IK FK snap

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام به دوستان

یه سوال داشتم که هرچی گشتم تو نت چیز خاصی پیدا نکرده، حس کردم تو آموزشی ریگ گروه CG Academy باشه ولی من فقط بخش facial Rig ـش رو دارم و حوصله دانلود بقیش رو ندارم.

حالا سوالم: منظور من switch کردن حالات FK و IK نیست منظورم دقیقا همون snap و پرش هست، یه این معنی که وقتی مثلا ما تو حالت FK هستیم و میخوای بریم تو حالت IK ، خوب IK ما قبلا تو مکان دیگه ای key خورده و قرار گرفته و وقتی switch میکنیم رو IK دست میره به مکانی دیگه نه مکانی الان دست تو حالت FK قرار داره. با این حالتی که من میخوام IK به مکان جاری FK ـــ Snap یا align میشه و همینطور برعکس.

حالا میخواست بدون چجوری و با چه کد هایی باید این کار رو کرد، اگه آموزشی هم دارین که چنین کاری رو میکنه بهم معرفی کنید ممنون میشم.

حق یارتون
 

nc_hamid

Member
سلام سید جان نیستی !
یه نگاهی به امضام بنداز به کمکای خوبت نیاز دارم.
تو آموزش ها ی Paul Neale نیست جای دیگه هم من ندیدم
من خودم که با Script مشکل رو حل می کنم . FK روی IK که مشکلی نداره اما IK رو وقتی رو FK میندازم یه چرخش کوچک داره . البته اگر از IK Anable خود IK Solver هم استفاده کنی می بینی اون چرخش کوچک هست . البته Script من مشکل Gimbal lock رو داره که هنوز حل نشده .
من یه Video ی کوچک ازش می گذارم ببین اگه به دردت می خوره آموزشش رو برات بزارم.
IKFKSnap.7z - 1.4 Mb
می گردم یه روش بهتر اگه بود پیدا کنم چون این به دل خودمم نمی چسبه خیلی ابتداییه..
 

nc_hamid

Member
سلام
همین الان یه آموزش عالی از یه آدم کار درست پیدا کردم .
فکر نکنم از این بهتر باشه .کامل هم توضیح داده
انشا الله که بدردت بخوره
برا من که خیلی خوب بود . همه مشکلات رو هم حل کرده
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=54&t=323276&page=1&highlight=fkik
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
تشکر حمید جان
از همون اول که پست رو زدم منتظر جوتب خودت بودم :wink:

کار خودت رو دیدم خیلی خوب بود، در مورد چرخش هم فکر کنم این مشکل کلی باشه، چون یه Rig خیلی حرفه ای تو مایا هست به نام morphius که یه کارکتر هست به اشکال مختلف در میاد، بدن و صورت انقدر flexible هستن که میشتونی جای چشم ها رو گوش رو مکان قرار گیری دهان بینی اندازه ی دست ها چاق و لاغر بودن زن و مرد بودن کاراکتر رو به کلی تغییر بدی، یعنی یه چیزیه واسه خودش، منظورم اینه که این ریگم هم با این همه قدرتش این مشکل رو داره که تو switch کردن FK IK چرخش های بی مورد داره.

ولی این نیمه چرخشی که نو video ـی که گذاشتی دیدم بیشتر تو قسمت آرنج یا همون pol vector دست دیده میشد به مقدار خیلی کم، حالا نمیدونم منظورت همینه یا چرخش کلی یا مچ دست.

حالا این آموزشی که گذاشتی رو هنوز ندیدم، ولی میبینم و حتما خبر میدم.
خیلی خیلی ممنونم ازت رفیق

در مورد facial rig ـت هم باید بگم من تو ریگ صورت و بخصوص script سر رشته ندارم، چه چیزهایی میدونم ولی نه در حدی که بتونم مشکل کسی رو حل کنم ولی اگه بابت نظر دادن در مورد نوع عمل کرد میخوای چشم، من در خدمتم ریفیق.

باز دست گلت درد نکنه

حق پشت و پناهت :rose:
 

nc_hamid

Member
سلام
می دونی با چی تو خیلی حال می کنم ؟ اینکه آخر تواضعی هم ظاهرت مسلمون هم باطنت البته سید باید هم اینجوری باشه (بر عکس من)
واقعا همچین آموزشی برای Maya هست ؟!!! مارو باش که خودمون ورو تو مکس خفه کردیم برای کوچکترین چیزا باید اینترنت رو زیر رو رو کنی تا نصفه نیمه یه چیزی بهت بده .
IK Fk Snaping یه موضوع خیلی مهم تو Ik Fk ه خیلی ها گیرشن . از Fk به IK رفتن خوب سادست چون باید فقط چرخش های کنترلر های FK رو روی Bone های IK ست کنی . اما برعکسش یکم گیر داره چون باید Swivel Target رو با یه فاصله مشخص طوری قرار بدی که Bone های IK روی Bone های FK دقیق قرار بگیرن .
کار من این بود که می آمد Swivel Target رو با Lower Arm قرار می دادن بعد تو حالت Local می دادمش عقب . اما این عقب دادن یکم استخون رو در حد کم جابجا می کنه .
تو این آموزش جدیده که مال یکی از غول های Rigging ه می اید یه fake Swivel برای مد FK درست می کنه بعد برای IK>FK از آون استفاده می کنه . من دیشب از 11 تا 1 باهاش ور می رفتم هیچ Error ی پیدا نکردم حتا اگه Fk Bone ها رو کاملا بر عکس کنی باز هم IK در جهت عکس فعال می شه . به صورت مرحله به مرحله توضیح داده حتما نگاهی بنداز
 

nc_hamid

Member
سلام
در مورد facial rig ـت هم باید بگم من تو ریگ صورت و بخصوص script سر رشته ندارم، چه چیزهایی میدونم ولی نه در حدی که بتونم مشکل کسی رو حل کنم ولی اگه بابت نظر دادن در مورد نوع عمل کرد میخوای چشم، من در خدمتم ریفیق.
مشکل من اینه که انیماتور نیستم این ورا هم اصلا کسی که کار کرده باشه نیست .
می خوام بدونم شما ها که تو این قسمت تخصص دارین و با Rig های مختلف صورت کار کردین چه کمبود هایی حس کردین ؟ چه روشی بهتر بود ؟ (هم به لحاظ تولید حالت هم به لحاظ سنگینی کار ) کلا هر چیزی که به نظرت میاد رو دریغ نکن .
ممنون
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
اول بابت نظر لطفت خیلی ممنون عزیز، اگه اینجوری که گفتی هستم که خدا کنه بمونم اگه تعریف دوستانست انشا الله بشم. چون اگه آمد به این حالت برسه خیلی احساس سبک و راحتی میکنه.

در مورد آموزشی راستش رو بخوای با جستجو هایی که کرده بودم این رو دیدم بودم ولی خیلی سر سرکی ازش رد شدم و چون میگم تو ریگ اونقدر سر رشته ندارم زیاد جدیش نگرفت، خوب هر کاری آدم خودش رو میخواد، و چون تو این کاره هستی میفهمی طرف چی گفته. من تو ریگ راستش رو بخوای فقط یه کپی کارم فعلا، با این که یه تاتی تاتی هایی میکنم و تو ریگ های ساده ای که برای خودم میکنم سعی میکنم از چیزایی که دیدم یه آش شروبایی درست کنم :green: و توش خلاقیت و ابتکار ایجاد کنم.

خلاصه مرض و شهوت اطلاعات دارم تو این کار :snap:

الان که یه دور آموزشی رو خودنم یه چیزایی ازش فهمیدم حالا به قول خودشون باید برم step by step برم ببینم چی در میاد.ا

فکر نکنی میخوام همه چیز رو خودم انجام بدمآآآ، از این آدما نیستم، هر کس بجای خود و باید کار رو به اینکارش سپرد ولی این کار تولید شخصی و اگه خدا بخواد یه فیلم کوتاه جشنوارهایه که دو سه نفره ست و به نوعی 98% کارای 3D ـش هم با منه، و بودجه ای هم 100% نداره که به کسی بدم که ریگ کنه.

اگه کار پروژه سفارشی بود که حتما مزاحم خودت میشدم همون طور که مزاحم یکی از بچه های مایا کار شدم تو مبحث ریگ.
ولی برای انمییت ، چرا نظر میدم که rigger چیکار کنه تا انیماتور بهتر بتونه انیمیت کنه. چون برای خود rigger هم مفیده.

در مورد اون ریگی که گفتم، اشتب متوجه شدی رفیق، آموزشی نیست یه ریگی هست که رایگانه. اینم لینک سایت خود طرف و ریگش که واسه دانلود هم گذاشته. اون header سایتشم که میبینی همه با اون کاراکتر سمت چپ ساخته شده که داره به بقیه چپ چپ نگاه میکنه. base کاراکتر اونه.

در مورد صورت هم همون جا پست میزنم عزیز
 

nc_hamid

Member
ممنون از لطفت .
منم تو Rig کپی کارم . کار خاصی هم نکردم تا احلا که بگم بارمه.


در مورد اون ریگی که گفتم، اشتب متوجه شدی رفیق، آموزشی نیست یه ریگی هست که رایگانه. اینم لینک سایت خود طرف و ریگش که واسه دانلود هم گذاشته. اون header سایتشم که میبینی همه با اون کاراکتر سمت چپ ساخته شده که داره به بقیه چپ چپ نگاه میکنه. base کاراکتر اونه.
آره بعد خودم فهمیدم اشتباه کردم اما همینکه برای دانلود رایگانه خیلی خوبه من خیلی از چیزایی رو که یاد گرفتم با ور رفتن روی کاراکتر هایی بوده که بقیه ریگ کردن .


اگه کار پروژه سفارشی بود که حتما مزاحم خودت میشدم همون طور که مزاحم یکی از بچه های مایا کار شدم تو مبحث ریگ.
ولی برای انمییت ، چرا نظر میدم که rigger چیکار کنه تا انیماتور بهتر بتونه انیمیت کنه. چون برای خود rigger هم مفیده.
من خوشحال می شم هر جا تونستم کمکتون کنم .
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
دگر بار حمید جان مزاحمت میشم

این کد هایی که طرف گذاشته من هرچی میزنم کار نمیکنه !!! ممکنه واسه تغییر ورژن باشه چون انی پستی که گذاشتی واسه 6 سال پیشه و اصولا یه سری کد ها اگه اشتباه نکنم تغییر میکنه.

خودت تست زدی این رو؟

.......................... ویرایش

بیخیل حل شد، من مثل مایا عمل میکردم، ctrl + enter میزدم در صورتی که باید همون تور که خودت خوووووووب میدونی و من یادم رفته بود shift + enter میزدم
 
آخرین ویرایش:

nc_hamid

Member
راستی یه مساله مهم این اسکریپتی که نوشته وابسته به نام استخون هاست .
اگه برات دردسر درست می کنه به راحتی حل می شه بگو تا برات توضیح بدم چه جوری حلش کنی ..
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
آره میدونم حمید جان
خوندمش ، تو بخش اول نه یعنی ساخت att blend ولی تو بخش دوم یعنی برای ایجاد snap نیاز داره. البت خودت میدونی این چیزا رو ها ، گفتم که بگم یه چیزکی سر در میارم یا اگه اشتباه میگم بگی بهم و علاقه مندم شدید که تو این آخرین بخش دنیای 3d هم یه چیزایی سرم بشه.
کتابش رو هم گرفتم خوب توضیح میدم ولی هم تنبلم هم سرم شلوغ

باز ممنون از پی گیریت رفیق
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا