iray و ...

intel_amd

Active Member
به نظر میاد یکی از بهترین موتورهای رندر که با کارت گرافیک رندر میکنه iray هست
لطفا در مورد این موتور و موتورهای معروف دیگه که بر پایه gpu هستند نظیر cuda یک سری توضیح بدین
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
باسلام،

در مورد موتورهای رندر Gpu میبایست خدمتتون عرض کنم دقیقا مثل رندر کننده های Cpu دسته بندی های مختلف وجود داره، در مورد Iray میشه گفت رندر کننده مناسبی برای

Product Rendering به حساب میاد، مثل رندر جواهرات و خودرو و قطعات صنعتی و ... البته این به این معنی نیست که توانایی رندر مابقی موضوعات رو نداره ولی در کل هنوز دارای محدودیت های

زیادیه، در حال حاضر هیچ رندر کننده Gpu وجود نداره که تمام قابلیت های رندر کننده های Cpu از خانواده Biased ها رو پشتیبانی کنه اما رفته رفته فاصله اونها با سیستم های رندر Cpu درحال کم شدنه

ضمنا لیست بلند بالایی از رندر کننده های Gpu وجود داره که به بعضی از اونها اشاره میکنم.

Octan
Arion ( البته این یکی Hybrid هست یعنی هم از Cpu و هم از Gpu استفاده میکنه )
Furryball
Iray
Vray_rt
Thea
البته اینایی که معرفی کردم بدلیل پشتیبانی اونها از مکسه وگرنه این لیست حسابی طولانی میشد

به عنوان مثال Redshift که برای Softimage طراحی شده بود و به نظر فوق العاده میومد که فعلا با خبر اتودسک در مورد تولید نشدن نسخه های جدید Softimage

باید منتظر بود و دید آیا اون رو برای مکس عرضه میکنن یا خیر

موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

intel_amd

Active Member
موتور
cuda هم برای مایا توی ویدئو دیدم ست میکنن
این cuda ماله خود جی فورسه که تو کارت گرافیکاشم یک سیستم با همین نام گذاشته​

_میخاستم ببینم موتور
cuda برای مکس نیست؟ اگر نیست بهترینش برای مکس همون iray هست؟
_سوال دیگم اینه که با موتورهای gpu بیس انیمیشن(چندین فریم) هم میشه رندر کرد یا فقط برای رندر تک فریم هستند؟
_سوال آخرم هم اینه که این موتورهای gpu بیس با کارت گرافیک های غیر quadro هم از رندر cpu سریعتر هستند یا فقط با quadro اختلاف زمان رندر بین موتورهای cpu بیس با gpu بیس شدید هست؟ به عنوان مثال یک کلیپ دیدم که با کارت quadro k6000 با موتور iray تحت نرم افزار مکس یک ماشینو میچرخوند و در دم رندرش دیده میشد اصلا به ثانیه نمیرسید رندرش , آیا با کارتی مثل geforce titan black هم تو همین مایه هاست؟

 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
عزیز Cuda مال Nvidia هست و APP هم برای AMD ، این ها بیسش هستن حالا ما باید ببنیم چه موتور های از Cuda استفاده میکنند .

IRAY
VRAY RT
ARION
OCTAN
و ...

_میخاستم ببینم موتور cuda برای مکس نیست؟ اگر نیست بهترینش برای مکس همون iray هست؟
بهترینش Vray RT هست ، ایری خیلی محدوده و هیچ چیزی نداره اما VRAY RT فوق العادست همه چیز داره و سرعتش چند برابر Iray هست .

_سوال دیگم اینه که با موتورهای gpu بیس انیمیشن(چندین فریم) هم میشه رندر کرد یا فقط برای رندر تک فریم هستند؟

خیر ، اصلا مناسب نیستند چون Sampling متفاوتی دارند و تصویر رو خیلی نویز دار میکنند اما موتور FurryBall رو میتونید استفاده بکنید اما دیگه خوب کیفیت نداره .
ولی با توجه به تکنولوژی شما الان میتونی با Unreal Engine 4 هرچیزی رو در سریع ترین زمان رندر کنی .

_سوال آخرم هم اینه که این موتورهای gpu بیس با کارت گرافیک های غیر quadro هم از رندر cpu سریعتر هستند یا فقط با quadro اختلاف زمان رندر بین موتورهای cpu بیس با gpu بیس شدید هست؟ به عنوان مثال یک کلیپ دیدم که با کارت quadro k6000 با موتور iray تحت نرم افزار مکس یک ماشینو میچرخوند و در دم رندرش دیده میشد اصلا به ثانیه نمیرسید رندرش , آیا با کارتی مثل geforce titan black هم تو همین مایه هاست؟

بله ، من الان با GTX 660ti راحت میتونم اینکار رو بکنم اما خوب اون Active Shade هست و باز به خود Iray اصلی نمیرسه و بازم محدودیت هایی رو داره .

موفق باشید
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

در مورد کارت گرافیک یه سری به اینجا بزنید

http://forum.majidonline.com/threads/209858-خرید-کارت-گرافیک-برای-کارهای-سه-بعدی
مقاله بسیار مناسبیه، البته برای قرار دادن مطلبی به بخش سخت افزار سایت رفته بودم که بعد از فرستادن پیام متوجه مقاله فوق شدم و اگه اینو میدونستم دیگه اینقدر مطلب تایپ نمیکردم و دوستان رو به اون مقاله ارجاع میدادم

اما اگه علاقه داشتید اینم آدرس پستی که نظرم رو در مورد کارت گرافیکی داخلش قرار دادم

http://forum.majidonline.com/thread...ro-K6000-vs-GTX-TITAN-vs-Tesla-k20-vs-GTX-780

مطالعه بفرمایید، امیدوارم مفید واقع بشه.

اما در مورد تولید رندر انیمیشن باید خدمتتون اعلام کنم که موتورهای رندری مثل Octan و یا Arion به راحتی میتونن تولید انیمیشن بکنن و میتونید نمونه کارهاشون رو توی سایتشون ببینید، که در نوع خودش با توجه به سرعتش فوق العادست.

در مورد بعضی قابلیت ها که فعلا توسط رندر کننده های Gpu ساپورت نمیشه هم میشه با خروجی گرفتن بعضی Pass ها از یه موتور رندر Cpu و استفاده از نرم افزارهایی مثل Nuke یا AE موضوع رو ختم به خیر کرد.

البته همونطور که قبلا هم عرض کردم با حضور سخت افزارهای جدید و وجود API مناسب به نظر میرسه در آینده ای نه چندان دور رندر کننده های GPU حسابی رشد کنن.فعلا تا همینجا کافیه... بعد از مطالعه مطالب اون 2 تا لینک بالا اگه همچنان سوالی بود

مطرح بفرمایید، به شرط زنده بودن و داشتن اطلاعات کافی پاسخگو خواهم بود.

موفق باشید
 

intel_amd

Active Member
عزیز Cuda مال Nvidia هست و APP هم برای AMD ، این ها بیسش هستن حالا ما باید ببنیم چه موتور های از Cuda استفاده میکنند .

IRAY
VRAY RT
ARION
OCTAN
و ...


موفق باشید

اما تو یک ویدئو دیدم داخل مایا موتور رندر رو روی cuda ست کرد . یعنی منظورتون اینه که اون نام موتور نبوده؟ طبق اون ویدئو من فکر میکنم علاوه بر اون سیستمی که داخل کارت های nvidia هست و اسمش cuda هست یک موتور برای مایا هم همین نامو داره
 

intel_amd

Active Member
با سلام،

در مورد کارت گرافیک یه سری به اینجا بزنید

http://forum.majidonline.com/threads/209858-خرید-کارت-گرافیک-برای-کارهای-سه-بعدی
مقاله بسیار مناسبیه، البته برای قرار دادن مطلبی به بخش سخت افزار سایت رفته بودم که بعد از فرستادن پیام متوجه مقاله فوق شدم و اگه اینو میدونستم دیگه اینقدر مطلب تایپ نمیکردم و دوستان رو به اون مقاله ارجاع میدادم

اما اگه علاقه داشتید اینم آدرس پستی که نظرم رو در مورد کارت گرافیکی داخلش قرار دادم

http://forum.majidonline.com/thread...ro-K6000-vs-GTX-TITAN-vs-Tesla-k20-vs-GTX-780

مطالعه بفرمایید، امیدوارم مفید واقع بشه.

