Gamma

Yasharp

Active Member
سلام به همه دوستان
چرا تو بعضی از کار ها Gamma رو 2.2 سیت میکنن
و یه سوال (می دونم خیلی ضایع ست ) اصلا گاما چی؟
خیلی خیلی ببخشید :green:
 

madmaster_3d

Well-Known Member
ببین یک موقع دوستان یک کاری میزنن هر چی نور استفاده می کنن کار باز تاریک هستش. با گاما کار رو روشن می کنن. موفق باشی
 

masghahari

New Member
چیزی که نرم افزار مکس به ما بعنوان عکس نشون میده و ما میبینیم به اون شکلی که ما توی واقعیت میبینیم نی . در واقع کسی که این کارو میکنه میخواد همین کارو بکنه . مقدار 2.2 مقدار معمولی که میگن باعث میشه این تصویر ما به این واقعیت نزدیکتر بشه .
در واقع روند کار خطیه خروجی تصویر رو با منحنی گاما درستش میکنه و واقعیش میکنه خبر مرگش . ولی من حال نمیکنم باهاش اصلا :دی
 

ali_118

کاربر VIP
:-<
اگه بخواین آموخته های قبلی رو کنار بزارین و از اول شروع کنین
مهم تر از همه چیز، تصحیح گاما هست، چون به طور کلی تنظیمات رندر ها و متریال هایی که در گاما 1.0 پیشفرض انجام میشه با چیزی که در گاما 2.2 کار میشه نتایج متفاوتی رو میده، پس بهتره که از ابتدا روش درست تر رو پیش بگیرین.

گاما: شيب مشخصه انتقالي روشنايي تصوير برحسب تابعي از روشنايي صحنه كه غالباً به صورت لگاريتيمي بيان ميشود.

فکر میکنم این گراف گویای همه چیز باشه:
600px-GammaFunctionGraph.svg.png

در حالت ایده آل روشنایی تصویر دیده شده باید به صورت خطی باشه، اینجا نشون داده که منحنی گاما در یک نمایشگر لامپی به صورت غیر خطی هست
برای رفع این حالت باید گامای تصویر ورودی به مونیتور رو طبق اون شکل اصلاح کنیم

هر چند مکانیزم نمایشگر های ال سی دی با CRT ها به کلی متفاوت هست، اما چون ساختارشون برای کار با سیگنال های تصویری بوده که قبل از این استفاده میشده باید برای کار با اونها هم عمل تصحیح گاما صورت بگیره.

تنظیم گامای 2.2 در نرم افزار باعث نزدیک تر شدن خروجی به واقعیت میشه.
برای تصحیح گاما در مکس و VRay طبق این آموزش عمل کن : http://renderstuff.com/gamma-2-2-tip-cg-tutorial

***
برای تست، نور های صحنه ات رو پاک کن، یه VRay Sun بزار ؛ یدونه VRay Sky بساز و نور vray sun ای رو که ساختی رو بهش معرفی کن، اسکای رو در بکگراند رندرت قرار بده (کلید 8) ؛ یک Vray Camera با تنظیمات پیشفرض اش وارد صحنه کن و رندر بگیر، نتیجه رو بزار همینجا.
 

Yasharp

Active Member
این تغییر گام به نو ع color mapping هم ربط داره
مثلا من از Reinhard استفاده می کنم و Burn val رو معمولا بین 0.5 تا 0.7 تنظیم میکنم
آیا تغغیر گاما به نوع color mapping هم ربط داره یا نه ؟
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
این تغییر گام به نو ع color mapping هم ربط داره
مثلا من از Reinhard استفاده می کنم و Burn val رو معمولا بین 0.5 تا 0.7 تنظیم میکنم
آیا تغغیر گاما به نوع color mapping هم ربط داره یا نه ؟

آره عزیز، زیاد پیچیدش نمیکنم فقط یه اصلاح رنگی که رو کل تصاویر scen ـت تاثیر میذاره فقط تو رندر نیست تو material هم تغییرات ایجاد میکنه. زیاد جدیش نگیر.
 

Yasharp

Active Member
آره عزیز، زیاد پیچیدش نمیکنم فقط یه اصلاح رنگی که رو کل تصاویر scen ـت تاثیر میذاره فقط تو رندر نیست تو material هم تغییرات ایجاد میکنه. زیاد جدیش نگیر.

خنگ بودم خنگ تر هم شدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad:

******************************************************************************
کشته مرده عکستم bubo3d
 

جدیدترین ارسال ها

بالا