آموزش ساخت طناب به زبان پارسی (سطح مبتدی - متوسط)

شروع موضوع توسط madmaster_3d ‏18 آگوست 2012 در انجمن مباحث آموزشي و مقالات

  1. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    به نام خدا
    سلام

    من علی هستم(Madmaster_3d) و این اولین آموزش رسمی من هستش. خودم هم درست کردم و ترجمه از خارجی نیستش. امیدوارم دوستانی که واقعا تو مکس چیزی بلدن سعی کنن آموزش بسازن تا 3 دی تو کشورمون پیشرفت کنه. همین آموزش های ساده می تونه به بچه های تازه کار کلی صحبت کنه. حتی اونهایی هم که خیلی وقته دارن مکس رو کار می کنن ممکنه بلد نباشن یک طناب بسازن و این یک چیزه عادی هستش.چون سراغش نرفتن.
    صحبت کافیه بریم سر کارمون.
    :mad:


    1.اول از همه یک ngon مثل شکل میسازید با این اندازه ها که نشون دادم در نمای top

    [​IMG]
    2.حالا یک clynder با ابعاد شکل زیر میسازید.

    [​IMG]
    3. clynder خودتون رو انتخاب می کنید و بعد گزینه align رو میزنید و بعدش روی ngon که تو مرحله 1 ساختیم کلیک می کنیم.
    حالا چه اتفاقی میفته. این صفحه که تو عکس هستش میاد و مطابق عکس انتخاب کنید گزینه ها رو. align به ما کمک می کنه یک جسم در مرکز یک جسم دیگه یا گوشه اش مثلا قرار بگیره. ما الان گزاشتیم وسطش قرار بگیره.
    [​IMG]

    4.گزینه snap که با دکمه S کیبوردتون فعال میشه رو میزنید یا از اون بالا انتخابش می کنید.(
    حالا چرا گزینه snap رو میزنیم. چون اسنپ باعث میشه که این clynder که داریم کپی میگیرم ازش روی گوشه ngon قرار بگیره.)
    بعد clynder رو انتخاب کنید. و بعد دکمه shift کیبورد خودتون رو نگه دارید( با گیزنه shift کپی میگیریم از جسم خودمون )
    و با ابزار move
    این clynder رو در جهت X و Y مثل شکل بکشید به یکی از گوشه های این ngon خودمون. وقتی درست این موس ما روی گوشه تیزی این ngon باشه سبز رنگ میشه مثل شکل زیر
    [​IMG]
    4-1. توجه! روی گزینه snap اون بالا راست کلیک کنید. مطمئن شید مثل شکل زیر باشه. گزینه های تیک خورده
    [​IMG]

    5.خوب از clynder وسطی کپی گرفتیم و گوشه های ngon مثل شکل زیر قرار دادیم.

    [​IMG]
    6.یکی از این clynder ها رو انتخاب می کنیم و راست کلیک می کنیم روش و گزینه editable poly رو انتخاب می کنیم
    [​IMG]

    7.بعد گزینه attach رو میزنیم و بعد همه روی همه clynder ها کلیک می کنیم. اینجوری همه clynder ها با هم میشن.
    [​IMG]


    8.گزینه twist رو از modifire list انتخاب می کنیم
    [​IMG]

    9.روی همون twist روی مثبتی که بغلش هستش کلیک کنید 2تا گزینه زیرش اضافه میشه.بعد شما center رو انتخاب کنید
    center یعنی مرکز. الان تو شکل ما این اقای center وسط نیستش درسته.

    [​IMG]

    10.پس چی کار می کنیم که مرکز باشه!؟ درسته دوباره از ابزار align استفاده می کنیم و روی clynder میزنیم و مثل شکل زیر تنظیماتش رو میزارید و ok میزنیم. الان مثل شکل مرکز ابجکت ما ( همون طناب ما ) قرار میگیره

    [​IMG]
    11.حالا منفی کناره twist رو مزنیم که بسته شه و یک بار هم روی خود twist میزنیم. اینجوری دیگه نمی تونیم اون مرکز رو جا به جا کنیم. بعد مقدارش رو مثل شکل قرار میدیم


    12.حالا میریم سراغ تکسچر دادن. گزینه m کیبوردتون رو میزنید و بعد اول اونجایی که تو شکل مشخص شده رو میزنید و بعد هم از صفحه جدیدی که باز میشه گزنه bitmap رو 2 بار کلیک می کنید
    [​IMG]

    13. بعد مسیر تکسچر رو از روی کامپیوتر خودتون بهش میدید. من تکسچر رو هم براتون میزارم که استفاده کنید. پیوستش می کنم براتون
    [​IMG]



    14.و بعد طنابتون رو انتخاب کنید و طبق شکل زیر اون گزینه ها رو بزنید که تکسچز به طناب داده بشه و تو محیط برنامه به شما
    نشون داده بشه.

    و بعد این گزینه رو هم بزنید که به صفحه اول متریال هامون برگردیم
    [​IMG]


    15.تو قسمت maps همون تکسچری که تو قسمت diffuse color هستش رو راست کلیک کنید و کپی رو بزنید و به روی قسمت bump برید و paste کنید. البته میتونید روی خود bump هم کلیک کنید و مثل مرحله قبلی مسیر رو از هاردتون بدید.
    [​IMG]


    16.حالا برای اینکه تکسچرمون درست و حسابی روی طنابمون قرار بگیره و خوب خودش رو نشون بده. گزینه UV Map رو از modifirelist انتخاب کنید و مطابق شکل گزینه ها رو بزارید
    [​IMG]

    17.حالا برای اینکه دیگه کارمون بهتر بشه و نرم تر بشه گزینه turnosmoth رو انتخاب کنید و روی 2 بزارید
    [​IMG]

    اگر بچه ها کسی هستش که کلاس انگلیسی رفته و واقعا فوله. این آموزش رو برای من ترجمه کنه. ممنون میشم.
    این هم چیزی که داریم میسازیم
    .
    :cool:

    لطف کنید حتما نظر هم بدید.
    می تونید این مطلب رو می تونید تو سایت های دیگر هم شیر کنید.
    موفق باشید
    :mad:
    [​IMG]


     

    پیوست ها:

    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏18 آگوست 2012
    javad online، elya3، nono3D و 29 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    دوستان. این آموزش رو براتون عکس گرفتم و به صورت یک فایل هستش کی می تونید از اینجا دانود کنید و استفاده کنید. حجمش هم زیر 3 مگ هستش. نظر ؟!
     

    پیوست ها:

    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏18 آگوست 2012
    nono3D، fk_invisible، hamed.f و 5 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. sallarmelli

    sallarmelli Active Member

    ارسال‌ها:
    1,401
    تشکر شده:
    3,155
    امتیاز دستاورد:
    36
    بهتر بود یه پیچ و تابی هم به طناب می دادی
     
    نوشته شده توسط sallarmelli در ‏18 آگوست 2012
    iman13، Yar.kh، <<SAJJAD>> و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    آره درسته. بیشتر می خواستم اساسش رو نشون بدم. حالا ملت یکمی هم خودشون یک تکونی به خودشون میدن بهترش رو ردست می کنن. مرسی از نظرت
     
    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏19 آگوست 2012
    sallarmelli از این پست تشکر کرده است.
  5. seyed110mahdi

    seyed110mahdi Member

    ارسال‌ها:
    273
    تشکر شده:
    154
    امتیاز دستاورد:
    16
    سلام ممنون از آموزشت اما من مایا کار میکنم نه مکس
     
    نوشته شده توسط seyed110mahdi در ‏21 آگوست 2012
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  6. maxpin206

    maxpin206 Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    308
    تشکر شده:
    693
    امتیاز دستاورد:
    93
    مرسی بسیار جالب بود
    خیلی حرکت خوبی بود( نیت کاری رو میگم)
     
    نوشته شده توسط maxpin206 در ‏21 آگوست 2012
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  7. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    مرسی دوستان. بعضی چیز ها که تو مکس میشه مدل کرد رو میشه تو مایا هم مدل کرد. درسته ابزارش فرق داره ولی روشش فکر می کنم جواب بده.
    بازم مرسی دوستان
     
    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏21 آگوست 2012
    iman13، taghi abbas و mojtaba 3d از این ارسال تشکر کرده اند.
  8. mojtaba 3d

    mojtaba 3d Member

    ارسال‌ها:
    258
    تشکر شده:
    622
    امتیاز دستاورد:
    16
    علی جان بازم ادامه بده ممنون
     
    نوشته شده توسط mojtaba 3d در ‏24 آگوست 2012
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  9. taghi abbas

    taghi abbas Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    795
    تشکر شده:
    1,155
    امتیاز دستاورد:
    93
    بسیار عالی بود ممنون من که بلد نبودم و تازه یاد گرفتم
     
    نوشته شده توسط taghi abbas در ‏28 آگوست 2012
    iman13 و madmaster_3d از این پست تشکر کرده اند.
  10. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    مرسی از دوسنان و مجنبی جون و عباس جون. عباس جون از این حرفت خیلی خوشم اومد. یعنی از اینکه راستش رو میگی و خجالت نمیکشی. معلومه به یه جایی می خوای برسی. چون غرورت پایین هستش. حال کردم
     
    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏1 سپتامبر 2012
    elya3، iman13 و taghi abbas از این ارسال تشکر کرده اند.
  11. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    سلام. آموزش خوبی شده.موفق باشی.
    برای اینکه در راستای یه مسیر حرکت کنی شکل ساخته شده رو میتونی توی خود ادیت پلی extrud along spilne بزنی.بعد از اینکه اکسترود شد همون جا توی پارامترهاش گزینه twist داره.
     
    نوشته شده توسط AREF در ‏6 سپتامبر 2012
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  12. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    مرسی. اره با patch فلان اینها هم میشه. من بیشتر می خواستم بیسش رو نشون بدو. مرسی آرف جون نظر دادی.
     
    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏6 سپتامبر 2012
  13. مژگان ر

    مژگان ر New Member

    ارسال‌ها:
    1
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    با تشکر ، من تازگی شروع به آموختن تری دی مکس کرده ام ، طناب را ساختم ولی فایل تکسچر رو که دانلود کردم وقتی میخواب بذارم روی آبجکت ارور میده و میگه فرمت مجاز نیست !
     
    نوشته شده توسط مژگان ر در ‏14 اکتبر 2012
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  14. hamed.f

    hamed.f Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    639
    تشکر شده:
    1,466
    امتیاز دستاورد:
    93
    دستت درد نکنه علی جان:oops:
     
    نوشته شده توسط hamed.f در ‏15 اکتبر 2012
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  15. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    مرسی حامد جان. مژگان جان شما نمی دونم مشکل از چیه ولی می تونی تو اینترنت با جست و جو یک تکسچر پیدا کنی
    rope texture این رو تو گوگل بزنی پیدا می کنی

    این سایت هم عضو بشو بهترین تکسچر ها رو داره ولی هر روز 15 مگ بیشتر نمی تونی دانلود کنی
    www.cgtextures.com
     
    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏16 اکتبر 2012
    nono3D و hamed.f از این پست تشکر کرده اند.
  16. nono3D

    nono3D New Member

    ارسال‌ها:
    12
    تشکر شده:
    9
    امتیاز دستاورد:
    1
    ممنون بابت آموزشتون خیلی عالی بود
    حالا اگه بخایم با این طناب یک تور درست کنیم چجوریه؟
     
    نوشته شده توسط nono3D در ‏16 مارس 2014
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  17. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    سلام
    مرسی
    منظورت از تور چه توری هستش؟
    اکر منظورت مثلا مثل تور دربازه فوتبال یا تو اون مایه ها هستش.
    کافیه این طنابت بلند تر باشه

    بعد شما اول با لاین شکل تورت رو دربیار. مثلا

    10 تا لاین افقی باشه. 10 تا عمودی
    روی همدیگه. مثل یک زنبیل مثلا. یا همون طور دربازه.

    بعد یک مدیفایر داریم به اسم path deform wsm
    شما اول اون طنابت رو انتخاب می کنی.یعنی طنابی که ساختی و بلند هستش. یعنی به اندازه ای که میخوای طول تورت باشه دیگه
    بعد این مدیفایر رو بهش میدی و بعد گزینه pick path رو میزنی و مثلا یکی از لاین ها رو انتخاب می کنی. و بعد گزینه move to path رو میزنی. اینطوری طناب شما روی اون لاینی که درست کردی حرکت می کنه.

    یعنی مثلا طناب شما یک طناب صاف و عمودی شکل هستش ولی شما اگر یک لاین نیم دایره مثلا درست کنی. با این قضیه طناب شما به شکل اون نیم دایره در میاد.

    حالا وقتی اون کاری که گفم رو کردی. می تونی ازش کپی بگیری و به جای اون 10 تا لاین عمودی و افقیت این طنابت رو بزاری.
    حالا اگر می خوای محل برخورد طنابت هم گره داشته باشه که دیگه توپ بشه.
    می تونی از آبجکت torus knot استفاده کنی و در محل برخورد طنابها قرار بدی. اینطوری به نظر میاد که گره هم داره

    امیدوارم گرفته باشی چی میگم. اگر نگرفتی. یکی دو باره دیگه بخونی و انجام بدی متوجه میشی.
    موفق باشی
     
    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏16 مارس 2014
    nono3D و mohsen7077 از این پست تشکر کرده اند.
  18. elya3

    elya3 Member

    ارسال‌ها:
    473
    تشکر شده:
    619
    امتیاز دستاورد:
    16
    ممنون منم بلد نبود خیلی خوب بود تشکر:rose:
     
    نوشته شده توسط elya3 در ‏17 مارس 2014
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  19. nono3D

    nono3D New Member

    ارسال‌ها:
    12
    تشکر شده:
    9
    امتیاز دستاورد:
    1
    ممنونم عالی بود استاد انجام شد فقط اون تیکه اخر torus knot رو نگرفتم یه ذره ریزش می کنی
    فقط الان توری که درست کردم خیلی سفت و چهارشونه به نظر می رسه میخام یه خورده شل و ول به نظر بیاد مثلا تو خونه های مربعی یه دفورمگی وجود داشته باشه
    بازم ممنونم
     
    آخرین ویرایش: ‏17 مارس 2014
    نوشته شده توسط nono3D در ‏17 مارس 2014
    madmaster_3d از این پست تشکر کرده است.
  20. madmaster_3d

    madmaster_3d Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,985
    تشکر شده:
    4,466
    امتیاز دستاورد:
    113
    من کوچیک شما دوستان هستم
    اول در مورد tours knot
    شما آبجکت مثلا sphere هست درست می کنی. زیرش یک سری چیزهای دیکه هست مثلا یک قسمتی که boolen داره و ..
    شما به geometry > extended primitives برو بعد اون آبجکت رو درست کن و بعد به عنوان گره روی محل برخورد طناب ها بزار. اینطوری به نظر میاد تورت گره خورده.

    در مورد اینکه شما میگی الان تورت مثلا خیلی سیخ هستش. مثلا می خوای یکمی بهش شکل بدی. می تونی از bend استفاده کنی. ولی از اون بهتر می تونی از modifre های FFD 2.2.2 یا بیشترش استفاده کنی و هر طوری که دوست داری به طورت شکل بدی. حتی می تونی از چند تا FFD استفاده کنی.

    امیدوارم منظورم رو گرفته باشی
     
    نوشته شده توسط madmaster_3d در ‏17 مارس 2014
    nono3D از این پست تشکر کرده است.

به اشتراک بگذارید