آموزش Flash CS4 از صفر

وضعیت
موضوع بسته شده است.

amird

خبرگان انجمن فلش
به نام خدا

سلام به تمام دوستان عزیز .

خوب بلاخره یه خورده سرم خلوت شد و فرصتی پیدا کردم تا از بین مطالب آموزشی که نوشتم خلاصه ای تهیه کنم و اونا رو به صورت یک آموزش کامل اما وقدماتی در اینجا قرار بدم امیدوارم که این مطالب برای تمام دوستان (البته اونایی که می خوان تازه شروع کنن بعید می دونم بدرد خود بچه های قسمت فلش بخوره) مفید واقع بشه .
اما لازم می دونم قبل از شروع آموزش هام چندتا نکته رو بگم که از نظر خودم خیلی مهم هستن :

1- به هیچ عنوان پستی برای تشکر و سوال ایجاد نکنید سوالات رو توی تاپیک جدا و تشکر ها رو با استفاده از اون دکمه کوچک تشکر انجام بدید .

2- من مطالبی رو که اینجا قرار می دم تماما نوشته های خودم هست که مربوط به کتابم می شه . و به علت اینکه حق اونایی هم می خوان برای کتاب هزینه کنن و اون رو بخرن ضایع نشه من در اینجا فقط مطالب اصلی رو قرار دادم و از پرداختن به جزئیات صرف نظر کردم .

3- به همون علتی که توی قسمت قبل گفتم از آوردن بسیاری از مثال ها هم خودداری کردم که از دوستان عزیز خواهش می کنم با توجه به آموزش ها مثال هایی رو در ادامه پست های من قرار بدن تا این تاپیک واقعا به یک تاپیک مرجع تبدیل بشه .

4- چون من این مطالب رو از بین صفحات کتاب جدا کردم در بسیاری از جاها شما مشاهده می کنید که شماره عکس ها دارای عددهایی هستن که مربوط به ابتدای درس نمی شن ولی این برای خوندن مطالب هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه . و بابت این موضوع از دوستان عذر می خوام .

5- خواهش می کنم اگر می خواید از این مطالب در جایی استفاده کنید یه یادی هم از من کنید اگر هم از خودم یاد نمی کنید لااقل اسم سایتمو رو بذارید . متشکر از اینکه به یاد من هستید

6- اگر تازه کار هستید این آموزش ها شما رو به جایی می رسونه که از اون به بعد برای پیشرفت باید خیلی تلاش و جستجو کنید تا حرفه ای بشید و در ضمن برای یاد گیری کدنویسی هم می تونید به تاپیک آموزش Action Script 3 از صفر همین فروم هم مراجعه کنید تا واقعا بتونید توی فلش وارد بشید .

7- من چون خودم معتقدم نمی شه آنلاین آموزش هم رو دنبال کرد آموزش ها رو به صورت فایل pdf یا swf می ذارم برای دانلود و توی پست هر آموزش فقط سر فصل ها رو می ذارم . البته به زودی یک بلاگ هم روی سایتم راه می ندازم که آموزش ها رو اونجا به صورت منظم قرار می دم . (البته یکی دیگه از دلایلی که آموزش ها رو به صورت فایل می ذارم سیستم بیخود آپلود فایل VB هم هست)

8- بازم تاکید می کنم به هیچ عنوان پستی برای سوال و تشکر ایجاد نکنید . توی این لینک http://forum.majidonline.com/showthread.php?p=918386#post918386 هر چیزی خواستید می تونید در مورد آموزش ها بگید .

با تشکر از تمامی دوستانی که من رو توی این راه کمک خواهند کرد .

موفق پیروز باشید
امیر درجه 2.11.88

این مطالب که در این صفحه قرار گرفته اند قسمت هایی (حدود 1/4) از کتاب مرجع کامل فلش CS4 انتشارت ساحر (نویسنده : خودم) می باشند . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب می تونید به اینجا رو کلیک کنید .
 
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
قابلیت های جدید Flash CS4

قبل از شروع لازم می دونم که مروری داشته باشم به تمامی قابلیت های جدید Flash CS4 :

مروری بر قابلیت های جدید Flash CS4 :
در ابتدا توضیح مختصری پیرامون تمامی قابلیت های جدیدی Flash CS4 داده می شود و در فصل های آینده به توضیح کامل هر کدام خواهیم پرداخت .
نکته : این قسمت بیشتر برای کسانی است که از نسخه های قبلی فلش به این نسخه مهاجرت کرده اندواگر تازه می خواهید کار با فلش را شروع کنید خواندن این قسمت به شما توصیه نمی شود .

1- Object – Based animation : این ویژگی یکی از ویژگی های بسیار مفید Flash CS4 می باشد که در واقع بوسیله Motion Tween معنا می یابد . این ویژگی به شما کمک می کند که بتوانید انیمیشن های خود را بدون استفاده از فریم های کلیدی (key frames) ایجاد نمائید که این امر باعث می شود زمان کارشما کاهش یابد و همچنین به شما امکان کنترل کردن جزئیات (مانند : رنگ ، چرخش و ....)انیمیشنتان را به شکل بسیار بهتر و قدرتمندتر می دهد که در ادامه توضیح داده خواهد شد . (به فصل 6 مراجعه شود)
2- Motion Editor panel : با استفاده از این پنل می توانید تمامی پارامترهای فریم های کلیدی که شامل : اندازه (size) ، چرخش (rotation) ، Scale ، مکان (position) ، فیلترها و .... را به صورت کاملا حرفه ای و دقیق و به صورت مستقل از همدیگر ویرایش کنید . (به فصل 6 مراجعه شود)
3- Motion Tween Presets : این قسمت مجموعه ای از Motion Tweenهای از پیش ساخته شده هستند که می توان این Motion Tweenها را به Symbol یا Symbolهای مورد نظر اعمال کرده تا انیمیشن موجود در Motion Tween انتخاب شده به Symbol مورد نظر اعمال شود . (به فصل 6 مراجعه شود)
4- Inverse Kinematics with the Bone tool : یکی از قابلیت های بسیار قدرتمند و مفید Flash CS4 که به وسیله آن می توانید به سادگی اجسام و یا حتی نقاط مختلف یک Shape را به همدیگر متصل کنید و سپس با حرکت دادن هر کدام از استخوان های ایجاد شده بوسیله این ابزار شاهد حرکت زنجیرواری که بر اساس قوانین فیزیکی پایه گذاری شده اند می شوید . (به فصل 7 مراجعه شود)
5- 3D Transformation : این ویژگی جدید Flash CS4 به کاربر این امکان را می دهد که بتواند در محیط 2بعدی فلش کارهای 3بعدی انجام دهد . فلش این ویژگی را بوسیله 2ابزار 3D Rotation و 3D Translation در اختیار کاربر قرار می دهد . (به فصل 8 مراجعه شود)
6- Decorative drawing with the Deco tool : روشی جدید برای طراحی بوسیله Symbolها . (به فصل 4 مراجعه شود)
7- Adobe Kuler panel : این ویژگی جدید که در اکثر نرم افزارهای گرافیکی Adobe CS4 به چشم می خورد ، عبارت است از پنلی که پس از اتصال به اینترنت با سرور خود ارتباط برقرار می کند و حاوی مجموعه ای از رنگ های ساخته شده بوسیله سایر کاربران محصولات Adobe در سراسر دنیا است و کاربر می تواند رنگ مورد نظر خود را میان هزاران مجموعه رنگ موجود در این قسمت جستجو کند و به کار خود اضافه کند . (به فصل 2 مراجعه شود)
8- Authoring for Adobe® AIR™ : AIR(Adobe Integrated Runtime)که یک Platform برای طراحی و توسعه برنامه های اینترنتی تحت دسکتاپ می باشد پروژه ای در حال گسترش از سوی شرکت Adobe است . (برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت توضیحات تکمیلی در مورد Flash CS4 مراجعه کنید)
با استفاده از این قسمت می توان فیلم های فلش را که در واقع همان برنامه های تحت وب (اینترنتی) هستند را به برنامه های تحت دسکتاپ تبدیل کرد ، توضیحات گزینه AIR Settings در ادامه مطالب آمده است . (برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت توضیحات تکمیلی در مورد Flash CS4 مراجعه کنید)
9- Sample Sounds library : در Flash CS4 تعدادی صدای جدید به صداهای قبلی موجود در کتابخانه صدای فلش اضافه شده است . (به فصل 6 مراجعه شود)
10- Vertical Property inspector : پنل های Properties ابزارها و اشیا در این ورژن از فلش به صورت عمودی قرار داده شده اند تا کاربرانی که مانیتورهای آن ها Wide Screen است بتوانند بهترین استفاده را از محیط کاری داشته باشند . (بدون توضیح)
11- New project panel : این پنل کار با فایل های چند بخشی (که این بخش ها عبارتند از فایل هایی با پسوند های .fla (فابل فلش) .as (فایل اکشن اسکریپت) .jsfl(فایل جاوا اسکریپت) و فایل های صوتی و تصویری) را بسیار ساده کرده است . (فایل های چند بخشی که در بالا گفته شد در فلش تحت عنوان Flash Project شناخته می شوند) . (برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت توضیحات تکمیلی در مورد Flash CS4 مراجعه کنید)
12- Adobe Media Encoder with H.264 support : این قابلیت به Flash Player این امکان را می دهد که بتواند فایل هایی را که با دیگر برنامه های کار با فیلم شرکت Adobe یعنی Premiere و After Effects ساخته می شوند را پخش کند . همچنین در این ورژن از فلش قابلیت حمایت از فرمت H.264 نیز افزوده شده است . (فرمت H.264 فرمتی شبیه به فرمت های رایجی نظیرPart10 MPEG-4 است که از آن برای فشرده سازی فایل های ویدئویی با کیفیت بالا استفاده می شود) برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به Help برنامه Adobe Media Encoder مراجعه کنید . (بدون توضیح)
13- Adobe connectNow integration : بااستفاده از این قابلیت شما می توانید صفحه نمایش خود را در دید سایر کاربران قرار دهید و همچنین صفحه نمایش سایر کاربرانی که صفحه نمایش خود را به اشتراک گذاشته اند را مشاهده کنید این قابلیت از منوی> Share My Screen File قابل دسترسی است . (برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت توضیحات تکمیلی در مورد Flash CS4 مراجعه کنید)
14- Edit in Soundbooth : با استفاده از این قابلیت می توانید فایل های صوتی موجود در کتابخانه فلش را در برنامه (Adobe soundbooth) ویرایش کنید و نتیجه را مستقیما در فلش استفاده کنید . (به فصل 10 مراجعه شود )
15- Enhanced metadata support : پنل جدید XMP (Extensible Metadata Platform) به کاربران فلش این امکان را می دهد که بتوانند براحتی برای فایل های swf خود metadata تعریف کنند . metadataهای موجود در فایل های swf باعث بالا بردن توانایی موتورهای جستجو گر وب در شناسائی محتویات فایل swf می شوند .
در
Flash CS4 این قابلیت بهبود یافته است و برتری های نسبت به ورژن های قبلی پیدا کرده است . (برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت توضیحات تکمیلی در مورد Flash CS4 مراجعه کنید)
16- Collaborate with Flex developers : در Flash CS4 می توایند مضمون هایی را برای کاربرد هر چه بهتر Componentهای فلش جهت استفاده در برنامه Adobe Flex ایجاد نمائید .
این مضمون ها می توانند شامل عناصر بصری (
visual elements) و کدهای Action Script3 باشند . (برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت توضیحات تکمیلی در مورد Flash CS4 مراجعه کنید)
17- XFL import : فایل های XFL گونه ای از فایل های فلش می باشند که اطلاعات را مانند فایل های FLA ذخیره می کنند اما در فرمت XML . این فرمت را سایر برنامه های شرکت Adobe نظیر InDesgin و AfterEffects می توانند تولید کنند . این فرمت به کاربران فلش این امکان را می دهد که فایل های تولید شده بوسیله این برنامه ها را همانگونه که در محیط همان برنامه ها (از نظر تفکیک عناصر موجود در فایل) هستند را مشاهده و با آنها در فلش کار کنند . (به فصل 12 مراجعه شود)
18- Support for Adobe Pixel Bender™ : Flash CS4 برنامه Pixel Bender شرکت Adobe که کارش ایجاد فیلترها و استایل هایی است که بوسیله کاربر درست می شوند را پشتیبانی می کند . (بدون توضیح)
19- JPEG deblocking : این قابلیت باعث می شود عکس هایی با پسوند JPEG که کیفیت آنها پائین است و به صورت مربع مربع شده اند دارای کیفیت بهتری شوند و مربع های واقع بر روی آن ها تقریبا محو شوند . (به فصل 16 مراجعه شود)
20- Improved Library panel : بهبود پنل Library باعث شده که کاربر بتواند شیئ مورد نظر خود را در بین اشیاء موجود در کتابخانه جستجو کند . همچنین مرتب سازی اشیا کتابخانه و تنظیم خصوصیات (Properties) اشیاء چند قسمتی جزء دیگر تغییرات جدید در کتابخانه Flash CS4 می باشند . (بدون توضیح)
21- New Creative Suite user interface : محیط جدید Flash CS4 به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر اینکه از نظر ظاهری با ورژن های قبلی تفاوت زیادی کرده است با ویژگی های جدیدش به کاربر کمک می کند تا بتواند کارهای خود را با سرعت بیشتری انجام دهد . (بدون توضیح)
22- New Font Menus : در این ورژن فلش ، پنل Properties ابزار Text این قابلیت را به کاربر می دهد که بتواند هر فونت و یا styleی را که می خواهد بکار ببرد قبل از بکار بردن مشاهد کند . به جز شکل ظاهری و نکته ای که به آن اشاره شد ، این پنل نسبت به نسخه های های قبل تغییری نکرده است . (به فصل 3 مراجعه شود)
23- Hardware Acceleration : این ویژگی باعث می شود که بتوانید خروجی کار خود را با توجه به سخت افزار موجود بر روی کامپیوترتان به گونه ای بهتر برای نمایش صادر نمائید .
این ویژگی که از منوی
File > Publish Settings قابل دسترسی است دارای 2 گزینه است که در فصل (16) هر کدام از آن ها توضیح داده خواهند شد .

24- Community Help : این قسمت که بخشی از سایت شرکتAdobe می باشد به کاربر این امکان را می دهد که بتواند سوالات خود را در سایت مطرح نماید و اگر کسی از کاربران و یا متخصیصن شرکت Adobe بتواند به سوالات آن ها پاسخ دهد ، پاسخ را برای کاربر می نویسد . این قسمت امکانات دیگری نیز در اختیار کاربران قرار می دهد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم .
از دیگر امکانات این بخش می توان به ویدئو های آموزشی ، آموزش برخی از تکنیک ها ، مقالات و .... اشاره کرد .
همچنین در این بخش
Help کامل تمامی برنامه های شرکت Adobe که همگی به روز شده می باشند بعلاوه نظرات و سوالات سایر کاربران در دسترس می باشد .
خوب از حالا به بعد دیگه وارد بحث اصلی آموزش فلش می شم .
فایل این مطلب رو هم براتون می ذارم

موفق باشید
 

پیوست ها

  • flash1.zip
    80.7 کیلوبایت · بازدیدها: 1,313

amird

خبرگان انجمن فلش
این هم مقدمه ای هست بر فلش که چون خیلی دونستنش ضروری نیست فایلش رو نمی ذارم .

مقدمه ای بر Adobe Flash :
پس از گذشت حدود 15 سال از منتشر شدن اولین نسخه فلش دیگر کمتر کسی را می توانید بیابید که کاربر اینترنت باشد اما نداند فلش چیست ؛ این مورد هم به آنجا بر می گردد که تقریبا تمامی سایت های بزرگ و مطرح جهان در گوشه ای از سایت خود از یک فیلم فلش استفاده کرده اند حال سایت هایی که تمام آن ها را با فلش ساخته اند به کنار ، پس این خود از گسترش روز افزون فلش حکایت دارد .
Flash برای چه بوجود آمد ؟
نرم افزار Flash از شرکت Macromedia نرم افزاری است که شرکت MacroMedia در مرحله اول به عنوان یک راه حلبرای انتقال تصاویر Vector برروی وب ایجاد کرد .
تصاویر Vector به چه معنی است ؟
دو نوع تصویر وجود دارند ، یکی تصاویر Pixel که در اصطلاح به آنها Bitmap هم گفته می شود و یکی دیگر تصاویر برداری یا Vector می باشد . اوایل که اینترنت به وجود آمده بود سرعتهای Connection اینترنتی در حد سرعت هایی که هم اکنون ما در ایران از آن استفاده می کنیم هم نبود ، چه برسد به آن سرعتی که هم اکنون آمریکایی ها از آن استفاده می کنند . در آن زمان سرعت های مودم هایی که معمول بود 9600 بیت در ثانیه بود بعد از آن به 14400 بیت در ثانیه تبدیل شد . 9600 یعنی در یک ثانیه 0.9 کیلوبایت می توانست اطلاعات را Transfer کند . یعنی اگر قرار بود تصویری ایجاد شود که این تصویر تبلیغات یک محصول باشد و این تصویر 50 KB حجمش بود زمانی که لازم بود Data Transfer انجام شود و تصویر ظاهر بشود در آن مودمها 55 ثانیه بود .
در نتیجه انتقال اطلاعات در اینترنت بسیار بسیار کند اتفاق می افتاد . به همین دلیل بود که در HTML های نسخه 1 و 2 مرسوم نبود که از تصویر در وب سایت استفاده کنند و راحت تر بگویم اصلا Tag های مربوط به Image در آن زمان در زبان HTML وجود نداشت . به تدریج که سرعتها افزایش پیدا کردند و سرعتها به 14400 و 28800 بیت در ثانیه رسیدند ، کم کم تصاویر Pixel در وب مطرح شدند و لی با این وجود مسائلی وجود داشت که هیچ الزامی پشتش نبود که این تصاویر بخواهند Pixel باشند مثلا آرم شرکت یا مثلا یک Title که قرار بود در بالای سایت قرار بگیرد و با فونت خاصی هم نمایش داده شود .
اینها را اگر به یک شکلی میتوانستیم Vector نمایش دهیم خیلی خیلی سبکتر می شدند و در واقع یک صفحه وب هر چه حجمش کمتر باشد در اصطلاح به آن می گویند صفحه وب از لحاظ حجم بهینه است . در یک نرم افزار گرافیک Vector اگر بخواهیم یک خط ترسیم کنیم ، نرم افزارهایی که برای کار با گرافیک Vector استفاده می شوند بدین صورت کار می کنند که برای ترسیم مختصات نقطه شروع و مختصات نقطه پایان را در خودشان ذخیره میکنند . یعنی 2 جفت عدد را یا همان x و y نقاط را .
ولی در نرم افزارهای کار با گرافیک Pixel زمانی که بخواهیم یک خط بکشیم باید اطلاعات مربوط به تک تکPixel هایی که بر روی خط قرار دارند بعلاوه تمام Pixel های دور آن را در خود ذخیره کنیم و هیچ فرمول ریاضی در این داستان نمی تواند دخالت کند و فقط می توانیم در فرمت های مختلف گرافیکی آنها را فشرده سازی کنیم .
ولی در هر صورت حجم فایلهای Pixel اصلا قابل قیاس با فایلهای Vector نبود (حجم فایل های Pixel بسیار بیشتر است) . دو شرکت آمدند و سعی کردند که این کار را انجام دهند ، یعنی آمدند یک قالب و یک روشی پیدا کنند که فایلها را بتوانند به صورت Vector نمایش دهند . زیرا مرورگرها فقط فایلهای Pixel را می توانستند نمایش دهند . یکی از این شرکت ها Adobe بود که تکنولوژیSVG (Scalble Vector Graphic) را ارئه کرد و دیگری شرکت Macromedia بود که تکنولوژی SWF (ShockWave Flash) را اختراع کرد .
پس هدف در مرحله اول انتقال تصاویر Vector بود با هدف سبک تر شدن حجم صفحات وب . اما مرورگرهای وب به تدریج توانایی پخش این جریان را نداشتند در نتیجه Plugin ها به وجود آمدند که بر روی مرورگر دستگاه شخص نصب می شوند و باعث می شوند که آن گرافیک به نمایش درآید . مثلا Flash Player که از اینترنت دانلود می کنیم و یا از روی CD نصب می کنیم ، همین نقش را به عهده دارد.
Flashبه تدریج تکامل پیدا کرد به تدریج مباحث دیگری به آن اضافه شد یعنی مثلا بحث انیمیشن در این برنامه مطرح شد ، بحث موزیک و برنامه نویسی از جمله مباحثی بودند که در این برنامه مطرح شدند . تا قبل از این جریان که Flash انیمیشن را در خودش قرار بدهد میبایستی برای ساخت انیمیشن های اینترنتی از Gif Animation استفاده می شد و مشکلی که بود این بود که این نوع انیمیشن باید فریم به فریم ساخته می شد و مساله بعدی این بود که Gif Animation ها به صورت PIXEL بودند و Flash تصاویر Vector را به انیمیشن تبدیل می کند و این را هم باید بگویم که ساخت انیمیشن در Flash بسیار راحت تر از ساخت Gif Animation است . امکان استفاده از موزیک در Flash یک امکان فوق العاده بود که یک استاندارد برای پخش موزیک در وب قرار داد که این استاندارد MP3 بود .
صدا در وب :
در گذشته در صفحات HTML فقط از دو نوع فرمت صدا استفاده می شد . که یکی WAV بود که البته این هم برای کسانی بود که با Internet Explorer و تحت ویندوز کار می کردند و کسانی که با Netscape Navigator از شرکت Sun Micro System تحت Mac Os یا Mac OsX کار می کردند اساسا فایلهای WAV را نمی توانستند مشاهده کنند و به جای آن از RIF استفاده می کردند .
اینها تنها فرمتهایی بودند که برای صفحات وب استفاده میشدند . این فرمتها یک مشکل داشتند و آن هم این بود که کمی بزرگ بودند . برای اینکه بدانید این فرمتها چقدر بزرگ بودند باید بدانید که در فرمت WAV با کیفیت CD ، یک دقیقه برابر 10 مگابایت می شود . یعنی اینکه اگر قرار بود شما مثلا 20 ثانیه موزیک روی صفحه وب خود قرار می دادید ، میشد 3/3 مگابایت که با سرعت اینترنتی که هم اکنون در ایران استفاده میکنیم (حدود 3 کیلو بایت در ثانیه) ، 1100 ثانیه که تقریبا 20 دقیقه طول می کشد که موزیک دانلود شود و پخش شود .
نوع دیگر فرمت های صوتی MIDI می باشد که این فرمت نه مشکل حجم داشت و نه مشکل اینکه روی سیستم عاملهای مختلف اجرا نشود ، ولی مشکل دیگری داشت که از WAV بدتر بود . اجرای فرمت Midi به سینتی سایزر دستگاه کارت صوتی شخص بستگی دارد . یعنی اگر کارت صدایی که روی دستگاه کاربر بود که در سینتی سایزر آن این آلت موسیقی که با آن موسیقی خود را زده بودید ، بود که هیچ مشکلی پیش نمی آید ، اگر نبود با یک آلت موسیقی دیگر پخش میکند . به طور مثال فرض کنید که یک نوت خاص را با ساکسیفون زده اید و آن را روی دستگاه کاربر با ترومپت (Trompet) پخش کند . اساسا این روش ها نه روشهای مطمئنی بودند و نه امکان پذیر .
فلش با MP3 جان تازه ای به وب می دهد :
MP3 شدنصداهادر فلش، دو مزیت داشت ، یکی اینکه دیگر هیچ ربطی به سینتی سایزر دستگاه کارت صوت کاربر نداشت و دیگری اینکه حجم آن حداقل یک دهم حجم فایل WAV است . علتی که می گویم حداقل یک دهم این است که چون فرمت MP3 خیلی هوشمندانه Compress (فشرده) می شود . شما درQuality های خیلی پایین تر از CD Quality هم تفاوت چندانی نمی توانید حس کنید با موزیکی که با کیفیت CD ذخیره شده باشد . به عنوان مثال اگر کیفیت (128Kbps ( را به عنوان CD Quality در نظر بگیرید ، به راحتی شما تا 32Kbps هم می توانید Quality را پایین بیاورید بدون اینکه افت خیلی محسوسی حس کنید . این بدین معنی است که حجم فایل جدیدتان را یک چهلم فایل WAV خود کرده اید . به زبان عامیانه یعنی 20 دقیقه را تبدیل به 30 ثانیه کرده اید . وقتی این اتفاق افتاد حالا دیگر امکان استفاده از موزیک و Sound در وب امکان پذیر شد .
اسکریپت به فلش اضافه شد :
در نسخه 3 فلش ، یک زبان برنامه نویسی برای Flash ساخته شد به نام Lingo LE یا (Lingo Light Edition) .
Lingo Light Edition چیست ؟
شرکت MacroMedia یک نرم افزار دیگر دارد به نام Director که این نرم افزار برای ساخت CD های MultiMedia است . که آن هم به صورت Vector کار می کند . نرم افزار Director یک زبان برنامه نویسی دارد به نام Lingo سازنده نرم افزار دایرکتور شخصی است به نام گری لوزنویک (Gary Lozenvik) ؛ این شخص وقتی میخواهد در مورد Lingo صحبت کند میگوید : برای اینکه بفهمید یک شخص تا چه حد Lingo بلد است از او بپرسید که چه کارهایی با Lingo نمی شود کرد، اگر گفت که کاری هست که نمی شود کرد بدانید که Lingo بلد نیست .
زبان لینگو بسیار قدرتمند است . ولی تا حدی قدرتش برای برنامه های تحت وب زیاد است و به تمامResource ها دسترسی دارد . می تواند فایل های کاربر را Rename کند ، دستگاه کاربر را Format کند و .... یعنی فکر کنید در یک Level ، هر کاری که با زبان برنامه نویسی C می توانید انجام دهید با Lingo هم می توانید بکنید . پس این زبان برنامه نویسی اصلا به درد وب نمی خورد . بنابراین آمدند و بسیاری از قابلیتهایش را حذف کردند ، قسمت هایی که می توانست Resource های کاربر را خراب کند را حذف کردند و یک زبان جدید ساختند به نام Lingo Light Edition (لینگوی سبک شده) و این زبان برنامه نویسی ، زبان برنامه نویسی Flash شد در زمان Flash 3 این داستان ادامه داشت تا Flash 5 که اساسا می گویند انقلاب Flash در این نسخه اتفاق افتاده است .
انقلاب Flash در Flash 5 اتفاق افتاد به چه معناست ؟
شرکت Macromedia بررسی کرد که کاربران Flash هیچ کدام Director کار نیستند . و کار این افراد طراحی صفحات وب است (Web Designing)است . و هیچ لزومی ندارد کسی که Web Designing می کند قبلا با Directorکار کرده باشد . کسانی هم که می خواستند بیایند و این زبان را یاد بگیرند دیدند که یک زبان برنامه نویسی جدید با کدهای زیاد و Syntax های جدید وجود دارند که باید همه را یاد بگیرند . به این دلیل از Lingo LE استقبال نشد . چیزی که معمولا Web Designer ها به عنوان زبان برنامه نویسی بلد هستند ، زبان برنامه نویسی Java Script است . آنها یک زبان برنامه نویسی جدید ساختند به نام Action Script که این زبان برنامه نویسی از نظر ساختار و از لحاظ Syntax بسیار نزدیک است به Java Script یعنی اگر کسی که Java Scriptکار می کند بخواهد بیاید Action Script یاد بگیرد زمان زیادی لازم ندارد که وقت بگذارد . و این را در Flash 5 گذاشتند و این قضیه باعث استقبال همگان شد .
پس از این نسخه از فلش شرکت MacroMedia تقریبا هر 2سال یکبار با ایجاد تغییراتی بر روی فلش و زبان Action Script نسخه جدیدی از این برنامه قدرتمند را به بازار ارائه می کند البته شایان ذکر است که آخرین نسخه فلشی که توسط MacroMedia ارائه شد نسخه 8 فلش بود و با خریده شدن شرکت MacroMedia توسط شرکت Adobe فلش توسط این شرکت بزرگ به بازار عرضه می شود . در حال حاضر آخرین نسخه فلشی که به بازار ارائه شده است Flash CS4 یا نسخه 10 فلش می باشد و آخرین نسخه زبان برنامه نویسی فلش Action Script 3 می باشد .
موفق باشید
 

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام مجدد به همه دوستان

خوب از این به بعد دیگ آموزش به صورت رسمی شروع می شه و وارد خود فلش می شیم .

توی این درس با مفاهیم اولیه فلش و محیط کاری آشنا می شید .

سر فصل های اصلی که توی فایل پیوست شده گذاشتم به قرار زیر هستند :

شروع با فلش
آشنایی با محیط کاری فلش

تنظیم کردن کلید های میانبر

مشخصات سندDocument Properties

انواع اشیاء در فلش


خوب این درس هم مثال نداره ایشالا از درس دیگه اگر کسی تمایل داشت می تونه کمک کنه و برای درس ها مثال قرار بده
موفق باشید
 

پیوست ها

  • fasle1.zip
    411.5 کیلوبایت · بازدیدها: 2,294
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام به تمام دوستان

خوب توی این درس به توضیح 80% از جعبه ابزار فلش می پردازم . اون 20% دیگه هم به علت اینکه با مفاهیم دیگه ای که در فصل های آینده توضیح داده خواهند شد ارتباط دارند در آینده و به مرور توضیح داده خواهند شد .

از دوستان هم خواهش می کنم اگر کسی می تونه چند تا مثال ساده برای کار با ابزارها قرار بده .

آنچه که در این فصل می آموزید .

کار با تمامی ابزار های ترسیم در فلش (این ابزار های عبارتند از : rectangle , rectangle primitive , Oval , Oval primitve , Polystar , pen , pencil , line , brsh)

کار با ابزار های رنگ آمیزی (این ابزار ها عبارتند از : paint bucket و به طبع آن کار با پنل های Color و swatches و KULER و ink buttle و eraser و Gradient Transform)

کار با ابزار های انتخاب (این ابزار ها عبارتند از : selection , subselection , lasso , free trasnform)

و در نهایت کار با پنل align

البته توجه داشته باشید ابزارها به ترتیبی که من در بالا گفتم آموزش داده نشده اند بلکه به صورت کاملا منطقی و منظم پشت سر هم قرار گرفته اند تا هر ابزار بتواند پیش نیازهای کار با سایر ابزارها را مشخص کند .

موفق پیروز باشید
 

پیوست ها

  • fasle2.zip
    600.1 کیلوبایت · بازدیدها: 2,262
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
آموزش کار با متن ها در فلش

آنچه در این درس می آموزید :

کار با ابزار text

توضیح تمامی قسمت های موجود در پنل text properties (که شامل گزینه های موجود در قسمت های static , dynamic , input می باشد)

نحوه نصب و استفاده از پنل فارسی استایل برای فارسی نویسی در فلش

موفق باشید
 

پیوست ها

  • fasle3.zip
    287.6 کیلوبایت · بازدیدها: 2,194
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
دوستان تا اینجا برخی از آموزش هام رو خوندید خواهش می کنم نظراتتون رو در مورد آموزش ها به صورت پیام خصوصی و یا توی این قسمت اطلاعیه هام برام بنویسید تا بتونم توی کارهای بعدی ازشون استفاده کنم .

از این به بعد توی این لینک http://forum.majidonline.com/showthread.php?p=918386#post918386 می تونید سوالات و مسائل مربوط به این قسمت رو مطرح کنید .
متشکر
 
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام به همه
اینم درس جدید که مربوط می شه به symbolها که پایه و اساس انمیمشن سازی در فلش هستن

آنچه در این درس می آموزید

مفهوم symbolها

آشنایی و نحوه کار با کتابخانه فلش

آشنایی با انواع symbol در فلش و همچنین آشنایی با پنل properties هر کدام

آموزش فیلترها

آموزش ابزارهای spray brush و Deco (این 2 ابزار هر دو از ابزارهای جدید فلش cs4 می باشند)

از این درس هم دیگه فایل ها رو به صورت pdf می ذارم که راحتتر باشید (چندتا از دوستان تذکر دادن!:))
البته به زودی فایل سایر درس ها رو درست می کنم

موفق باشید

در ضمن توی تاپیکی که بالا گفتم نظر یادتون نره (تا جای ممکن انتقاد باشه بهتره ممنون)
 

پیوست ها

  • fasle4.zip
    649.9 کیلوبایت · بازدیدها: 2,323

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام خدمت دوستان عزیز
خوب اینم از درس جدید توی این درس طبق سنت دیرینه فلش (البته فکر کنم شده سنت :green:) می رسیم به بحث جالب و بسیار مهم نوار زمان یا همون timeline خودمون و 100 البته در کنارش به لایه و مفاهیم پایه ای اونها نیز پرداخته می شه . این درس یکی از درسای بسیار مهم در فلش هست و فراگیری درست این درس تاثیر زیادی در ساخت انیمیشن ها و در کل کار با فلش و اشیاء داره . بنابراین به شما توصیه می کنم که روی این درس بیشتر از سایر دروس تمرکز کنید و وقت بذارید چون از این به بعد تمام درس ها به این درس ارتباط مستقیم دارند .

آنچه در این درس می خوانید :
تایم لاین چیست ؟
نحوه کار با تایم لاین
لایه چیست ؟
نحوه کار با لایه ها
نحوه ماسک کردن
تایم لاین در سیمبل ها
Onion Skin

من هنوزم منتظر انتقادات سازنده شماها در تاپیکی که در بالا گفتم هستم

موفق باشید
 

پیوست ها

  • fasle5.zip
    351 کیلوبایت · بازدیدها: 2,108

amird

خبرگان انجمن فلش
به نام خدا
سلام به همه دوستان خوب
خوب دیگه داریم می رسیم به درسای خوب فلش که همون انیمیشن سازی هستن این قسمت فلش یکی از بیشترین جذابیت ها رو می تونه برای کاربران مبتدی داشته باشه .

از این درس انیمیشن سازی شروع می شه و در درس های آینده به مباحث پیشرفته تر این بحث که همون متحرک سازی سه بعدی و کاراکتر هست می رسیم (البته در حد ابتدایی)

و اما آنچه که در این درس می آموزید :

انیمیشن ها چگونه کار می کنند ؟
انواع انیمیشن ها (Tweens) که عبارتند از Motion Tween ، Classic Tween و Shape Tween
کار با لایه های راهنما
متحرک سازی با استفاده از لایه های ماسک
آموزش کامل کار با پنل Motion Editor
کار با پنل Motion Presets
و ....
در ضمن توی این درس چندتایی هم مثال هست که برای یادگیری بهتر درسا بیشتر بهتون کمک می کنه ...

امیدوارم که آموزش ها تا اینجا مفید بوده باشه
موفق و پیروز باشید
 

پیوست ها

  • fasle6.zip
    607.1 کیلوبایت · بازدیدها: 2,308
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام به تمام دوستان عزیزی که درس ها رو پیگیری می کنند .
امیداورم که تا اینجا درس ها براتون مفید بوده باشه .
خوب نوبتی هم که باشه نوبت یکی از مباحثی هست که برای اولین بار هست که به صورت رسمی توی فلش ارائه شه و نم مدت ها قبل آموزشش رو توی هم سایت گذاشته بودم . و در حال حاضر هم تنها آموزش این ابزار در سایت های فارسی هست . (البته نمی دونم به خاطر ای مساله باید خوشحال باشم یا ناراحت !!؟)

خوب زیاد بیراه نمی رم و برای اینکه هم بیخودی سرور سایت رو با آپ کردن مجدد فایل ها پر نکنم لینک پستی که توش آموزش هست رو اینجا قرار می دم . .در ضمن این درس مثال هاشم همراهش هست که در یادگیری این ابزار خیلی به شما کمک می کنه .
اینم لینک تاپیک https://forum.majidonline.com/showthread.php?p=853037

فقط لازم می دونم چندتا نکته رو بگم :
1- این ابزار با وجود قابلیت های زیادی که داره مشکلات رو هم در کار برای شما ایجاد می کنه (البته در کارهای سنگین تر ) اگر به مشکلی برخورد کردید یا در تاپیک خودش یا در تاپیک سوالات همین تاپیک مشکل رو مطرح کنید تا براتون توضیح بدم .

2- می تونید برای دانلود مثال های بیشتر در رابطه با کار با این ابزار به این لینک https://forum.majidonline.com/showpost.php?p=899804&postcount=30 مراجعه کنید و فایل IK.rar رو دانلود کنید .

موفق و پیروز باشید
 

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام خدمت تمام دسوتان عزیز
خوب توی این درس می رسیم به یکی از مباحث جدید و کاربردیی که توی فلش Cs4 مرح شده و کارهای سه بعدی رو توی محیط 2بعدی فلش تا حدی بهبود بخشیده .

این درس مربوط می شه به 2تا از ابزارهای موجود در جعبه ابزار فلش با نام های 3D Rotation و 3DTranslation و اما آنچه که در درس می آموزید .

در این درس کار با همین 2تا ابزار رو می آموزید + ساخت یک مثال ساده که شما رو با این 2 ابزار بیشتر آشنا می کنه .

موفق و پیروز باشید :rose:

بازم خواهش می کنم کسی اینجا سوال نپرسه
 

پیوست ها

  • fasle8.zip
    174 کیلوبایت · بازدیدها: 1,314
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام به تمام دوستان عزیز

دیگه می خوام سریعتر درسا رو بذارم که هم کسی منتظر درسی نمونه و هم اینکه دیگه فکر خودم هم درگیر این بحث نباشه .

خوب دیگه تقریا داریم به آخرای راه می رسیم . تا اینجا اکثر چیزای ضروری کار با فلش رو یاد گرفتید (البته در حد مقدماتی) و در چند درس باقی مونده به ارتباط فلش با سایر برنامه های شرکت Adobe و همچنین فایل های خارجی می پردازیم .

و اما درس امروز :

کار با تصاویر خارجی در فلش

مقدمه ای بر تصاویر وکتور و پیکسلی

نحوه وارد کردن تصاویر بیت مپ به فلش و استفاده از آنها

تبدیل متن به گرافیک

ردیابی تصاویر بیت مپ و ....

امیدوارم که براتون مفید باشه

موفق و پیروز باشید
 

پیوست ها

  • fasle9.zip
    98.3 کیلوبایت · بازدیدها: 1,075

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام خدمت همه دوستان عزیز
خدا رو شکر دیگه درسا داره به اتمام می رسه و کار منم توی این تاپیک به انتها می رسه و امید دارم که این مطالب که نواقصی رو هم به همراه داشته اند تونسته باشن برای تمام عزیزان مفید واقع شده باشن .

خوب بعد از مقدمه چینی می رسیم به درس جدید امروز که مربوط می شه به مبحث اصوات در فلش . آنچه که در این درس می آموزید .

درباره اصوات در فلش

وارد کردن اصوات در فلش

پنل properties اصوات در فلش

کتابخانه صداهای نمونه فلش و....

امیدوارم مفید باشه .
 

پیوست ها

  • fasle10.zip
    139.1 کیلوبایت · بازدیدها: 1,139
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام مجدد

خوب به عللی می خوام چندتا از درسا رو پشت سر هم بذارم که زودتر بتونم بحث رو خاتمه بدم .

اینم از درس جدید : کار ب فایل های ویدیوئی در فلش

آنچه که در این درس می آموزید :

آماده سازی فایل های ویدوئی برای ورد به فلش

وارد کردن فایل های ویدیوئی به فلش

البته موارد بالا کمی گسترده هستند که با مطالعه فایل pdf درس متوجه این امر خواهید شد .

موفق و پیروز باشید
 

پیوست ها

  • fasle11.zip
    142.1 کیلوبایت · بازدیدها: 1,279

amird

خبرگان انجمن فلش
سلام خدمت تمام دوستان عزیز
خوب اینم از آخرین درس مربوط به آموزش های من در این درس طبق روال تمام آموزش های فلش به نحوه انتشار فایل های فلش پرداخته شده امیدوارم که براتون مفید واقع بشه .
اگر این آموزش ها رو تا اینجا خوب دنبال کرده باشید و خوب هم کار کرده باشید با اتمام رسوندنشون دیگه به جایی رسیدید که می تونید برید سراغ Action Script و به نظر من هم آموزشی که 2تا از دوستانم توی همین فروم قرار دادند بهترین آموزش هست http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=113351 اینی هم که گذاشتم لینک آموزش Action Script دوستانم هس که امیدوارم مفید باشه.
موفق و پیروز باشید .
 

پیوست ها

  • fasle13.zip
    171.4 کیلوبایت · بازدیدها: 1,179
آخرین ویرایش:

amird

خبرگان انجمن فلش
اینم از آخرین پستی که به نظرم ایجادش توی این تاپیک ضروری هست . توی این پست تمام دروس رو توی یک فایل zip گذاشتم برای دانلود . تا هر کسی که می خواد بتونه به صورت یکجا درس ها رو دانلود کنه و ....

حجم این فایل حدود 5 مگا بایت هست که با استفاده از لینک مستقیم زیر می تونید اون رو دانلود کنید .
اینم از لینک دانلود http://www.palapalcom.com/Flash_book.ziphttp://darajeh.net/Flash_book.zip
از مدیر انجمن هم خواهش می کنم که این پست رو قفل کنن .
موفق و پیروز باشید
امیر درجه 5.12.88
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است.

جدیدترین ارسال ها

بالا