه بعدی فارسی بنوسیم اگه راه حلش بگی ممنون میشم
 

kashefy

Member
وارد کردن یک متن فارسی به مایا

با سلام
در این قسمت می خواهم در مورد وارد کردن یک متن فارسی به محیط مایا کمی توضیح بدهم .
البته این آموزش را آقای p23 از من خواسته بودن که من هم با کمال میل در این مورد توضیح میدهم.
از sam sam هم تشکر میکنیم که در این مورد مطلب نوشته اند .
ولی بهتر است کمی بیشتر در این مورد توضیح بدهم .
در مایا میتوان به راحتی یک متن لاتین را ایجاد کرد ولی در مورده یک متن فارسی کار کمی مشکل
میشود .
این هم بخاطر ساختار حروف فارسی میباشد .
حروف فارسی در هنگامی که به هم چسبیده نوشته میشوند ایجاد مشکل میکنند. که البته باز هم
به راحتی قابل حل میباشند .
شما برای اینکه یک متن فارسی را وارد مایا کنید ابتدا باید متن مورد نظر را در یک برنامه فارسی ساز
ایجاد کنید .
من برای این کار از برنامه (( دیبا )) استفاده میکنم . بهتر است شما هم از این برنامه استفاده کنید.
متن خود را در محیط دیبا نوشته و از آن یک copy بردارید.





حالا به سراغ مایا بروید و text curves options را باز کنید.
در این مرحله نوشته خود را که copy برداشته بودین را در قسمتtext وارد کنید . با (( paste )).
در مرحله بعد نوع فونت خود را انتخاب کنید.
برای این کار کلیدمثلثی شکل مقابل فونت را بفشارید تا نوع فونت را انتخاب کنید.





یکی از فونتهای دیبا را انتخاب کنید .و ok کنید.




حالا روی دکمه create کلیک کنید تا متن وارده مایا بشود .





شما در این مرحله از کار میتوانید با استفاده از دستور bevel plus نوشته
خود را سه بعدی کنید . برای این کار حروف را به صورت جدا گانه انتخاب کرده
و دستور bevel plus را اجرا کنید.
ولی اگر دقت کنید حروف از یکدیگر جدا هستند و این باعث خواهد شد که
در هنگام سه بعدی سازی در بین حروف یک شکستگی ایجاد شود .
برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید.



با راست کلیک کردن روی خط curve point را فعال کنید و همانند شکل زیر
این نقاط را علامت دار کنید .





بعد دستور detach curves را اجرا کنید .این کار باعث میشود خط شما از نقاط
علامت گذاری شده بریده شوند .






حالا قسمت بریده شده را انتخاب کرده و delete کنید.







این مراحل از کار را روی حرف الف نیز انجام دهید .
ما در نهایت میخواهیم این دو حرف را به هم متصل کنیم.






در این مرحله از کار باز هم روی خطوط راست کلیک کنید و curve point را فعال کنید
و همانند شکل زیر عمل کنید .






حالا attach curves options را باز کنید و آن را همانند شکل زیر تنظیم کنید و
در ادامه attach را بفشارید .این کار شما باعث خواهد شد که این خطوط به هم
وصل شوند .






این کار را برای نقاط دیگر هم انجام دهید.






مشاهده میکنید که دو حرف جدا از هم حالا به هم وصل شده اند .
حالا اگر دستور bevel plus را برای این قسمت اجرا کنید دیگر خبری
از شکستگی مابین حروف نیست.








این مراحل از کار را برای تمامی حروفی که به هم چسبیده هستند انجام دهید.





با آرزوی موفقیت برای دوستان

کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

p23

Member
بابا ایولا خیلی کامل

بابا ایولا خیلی کامل دست درد نکنه همین الان میرم امتحان کنم .
ممنون
 
آخرین ویرایش:

p23

Member
کریم جان سلام من اولین بارم است که یک فایل رو رندر میکنم بعد از رندر فایل ها رو به صورت فرمت جی پی ای جی ذخیره کردم 1200 فایل است حالا این عکسها رو شما داخل چه برنامه قرار میدیدکه به صورت فیلم در میاد من در پریمیر اینکار رو کردم ولی هر 8 تانیه یک فایل نمایش داده میشه؟؟؟؟ اگه وقت داری راهنمایی کن که همه ما استفاده کنیم ممنون.
 

lari

New Member
میخواستم بپرسم آیا شما میدونید که چطور میشه در برنامه مایا طرح گسترده یک حجم بوجود آمده را بصورت سطح وبا خطوط تا وبرش نمایش داد وطریقه رندر کردن بصورت کرو یا خطوط به چه صورت انجام میشود ودیگر اینکه چطور میشود کروهای طراحی شده در برنامه کرل را در مایا وارد کرد برنامه
راتست کردم وجواب گرفتم با کرل مشکل دارم خیلی سوال کردم ببخشید ممنونم که جواب میدید illustrator
من این سوالاتم رو دراغلب تاپیکها گذاشتم ولی هنوز جواب نگرفتم
 

kashefy

Member
با سلام
در مورد سوال p23
برای این که شما تصاویر خود را به فیلم تبدیل کنید برنامه های بسیاری
وجود دارد که من با همان premiere نحوه کار را توضیح میدم .
ابتدا انیمیشن خود را در fcheck باز کنید و آن را save animation کنید.
البته با یکی از فرمتهای شناخته شده مثل jpg یا tif .
بعد در premiere به بخش file بروید روی import کلیک کنید .
یک کادر باز میشود که در آن شما باید گزینه numbered stills را علامت دار
کنید. حالا به محل تصاویر خود رفته اولین تصویر را انتخاب کنید و کلید open را
بفشارید .
در این مرحله خواهید دید که تصاویر شما بصورت یک فیلم وارده premiere شده است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا