shading چیست؟ کمک

]'/

New Member
کمکم کنید دارم گیج میشم shading تو مایا چیه ؟ چه ربطی به shader داره اگه میشه برم توضیح بدید من بفهمم.
 

davoodice

Well-Known Member
به عمل تنظیم نور و متریال و رندر shading میگن. و shader یکی از ابزارهایی است که برای این عمل استفاده میشن
مثال:
material = چوب
shader = blinn or lambert
shading = تنظیم اینها
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
با تشکر از داوود جان خودمون و اجازه ازش که ساحب پاسخه، میخوام یه مقدار ساده تر بگم

معنی خود shader سایه روشن و سایه زنی میشه ولی تو این کار به جسن و متریال های خاص اتلاق میشه، مثل جنس CD یا رنگ پر کردک های وحشی و یا کبوتر های چاهی و ... کلا جنس خاص هر جنس حالا فلز باشه، شیشه باشه جسن های پلاستیکی ، شمعی و ... خیلی چیزای دیگه.

حق یارت
 

]'/

New Member
دوستان خیلی ممنون از توضیحاتتون . خیلی کمکم کرد:rose:


فقط یه چیزه دیگه: فرق متریال با shader چیه ؟برای مثال میگین blinn تو مایا یک نوع shader هست اما فرقش با متریال چیه؟
اقای bubo3d شما گفتید که shader نوع خاص از هر متریال هست اما blinn چیز خاصی نداره . اگه میشه یکم بیشتر توضیح بدید.
 
آخرین ویرایش:

m2_farzan

Active Member
اساتید ببینید این مثال میتونه بدرد بخوره؟

ما میتونیم برای طلا، نقره، کروم و... هر کدوم متریال جداگانه داشته باشیم. مثلا متریال طلا زرد رنگه، متریال کروم بی رنگه و هر رنگی بهش بخوره بازتاب میده و باشدت بیشتر و...، اما تمام اینها از یک shader مشترک که فلز باشه ساخته شدن، که همون Phong و PhongE مایا هست. Blinn شبیه Phong هستش، ولی یک مقدار مات تر، مثلا متریال آلومینیوم میتونه از blinn استفاده کنه. پس درواقع شیدر ها الگوریتم محاسبه بازتاب نور هستن، با پارامترهایی که بهشون داده میشه، مثل رنگ، میزان براقی و... . به همین دلیل هم ساخت شیدر خیلی خیلی مشکله و نیازمند اطلاعات تخصصی برنامه نویسیه.

---

Some people refer to the code that allows you to achieve a look as a shader. The material is usually a shader that has been tweaked, mapped and modified to match a specific object, in other words a material is usualy an instance of a shader. For example a wood shader is a general shader that replicates wood. When you take that shader and you teak the parameters to make it look like pinewood which is old and stained for a specific object, that instance of the shader is refered to as a material.
cgtalk.com
 

m2_farzan

Active Member
ضمنا:
The word shader has also taken on a second meaning, of being any plug-in code written for a renderer. For example, Mental Ray has not only surface shaders but camera shaders, light shaders, etc. Some programs only use the word shader in this second meaning, as the optional plug-in functions you can add to a programmable renderer.

[FONT=verdana, arial, sans-serif]البته امیدوارم این گیجت نکنه.[/FONT]
 

mostafabibin2

Well-Known Member
کلا دیگه دوران blinn و phon به پایان رسیده. محاسبات اشتباه و ساده بودن آلگوریتم. واقعا با وجود mia دیگه blinn چرا!!!
 

m2_farzan

Active Member
اول از همه بگم که گرچه شیدرهای Mental Ray واقعا بهتر هستند، ولی به نظر من برای شروع و یا کار متوسط همون شیدر های مایا خوب هستن، ولی درسته، واسه کار حرفه ای حق با شماست، mostafabibin2.

در مورد mia هم باید بگم شما داخل مایا یکسری متریال های پیشفرضی دارید مثل Phong, Lambert etc ولی بعضی موتورهای رندر مثل Mental Ray و VRay ، یکسری شیدرهای دیگه ای رو به طور پیشفرض اضافه میکنن. اولین نکته مهم در مورد این متریالها اینه که مثلا متریالهای منتال ری، فقط با موتور منتال ری رندر میشن و داخل Maya Software و Viewport رندر نمیشن.

خوب، mia هم یکی از شیدر هاییه که منتال ری اضافه میکنه.

داخل مایا وقتی رو جسم کلیک راست کنی، یه گزینه هست به نام Assign new material... و داخل اون، از سمت چپ یه بخش Mental Ray هست که متریالهای منتال ری توشه. مثل:

dgs_material برای کروم

dielectric_material متریال فوق العاده برای شیشه و شکست نور

mi_car_paint برای بدنه ماشین سواری

mia_material فلز (معمولا فلز رنگ نخورده)

fast_skin برای پوست انسان

و...
 
  • Like
Reactions: ]'/

]'/

New Member
خیلی ممنون از جوابتون. من یه سوال داشتم که زیاد ربطی نداره . تو فیلم های حرفه ای هالیوودی از موتور های رندر مثل منتال ری استفاده میکنند یا اینکه اصلا برای خودشون موتور رندر جدا دارن؟ برای متریال هم همینطور؟
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
یکی از موتورهای رندر خیلی خوب 3delight هست. دقیقا همین کاراکتری هم که گذاشتی و من خیلی از فیلمش خوشم امد هم با این موتور رندر کردن.
یا این موتور solid angle که از سایتش فقط همین برای عموم در دست رسته.

render man هم هست و ...
 
آخرین ویرایش:

]'/

New Member
منم خودم خیلی با این فیلم حال کردم. فقط یه سوال؟ مثلا فرق این با منتال ری تو چیه که اینقدر قوی تر رندر میکنه؟
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
فرق که زیاد میتونه باشه
حالا من یه سری چیزها رو میگم دوستانی که بیشتر از من میدونن هم حتما میان توضیح میدن.

بیین عزیز مثلا منتال تو sample یا همون به نوعی anti alias ضعیفه، مثلا اگه شما تو کارتون مو داشته باشین باید مقدار sample رو بالا ببرید تا لبه ها پله پله نشه و حجم نازک مو رو خوب نشون بده ، میتونه این تفاوت ها توی محاسبات GI باشه سرعیت باشه و یا با کیفیت بالاتر.
ببین عزیز همه این اجزای کامپیوتر همون طور که خودت خوب میدونه پایشون نوشتار و برنامه نویسی هست، ممکنه منتال با فرمولی که داره و نوع نوشتارش آخرش به نتیجه ی GI برسه ولی این یکی از قوانین تو هر رشته مخصوصا ریاضیات هست که پایه ی این برنامه ها هم هست که، به چه صورت و چه فرمولی شما به اون مقصد برسی. مثلا شما میخوای بری مشهد، شما میتونی از مسیر گرمسار بری ، جاده تخت ولی بی آب و علف ولی میتونی از هراز هم بندازی ولی خوش رنگ و لا آب و با صفا ولی تو انتخاب دومی شما زمان رو از دست میدی.

یعنی مقصد همه این ابزارها یکی هست ولی فرمول و راه و مسیری که برنامه نویسان این ها پی میگیرن فرق میکنه و نتیجه رو شما توی سرعت و کیفیت میبنی.
مثلا کمتر کسی میاد برای یه انیمیشن مخصوصا سریالی و یا سینمایی تو کل دنیا از VRay استفاده کنه، چرا؟ چون VRAy دقیقا همون جاده ی هراز هست که کیفیت خوبی بهت میده ولی زمانش پیرت رو در میاره. ولی تو انیمیشن برای این که کار باید کارتونی باشه و نیاز به محاسبات آنچان دقیق و realestic نیست و کار باید کارتونی به نظر بیاد از موتور های سبک تر استفاده میکنن.

ولی بعضی از موتور ها هم این خاصیت رو دارن که بشه هم برای کار کاتونی ازشون استفاده کنی هم واقع گرایانه.
میگم، تفاوت زیاده، مثل یه موتور نو پا و خوب هست که نمیتونه fluid مایا رو ساپورت کنه و ... خیلی نکات ریز دیگه.

ما ها هم باید دور این جور موتور های خوب رو خط بکشیم و با همون موتورهایی مثل منتال، Vray یا final render و این جور موتور هایی که عمومیت دارن کار کنیم.


اگه جایی از حرفام اشتباه بود خواهشا دوستان اصلاح کنن که عزیزمون دچار مشکل نشه.

یا حق
 
  • Like
Reactions: ]'/

ssdsajad

Active Member
پس چرا تو انجمن من حرفی ازش نشنیدم؟؟؟؟
و همه یا با منتال ری یا با vray یا درآرزوی render man
کرک نمیشند؟
 

ssdsajad

Active Member
من میخوام رندر هام طبیعی بشه وکارتونی نشه
مثلا آرنولد خیلی انیمیشنی بود ولی منتال بهتر بود
من آخرشم نتونستم یه موتور رندر خوب پیدا کنم و باهاش کار کنم
اما از این خوشم اومده
http://www.3delight.com/en/index.php
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
من میخوام رندر هام طبیعی بشه وکارتونی نشه
مثلا آرنولد خیلی انیمیشنی بود ولی منتال بهتر بود
من آخرشم نتونستم یه موتور رندر خوب پیدا کنم و باهاش کار کنم
اما از این خوشم اومده
دقیقا این 3Delight همونیه که گفتم، تو نمونه کارهاش که دقیق بشیريال میبنی کارای کارتونی کاملا نوری کارتونی دارن و کارای واقع گرایانه خیلی طبیعی هستن.
این موتور هم داوود جان به من معرفی کردن، کرکش هم مشکل داره، ولی خود داوود جان گفت که یه جورایی کرکش رو دور زده.

اون solid angle هم که جد از کرکش به هر استودیو ای هم انگار فروخته نمیشه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا