آموزش 3D Max

  • شروع کننده موضوع Violet89
  • تاریخ شروع
V

Violet89

کاربر مهمان
بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد

سلام بر هنرجویان, از اینکه جسارت كردم و در محضر شما اساتيد مکس این مطالب رو میزارم, شرمندم.
این مطالب تنها برای اين هست كه علاقمندان به 3D Max بتونند بهتر مطالب رو درك كنند و همچنين برای هنرجویانی كه كاملا از صفر ميخوان مکس رو شروع كنند, فكر مي كنم فرصت مناسبي باشه, تا به آنچه كه علاقه دارند برسند و با صرف هزينه ي تنها يك صلوات جهت تعجیل در فرج آقا صاحب زمان.


رایانه کار نرم افزار 3D Max کسی است که علاوه برداشتن مهارت کارور عمومی رایانه شخصی از عهده توانایی شروع به کار با 3D Max, شناخت و به کارگیری و مدیریت نمایش در 3D Max, ساخت آبجکت, انتخاب آبجکت ها, Trnsform کردن آبجکت ها, انجام انیمیشن, Modify کردن آبجکت ها, Edit کردن آبجکت ها, ایجاد آبجکت های compound, کار با دوربین و نور, کار با Map و Material, رندر کردن و به کارگیری Special Effect اولیه و ذخیره کار نهایی بر روی CD و شناخت انیمیشن سازی در ICT و IT برآید.

فهرست مطالبی که قرار هست در این تاپیک به امید خدا قرار بگیره, از قرار زیر هست:



  • [FONT=&quot]فصل اول: توانایی شناخت فضای کاری [/FONT]3d Max [FONT=&quot] و بهینه سازی آن[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل دوم: توانایی کار کردن با اشیا[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل سوم: توانایی سازمان دهی اشیا[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل چهارم: توانایی ایجاد اشیا در [/FONT]3D Max
  • [FONT=&quot]فصل پنجم: توانایی اصلاح اشیای دو بعدی[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل ششم: توانایی اصلاح اشیای سه بعدی[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل هفتم: توانایی ایجاد اشیای مهندسی, معماری و ساختمانی[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل هشتم: توانایی کنترل انیمیشن با استفاده از فریم های کلیدی[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل نهم: توانایی کار کردن با [/FONT]Track View
  • [FONT=&quot]فصل دهم: توانایی کار با کنترل کننده ها و محدودیت ها[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل یازدهم: توانایی تنظیم انیمیشن با [/FONT]Curve Editor
  • [FONT=&quot]فصل دوازدهم: توانایی کارکردن با [/FONT]Dope Sheet Editor
  • [FONT=&quot]فصل سیزدهم: توانایی کار کردن با سلسله مراتب[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل چهاردهم: توانایی استفاده از [/FONT]Material Editor
  • [FONT=&quot]فصل پانزدهم: توانایی کار با[/FONT] Material/ map Browser
  • [FONT=&quot]فصل شانزدهم: توانایی استفاده از انواع مواد و کانال ها[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل هفدهم: توانایی استفاده از نورهای [/FONT]Standard
  • [FONT=&quot]فصل هجدهم: توانایی استفاده از نوردهی پیشرفته[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل نوزدهم: توانایی کاربرد دوربین ها[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل بیستم: توانایی کاربرد ابزارهای رندر[/FONT]
  • [FONT=&quot]فصل بیست و یکم: توانایی کاربرد کادر محاوره ای [/FONT]Render Scene
  • [FONT=&quot]فصل بیست و دوم: توانایی اعمال جلوه های رندر[/FONT]


منبع: کتاب کارور 3D Max
ناشر: انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

صلوات هم يادتون نره

اللهم صل علی محمد و آل محمد

موفق باشید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Majid CG

کاربر متخصص مدلینگ
خیلی عالیه ... :)
راستی این اموزشا رو قراره کسی فارسی بسازه؟
چرا توی بخش 3dmax تاپیک رو نزدید.
ولی به هر حال کار خیلی خوبیه و به خاطر شروعش تشکر میکنم/
 
V

Violet89

کاربر مهمان
خیلی عالیه ... :)
راستی این اموزشا رو قراره کسی فارسی بسازه؟
چرا توی بخش 3dmax تاپیک رو نزدید.
ولی به هر حال کار خیلی خوبیه و به خاطر شروعش تشکر میکنم/


سلام
بله قرار فارسی باشه.
تازه متوجه شدم در بخش مایا تاپیک زدم, خوب اگر امکان انتقالش هست, خوشحال میشم مدیران انتقال بدند, اگرم امکانش نیست که هیچ.
منبع اصلی همونطور که در پست اول ویرایش کردم از کتاب کارور 3D Max, انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور, البته به احتمال زیاد از منابع دیگر هم استفاده میکنم, که بعد در همان مراحل قید میکنم.


همگی موفق باشید
 
V

Violet89

کاربر مهمان
فصل اول: توانایی شناخت فضای کاری 3D Max و بهینه سازی آن

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد

فصل اول: توانایی شناخت فضای کاری
3D Max و بهینه سازی آن
[FONT=Armin_Badr]1-10[/FONT] شناسایی اصول ایجاد یک منوی اختصاصی
[FONT=Armin_Badr]1-11 [/FONT]آشنایی با رنگ های رابط
[FONT=Armin_Badr]1-12 [/FONT]شناسایی اصول اختصاصی کردن رنگ های رابط
[FONT=Armin_Badr]1-13 [/FONT]آشنایی با ذخیره کردن رابط کاربر جدید
[FONT=Armin_Badr]1-14 [/FONT]شناسایی اصول ذخیره کردن رابط کاربر جدید
[FONT=Armin_Badr]1-15 [/FONT]آشنایی با بارگذاری رابط کاربر جدید
[FONT=Armin_Badr]1-16 [/FONT]شناسایی اصول بارگذاری رابط کاربر جدید
[FONT=Armin_Badr]1-17 [/FONT]آشنایی با نماها
[FONT=Armin_Badr]1-18 [/FONT]آشنایی با گزینه های رندر کردن نماها
[FONT=Armin_Badr]1-19 [/FONT]تنظیم گزینه های رندر کردن نماها
[FONT=Armin_Badr]1-20 [/FONT]شناسایی اصول تنظیم گزینه های رندر کردن نماها
[FONT=Armin_Badr]1-21 [/FONT]آشنایی با تغییر اندازه نماها
[FONT=Armin_Badr]1-22 [/FONT]شناسایی اصول تغییر اندازه نماها
[FONT=Armin_Badr]1-23 [/FONT]آشنایی با تغییر دید نما
[FONT=Armin_Badr]1-24 [/FONT]شناسایی اصول تغییر دید یک نما
[FONT=Armin_Badr]1-25 [/FONT]آشنایی با اختصاصی کردن چیدمان نما
[FONT=Armin_Badr]1-26 [/FONT]شناسایی اصول چیدمان نما
[FONT=Armin_Badr]1-27 [/FONT]آشنایی با بزرگنمایی در نما
[FONT=Armin_Badr]1-28 [/FONT]شناسایی اصول بزرگنمایی یک نما
[FONT=Armin_Badr]1-29 [/FONT]آشنایی با چرخاندن نما
[FONT=Armin_Badr]1-30 [/FONT]شناسایی اصول چرخاندن نما
[FONT=Armin_Badr]1-31 [/FONT]آشنایی با کاربرد ابزار Field-Of-View
[FONT=Armin_Badr]1-32 [/FONT]شناسایی اصول کاربرد ابزار Field-Of-View
[FONT=Armin_Badr]1-33 [/FONT]آشنایی با کاربرد Maximize Viewport Toggle
[FONT=Armin_Badr]1-34 [/FONT]شناسایی اصول کاربرد Maximize Viewport Toggle
[FONT=Armin_Badr]1-35 [/FONT]آشنایی با پیمایش با ابزارهای Pan View و Walk Through
[FONT=Armin_Badr]1-36 [/FONT]شناسایی اصول پیمایش با ابزارهای Pan View و Walk Through
[FONT=Armin_Badr]1-37 [/FONT]آشنایی با افزودن تصویر پس زمینه نما
[FONT=Armin_Badr]1-38 [/FONT]شناسایی اصول افزودن تصویر پس زمینه نما

صلوات هم يادتون نره
اللهم صل علی محمد و آل محمد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
V

Violet89

کاربر مهمان
1-1 آشنایی با رابط 3D Max

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد

[FONT=Armin_Badr]1-1[/FONT]آشنایی با رابط 3D Max
می توانید از رابط 3D Max برای دستیابی به تمام ویژگی هایی استفاده کنید که اشیا و انیمیشن ها را ایجاد و اصلاح می کنند. 3D Max یک رابط کاربر پر از ویژگی و قابل اختصاصی شدن را با یک نوار منو، نوار ابزارها،Timeline, Track bar، پانل های Command و یک یا چند نما فراهم کرده است. هرچند 3D Max همراه با هفت نوار ابزار متفاوت است که به طور پیش فرض تنها دو نوار ابزارMain وReactor در پنجره 3D Max قابل رویت هستند. هر چند می توانید هر نوار ابزاری را به هر مکانی در پنجره ببرید یا متصل کنید. اگر ترجیح می دهید، می توانید به نوار ابزارها اجازه دهید در پنجره شناور باشند.





1 نوار منو: دارای فرامینی برای ایجاد و اصلاح اشیا و انیمیشن هاست.
نوار ابزار اصلی: به شما اجازه انجام فرامینی در 3D Max را می دهد که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند.
نوار ابزار Reactor: حاوی دکمه هایی است که توابع Reactor متداول، از قبیل ایجاد مجموعه های اجسام سخت و نرم را انجام می دهند، خصوصیات فیزیکی اشیا را نمایش می دهند، شبیه سازی ها را تولید می کنند و یوتیلیتی پیش نمایش بلادرنگ را اجرا می کنند.
نماها: نماهای مختلفی از اشیای شما را نشان می دهد. می توانید تا چهار نما را در مرکز پنجره 3D Max خود نمایش دهید.
پانل های فرمان: حاوی شش پانل متفاوت با فرامینی است که اجازه مدل سازی، اصلاح، متحرک سازی و نمایش اشیا را می دهند.
کنترل های پیش نمایش نما: اجازه بزرگنمایی، جابجایی و پیمایش در نماها را می دهد. این کنترل ها بسته به نوع نمای منتخب تغییر می کنند.

1_1_1.jpg


A
کنترل های پخش انیمیشن: به شما اجازه مرور انیمیشن در نماها را می دهد. می توانید کل انیمیشن را پخش کنید. فریم های مجزا را ببینید یا به فریم خاصی بپرید.
Track Bar B[FONT=&quot]: فریم های کلیدی را برای شی یا اشیای منتخب نمایش می دهد.[/FONT]
Time Slider C[FONT=&quot]: فریم جاری نمایش داده شده در نماها را تعیین می کند. می توانید [/FONT]Time Slider[FONT=&quot] را برای تغییر فریم جاری جا به جا کنید.[/FONT]
D[FONT=&quot] نمایش مختصات: محل مکان نما را با استفاده از مختصات جهانی مطلق [/FONT](X,Y,Z)[FONT=&quot] نشان می دهد. هنگامی که شی را تبدیل می کنید, ای نمایش مختصات شی را نسبت به مختصات آن قبل از تبدیل نشان می دهد.[/FONT]
E[FONT=&quot] کنترل های کلیدگذاری انیمیشن: گزینه هایی را نمایش می دهد که به شما اجازه ایجاد کلیدهایی را برای متحرک سازی اشیای شما می دهد.[/FONT]
MAXScript Mini-Listener F[FONT=&quot]: به شما اجازه نوشتن اسکریپت ها را با استفاده از زبان [/FONT]MaxScript[FONT=&quot] برای کنترل انیمیشن ها و اشیای [/FONT]3D[FONT=&quot] را می دهد.[/FONT]

1_1_2.jpg


صلوات هم يادتون نره
اللهم صل علی محمد و آل محمد


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
V

Violet89

کاربر مهمان
1-2 آشنایی با پیمایش در رابط

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد

[FONT=Armin_Badr]1-2 [/FONT]آشنایی با پیمایش در رابط

[FONT=&quot]می توانید چهار عنصر رابط مختلف [/FONT]3D Max[FONT=&quot] را برای ایجاد رح بندی متناظر با نیازهای خود اختصاصی کنید: نوار ابزارها, منوها, پانل ها و نماها. مثلا, می توانید یک نوار ابزار اختصاصی را با فرامین و ابزارهایی اختصاصی کنید که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و آن را به محلی متصل کنید که برای جریان کاری شما راحت تر است.[/FONT]​
[FONT=&quot]
نماها[/FONT]
[FONT=&quot]نماها که در مرکز پنجره [/FONT]3D Max[FONT=&quot] قرار دارند, در ساخت صحنه ها با ایجاد و متحرک سازی اشیا به شما کمک می کنند. هر نما صحنه ای را از دیدگاهی متفاوت نشان می دهد, از قبیل بالا, چپ یا جلو یا از طریق دوربین یا نور. هم چنین صحنه را در نمای پرسپکتیو (با نقاط همگرا) یا نمای [/FONT]axnometric[FONT=&quot] (بدون نقاط همگرا) نشان می دهد. می توانید تعداد دیدگاه ها را برای نمایش مشخص کنید و سپس نوع خاصی را به هر دیدگاه نسبت دهید.[/FONT]​
[FONT=&quot]می توانید ظاهر صحنه را در هر نما به طور مستقل از نماهای دیگر اختصاصی کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot]
نوار ابزارها[/FONT]
[FONT=&quot]نوار ابزارها حاوی دکمه هایی هستند که دستیابی سریع به ابزارها و فرامین [/FONT]3d Max[FONT=&quot] را میسر می سازند. می توانید نوار ابزار های اختصاصی را ایجاد کنید تا متناسب با جریان کاری خاص شما باشند یا از نوار ابزارهای پیش فرض [/FONT]3D Max[FONT=&quot] استفاده کنید. هر چند, به طور پیش فرض, نوار ابزار [/FONT]Main[FONT=&quot] به بالای پنجره و نوار ابزار [/FONT]Reactor[FONT=&quot] به سمت چپ پنجره متصل هستند و می توانید مکان نوار ابزارها را در هر جایی که می خواهید تعیین کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot]به طور پیش فرض, [/FONT]3D Max[FONT=&quot] نوار ابزارهای شناور را پنهان می کند, ولی می توانید آن ها را در هر دستورالعمل ببینید. اگر ترجیح می دهید, می توانید تنها نوار ابزارهای شناور خاصی را با کلیل راست روی مکان خالی در هر نوار ابزار و انتخاب نوار ابزار مورد نظر از منو نمایش دهید.[/FONT]​

A[FONT=&quot] نوار ابزار متصل: نوار ابزار ضمیمه به بالا, پایین یا یکی از اضلاع پنجره [/FONT]3D Max[FONT=&quot].[/FONT]​
B[FONT=&quot] نوار ابزار متصل در حال پیشرفت: هنگامی که مکان نما از
1_2_1.jpg
به
1_2_2.jpg
تغییر می کند, می توانید ماوس را برای اتصال به نوار ابزار رها کنید. هنگام خارج کردن یک نوار ابزار از حالت اتصال, تغییر
1_2_2.jpg
به
1_2_1.jpg
نشان می دهد که نوار ابزار شناور خواهد بود.
[/FONT]​
C [FONT=&quot]نوار ابزار شناور: هر نوار ابزاری که در پنجره اصلی شما یا مانیتور دومی شناور است. می توانید یک نوار ابزار شناور را جابجا کنید, اندازه آن را تغییر دهید یا ببندید. می توانید مکان هر نوار ابزار شناور را با کشیدن لبه آن به محل مورد نظر خود جهت اتصال به لبه نما تعیین کنید. درضمن, می توانید برای خارج کردن نوار ابزار از حالت متصل, این فرآیند را برعکس کنید.

1_2_3.jpg


[/FONT]​
[FONT=&quot]انواع دکمه [/FONT]3D Max
3D Max[FONT=&quot] دارای پنج نوع دکمه اصلی است: دکمه های استاندارد, دکمه های [/FONT]Modal[FONT=&quot], دکمه های دو وضعیتی, دکمه های شناور و لیست های بازشویی که در نوار ابزارها نمایش داده می شوند. می توانید نوار ابزارهای جدید را ایجاد کرده و نوار ابزارهای موجود را با افزودن و حذف دکمه ها از طریق کادر محاوره ای [/FONT]Customize User Interface[FONT=&quot] اختصاصی کنید.

[/FONT]​
A[FONT=&quot] دکمه استاندار: هنگامی که روی یک دکمه استاندارد کلیک می کنید, بلافاصله فرمان متناظر را انجام می دهد.[/FONT]​
B[FONT=&quot] دکمه دو وضعیتی: این دکمه ها تنظیمات خاصی را فعال یا غیرفعال می کنند. این تنظیمات بر عمل بعدی اعمال می شوند, از قبیل کلیک ماوس بعدی. هنگامی که دکمه ای این چنین را رها می کنید, تنظیمات متناظر فعال می شوند.[/FONT]​
C[FONT=&quot] دکمه [/FONT]Modal[FONT=&quot]: این دکمه ها یک تنظیم انحصاری را برای اعمال بعدی ماوس مشخص می کنند. مثلا, دکمه [/FONT]Select Object[FONT=&quot] شی بعدی را که کلیک کرده اید, انتخاب می کند. این دکمه در حالت انتخاب باقی می ماند تا وقتی که روی دکمه دیگری کلیک کنید.[/FONT]​
D[FONT=&quot] دکمه های شناور: دکمه های مرتبط را پنهان می کند. یک فلش کوچک در گوشه سمت راست پایین این دکمه, حالت شناور را نشان می دهد. می توانید کلیک کنید و این فلش را نگه دارید تا دکمه های شناور نمایش داده شوند و روی دکمه مورد نظر خود کلیک کنید.[/FONT]​
E[FONT=&quot] لیست بازشو: می توانید روی فلش رو به پایین کنار لیست کلیک کنید تا از گزینه های موجود انتخاب نمایید. مثلا, لیست بازشو [/FONT]Selection Filter[FONT=&quot] حاوی لیستی از انواع اشیایی است که می توانند انتخاب شوند.

[/FONT]​
[FONT=&quot]پانل های [/FONT]Command[FONT=&quot] و نوار منو حاوی ابزارهایی برای ایجاد, متحرک سازی و نمایش تمام اشیای ممکن در [/FONT]3D Max[FONT=&quot] هستند. بیشتر فرمان ها را در هر دو مکان می یابید. هر یک دارای یک ساختار درختی برای تعیین مکان ابزارهای مناسب هستند.

1_2_4.jpg


[/FONT]​
[FONT=&quot]پانل [/FONT]Command
[FONT=&quot]از پانل [/FONT]Command[FONT=&quot] برای ایجاد اشیا و مشخص کردن پارامترها و تنظیمات برای مدلسازی و انیمیشن استفاده می شود. پانل[/FONT] Command[FONT=&quot] واقعا حاوی شش پانل مجزاست: [/FONT]Display, Motion, Hierarchy, Modify, Create[FONT=&quot] و [/FONT]Utilities[FONT=&quot].[/FONT]​
[FONT=&quot]
هر پانل دارای دکمه ها و کنترل هایی برای تنظیم پارامترها در
[/FONT]rollout[FONT=&quot]های مختلف است. [/FONT]Rollout[FONT=&quot] کلکسیونی از کنترل های مرتبط است که با یکدیگر گروه بندی شده اند. می توانید [/FONT]rollout[FONT=&quot] را توسعه دهید یا جمع کنید یا از نوار پیمایش در سمت راست برای مشاهده بقیه پانل استفاده کنید.[/FONT]​
[FONT=&quot]به طور پیش فرض, [/FONT]3D Max[FONT=&quot] پانل [/FONT]Command[FONT=&quot] را به سمت راست پنجره آن متصل می کند, ولی شبیه یک نوار ابزار, می توانید آن را از حالت اتصال خارج کرده و تغییر مکان دهید, مثلا به سمت دیگری از پنجره. هم چنین می توانید پانل را برای نشان دادن بیش از یک ستون از [/FONT]rollout[FONT=&quot]ها توسعه دهید که این کار موجب کم شدن فضای نما می شود و با کلیک کردن و کشیدن لبه های آن انجام می شود.

[/FONT]​
A[FONT=&quot] پانل [/FONT]Create[FONT=&quot]: حاوی کنترل هایی برای ایجاد بیشتر اشیا در [/FONT]3D Max[FONT=&quot] است. اشیا در هفت دسته مختلف گروه بندی شده اند و هر یک دکمه خاص خودش را دارست.[/FONT]​
B[FONT=&quot] پانل [/FONT]Modify[FONT=&quot]: پارامترهای شی را تغییر داده یا اصلاحگرها را برای تبدیل یا خصوصیات آن نسبت می دهد.[/FONT]​
C[FONT=&quot] پانل [/FONT]Hierarchy[FONT=&quot]: حاوی ابزارهایی برای تنظیم رابط والد/ فرزند بین اشیا در صفحه است.[/FONT]​
D[FONT=&quot] پانل [/FONT]Motion[FONT=&quot]: حاوی ابزارهایی برای تنظیم جابجایی یک شی متحرک است.[/FONT]​
E[FONT=&quot] پانل [/FONT]Display[FONT=&quot]: حاوی ابزارهایی برای تنظیم نحوه نمایش در صحنه از قبیل پنهان کردن یا ثابت نگه داشتن یک شی است.[/FONT]​
F[FONT=&quot] پانل [/FONT]Utilities[FONT=&quot]: دستیابی به برنامه های سودمند مختلفی را که در [/FONT]3D Max[FONT=&quot] وجود دارند, فراهم می کند.

1_2_5.jpg


[/FONT]​
[FONT=&quot]منوها[/FONT]
[FONT=&quot]شبیه هر برنامه سازگار با [/FONT]Microsoft Windows[FONT=&quot], [/FONT]3D Max[FONT=&quot] منوهای بازشو را در نوار منو فراهم می کند که به بیشتر ویژگی های برنامه دستیابی دارند. می توانید گزینه های منو را با کلیک کردن روی منوی متناظر در نوار منو ببینید. هم چنین می توانید منوهای اختصاصی جدید را ایجاد کنید که می توانید به نوار منو اضافه کنید.[/FONT]​

3D Max
[FONT=&quot] دارای دو نوع منوی دیگر است: منوی بازشو و منوی مربعی. منوهای بازشو هنگامی ظاهر می شوند که روی نوار ابزارها, [/FONT]rollout[FONT=&quot]ها و عنوان نماها کلیک راست می کنید. منوهای مربعی هنگامی ظاهر می شوند که روی اشیا یا در نماها کلیک راست می کنید. هر چند هر دو نوع منو هنگام کلیک راست کردن نمایش داده می شوند, تنها می توان منوهای مربعی را اختصاصی کرد.[/FONT]​

A
[FONT=&quot] منوی بازشو: حاوی گزینه هایی برای اختصاصی کردن ظاهر ویژگی است. مثلا, هنگام کلیک راست روی یک نوار ابزار, منویی ظاهر شده و اطلاعاتی از قبیل لیست تمام نوار ابزارهای قابل رویت و این که آیا نوار ابزار متصل یا شناور باشد, نمایش می دهد.[/FONT]​
B[FONT=&quot] منوی مربعی: حاوی یک تا چهار تا منوی کوچک تر است که به صورت مربع عایی آرایش می یابند. هر منوی کوچک تر دارای نوار عنوان خاص خودش است. پر استفاده ترین منوهای مربعی هنگامی نمایش داده می شوند که روی شئی در نمایی کلیک راست کنید. هم چنین می توانید به منوهای مربعی دستیابی داشته باشید که هنگام فشردن یک توالی خاص از کلیدهای نمایش داده می شوند.

1_2_6.jpg


[/FONT]
صلوات هم يادتون نره
اللهم صل علی محمد و آل محمد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
V

Violet89

کاربر مهمان
1-3 آشنایی با ایجاد میانبر صفحه کلید

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد
[FONT=Armin_Badr]
1-3
[/FONT]آشنایی با ایجاد میانبر صفحه کلید

[FONT=&quot]می توانید میانبرهای صفحه کلید جدید را برای فرامین و ابزارهایی که اغلب در [/FONT]3D Max[FONT=&quot] استفاده می کنید، ایجاد کنید. میانبرهای صفحه کلید به شما کمک می کنند هنگامی که پروژه های شما نیاز به ترکیب فرامین تکراری دارند، در وقت خود صرفه جویی کنید[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]

[FONT=&quot]می توانید یک میانبر صفحه کلید را برای رابط کاربر اصلی یا برای زمینه برنامه خاصی نظیر [/FONT][FONT=&quot]Material Editor[/FONT][FONT=&quot] فعال کنید. اگر رابط کاربر اصلی را انتخاب می کنید، زمینه صفحه کلید در هر جایی در [/FONT]3D Max[FONT=&quot] در دسترس قرار می گیرد. اگر زمینه دیگری را مشخص کنید، آن گاه میانبرهایی که ایجاد می کنید، تنها هنگام کار کردن با ویژگی در دسترس قرار می گیرند. بعد از مشخص کردن ناحیه زمینه، می توانید عملی را انتخاب کنید که می خواهید انجام دهید و سپس توالی میانبر صفحه کلیدی را مشخص کنید[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]

[FONT=&quot]اگر توالی صفحه کلیدی را که مشخص می کنید، هم اکنون به فرمانی در زمینه منتخب نسبت داده شده است، فرمان در فیلد [/FONT][FONT=&quot]Assigned To[/FONT][FONT=&quot] ظاهر می شود. برای حفظ میانبر صفحه کلید جاری، باید میانبر متفاوتی را مشخص کنید[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]

3D Max[FONT=&quot] به شما [/FONT][FONT=&quot]اجازه ایجاد میانبر صفحه کلید یکسانی را برای چندین زمینه می دهد. هنگامی که میانبر صفحه کلیدی را فشار می دهید, [/FONT]3D Max[FONT=&quot] ابتدا میانبر خاص زمینه را بررسی می کند. اگر میانبری وجود نداشته باشد, آن گاه دنبال میانبر صفحه کلیدی در میانبرهای رابط کاربر اصلی می گردد.[/FONT]
صلوات هم يادتون نره
اللهم صل علی محمد و آل محمد
 
V

Violet89

کاربر مهمان
1-4 شناسایی اصول ایجاد میانبر صفحه کلید جدید

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد

[FONT=Armin_Badr]1-4 [/FONT]شناسایی اصول ایجاد میانبر صفحه کلید جدید

1- روی Customize کلیک کنید.

2- روی Customize User Interface کلیک کنید.
کادر محاوره ای Customize User Interface ظاهر می شود.

1_4_1.jpg


3- روی برگه keyboard کلیک کنید.

4- در اینجا کلیک کرده و زمینه ای را انتخاب کنید که برای آن می خواهید میانبر صفحه کلید فعال شود.

1_4_2.jpg


5- در لیست Action, روی فرمان یا ابزاری کلیک کنید که برای آن می خواهید میانبر صفحه کلیدی را نسبت دهید.

  • می توانید دسته خاصی را در فیلد Category برای نمایش تنها گروه خاصی از اعمال انتخاب کنید.

6- روی فیلد Hotkey کلیک کنید.

7- توال صفحه کلید مورد نظر خود را فشار دهید.

  • کلیدهایی که فشار می دهید در فیلد Hotkey ظاهر می شوند.

1_4_3.jpg


8- Assign را کلیک کنید.

  • توالی کلید نسبت داده شده در ستون Shortcut در کنار فرمان متناظر ظاهر می شود.

1_4_4.jpg


صلوات هم يادتون نره
اللهم صل علی محمد و آل محمد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mayapower

Well-Known Member
سلام

ممنون خواهر :)
دستتون درد نکنه ایشالا ادامه پیدا کنه ان شا الله
بازم ممنون از دعوتتون
کار ما در چه حاله؟^.^

یا علی مدد
 

Golden Gold

Member
سلام بنفشه جونی :)
ممنون آجی گلی :green:
محشره :paint:
من یکی که نیازمند این آموزشا هستم خیلیییییی :oops:
تا آخر پیگیرم :cool:
ادامه بده آجی جونم :rose:
 

++Hadi++

Active Member
خیلی ممنون از کارهای ارزشمندتون
ای کاش در مورد soft image بود البته چون من دنبالشم.در کل خسته نباشید و موفق باشید...
 

جدیدترین ارسال ها

بالا