با سلام
چند نفر از دوستان از من خواسته بودن تا در مورده دینامیک مطلب بنویسم .
البته بعضی از مطالب رو واقعا نمیشه با چند سطر نوشته و چند نمونه تصویر
بیان کرد.
ولی من سعی میکنم مطالبی در این مورد بنویسم.
در ابتدا کار خود را با شبیه سازی یک آسیاب شروع میکنیم .
من میخوام یک آسیاب داشته باشیم که با برخورد آب شروع به حرکت کنه.
برای شروع کار شما باید یک آسیاب رو مدلینگ کنید.
البته این یک تمرین هست و خیلی مهم نیست که آسیاب شما واقعی طراحی شود
من اونو به این شکل ساختم .
خوب حالا چرخ آسیاب رو انتخاب کنید و به اون یک hinge نسبت دهید .
خوب Hinge رو طوری بچرخونید که در جهت محور آسیاب قرار بگیره .
در واقع ما میخواهیم که چرخ به حول hinge بچرخه .
حالا شما باید یک emitter ایجاد کنید .
این emitter رو طوری باید تنظیم کنیم که حالت ریزش آب رو برای ما نشون بده .
خوب حالا emitter option رو باز کنید و اونو مثل شکل زیر تنظیم کنید.
در این مرحله از کار شما باید emitter رو طوری در صفحه جابه جا کنید و بچرخانید
که particles ها به سمت چرخ آسیاب در حرکت باشند .
حالا باید particles رو طوری تنظیم کنیم که حالت ریزش آب رو نمایش بده .
برای این کار ابتدا particles را انتخاب کنید و با فشردن کلید ctrl+a =>>attribute editor. را
باز کنید . و آن را طبق شکل زیر تنظیم کنید.
برای اینکه به آب یک رنگ اختصاص بدین مراحل زیر را دنبال کنید.
در داخل کادر rgbpp راست کلیک کنید و گزینه ramp رو انتخاب کنید.
رنگ دلخواه خود را ایجاد کنید.
دو مرتبه به attribute editor باز گردید و طبق شکل زیر عمل کنید .
با کم و زیاد کردن lifespan شما قادر خواهید بود مدت زمان باقی ماندن particles را
در صحنه کنترل کنید.
تا اینجای کار شما باید کاری همانند شکل زیر داشته باشین.
همانطور که می بینید particles در یک مسیر مستقیم حرکت میکند . برای اینکه این
ذرات به طرف زمین کشیده شوند باید یک gravity به آن نسبت دهیم .
اگه یک بار انیمیشن رو اجرا کنید خواهید دید که آب از بین چرخ آسیاب رد میشه و هیچ
برخوردی صورت نمیگیره .
برای این که آب هنگام برخورد با چرخ بشکنه و تغیر جهت بده شما باید ابتدا particles و
بعد چرخ را انتخاب کرده و make collide را بزنید.
حالا می بینید که آب در اثر برخورد با چرخ تغیر جهت میدهد. ولی هنوز چرخ هیچ حرکتی ندارد.
برای اینکه در اثر برخورد آب؛ چرخ آسیاب شروع به حرکت کند مراحل زیر را انجام دهید.
چرخ را انتخاب کرده و در attribute editor آن مانند شکل عمل کنید.
در نهایت یک بار انیمیشن را اجرا کنید تا نتیجه کار خود را ببینید.
با تشکر
کریم کاشفی