Riging in maya

elrezai

New Member
با سلامخدمت دوستان عزیز
برای ریگ کردن زانو وارنج نیاز دارم از pole vectorاستفاده کنم اما در مایا2012با مشکل روبه رو شدم ،بعداز استفاده از این گزینه حرکت درستی ندارد و روی حرکت بقیه جوینت ها تاثیر میگذارد(در پا جوینت های کف پا هم حرکت می کنند)
ممنون میشم اگه کسی کمکم کنه:-?
 

maxscript

Well-Known Member
Joint های شما نباید دارای Rotation باشند . برای همین روی اسکلت تاثیر می گذارند
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
عزیز مشکلت بخاطر اینه که شما برای ایجاد استخون های پا و دست ، استخون های مچ دست و پا رو در ادامه استخون های ساق پا و ساعد دست میسازی
یعنی باید شما به این صورت عمل کنی که مثلا برای پا: اول استخون های رون پا و ساق پا رو میسازی و بعد جدا از این ساق پا استخون های مچ پا تا نوک انگشت رو میسازی و بعد با snap میاریش رو قسمت آخرین joint ساق پا و آخرین joint پا رو میگری و بعد اولین joint کف پا و point constrain رو میزنی. یا برای جدا بودن استخون های پا و کف پا بعد از ساخت میتونی disconnect joint رو بزنی که این روش معقول تر و راحت تره.

چون joint هایی که شما میسازی به صورت یه سره بهم وصل هستن pole vector باعث میشه joint های در ادامه هم بچرخن. برای rotate مچ پا و مچ دست هم بعد با controller های دیگه میتونی بهش برسی.

یادت باشه point constrain نه parent ،چون با parent باز rotate بالایی رو میگیره عزیز.

انشا الله استفاده کرده باشی

حق یارت
 
آخرین ویرایش:

davoodice

Well-Known Member
سلام
مشکلی که برای شما پیش میاد خیلی ساده رفع میشه
اسکلت ساده ای برای پا به شکل زیر تعریف کن
attachment.php

کنترولر ساده ای برای پا ایجاد کن مثلا دایره . اونو با پا align کن.

{روش ساده align کردن:
انتخاب کنترولر سپس انتخاب جوینت مورد نظر سپس parent
صفر کردن پارامتر های چرخش و حرکت برای کنترولر
unparent کردن کنترولر
freeze transform کردن کنترولر
}
خوب حالا ik handle از نوع RpSolver ایجاد کن.
حالا کنترولر پا رو بگیر سپس جوینت کف با رو بگیر orient constraint رو بزن (maintain offset= فعال)
حالا کنترولر pole vector رو بساز و با استخوان ساعد align کن (طبق روش بالا)
قید pole vector رو بزن
تمام.
 

پیوست ها

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    33 کیلوبایت · بازدیدها: 38
  • pp.rar
    7.4 کیلوبایت · بازدیدها: 3
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا