آموزش ساخت طناب به زبان پارسی (سطح مبتدی - متوسط)

madmaster_3d

Well-Known Member
به نام خدا
سلام

من علی هستم(Madmaster_3d) و این اولین آموزش رسمی من هستش. خودم هم درست کردم و ترجمه از خارجی نیستش. امیدوارم دوستانی که واقعا تو مکس چیزی بلدن سعی کنن آموزش بسازن تا 3 دی تو کشورمون پیشرفت کنه. همین آموزش های ساده می تونه به بچه های تازه کار کلی صحبت کنه. حتی اونهایی هم که خیلی وقته دارن مکس رو کار می کنن ممکنه بلد نباشن یک طناب بسازن و این یک چیزه عادی هستش.چون سراغش نرفتن.
صحبت کافیه بریم سر کارمون.
:mad:


1.اول از همه یک ngon مثل شکل میسازید با این اندازه ها که نشون دادم در نمای top


2.حالا یک clynder با ابعاد شکل زیر میسازید.


3. clynder خودتون رو انتخاب می کنید و بعد گزینه align رو میزنید و بعدش روی ngon که تو مرحله 1 ساختیم کلیک می کنیم.
حالا چه اتفاقی میفته. این صفحه که تو عکس هستش میاد و مطابق عکس انتخاب کنید گزینه ها رو. align به ما کمک می کنه یک جسم در مرکز یک جسم دیگه یا گوشه اش مثلا قرار بگیره. ما الان گزاشتیم وسطش قرار بگیره.


4.گزینه snap که با دکمه S کیبوردتون فعال میشه رو میزنید یا از اون بالا انتخابش می کنید.(
حالا چرا گزینه snap رو میزنیم. چون اسنپ باعث میشه که این clynder که داریم کپی میگیرم ازش روی گوشه ngon قرار بگیره.)
بعد clynder رو انتخاب کنید. و بعد دکمه shift کیبورد خودتون رو نگه دارید( با گیزنه shift کپی میگیریم از جسم خودمون )
و با ابزار move
این clynder رو در جهت X و Y مثل شکل بکشید به یکی از گوشه های این ngon خودمون. وقتی درست این موس ما روی گوشه تیزی این ngon باشه سبز رنگ میشه مثل شکل زیر

4-1. توجه! روی گزینه snap اون بالا راست کلیک کنید. مطمئن شید مثل شکل زیر باشه. گزینه های تیک خورده


5.خوب از clynder وسطی کپی گرفتیم و گوشه های ngon مثل شکل زیر قرار دادیم.


6.یکی از این clynder ها رو انتخاب می کنیم و راست کلیک می کنیم روش و گزینه editable poly رو انتخاب می کنیم


7.بعد گزینه attach رو میزنیم و بعد همه روی همه clynder ها کلیک می کنیم. اینجوری همه clynder ها با هم میشن.



8.گزینه twist رو از modifire list انتخاب می کنیم


9.روی همون twist روی مثبتی که بغلش هستش کلیک کنید 2تا گزینه زیرش اضافه میشه.بعد شما center رو انتخاب کنید
center یعنی مرکز. الان تو شکل ما این اقای center وسط نیستش درسته.



10.پس چی کار می کنیم که مرکز باشه!؟ درسته دوباره از ابزار align استفاده می کنیم و روی clynder میزنیم و مثل شکل زیر تنظیماتش رو میزارید و ok میزنیم. الان مثل شکل مرکز ابجکت ما ( همون طناب ما ) قرار میگیره


11.حالا منفی کناره twist رو مزنیم که بسته شه و یک بار هم روی خود twist میزنیم. اینجوری دیگه نمی تونیم اون مرکز رو جا به جا کنیم. بعد مقدارش رو مثل شکل قرار میدیم


12.حالا میریم سراغ تکسچر دادن. گزینه m کیبوردتون رو میزنید و بعد اول اونجایی که تو شکل مشخص شده رو میزنید و بعد هم از صفحه جدیدی که باز میشه گزنه bitmap رو 2 بار کلیک می کنید


13. بعد مسیر تکسچر رو از روی کامپیوتر خودتون بهش میدید. من تکسچر رو هم براتون میزارم که استفاده کنید. پیوستش می کنم براتون




14.و بعد طنابتون رو انتخاب کنید و طبق شکل زیر اون گزینه ها رو بزنید که تکسچز به طناب داده بشه و تو محیط برنامه به شما
نشون داده بشه.

و بعد این گزینه رو هم بزنید که به صفحه اول متریال هامون برگردیم



15.تو قسمت maps همون تکسچری که تو قسمت diffuse color هستش رو راست کلیک کنید و کپی رو بزنید و به روی قسمت bump برید و paste کنید. البته میتونید روی خود bump هم کلیک کنید و مثل مرحله قبلی مسیر رو از هاردتون بدید.



16.حالا برای اینکه تکسچرمون درست و حسابی روی طنابمون قرار بگیره و خوب خودش رو نشون بده. گزینه UV Map رو از modifirelist انتخاب کنید و مطابق شکل گزینه ها رو بزارید


17.حالا برای اینکه دیگه کارمون بهتر بشه و نرم تر بشه گزینه turnosmoth رو انتخاب کنید و روی 2 بزارید


اگر بچه ها کسی هستش که کلاس انگلیسی رفته و واقعا فوله. این آموزش رو برای من ترجمه کنه. ممنون میشم.
این هم چیزی که داریم میسازیم
.
:cool:

لطف کنید حتما نظر هم بدید.
می تونید این مطلب رو می تونید تو سایت های دیگر هم شیر کنید.
موفق باشید
:mad:



 

پیوست ها

  • Rope Texture.rar
    5.2 مگایابت · بازدیدها: 291

madmaster_3d

Well-Known Member
دوستان. این آموزش رو براتون عکس گرفتم و به صورت یک فایل هستش کی می تونید از اینجا دانود کنید و استفاده کنید. حجمش هم زیر 3 مگ هستش. نظر ؟!
 

پیوست ها

  • Tutorial Modeling Rope Made By Myself.rar
    2.7 مگایابت · بازدیدها: 385

madmaster_3d

Well-Known Member
بهتر بود یه پیچ و تابی هم به طناب می دادی
آره درسته. بیشتر می خواستم اساسش رو نشون بدم. حالا ملت یکمی هم خودشون یک تکونی به خودشون میدن بهترش رو ردست می کنن. مرسی از نظرت
 

madmaster_3d

Well-Known Member
مرسی دوستان. بعضی چیز ها که تو مکس میشه مدل کرد رو میشه تو مایا هم مدل کرد. درسته ابزارش فرق داره ولی روشش فکر می کنم جواب بده.
بازم مرسی دوستان
 

madmaster_3d

Well-Known Member
مرسی از دوسنان و مجنبی جون و عباس جون. عباس جون از این حرفت خیلی خوشم اومد. یعنی از اینکه راستش رو میگی و خجالت نمیکشی. معلومه به یه جایی می خوای برسی. چون غرورت پایین هستش. حال کردم
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام. آموزش خوبی شده.موفق باشی.
برای اینکه در راستای یه مسیر حرکت کنی شکل ساخته شده رو میتونی توی خود ادیت پلی extrud along spilne بزنی.بعد از اینکه اکسترود شد همون جا توی پارامترهاش گزینه twist داره.
 

madmaster_3d

Well-Known Member
مرسی. اره با patch فلان اینها هم میشه. من بیشتر می خواستم بیسش رو نشون بدو. مرسی آرف جون نظر دادی.
 

مژگان ر

New Member
با تشکر ، من تازگی شروع به آموختن تری دی مکس کرده ام ، طناب را ساختم ولی فایل تکسچر رو که دانلود کردم وقتی میخواب بذارم روی آبجکت ارور میده و میگه فرمت مجاز نیست !
 

madmaster_3d

Well-Known Member
مرسی حامد جان. مژگان جان شما نمی دونم مشکل از چیه ولی می تونی تو اینترنت با جست و جو یک تکسچر پیدا کنی
rope texture این رو تو گوگل بزنی پیدا می کنی

این سایت هم عضو بشو بهترین تکسچر ها رو داره ولی هر روز 15 مگ بیشتر نمی تونی دانلود کنی
www.cgtextures.com
 

nono3D

New Member
ممنون بابت آموزشتون خیلی عالی بود
حالا اگه بخایم با این طناب یک تور درست کنیم چجوریه؟
 

madmaster_3d

Well-Known Member
ممنون بابت آموزشتون خیلی عالی بود
حالا اگه بخایم با این طناب یک تور درست کنیم چجوریه؟

سلام
مرسی
منظورت از تور چه توری هستش؟
اکر منظورت مثلا مثل تور دربازه فوتبال یا تو اون مایه ها هستش.
کافیه این طنابت بلند تر باشه

بعد شما اول با لاین شکل تورت رو دربیار. مثلا

10 تا لاین افقی باشه. 10 تا عمودی
روی همدیگه. مثل یک زنبیل مثلا. یا همون طور دربازه.

بعد یک مدیفایر داریم به اسم path deform wsm
شما اول اون طنابت رو انتخاب می کنی.یعنی طنابی که ساختی و بلند هستش. یعنی به اندازه ای که میخوای طول تورت باشه دیگه
بعد این مدیفایر رو بهش میدی و بعد گزینه pick path رو میزنی و مثلا یکی از لاین ها رو انتخاب می کنی. و بعد گزینه move to path رو میزنی. اینطوری طناب شما روی اون لاینی که درست کردی حرکت می کنه.

یعنی مثلا طناب شما یک طناب صاف و عمودی شکل هستش ولی شما اگر یک لاین نیم دایره مثلا درست کنی. با این قضیه طناب شما به شکل اون نیم دایره در میاد.

حالا وقتی اون کاری که گفم رو کردی. می تونی ازش کپی بگیری و به جای اون 10 تا لاین عمودی و افقیت این طنابت رو بزاری.
حالا اگر می خوای محل برخورد طنابت هم گره داشته باشه که دیگه توپ بشه.
می تونی از آبجکت torus knot استفاده کنی و در محل برخورد طنابها قرار بدی. اینطوری به نظر میاد که گره هم داره

امیدوارم گرفته باشی چی میگم. اگر نگرفتی. یکی دو باره دیگه بخونی و انجام بدی متوجه میشی.
موفق باشی
 

nono3D

New Member
ممنونم عالی بود استاد انجام شد فقط اون تیکه اخر torus knot رو نگرفتم یه ذره ریزش می کنی
فقط الان توری که درست کردم خیلی سفت و چهارشونه به نظر می رسه میخام یه خورده شل و ول به نظر بیاد مثلا تو خونه های مربعی یه دفورمگی وجود داشته باشه
بازم ممنونم
 
آخرین ویرایش:

madmaster_3d

Well-Known Member
من کوچیک شما دوستان هستم
اول در مورد tours knot
شما آبجکت مثلا sphere هست درست می کنی. زیرش یک سری چیزهای دیکه هست مثلا یک قسمتی که boolen داره و ..
شما به geometry > extended primitives برو بعد اون آبجکت رو درست کن و بعد به عنوان گره روی محل برخورد طناب ها بزار. اینطوری به نظر میاد تورت گره خورده.

در مورد اینکه شما میگی الان تورت مثلا خیلی سیخ هستش. مثلا می خوای یکمی بهش شکل بدی. می تونی از bend استفاده کنی. ولی از اون بهتر می تونی از modifre های FFD 2.2.2 یا بیشترش استفاده کنی و هر طوری که دوست داری به طورت شکل بدی. حتی می تونی از چند تا FFD استفاده کنی.

امیدوارم منظورم رو گرفته باشی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا