آموزشهای گروهی <شماره 9> - عناصر و ابزار تبلیغات

Ali-Khan

New Member
با سلام و خسته نباشی به تمامی دوستان

لطفا در مورد اوراق اداری مثل فولدر ، پوشه ، سربرگ و ... صحبت بیشتری بکنید اینکه چی هستند و برای طراحی اونا چه استاندارد و اصولی لازم هستش ...
 

hesssssssam

New Member
با سلام
من در مورد سایز استاندارد بعضی از طراحی ها سوال دارم.
مثلاً سایز: کاتالوگ و فولدر-لوگو-سربرگ و پاکت- پوستر- آکهی-تقویم و سررسید- کارت پستال-تابلوی فلکسی-بیلبورد-تقدیرنامه-فاکتور و کارت گارانتی
لطفاً راهنماییم کنید.
ممنون
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
آقا حسام به انجمن خوش اومدید.

راستش تمام اینایی که شما گفتید سایزهای متغیری دارن.

بعنوان مثال یه بیلبورد یا یه فلکسی باید متناسب با مکانشون طراحی بشن.

یا مثلا سربرگها سایزهای مختلفی مثل A4 یا A5 یا حتی بعضی مواقع A6 دارن.

لوگو هم سایز مشخصی نداره و متناسب با درخواست طراحی میشه.

بقیه ی موارد هم اول باید شرایط مشخص بشه و بعد سایز تعیین بشه.
 

hesssssssam

New Member
با سلام
می خواستم در مورد قیمت طراحی کاتالوگ بدونم.
اگه می شه راهنماییم کنید.
ممنون.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
بستگی به نوع طراحی و زمانی که صرف میشه داره.

نمیشه قیمت مشخصی رو براش تعیین کرد چون هر کاری نسبت به سایز کار و زمان صرف شده و همینطور مهارت طراح قیمت گذاری میشه.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
امروز رفته بودم میدون انقلاب کتاب بگیرم چشمم خورد به این کتاب:

9640681962.240.jpg


شدیدا پیشنهاد میکنم تهیه اش کنید. واقعا کتابش عالیه!

استانداردهای گرافیک و چاپ - گردآوری: حمیدرضا بختیاری فرد (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر)

درباره ی ابعاد استاندارد کاغذها و پاکتها و انواع مقواها و طرز تهیه ی جعبه و مقوا و استاندارهای تایپوگرافی و گرافیک و خلاصه خیلی چیزای دیگه بحث میکنه.

این لینک رو هم ببینید بد نیست:

http://www.adinebook.com/gp/product/9640681962/ref=sr_1_1000_1/288-5168675-8298488
 

omidsas

Member
با سلام
می خواستم در مورد قیمت طراحی کاتالوگ بدونم.
اگه می شه راهنماییم کنید.
ممنون.

اول سلام بعد هم اصل موضوع یه نکته ای در مورد تعرفه بگم کلا تا همین لحظه که در خدمتتون هستم تعرفه های مشخصی برای طراحان وجود نداره هر چند لیست قیمت مصوب انجمن طراحان رو که کمی هم قدیمی شده و خاک خورده اضافه کردم و میتونید ببینید ارائه شده بوده ولی بازهم در عمل این طراح و تجربه اونه که قیمت رو عملی میکنه مثلا من حدود 2 ماه پیش یه کاتالوگ طراحی کردم در قطع A4 در 12 صفحه و مونده بودم چقدر بابتش بگیرم حتی تو همین انجمن هم طرح کردم به جای درستی نرسیدم در نهایت به اینجا کشیده شد که نشستم فکر کردم که چقدر بگیرم راضی میشم دیدم 150000 تومان البته با توجه به شرایط شهر و فرهنگ هر نقطه اینکه این مبلغ زیاده یا کمه فرق میکنه ولی من این قیمت رو گفتم و بدون هیچ دردسری اونها هم قبول کردند
البته رو کارهای مختلف قیمت های مختلف میشه داد ولی اینو میگم این شما و کیفیت کار شماست که تعیین قیمت میکنه (در حال حاضر) همینو بس.
در مورد بقیه نرخ های عملی (نه روی کاغذ) یه کمی اطلاعات میدم تو شهر ما برای طراحی فلکس و بنر به ازای هر متر مربع 6000 تومان دریافت میکنند برای طراحی ست اداری 40 تا 60 هزار تومان برای کارت ویزیت از 2000 به بالا برای پوست از 50000 به بالا برای طراحی آرم از 45000 به بالا و بروشور و بقیه رو هم موردی میشه قیمت داد

اما راجع به تبلیغات اندازه ها و اصول ها موجود من یه نکته ای رو بگم اونچیزی که من بهش رسیدم (البته با اجازه اساتید) یه طراح خوب اونیه که قبل از اینکه طرحی رو بزنه تمام جوانب رو بسنجه بعد اقدام به کار کنه از جمله:
1- طرف حساب ما کیه و بهش میخوره چقدر پول خرج کنه
2- اصلا از این کاری که از شما خواسته چه هدفی داره
3- چقدر اطلاع از چیزی که میخواد داره مثلا یه نفر ممکنه به شما مراجعه کنه بگه من یه کاتالوگ میخاوم بعدش که باهاش راجع به جزئیات کار باهاش صحبت میکنید متوجه میشید اشتباها به بروشور میگه کاتالوگ این خیلی مهمه
4- از خودش بپرسید برای کارش ایده ای داره نمیخایم تخصصی چیزی بگه در حد اینکه بگه من کاره تیره میخوام یا روشن یا اینکه از فلان رنگ خوشم نماید یا مدل آکاردئونی رو میپسنده کافیه
5- و از همه مهمتر طراح باید مشتری و کار رو بیاره زیر سلطه خودش (واژه بهتری پیدا نکردم) نه اینکه برعکس باشه

اما اینو بگم و عرضمو تموم کنم طراحا موقعی کارش دلنشینه تا به اندازه امکانات و ابزارهای که در اختیار داره از جمله بودجه و هنر خودش تو زدن طرحش اوج بگیره و در عین اینکه به اصول احترام گذاشته حصارها رو کنار بزاره و کارای عجیب بزنه مثلا کی گفته کارت ویزیت باید همش مستطیل باشه اگه مشتری گیرت اومد که پول خرج میکرد براش دایره ای بزن من زدم خیلی هم خوشگل میشه و از این دسته تجربه هاست که به کار ما نه ببخشید شما طراحان عزیز شادابی میده آزاد آزاد آزاد....
 

پیوست ها

  • Tarefe.rar
    393.8 کیلوبایت · بازدیدها: 54

[REZA]

Member
سلام به همه
يه سري اطلاعات كلي راجع به پوستر و لي بل و كاتالوگ و...اينا هست كه همه ميدونيم اما بد نيست مرورش كنيم:

1.پوسترها

پوستر يك اثر چاپ و تكثير شده از يك موضوع،درباره يك رويداد يا واقعه خاص جهت اطلاع رساني به قشر گسترده اي از مخاطبين جامعه ارائه مي شود
پوستر گونه اي ديگر از زير مجموعه هاي هنر گرافيك است با سابقه ي بسيار قديمي در تخته اعلان
،آگهي دستي،برگه نمايش،باسمه چوبي و... ولي از زمان ابداع ليتوگرافي رنگي با ويژگي هاي جديد(بطور مثال طرح ساده با رنگ بندي تند) مطرح شده است.اگرچه نخستين پوستر انگليسي در سال 1871 توسط"فردريك واكر"به روش حكاكي روي چوب تهيه شد اما"ژول شره" فرانسوي را بايد پدر هنر پوستر دانست.
پيشگامان اين هنر در كوشش هاي خود براي تلفيق مقاصد هنري و تبليغي به ضرورت طراحي ساده و قوي پي بردند.
در پيش تر از خلق پوستر توسط اين هنرمندان،دادن خبر توسط تخته هايي به ابعاد 75*60 و فقط به صورت نوشتاري و قابليت تك رنگ ويا دو رنگ امكان پذير بود.حالتي گردن آويز داشت كه به مثال پيراهن داخل سر ميرفت. در جلوي سينه طرف قرار مي گرفت و قسمت ديگر به پشت كمر آويخته مي شد،وي در شهر قدم مي زد و مردم آن را مطالعه مي كردند.
در ايران نيز از دهه 1960 ميلادي، هنر پوستر با آثار "مرحوم مرتضي مميز" و چند تن از استادان و طراحان گرافيك وارد مرحله جديدي شد.
گرچه هنوز نمي توان از مكتب پوستر ايراني سخن به ميان آوزد ولي تا به امروز پوستر سازان ايراني نمونه هاي ارزشمندي از هنر خود را ارائه داده اند.


براي پوستر نمي توان ابعاد قراردادي منظور كرد!ولي جهت نصب در تابلوهاي اعلانات غالبا ابعاد استاندارد 50*70 و يا 100*70 استفاده مي شوند.به همين خاطر معمولا پوستر ها به صورت عمودي تعريف شده اند.
طراحي برد هاي درون شهري جهت نصب پوستر تابع اين ابعاد استاندارد است يعني نسبت چند 50 سانتيمتر به طول و چند 70 سانتيمتر به عرض.ولي در خصوص پوستر هاي فانتازيست اين ابعاد به صورت آزاد عمل مي شود كه امروزه بسيار شاهد آن هستيم.
پوستر از جمله متداول ترين نوع ساختار گرافيكي است كه معمولا از دو عامل مهم " پيام " و " تصوير " تشكيل شده است.عملكرد پوستر ارتباط برقرار كردن ميان جامعه و موضوع تبليغ است.در بيشتر موارد حامل پيام وآگاهي دادن يك خبر و اطلاع،به صورتي كه بيانگر رويداد در گذشته ويا زمان حال و يا نويد از خبري در آينده باشد.

"پوسترها" به گونه هاي مختلف تقسيم مي شوند:
1.پوستر با عناوين "شناختي" : (مثل پوستر هاي بازيكنان ورزشي،معرفي شهرهاي ديدني و ...)
2.پوستر با مطالب و عناوين " خبري " : (مثل عناوين جشنواره ها و سمينارها و...)
3.پوستر با عناوين " آموزشي و تربيتي " : (مثلا نمايشگاه لوازم كمك آموزشي يا پوستر بهداشت و سلامت و ...)
4.پوستر با عناوين " فراخوان و يا دعوت به بازديد‌ " : (مثلا فراخوان دعوت به سمينار و يا فعاليت هنري و ...)
5.پوستر جهت " اطلاع رساني " :‌ (كمك به مردم زلزله زده-عناوين سياسي،فرهنگي و ...)
6.پوستر با موضوع " اقتصاد و تجارت " : (پوستر براي فعاليت هاي تجاري نظير عطر،پوشاك و...)

با توجه به موارد استفاده از پوستر،گروه سني و طبقات اجتماعي بيننده،نوع رنگ،فونت نوشتاري،ايجاد فضا و حتي قطع و اندازه پوستر نيز انتخاب مي شود.

كتاب "گرافيك 2"
مطلب درباره پوستر ادامه داره اما الآن خسته شدم،بقيشو بعد مي نويسم.
موفق باشيد
 

[REZA]

Member
پوستر ها قسمت دوم :

عناصر مهم در طرح يك پوستر : :

الف) توازن :
ايجاد ارتباط بصري بين عناصر تشكيل دهنده پوستر به دو صورت مي باشد: 1. توازن سنتي يا توازن متقارن
2.توازن غير سنتي و يا غير متوازن(در اين شيوه از كار تحرك و سرزندگي از ويژگي هاي اين بخش مي باشد.)

ب) وحدت :
تمام قسمت هاي پيام رسان بايد نوعي يگانگي را نشان بدهند،براي رسيدن به وحدت بايد به موارد زير توجه كرد و آن را به كار گرفت:
1.تداخل بخش هاي پيام رسان در يكديگر براي آسان كردن و سيال نمودن يك بخش در بخش ديگر.
2.استفاده از زمينه در پشت كار
3.استفاده از زمينه به عنوان يك محدوده يم دست يا فضاي خالي(زيرساخت جهت نشست بهتر كار)

ج) حركت :
شكل دادن به اجزاء متشكله بايد به گونه اي باشد كه بي اختيار نگاه بيننده از يك سو به سوي ديگر همانطور كه مورد نظر طراح بوده جلب شود.
*موارد زير در ايجاد حركت نقش اساسي دارد*
1.به كار بردن خطوط جهت دار كه چشم را هدايت كند.
2.اضافه كردن تصويري كه حركت را تداعي كند.
3.گروه بندي عناصر موجود در كار

د) تاكيد :
اختصاص درجات متغير از اهميت نسبت به عوامل متعدد تشكيل دهنده پوستر را تاكيد گويند.
*اين كيفيت از عوامل زير بدست مي آيد*
1.استفاده از اشكال زير ساختي متناقض در پشت تصوير يا قرار گرفتن حروف در زير كار
2.استفاده از فضاي باز به مقدار زياد
3.استفاده از اندازه و رنگ هاي متضاد در ايجاد فونت(نه تا حدي كه زننده باشد!!)
4.تركيب و ايجاد يك عنصر بزرگتر در تصوير
5.تغيير در ايجاد فونت به گونه اي كه بتواند در بطن پوستر تاكيد و توجه بيشتري را تداعي كند
6.جاذبه مخصوص يا يك احساس يا بيان يك عقيده در جهت جذب بيننده و هدايت و حركت او


ويژگي هاي كلي پوستر :
1- توجه بيننده را به خود جلب كند و وي را به پيگيري و خواندن آن ترغيب كند.
2-به شيوه اي منطقي داراي نظم باشد.
3-مخاطب را در برابر خود متوقف كند(حداقل زمان براي نظاره 15 ثانيه را بتواند در ديد مخاطب ايجاد كند)
4-بتواند با مخاطب خود ارتباط بي واسطه برقرار كند و معما گونه و گنگ نباشد.
5-به خوبي مخاطب خود را بشناسد
6-خوانا بودن مطالب و حروف را دارا باشد
7-آميزش جذابي از حروف و تصاوير را به نمايش بگذارد
8-به خوبي عناصر اصلي طراحي را به خدمت بگيرد
9-بتواند به نحو احسن مفهوم اصلي پيام را به مخاطبين خاص خود منتقل كند
10-علاوه بر ديد بصري ، تفكر مفهومي را نيز در بيننده القا كند

به هر شكل پوستر ها بايد به گونه اي باشند كه بتوانند در انتقال پيام تاثير گذار باشند.
*در شروع كار با پوستر قبل از هر كاري بايد فكر و تجسم دقيقي از آنچه مي خواهيد بر روي كاغذ به صورت طرح اوليه منعكس شود داشته باشيد.

*اطلاعات مهم و كليدي را انتخاب كرده و نسبت به اولويت آنها را طبقه بندي كنيد.

*فضاهاي رنگي را به تناسب موضوع در كنار يك كاغذ يادداشت نومده و سپس چيدمان هاي تصويري كه از قبل در ذهن شما انتخاب شده است و يا مي خواهيد طراحي كنيد، در كادر پوستر خود چيدمان كنيد.

*نقطه كانوني و يا نقاط طلايي كه مي تواند بيشتر مخاطبان را جذب پوستر اجرايي شما نمايد را در نظر بگيريد.

*شيوه نوشتاري،انتخاب فونت و يا طراحي و اجراي فونت،تاكيدها،اشارات و ... را در طراحي اوليه پوستر خود نشان دهيد.

*پس از اتد اوليه شروع به اجراي طرح و اتد هاي ثانويه نموده تا عملكرد خود را در ايجاد فضاهاي مناسب ديگر و يقين حاصل نمودن از استحكام كار،محكم بزنيد!

*حال پس از بوجود آوردن چند طرح محكم و مطالعه شده ، مي توانيد براي اجراي كار قدم اوليه را برداريد.
اكنون ايده اصلي پوستر شما با عناصر تركيب يافته اي چون : اولويت هاي نوشتاري،تصويري،فونت ها،و اشارات و غيره با هم هماهنگ هستند.

علاوه بر موارد مذكور موارد مهم ديگري چون : شناخت ظرفيت هاي بصري گوناگون چون خط،حجم،تعادل،توازن،تقارن و... اهميت خود را دارا مي باشند.
شناخت هارموني رنگ ها ومتناسب ساختن آن با موضوع پوستر و يا محيط تاثير گذار بر آن،داراي اهميت ويژه اي مي باشد.يا به عبارت ديگر شناخت منطقي خاصيت رنگ ها و تاثير رواني آن بر ديد بصري مخاطب بسيار موثر در جذب ديد بيننده خواهد بود.

در آخر بايد بر اين موضوع تاكيد كرد كه چيدمان فاصله حروف اصلي،نسبت به لبه هاي كار در سه سمت چپ،راست و بالا با فاصله
2/5 سانتيمتر ور در قسمت پايين كادر پوستر 3 سانتيمتر مي باشد.
(اين قسمتي كه ميخوام بنويسم جزو روياهاست :دي چون در 95 درصد موارد{حداقل براي من} حرف،حرف مشتري بوده و طراح فقط وظيفه اجراي ايده هاي غير منطقي و گاه خنده آور مشتري رو بر عهده ميگيره!!!!!) بچه هايي كه ميدونن چي ميگم اين قسمت رو نخونن!! داغ دلشون تازه ميشه :دي

*پوستر ها با هر عنواني كه باشند بايد حس و عواطف هنرمند را در خود جاي دهند و هنرمند متعهد به دور از موضوعات رايج در بازار و كليشه اي،بايد خلاق و نو آور باشد و هميشه آماده ارايه موضوعات جديد با تكنيك هاي نو،براي مخاطبين خاص خود باشد.
لذا هنر جاي تفكر و تامل دارد كه بتواند با جامعه اطراف خود برخوردي تازه و ارتباطي سازنده داشته باشد.در غير اين صورت مثل آب راكدي مي ماند كه بعد از مدتي مي گندد!!!!
گل زيباست ولي اگر يك گل را به صورت مداوم و توسط افراد متفاوت در طول بيست سال ببينيد،ديگر آن گل براي شما زيبايي روز اول را ندارد و چه بسا تنفري در شما بوجود آورد كه نتايج آن جبران ناپذير است....

*سعي و تلاش يك هنرمند بايد بر اساس استاندارد ها و ساختارهاي تعريف شده ، ولي با معيارها و اسلوب جديد باشد.
(از زبان آقاي ارواحي آذر)"به واسطه همين توضيحات بر خود لازم مي دانم بر اين موضوع تاكيد داشته باشم ; هميشه يك گرافيست دانشجو خالق زيبايي كمال نيست بلكه سعي مي كند تا با داده هاي فكري و تجارب ديگران بر معلومات و خلق آفرينش ها و آثار خود بيافزايد."
گرافيك 2

خسته نباشيد، مبحث پوستر تموم شد(هر چند كه اين كلياتي از اين موضوع بود و به قول نويسنده قطره اي از دريا!!!) موضوع بعدي مورد بحث لي بل ها خواهد بود.

موفق باشيد
رضا
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
رضا جان مرسی از وقتی که میذاری. واقعا مطالب عالی ای هستن. اینجور مطالب میتونن یه آرشیو خیلی خوب برای آینده باشن.

پس لطفا همینطوری ادامه بده. بقیه ی بچه ها هم اگر مطلب جالبی جایی دیدن لطف کنن اینجا منتقل کنن تا بشه یه آرشیو خوب جمع کرد.
 

[REZA]

Member
خواهش ميشه....وظيفست.

بخش دوم
لي بل

يكي از رايج ترين ساختارهاي گرافيكي استكه براي معرفي و چگونگي توليد و مصرف محصول،با مخاطب خور ارتباط برقرار مي كند. به نوعي مي توان گفت شناسنامه كالاي توليد شده مي باشد.
در اين نوع اثر گرافيكي ارتباط،ارتباط فرد با فرد نيست بلكه لي بل ها واسطه اي هستند ميان توليد كنندگان و مخاطب جهت معرفي و توضيح در رابطه با چگونگي ساخت و تسهيل در شناخت محصول خريداري شده و شركت توليد كننده كالا.
خريدار با مطالعه و بررسي موارد درج شده روي محصول ، مي توان نوع محصول ، امتيازات(استاندارد-ايزوهاي موجود و...) و مجوز بهره برداري در صورت مواد غذايي بودن ، مجوز بهداشت و پروانه هاي بهداري و غيره را بررسي نموده و كالاي انتخاب شده خود را با ده ها كالال مقايسه كند.

اكثر مواقع براي شما اين اتفاق پيش آمده كه براي خريد كالاي مورد نظرتان وارد فروشگاه مي شويد.از نوع بسته بندي هاي متفاوت كه بگذريم،سابقه توليد،ايده آل بودن معيارهاي ساخت متناسب با استاندارد هاي موجود و بعضي موارد بر اساس سليقه هاي شخصي براي شما حائز اهميت است. به همين دليل محصولات مشابه را يك به يك بر مي داريد و روي برچسب هر كدام را مطالعه مي كنيد تا از بين آنها يكي را برگزينيد.
اما در اينجا وظيفه گرافيك چيست؟؟! يك هنرمند گرافيست با ايجاد و خلق يك اثر گرافيكي،عمل هدايت و جذب و انتخاب نگاه خريدار از بين چند كالاي مشابه به كالاي مورد نظر را انجام مي دهد.
وظيفه يك هنرمند گرافيست همانا،شناخت دقيق و مطالعه شده ي روانشناسي هنر و به كارگيري آن در جهت جذب مخاطبين ، با استفاده از ساختارهاي بصري در رابطه با آن كالاي توليد شده مي باشد.
آنچه باعث جذب نظر و دقت شما از بين ده ها محصول مشابه مي شود،همان موارد زيبا شناختي فطرت انسانها است كه توانسته با روحيات و ساختارهاي ذهني شما ارتباط صحيح و سنجيده برقرار كند.

يك هنرمند گرافيست زيبايي ها را مي شناسد،آنها را مطالعه مي كند و بر اساس استانداردها آنها را خلق مي كند و به آنها زيبايي مي بخشد.

حال در ذيل به شناخت انواع لي بل مي پردازيم.
*لي بل ها معمولا ابعاد و اندازه مشخص و استانداردي ندارند و بر اساس ابعاد و نياز كالاي توليد شده طراحي و ساخته مي شوند.
لي بل ها به سه شكل در توليدات كاربري دارند; يكي به صورت آويز دوم به صورت چسبان و سوم لي بل هايي كه جهت بسته بندي و چگونگي حفظ و نگه داري كالا مي باشد.


1. لي بل آويز
به مجموعه لي بل هايي اطلاق مي شود كه فقط جنبه شناسايي شركت و يا نوع محصول توليد شده را دارا مي باشند.
معمولا با يك واسطه به كالاي مورد نظر متصل مي شود و بيانگر " نام شركت " و "معرفي فعاليت شركت" و "نام و نوع محصول و امتيازات" و در نهايت "باركد شناسايي محصول" مي باشد.

2.لي بل هاي چسبان
اين نوع لي بل ها از لحاظ درج اطلاعات مربوط به كالا جزو كاملترين لي بل ها محسوب مي شوند.
همان طور كه از نام آن مشخص است به صورت چسبان بوده و روي كالاي توليد شده چسبانيده مي شود!
لي بل هاي چسبان بيانگر همه مشخصات شناسايي محل تولي،محصول توليد شده وآنچه كه مصرف كننده بايد در رابطه با شناخت استانداردها بداند،مي باشد.مواردي كه غالبا بايد روي لي بل هاي چسبان درج شود عبارتن از :

=>نام شركت-معرفي شركت-نام و نوع توليد-امتيازات مركز توليد-تاريخ توليو و تاريخ عمر مفيد محصول- اطلاعات مربوط به توليد-مجوزهاي معتبر از مراكز استاندارد ها-مشخصات تخصصي توليد-موارد مربوط به انرژي و خواص مواد-آدرس و تلفن و سايت اينترنتي مركز توليد-باركد شناسايي محصول و ديگر مواردي كه نسبت به نوع محصول ونياز شركت توليد كننده،بايد روي ان درج شود. <==

3.لي بل هاي بسته بندي
در بيشتر مواقع براي مراكزي استفاده مي شود كه بتوانند مواد توليد شده ي خود را ذخيره و يا به مدت طولاني انبار كند.
اينگونه لي بل ها جنبه چگونگي حمل و نقل و چگونگي طبقه بندي محصولات بر اساس نياز عرضه كننده را دارا مي باشد.
موارد نوشتاري و تصويري لي بل هاي بسته بندي اغلب روي كارتن ها چاپ مي شود ولي در مواقعي هم به صورت برچسب هايي بر روي كارتن چسبانده مي شوند تا در هزينه چاپ صرفه جويي شود و لي بل ها بر اساس تنوع محصول توليد شده متفاوت است.
مواردي كه بايد حتما روي لي بل هاي بسته بندي درج شود عبارتست از:
==> نام شركت-معرفي شركت-امتيازات مربوط به مركز توليد-مجوز هاي مربوط به استاندار بودن محصولات-تاريخ هاي توليد و عمر مفيد محصول-نوع مرغوبيت محصول(درجه يك الي سه جهت طبقه بندي كنيد)- تعداد كالاهاي قرار گرفته در كارتن-شماره ثبت شركت توليد كننده-علائم راهنما جهت چگونگي حمل و محل قرارگيري كالا در انبار به مدت طولاني و در نهايت باركد شناساي و آدرس و تلفن و سايت اينترنتي جهت آشنايي بيشتر با محصول توليد شده توسط كارخانه توليد كننده مي باشد.<==

اينم از لي بل....اميدوارم مفيد واقع بشه....
موضوع مورد بحث بعدي : " تراكت ها"....
موفق باشيد/رضا
 

[REZA]

Member
تراكت (TRACT)

نوعي تبليغات تكثيري است با عمري كوتاه، جهت بيان خبر و يا آگاهي دادن يك موضوع در ""مدت زمان معلوم"" با بياني مستقيم و بدون واسطه ، جهت معرفي و ترغيب مخاطب براي استفاده از خدمات و اقلام مورد نظر; به صورتي كه خبر و آگهي درج شده بر روي تراكت نويد از يك تحول خبر مهم و يا يك جهش در فعاليت را دارا مي باشد.

ترلكت ها غالبا با بيان تصويري و نوشتاري و به صورت چهار رنگ و فاقد پيوست مي باشند.
براي اندازه آن ابعاد استاندارد 145mm *210mm و 295mm*210mm در نظر گرفته شده است.
يك گالري،موسسه تجاري-فرهنگي و غيره پس از انجام فعاليت هاي روزمره و هميشگي براي تغيير و تحول در روند عملكرد خود اقدام به چاپ و تكثير تراكت مي كند تا اعلام كند كه شيوه عملكرد و فعاليت آن واحد در يك مدت زمان معلوم تغيير نموده است.
بطور مثال : خبر از افتتاحيه يك موسسه جديد با گرايش به حرفه جديد و يا خبر از حراج هاي فصلي در يك مدت زمان خاص و معلوم يك رويداد و يا فراخوان شركت در ميتينگ-مسابقه يا جشنواره هاي هنري ويا هر رويداد ديگري كه احتياج به معرفي و آگاهي از جهش فكري و روند كاري داشته باشد.

ويژگي هاي تراكت :
از ويژگي هاي يك تراكت مي توان به موارد زير اشاره كرد :

1.تراكت ارزانترين شكل تبليغات است.
2.به راحتي با مخاطب خود ارتباط برقرار مي كند.
3.بدليل توزيع مستقيم آن طيف گسترده اي از افراد جامعه از آن استفاده مي كنند.
4.قابل حمل بوده و مي توان آن را در فرصت هاي مناسب مطالعه و بررسي كرد.
5.ابعاد استاندارد كاغذ آن طوري انتخاب شده است كه در چاپ و تكثير اصراف نمي شود.

چگونگي ايجاد يك ارتباط صحيح :
يك تراكت خوب موارد زير را دارا مي باشد :

1.يقينا بداند چه چيزي را مي خواهد به مخاطب انتقال بدهد.
2.مطالب درج شده را به صورت واضح و روشن مطرح كند.
3.بتواند مخاطب خود را تشويق و ترغيب به موضوعات تراكت كند.
4.ارتباط صحيح و پيوستگي و هماهنگي بين تصاوير و متن برقرار باشد.
5.اولين نگاه مخاطب به تراكت او را وادار به پيگيري و جهت پذيري انتخاب او در خبر تراكت كند.

موارد برخورد نوشتاري در تراكت :
غالبا در صفحه ي روي تراكت عناويني مانند : نام مركز و يا واحد مورد نظر و معرفي فعاليت هاي او-امتيازات(اولين توليد كننده،تنها موسسه و يا داراي استانداردها و ايزو هاي رايج و...)-شرايط مرتبط با اعلام تراكت (از تاريخ تا تاريخ،به مناسبت روز،به مناسبت افتتاح نمايشگاه و يا گالري و...)-زمان-آدرس-تلفن-فكس-ايميل ، درج شود.
در قسمت پشت صفحه توضيحات در رابطه با موارد ثبت تراكت و شرح تحول آن ذكر مي شود.

موضوع مورد بحث بعدي : تقويم
موفق باشيد
 

mohsen_online_007

Active Member
آقا رضا و سارا خانوم و دیگر کسانی که کمک کردند خسته نباشید, مطالب خیلی خوبی بود
:: لطفاً اگر امکانش هست کمی راجع به طراحی لوگو توضیح بدهید که وقتی سفارشی میگیریم باید به چه شکل (حدودی) ایده پردازی کنیم
مراحل کار طراحی لوگو باید به چه شکل باشه و اشتانداردهایی که برای طراحی یک لوگو هست چه مواردی هستند؟
 
آخرین ویرایش:

[REZA]

Member
دوست عزيز شما يه جستجو بكن(هم تو قسمت سوالات و درخواست ها و هم تو قسمت مقالات) اگه چيزي پيدا نكردي بگو من بذارم.
موفق باشي
 
آخرین ویرایش:

setareh salehi

New Member
من برای سایز هایی که استاندارد دارن و سفارشی نیستن مثل کارت ویزیت از برنامه office publisher استفاده می کنم این برنامه جزء نرم افزارهاییه که همراه گروه office (word ,exele ...( عرضه میشن. امیدوارم به درد بخوره.
این نرم افزار چند تا طراحی هم از سایز های مختلف به عنوان نمونه کار نشون میده که برای ایده گرفتن چیزای بدی نیستن در ضمن اگه کار فوری فوتی دارید این نر افزار در مدت زمان کوتاهی میتونه یه طرحه نسبتاًخوب بهتون تحویل بده... هر چند که هیچی فوتوشاپ نمیشه
.:green:
 

Member
چند نکته کوچک که از قلم افتاده :
----------------------------
1- تراکت
تراکت های سیاه و سفید معمولا توسط کانونهای کوچک که داری یکی دوتا پرینتر مخصوص تعداد بالا دارن چاپ میشن و رنگ بندی براشون مهم نیست ولی محض اطمینان (ممکنه توسط چاپخونه چاپ بشه)باید رنگ بندیش به صورت مطلق از رنگ سیاه K باشه و رنگ های CMY توش نباشه
attachment.php
attachment.php


در باره تراکت های رنگی حال ندارم زیاد زر بزنم فقط سیستم رنگش باید CMYK باشه و بسته به نوع چاپ رنگ بندی متفاوتی داره
- اندازه:میدونید که فوتوشاپ اندازه A5 نداره و برای تنبل هایی مثل من که نه اندازه ها رو حفظ میکنند و نه حال وارد کردنشونو دارن یه میونبر هست
یه A4 درست میکنیم و بعد ارتفاعشو 50% کم میکنیم اگه عمودی خواستیم 90 درجه میچرخونیمش

2- نوشته ها در چاپ روی کاغذ
میدونید که چاپ های روی کاغذ به صورت چاپ 4 مرحله رنگ روی هم انجام میشه و ممکنه گاهی وقتها کمی جابه جایی در یکی و یا چند تا از رنگها اتفاق بیافته (رنگها دقیقاً سر جاشون چاپ نشن) پس خیلی بهتره که نوشته ها رو فقط با یک رنگ بنویسیم تا به اصطلاح سایه نخوره
اگه حوصله ام کشید دفه بعد کمی در مورد شیت چاپ براتون توضیح میدم
 

پیوست ها

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    37.4 کیلوبایت · بازدیدها: 38
  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    37.3 کیلوبایت · بازدیدها: 37

جدیدترین ارسال ها

بالا