اما در مورد تولید رندر انیمیشن باید خدمتتون اعلام کنم که موتورهای رندری مثل Octan و یا Arion به راحتی میتونن تولید انیمیشن بکنن و میتونید نمونه کارهاشون رو توی سایتشون ببینید، که در نوع خودش با توجه به سرعتش فوق العادست.

در مورد بعضی قابلیت ها که فعلا توسط رندر کننده های Gpu ساپورت نمیشه هم میشه با خروجی گرفتن بعضی Pass ها از یه موتور رندر Cpu و استفاده از نرم افزارهایی مثل Nuke یا AE موضوع رو ختم به خیر کرد.

البته همونطور که قبلا هم عرض کردم با حضور سخت افزارهای جدید و وجود API مناسب به نظر میرسه در آینده ای نه چندان دور رندر کننده های GPU حسابی رشد کنن.فعلا تا همینجا کافیه... بعد از مطالعه مطالب اون 2 تا لینک بالا اگه همچنان سوالی بود

مطرح بفرمایید، به شرط زنده بودن و داشتن اطلاعات کافی پاسخگو خواهم بود.

موفق باشید

از لینک ها و صحبت های مفیدتون ممنونم
بعد از اینکه مطالبو کامل خوندم میام باز هم از اطلاعات خوبتون استفاده کنیم
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
بله ! اون قسمت هسته موتور رو مشخص کرده نه خود موتور رو توی مکس هم هست ، قسمتی که شما میتونید بگذارید روی Cuda یا OpenCL یا CPU :)
 

intel_amd

Active Member
با سلام،

در مورد کارت گرافیک یه سری به اینجا بزنید

http://forum.majidonline.com/threads/209858-خرید-کارت-گرافیک-برای-کارهای-سه-بعدی
مقاله بسیار مناسبیه، البته برای قرار دادن مطلبی به بخش سخت افزار سایت رفته بودم که بعد از فرستادن پیام متوجه مقاله فوق شدم و اگه اینو میدونستم دیگه اینقدر مطلب تایپ نمیکردم و دوستان رو به اون مقاله ارجاع میدادم

اما اگه علاقه داشتید اینم آدرس پستی که نظرم رو در مورد کارت گرافیکی داخلش قرار دادم

http://forum.majidonline.com/thread...ro-K6000-vs-GTX-TITAN-vs-Tesla-k20-vs-GTX-780

مطالعه بفرمایید، امیدوارم مفید واقع بشه.

اما در مورد تولید رندر انیمیشن باید خدمتتون اعلام کنم که موتورهای رندری مثل Octan و یا Arion به راحتی میتونن تولید انیمیشن بکنن و میتونید نمونه کارهاشون رو توی سایتشون ببینید، که در نوع خودش با توجه به سرعتش فوق العادست.

در مورد بعضی قابلیت ها که فعلا توسط رندر کننده های Gpu ساپورت نمیشه هم میشه با خروجی گرفتن بعضی Pass ها از یه موتور رندر Cpu و استفاده از نرم افزارهایی مثل Nuke یا AE موضوع رو ختم به خیر کرد.

البته همونطور که قبلا هم عرض کردم با حضور سخت افزارهای جدید و وجود API مناسب به نظر میرسه در آینده ای نه چندان دور رندر کننده های GPU حسابی رشد کنن.فعلا تا همینجا کافیه... بعد از مطالعه مطالب اون 2 تا لینک بالا اگه همچنان سوالی بود

مطرح بفرمایید، به شرط زنده بودن و داشتن اطلاعات کافی پاسخگو خواهم بود.

موفق باشید
الانکه لینکهارو مطالعه کردم چنتا سوال برام پیش اومد
1-با توجه به گفته ها برای کار با نرم افزار مکس و موتور gpu فرق بین quadro و غیر quadroi یکی به حجم رمشونه و دیگری طول عمر و دوامشون زیر باره و در سرعت فرق چندانی ندارند این برداشت درسته؟
2-چرا میگید وقتی 2 تا کارت گرافیک گذاشته میشه باز هم حجم رم یکی از کارت ها ملاکه و اونم کمترینه ؟ اینو مطمئن هستید ؟ مگه سیستم رندر gpu در بازی ها وقتی 2 تا کارت میشه از حجم رم هر دو کارت استفاده نمیکنه و بازی که مثلا 3 گیگ رم کارت گرافیک لازم داره با sli کردن 2 کارت با رم 1.5 گیگ به خوبی اجرا نمیشه؟
3-با توجه به اینکه یک ورژن ماقبل آخرین quadro یعنی quadro 6000 هم 6 گیگ رم بیشتر نداشته اگر من از یک گرافیک gtx 780 6 gig استفاده کنم و با توجه به اینکه با مکس کار میکنم و صحنه هام با انیمیتشو آبجکتاش هیچ موقه بالای 6 گیگ رم نیازش نیست و همیشه هم یک سره در حال رندر نیستم که سیستم نابود شه این کارت میتونه بازدهی در حدود quadro 6000 برام داشته باشه؟
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

در مورد گزینه 1 تا حدود زیادی مطلب رو درست برداشت کردید، البته همونطور که در مطالب موجود در لینکهای قبلی توضیح داده شده بود بحث نمایش در Viewport هم یکی دیگه از تفاوت های این دو سری از

کارتهاست، البته این در مورد کاربرانی صدق میکنه که صرفا جهت پردازش های گرافیکی از نرم افزارهایی که با اینگونه کارت ها هماهنگ شده استفاده میکنند مثل مکس و مایا و رندر کننده هایی که قبلا اسمشون رو بردیم

و یا افرادی که قصد دارند بازیهای پرحجم و با کیفیت رو با مانیتورهای 27 اینچ و بالاتر بازی کنن بدون اینکه نمایش بازی با وقفه مواجه بشه، البته دسته ای از کاربران هستند که این سری از کارتهای گرافیکی براشون

مناسب نیست به عنوان مثال بعضی انستیتو های تحقیقاتی هستند که برای پردازش و شبیه سازی رفتار ویروسها و واکنش سیستم دفاعی بدن با توجه به مقدار بالای متغیرها در تعداد چند میلیارد سلول از کارتهای

Tesla برای انجام محاسباتشون استفاده میکنن چون میتونن در آن واحد تعداد بسیار بیشتری فرمان رو در داخل سیستم پردازش موازی اینگونه کارتها ارسال بکنن و نتیجه پردازش رو خیلی سریعتر از Cpu بدست بیارن.

در مورد گزینه دوم باید خدمتتون عرض کنم چون کارت گرافیکی به هنگام پردازش از رم سیستم نمیتونه استفاده کنه و باید به همین خاطر کل محتویات صحنه رو در داخل رم کارت گرافیکی قرار بده به همین دلیل و به خاطر

ساختار پردازش موازی در کارت گرافیکی پردازش کننده رو کارت گرافیکی تنها میتونه از رم موجود روی همون کارت استفاده کنه و حتی اگر دو عدد کارت روی یک سیستم قرار داشته باشند نمیتونن رم موجود روی کارتهای گرافیکی

رو با هم به اشتراک بزارن حتی اگه روی یه کارت گرافیکی دو تا واحد پردازش باشه مثل GTX 690 مقدار رم موجود روی کارت هم به میزان برابر بین دو واحد توزیع مشه نه اینکه بتونن مشترکا از تمام حجم رم موجود روی کارت استفاده کنن.

در مورد بازی اتصال دوکارت برای پشتیبانی بهتر پردازش ها و افزایش سرعت فریم های قابل نمایش روی مانیتورها استفاده میشه و کارتها میتونن بصورت مجزا بعضی از قابلیتها رو محاسبه کنن، نه اینکه رم شما افزایش پیدا کرده،

البته در مورد بازی نکات دیگه ای هم هست که خیلی به بحث ما مرتبط نمیشه.

در مورد گزینه سوم باید خدمتتون عرض کنم GTX 780 6GB با توجه به نیاز اکثر قریب به اتفاق کاربران حوزه بازی و نرم افزارهای سه بعدی مثل مکس، اگه تو بازار داخلی بیخودی گرون نشه و مثل خارج از کشور با پایه قیمتی حول و حوش 500 دلار

بفروش برسه در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب هاست، ضمنا بجز بحث نمایش داخل Viewport در بحث رندر Gpu و بازی چندان کم و کسری نسبت به سری Quadro نداره، علاوه بر این اگه بعدا بتونین یه کارت دیگه GTX 780 6GB رو به سیستم اضافه کنین

با هزینه یک پنجم و یا حتی کمتر نسبت به Quadro، میتونین سرعت پردازش Gpu از طریق پشتیبانی از تکنولوژی Cuda رو برای سیستم خودتون به نحوی انجام بدید که خیلی سریعتر از Quadro باشه.... اما این نکته فرامش نشه که باید چهارچشمی مراقب وضعیت

حرارت کارتهای گرافیکتون باشین.

امیدوارم مفید بوده باشه.

موفق باشین
 
آخرین ویرایش:

_MRM_

Member
سلام
من یه کارت گرافیک نیاز دارم البته بودجه محدود دارم (یک میلیون) رندرینگ برام مهم نیست فقط توی ویو پورت کم نیاره منظورم صحنه خارجی با پلی گان زیاد . کارت گرافیکی هست یا رم زیاد و پردازش ضعیف تر
 

intel_amd

Active Member
با سلام،

در مورد گزینه 1 تا حدود زیادی مطلب رو درست برداشت کردید، البته همونطور که در مطالب موجود در لینکهای قبلی توضیح داده شده بود بحث نمایش در Viewport هم یکی دیگه از تفاوت های این دو سری از

کارتهاست، البته این در مورد کاربرانی صدق میکنه که صرفا جهت پردازش های گرافیکی از نرم افزارهایی که با اینگونه کارت ها هماهنگ شده استفاده میکنند مثل مکس و مایا و رندر کننده هایی که قبلا اسمشون رو بردیم

و یا افرادی که قصد دارند بازیهای پرحجم و با کیفیت رو با مانیتورهای 27 اینچ و بالاتر بازی کنن بدون اینکه نمایش بازی با وقفه مواجه بشه، البته دسته ای از کاربران هستند که این سری از کارتهای گرافیکی براشون

مناسب نیست به عنوان مثال بعضی انستیتو های تحقیقاتی هستند که برای پردازش و شبیه سازی رفتار ویروسها و واکنش سیستم دفاعی بدن با توجه به مقدار بالای متغیرها در تعداد چند میلیارد سلول از کارتهای

Tesla برای انجام محاسباتشون استفاده میکنن چون میتونن در آن واحد تعداد بسیار بیشتری فرمان رو در داخل سیستم پردازش موازی اینگونه کارتها ارسال بکنن و نتیجه پردازش رو خیلی سریعتر از Cpu بدست بیارن.

در مورد گزینه دوم باید خدمتتون عرض کنم چون کارت گرافیکی به هنگام پردازش از رم سیستم نمیتونه استفاده کنه و باید به همین خاطر کل محتویات صحنه رو در داخل رم کارت گرافیکی قرار بده به همین دلیل و به خاطر

ساختار پردازش موازی در کارت گرافیکی پردازش کننده رو کارت گرافیکی تنها میتونه از رم موجود روی همون کارت استفاده کنه و حتی اگر دو عدد کارت روی یک سیستم قرار داشته باشند نمیتونن رم موجود روی کارتهای گرافیکی

رو با هم به اشتراک بزارن حتی اگه روی یه کارت گرافیکی دو تا واحد پردازش باشه مثل GTX 690 مقدار رم موجود روی کارت هم به میزان برابر بین دو واحد توزیع مشه نه اینکه بتونن مشترکا از تمام حجم رم موجود روی کارت استفاده کنن.

در مورد بازی اتصال دوکارت برای پشتیبانی بهتر پردازش ها و افزایش سرعت فریم های قابل نمایش روی مانیتورها استفاده میشه و کارتها میتونن بصورت مجزا بعضی از قابلیتها رو محاسبه کنن، نه اینکه رم شما افزایش پیدا کرده،

البته در مورد بازی نکات دیگه ای هم هست که خیلی به بحث ما مرتبط نمیشه.

در مورد گزینه سوم باید خدمتتون عرض کنم GTX 780 6GB با توجه به نیاز اکثر قریب به اتفاق کاربران حوزه بازی و نرم افزارهای سه بعدی مثل مکس، اگه تو بازار داخلی بیخودی گرون نشه و مثل خارج از کشور با پایه قیمتی حول و حوش 500 دلار

بفروش برسه در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب هاست، ضمنا بجز بحث نمایش داخل Viewport در بحث رندر Gpu و بازی چندان کم و کسری نسبت به سری Quadro نداره، علاوه بر این اگه بعدا بتونین یه کارت دیگه GTX 780 6GB رو به سیستم اضافه کنین

با هزینه یک پنجم و یا حتی کمتر نسبت به Quadro، میتونین سرعت پردازش Gpu از طریق پشتیبانی از تکنولوژی Cuda رو برای سیستم خودتون به نحوی انجام بدید که خیلی سریعتر از Quadro باشه.... اما این نکته فرامش نشه که باید چهارچشمی مراقب وضعیت

حرارت کارتهای گرافیکتون باشین.

امیدوارم مفید بوده باشه.

موفق باشین

اکثر صحبت ها واضح و مشخص بودن فقط چندتا ابهام مونده برام
1-اینکه میفرمائین غیر از اختلافاتی که در view port این دو نوع کارت(quadro و معمولی) باهم دارند یعنی دقیقا چه اختلافی باهم در ویو پورت مکس خواهند داشت؟ تا جائی که خاطرم هست توی لینکها گفته بودین اختلاف در ویوپورت نرم افزارهائی غیر مکس و مایاست که محاسبات منطقی(نه نمایشی) دارند مثل نرم افزارهای مهندسی
2-وقتی که در محیط یک بازی کاربر میچرخه و حرکت میکنه دقیقا یک ویوپورت می باشد که کارت گرافیک در دم داره رندر میکنه و نمایش میده . حالا سوال اینجاست که چرا مکس با ویوپورتش نمیتونه با همون کارت گرافیک همون حجم گرافیکو در دم با اون کیفیت رندر کنه و نمایش بده . آیا کدنویسی یک موتور بازی حرفه ای تر از کدنویسی ویوپورت نرم افزار حرفه ای 3D مثل مکس می باشد؟
3-یک توضیح تکنیکی در مورد اختلاف کارت های Telsa , quadro , کارت گرافیک های عادی و کارت های دارای Cuda بفرمائید

تشکر از توضیحاتتون
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
اکثر صحبت ها واضح و مشخص بودن فقط چندتا ابهام مونده برام
1-اینکه میفرمائین غیر از اختلافاتی که در view port این دو نوع کارت(quadro و معمولی) باهم دارند یعنی دقیقا چه اختلافی باهم در ویو پورت مکس خواهند داشت؟ تا جائی که خاطرم هست توی لینکها گفته بودین اختلاف در ویوپورت نرم افزارهائی غیر مکس و مایاست که محاسبات منطقی(نه نمایشی) دارند مثل نرم افزارهای مهندسی
2-وقتی که در محیط یک بازی کاربر میچرخه و حرکت میکنه دقیقا یک ویوپورت می باشد که کارت گرافیک در دم داره رندر میکنه و نمایش میده . حالا سوال اینجاست که چرا مکس با ویوپورتش نمیتونه با همون کارت گرافیک همون حجم گرافیکو در دم با اون کیفیت رندر کنه و نمایش بده . آیا کدنویسی یک موتور بازی حرفه ای تر از کدنویسی ویوپورت نرم افزار حرفه ای 3D مثل مکس می باشد؟
3-یک توضیح تکنیکی در مورد اختلاف کارت های Telsa , quadro , کارت گرافیک های عادی و کارت های دارای Cuda بفرمائید

تشکر از توضیحاتتون

با سلام،

جان من Intel_amd عزیز، خداییش با دقت اون مطالبی که لینکهاشون رو براتون قراردادم مطالعه کردی یا همچینی یه نگاهی بهشون انداختی و خلاص .....:wink:
اول پاسخ سوال سوم شما: ببخشید پس تو مطالب اون لینکها بنده و اون دوست عزیزی که زحمت اون آموزش PDF رو کشیده بود گل لگد میکردیم یا توضیح فنی و تکنیکی ارائه دادیم :mad:

حال پاسخ سوال اول: تو مطالب قبلی کی بنده عرض کردم که در Viewport مکس و مایا فرقی بین کوادرو و کارتهایی مثل GTX 780 نیست، از اونجاییکه بعضی وقتها ما مکس کارا فکر میکنیم تو دنیا دیگه هیچ نرم افزار سه بعدی

دیگه ای وجود نداره بنده مثال زدم که بحث Viewport تنها محدود به مکس و مایا نیست و خیلی نرافزارهای دیگه سه بعدی وجود داره که نیاز به کارت گرافیکی داره که بتونه در Viewport بازده مناسبی داشته باشه که البته مکس و مایا و ...

هم از این موضوع مستثنی نیستند .... لریش این میشه که بابا جان کوادرو های هم دوره با سری GtX 780 در Viewport عملکرد بهتری دارند ...:sad:و گرنه دوستانمون در Nvidia دیگه اونقدرم آلکاپون نیستن که گنجیشکو رنگ کنن جای قناری بفروشن :-?
حالا بریم سر وقت سوال دوم: عزیزم ... دلبندم ....پسرم ... پدرم.... جیگرم ... چی میخواستم بگم ... آخه حواس نمیزاری واسمون که :mad:

دوست عزیزم مقایسه بین موتور پردازش بازیها با محیط نرم افزارهای CAD/CAM مثل مکس یک قیاس مع الفارقه ( قیاس مع‌الفارق یا مقایسه نادرست یا مغالطه تمثیل از طریق اهمال در شرایط استدلال استقرایی پدید می‌آید که موضوع آن سرایت حکم یک امر به امر دیگر باشد

بدون آن که شباهت کاملی میان آن‌ها وجود داشته باشد. در منطق به مقایسه، تمثیل گفته می‌شود. ) آهان خوب شد همینو میخواستی ... فقط کم بود پای فلسفه و منطق به این پست باز بشه که شد :lol:

در بازیها بسیاری از مطالب در هنگام پردازش تصاویر برای نمایش روی مانیتور با سیستم پردازش نمای دید ( Viewport ) در محیط مکس و مایا متفاوته ... خداییش دیگه حال و حوصله ای برای نوشتن تمامی تفاوت ها ندارم اما علی الحساب چند موردش رو خدمتتون عرض میکنم ...

1- تراکم مدلهایی که در بازی به کار میره بسیار پایینه مثلا برای بازیهای خیلی سطح بالا مدل کاراکتر اصلی بازی چیزی در حدود 5000 تا 20000 Polygon داره که در بعضی موارد میتونه کمتر یا کمی بیشتر هم باشه در حالیکه یه شخصیت با موضوعات جانبی مثل لباس و وسایل همراهش

برای ساخت انیمیشن در مکس ممکنه چند میلیون Polygon نیاز داشته باشه

2- Shader هایی که برای نمایش متریالها و تکسچرها در بازی بکار میره از پایه و اساس متفاوته و از تکنولوژی برنامه نویسی HLSL برای تولیدشون استفاده میشه

3- در بازی مفهمومی به نام LOD وجود داره که موضوعات بر اساس فاصلشون از دوربین از مش هایی با تراکم کمتر استفاده میکنن

4- خیلی وقتها موتورهای بازیساز سیستم نوری رو برای نورهای ثابت در داخل متریالها Bake میکنن و موقع بازی خبری از محاسبه نورپردازی نیست مثل UE3

5- فقط مدلهاییکه در زاویه دید دوربین قرار دارن Load میشن و ضمنا مدلهایی که خیلی دور هستند هم تا هنگامیکه بهشون نزدیک نشی Load نمیشوند این مورد همون مفهوم Culling در سیستم پردازش تصویری بازیه و....

بگذریم تا همین حد کافیه اما یه نکته که آیا موتورهای نمایش در سیستم بازی پیشرفته تر از موتور نمایش در محیطه مکس و مایاست هر چند که گفتیم این مقایسه از پایه اشتباه است اما باید نکاتی رو خدمتتون عرض کنم

خب برگردیم به چند سال قبل موقعی که Yost Group اولین نسخه مکس رو تحت امتیاز شرکت Kinetix عرضه کرد ( یادش بخیر بچه های گلم .... ) و بعد چند سال Discreet خریدشو و نهایتا آقا غوله ( اتودسک ) اومد و آش و با جاش

خرید ( البته ممکنه بعضی دوستان خرده بگیرن که اتودسک از زمان 3D Studio تحت Dos تو این پروژه دخیل بوده .. باشه قبول ) اما ماجرا ادامه داشت که یه شاخ جدیدی تو بازار خودنمایی کرد به نام Alias Wavefront Maya

تا قبل از این ماجرا خیلی از شرکتهای از ما بهترون برای تولید فیلم و انیمیشن و ... از Lightwave یا Softimage 3D استفاده میکردن اما کم کم مایا با استقبال بعضی از همین شرکتهای از ما بهترون اسم در کرد و این وسطا بود

که چشممون به جمال Softimage XSI روشن شد ... حالا حتما میپرسید چرا رفتم سراغ تعریف کردن خاطرات دوران جوانی ... یکم صبر داشته باشی متوجه میشید ... کجای مطلب بودم ... اوممممممممممم.. آهان یادم اومد

خلاصه آقا غوله در یک حرکت برق آسا مایا رو خرید تا توی رقابت قافیه رو به سافت ایمیج نبازه ... خداییش پیرمردای سایت شاید یادشون بیاد ... XSI کاری کرده بود کارستون ... خود من بعد از چند سال دور زدن با مکس چند بار وسوسه شدم بزنم کنار و برم سوار XSI

بشم...منتال ری هماهنگ با ساختار داخلی و بدون دردسر، رابط کاربری فوق العاده، سیستم انیمیشن سازی غیر خطی و ... خیلی ویژگیهای فوق العاده دیگه اما ..... خب حالا اینجاشو توجه کن دوست عزیز که از خوندن مقاله سرگیجه گرفتی... آره با شما آیندگانم ...:wink:

اما یکی از نکاتی که حسابی همه رو به وجد آورده بود سیستم پردازش منحصر بفرد XSI بود که میتونست با سخت افزار مشابه صحنه هایی به مراتب سنگین تر و دارای انیمیشن رو به نمایش بزاره در حالیکه اتودسک هر چی زور زد نتونست این موضوع رو در مکس و مایا حل کنه

کافیه یه نگاهی از ورژن مکس 4 به بعد بندازید تا ببینید اتودسک چقدر زور زد تا این معضل رو حل کنه در مورد مایا هم همینطور، تا اینکه آقا غوله در یک حرکت برق آسا XSI رو تونست با یه پول ناچیز مال خودش بکنه، درست از اون زمان بود که رشد XSI متوقف شد و وضعیت نمایش

در مکس و مایا کمی بهتر شد اما بازم بدلایل پایه ای موضوع بصورت کامل حل نشد، به همین خاطر اتودسک یکی از اون لگد های استثناییش رو حواله XSI کرد و خبر توقف تولید این محصول بی نظیر رو اعلام عمومی کرد تا با پاک کردن صورت مسئله ملت برن حالشو ببرن... افتاد حالا

ضعف نمایش در مکس و مایا ریشه ای دوست من ... حالا فردا دوستان نیان بگن کل کل ... دوستان عزیز سن و سال بنده دیگه از کل کل گذشته اما کافیه یه سرچی در گوگل راجع به این موضوع داشته باشین تا ببینید بعضی از شرکتهای از ما بهترون نظرشون در این مورد چیه ... شاید حرف اونا

رو قبول بفرمایید

حالا که حرف از لگد پراکنی اتودسک شد و موضوع هم راجع به پردازش کارت گرافیکی باید یادی کنیم از موتور رندر ناکام جناب RedShift عزیز که میرفت یخ چند سال بی تحرکی اتودسک رو در قبال XSI بشکونه که باد همون لگد معروف دامنگیرش شد ... امیدواریم بعد از بهبود احتمالی در مکس

زیارتشون بکنیم

نیگا کن دوست عزیز آدمو وادار به چه کارایی میکنی... مچم از دست رفت بابت این پاسخگویی :wink:

جان من این مطالبو با دقت بخون که دوباره راجع به تعیین جنسیت لیلی سوال نفرمایید :lol:

موفق باشید :rose:
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا