اساتید ببینید این مثال میتونه بدرد بخوره؟
ما میتونیم برای طلا، نقره، کروم و... هر کدوم متریال جداگانه داشته باشیم. مثلا متریال طلا زرد رنگه، متریال کروم بی رنگه و هر رنگی بهش بخوره بازتاب میده و باشدت بیشتر و...، اما تمام اینها از یک shader مشترک که فلز باشه ساخته شدن، که همون Phong و PhongE مایا هست. Blinn شبیه Phong هستش، ولی یک مقدار مات تر، مثلا متریال آلومینیوم میتونه از blinn استفاده کنه. پس درواقع شیدر ها الگوریتم محاسبه بازتاب نور هستن، با پارامترهایی که بهشون داده میشه، مثل رنگ، میزان براقی و... . به همین دلیل هم ساخت شیدر خیلی خیلی مشکله و نیازمند اطلاعات تخصصی برنامه نویسیه.
---
Some people refer to the code that allows you to achieve a look as a shader. The material is usually a shader that has been tweaked, mapped and modified to match a specific object, in other words a material is usualy an instance of a shader. For example a wood shader is a general shader that replicates wood. When you take that shader and you teak the parameters to make it look like pinewood which is old and stained for a specific object, that instance of the shader is refered to as a material.
cgtalk.com