غیره Fish Rigging

nc_hamid

Member
سلام
این ماهی رو چند وقت پیش ریگ کرده بودم .
یه مقدار رو داینامیکش کار کردم و GUI صورت رو براش تست کردم . صورتش به روش لاینی ریگ شده ( همون روشی که تو امضام بهش اشاره کردم) . GUI صورت هم با استفاده از DOTNET نوشته شده و قابلیت های جالبی هم داره . مثلا با Right Click می تونین کنترلر رو ریست کنین یا با Middle می تونین براشون Key بزنین که تو فیلم نیست .


امیدوارم خوشتون بیاد

http://s4.picofile.com/file/7771712040/Fish_Rigging.mp4.html
 

پیوست ها

  • FirstFrame.png
    FirstFrame.png
    425.9 کیلوبایت · بازدیدها: 47
آخرین ویرایش:

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
WOW !
AMAZING !
سلام حمــــید ! بسیار عالی ، چه ماهی نازی هم هست !
خیلی خوب بود افرین ، این DOTNET چه جوری چه فرقی داره با UI مکس ؟
خیلی حرفه ای بود اصلا ! دیوانه شدم سیدم ببینه خیلی خوشش میاد افرین
:green::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose:
 

arminAnim

کاربر متخصص
خیلی خوبه آفرین دوست داشتم.

من خیلی توو ذهنم چیزی شبیه Joystick شما بود اما جرات DotNet رو ندارم! تاحالا از MaxScript اونور تر نرفتم. واجب شد بیام یه دوره پیشت واسه دات-نت ;)
 

madmaster_3d

Well-Known Member
خوب حمید جون من می خواستم و می خوام به دلایلی دیگه فعالیت خودم رو کم بکنم و نظر هم ندم و هیچ کاری نکنم. ( حالا میکردی هم مهم نبود :lol:)

ولی برای تو خیلی احترام قائل هستم چون از بچه های قدیمی و بی طرف و از کسانی هستی که همیشه به همه کمک می کنی.
به همین خاطر نتونستم نظر ندم

واقعا ریگت عالی بود. اونهایی که ریگ کار کرده باشن حتی مثل من در حد متوسط یا پایین تر میفهمن که چقدر مشکله.
ایول داش حمید
 

emadmax

Well-Known Member
سلام
آسید حمید کارتون عالیه .

من اون کار ریگ صورت رو که با اساتید بحث میکردین رو دنبال می کردم و چیزهای زیادی رو یاد گرفتم

امیدوارم توی این تاپیک جدید شما هم چیزای زیادتری یاد بگیرم :rose:
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
خیلی خوبه آفرین دوست داشتم.

من خیلی توو ذهنم چیزی شبیه Joystick شما بود اما جرات DotNet رو ندارم! تاحالا از MaxScript اونور تر نرفتم. واجب شد بیام یه دوره پیشت واسه دات-نت ;)

سلام امین جان این DotNet با اون .Net فرق میکنه
ان DotNet هم ماله مکس اسکریپته ...
 

arminAnim

کاربر متخصص
سلام امین جان این DotNet با اون .Net فرق میکنه
ان DotNet هم ماله مکس اسکریپته ...

ولی یکیَن ها! اما با Maxscript و با توابع خاصی به library های dotnet دسترسی وجود داره و میشه باهاش کارهای زیادی کرد. سید بهتر میدونه اگر اشتباه می کنم بگید
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
ولی یکیَن ها! اما با Maxscript و با توابع خاصی به library های dotnet دسترسی وجود داره و میشه باهاش کارهای زیادی کرد. سید بهتر میدونه اگر اشتباه می کنم بگید
اره همینطوره ، منم کار کردم ، تو SDK مکس هست Library ــش
 

nc_hamid

Member
سلام

خیلی خوب بود افرین ، این DOTNET چه جوری چه فرقی داره با UI مکس ؟
خیلی حرفه ای بود اصلا ! دیوانه شدم سیدم ببینه خیلی خوشش میاد افرین

قربانت . لطف داری .
Dotnet اونجوری که من فهمیدم شامل یه سری کد های برنامه نویسی می شه که روی هر نرم افزاری که از Dotnet FrameWork پشتیبانی می کنه قابل اجراست و تو تمام اونها هم یکسانه. Dotnet یک frameWork ه یعنی می تونه مستقلا درون نرم افزار اجرا بشه بدون اینکه نیاز به نرم افزار واسط داشته باشه ( از فایل های خود ویندوز برای اجرا استفاده می کنه )
زبانش هم یه زبان خیلی راحت و استاندارده برای اینکه باهاش آشنا بشی برو به این لینک :

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/default.aspx

اگه دقت کرده باشی از مکس 2009 به اینور مکس به شدت تو Load شدن و نصب شدن سنگین شد . کلی موقع نصب گیر می داد یه گیر بدشم مال همین DotNet FrameWork بود .
در واقع Autodesk دید که یکی از ضعف های اساسی که MXS داره همین بسته بودنشه . زبان MXS به خصوص توی ابزار های گرافیکی خیلی ضعف داره و عملا خیلی کارها رو نمیشه باهاش انجام داد . با اضافه شدن DotNet دیگه مشکل ساخت ابزار های گرافیکی حل شده چون Dotnet تمامی خصوصیات پنجره های ویندوز و تمامی ابزار های ارتباطی اون رو داره .از همه مهمتر چون داره با Dll های ویندوز کار می کنه به شدت سریعه ( در واقع واسطی وجود نداره ) .
الان بیشترین کاربرد Dotnet توی مکس همین ساختن ابزار های گرافیکیه . جالبه بدونین که Layer Manager خودش یه ابزاره که با DotNet ساخته شده .
من تو این کار برای ساختن JoyStick از DotNet استفاده کردم البته با MXS هم می شه اما ابزار هایی که DotNet می ده فراتر از تصوره .
برای اینکه بتونین از پایه DotNet کار کنین یه مرجع عالی است که Paul Neale ( همون مدرس ریگینگ CG Academy ) ایجاد کرده یه سر بهش بزن
http://www.paulneale.com/tutorials/dotNet/dotNet.htm


من خیلی توو ذهنم چیزی شبیه Joystick شما بود اما جرات DotNet رو ندارم! تاحالا از MaxScript اونور تر نرفتم. واجب شد بیام یه دوره پیشت واسه دات-نت ;)

شما که خودت استادی . Dotnet چیزی نداره فقص یه کم وقت گذاشتن می خواد . البته برای Joy Stick تو خود MaxScript هم می شه اما یکم بد دسته . اگه برای joyStick می خوای این لینک همه چی داره .
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=98&t=568496&page=1&pp=15




خوب حمید جون من می خواستم و می خوام به دلایلی دیگه فعالیت خودم رو کم بکنم و نظر هم ندم و هیچ کاری نکنم. ( حالا میکردی هم مهم نبود )

ولی برای تو خیلی احترام قائل هستم چون از بچه های قدیمی و بی طرف و از کسانی هستی که همیشه به همه کمک می کنی.
به همین خاطر نتونستم نظر ندم

واقعا ریگت عالی بود. اونهایی که ریگ کار کرده باشن حتی مثل من در حد متوسط یا پایین تر میفهمن که چقدر مشکله.
ایول داش حمید

واقعا ازت ممنون . تو هم جزء اون بچه های با محبتی هستی که خیلی سریع داری پیشرفت می کنی و قدر اطلاعات رو می دونی .
سلام
آسید حمید کارتون عالیه .

من اون کار ریگ صورت رو که با اساتید بحث میکردین رو دنبال می کردم و چیزهای زیادی رو یاد گرفتم

امیدوارم توی این تاپیک جدید شما هم چیزای زیادتری یاد بگیرم

ما مخلصیم . خدا رو شکر تو چند تا تاپیک خیلی بحث های خوبی داشتیم. البته من که چیزی بلد نبودم بیشتر دوستان بودن که اطلاعات شون رو به اشتراک می گذاشتن .
 

nc_hamid

Member
میشه توی انجمن هم آپ کنید تا ما هم در جریان قرار بگیریم
من نمی تونم تو مجید آنلاین آپ کنم . نمی دونم چرا. لینکشو داخلی کردم !!!

والا یه بار Paul neale با دات.نت یه باکس توو مکس ساخت وحشت کردم از همونجا پشیمون شدم برگشتم...

جدا همچین آموزشی هم Paul Neale داره یا داری شوخی می کنی ؟ تو کجا اینو دیدی ؟ شاید برای اینتر فیکس از .net استفاده کرده و گر نه که ساخت mesh با Max Script راحته .
شایدم با SDK بوده ؟
 
خسته نباشی
دوست عزیز چون من ریگ حرفه ای کار نکردم و محدود به آموزش digital tutors و بدون اسکریپت نویسی هستم میشه یه توضیحی در مورد نحوه این ریگ ها بفرمایید . نیاز به برنامه نویسی زیادی هست ؟ فرضا اگه یه ماهی دیگه یا دلفینی نهنگی بخواید ریگ کنید از همین میشه استفاده کرد یا باید کل این موارد را دوباره سازی کنید ؟ چقدر زمان برد تا این ریگ پیاده کردید ؟
ممنون
 

nc_hamid

Member
سلام
صورت ماهی که از همون روشی ریگ شده که قبلا بهش اشاره کردم ( تو امضام هست) اما برای بدن :
من برای این ریگ زمان زیادی صرف کردم ( حدود 1 ماه و نیم) خود ریگ کار زیاد زمان بر نبود چون من دانشم راجع به داینامیک کم بود باید یاد می گرفتم .
تا اونجایی که من یاد گرفتم به چند روش می شه توی مکس Overlapping رو اجرا کرد :
1- Flex
2- Spring
3-Expression Or Script Controller
4- Expose Transform
روش اول که یه مدیفایره ، روش دوم یه کنترلره که روی Position اعمال می شه ، روش سوم با استفاده از نوشتن برنامه داخل کنترلره و روش آخر هم با استفاده از یه Helper به همین نامه که می تونه Transform نسبی رو محاسبه کنه و قابلیت Offset Time رو هم داره .
---
تو تمام این مواردی که گفتم یه چیز مشترکه اونم اینه که باید Transform جسم اول رو ( منظور از Transform همون Move & Rotate & Scale) با یه اختلاف زمانی مثلا 2 فریم روی جسم دوم اعمال کنه .
من تمام موارد فوق رو امتحان کردم و ماهی رو با تمام اون حالت ها ریگ کردم . هر کدوم یه مزایا و یه معایبی داشتن . مثلا Expose Tm از همه سریعتره اما نوع ریگش سختتره . Script Controller قابلیت های زیادی داره اما سرعتش کمه .
در نهایت من از Spring استفاده کردم . هم سرعتش خوب بود هم به راحتی می شد Disable/Enable کردش .
---
برای این ریگ ها که باید یه عمل تکراری رو انجام بدی استفاده از مکس اسکریپت خیلی می تونه کمک کنه .
برای ریگ کردن نهنگ یا دلفین هم نمی شه از این ریگ استفاده کرد باید مجددا ریگ پیاده بشه البته بهتر Auto ش کرد تا کار سریعتر انجام شه .
 

arminAnim

کاربر متخصص
جدا همچین آموزشی هم Paul Neale داره یا داری شوخی می کنی ؟

فکر کنم اگه اشتباه نکنم توی فرومای CGTalk بود. اما مطمئنم همچین آموزشی دیدم. اتفاقا دقیقا همین مثال رو زد به این منظور تا بگه چنین کاری با دات.نت چقدر سخته...
 

nc_hamid

Member
سلام

ممنون از دوستان

فکر کنم اگه اشتباه نکنم توی فرومای CGTalk بود. اما مطمئنم همچین آموزشی دیدم. اتفاقا دقیقا همین مثال رو زد به این منظور تا بگه چنین کاری با دات.نت چقدر سخته...

چقدر عالی . اگه لینکش رو می تونی گیر بیاری حتما بگذار .
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
آ سد حمید کار خیلی خوبی بود، خیلی خوب، نخ سوزن روی صورت.
من که تو کار script نیستم ولی تو رو قبول دارم که کارای خوبی میتونی بزنی، کارای خوبت به یه دلیل نمره بالاتر میگیره اون هم مکان جغرافیایی تو دور از گروه های خیلی خوب و نداشتن یه پا خوب توی کار.

در مورد موارد ریگت، تا چند ورژن قبل که من تست کردم
Spring باگ داشت، اگه ریگی که دنیل آلوارز کار کرده بود، همون کاراکتری که از بالا به پایی نمیپرید و برمیگشت پشتش رو نگاه میکرد توجه میکردی برای دمش از Spline IK و Spring استفاده کرده بود، خوب کار بسیار عالی و زیبا ولی ... ولی وقتی رندر میکردی و به رندر Motion Blur میدادی تصویر و حرکت و ایجاد
M
otion
B
lur تو رندر دچار مشکل میشد، یعنی هر چی شما مقدار MB رو کم میکردی باز بیش از حد تصویر جسمی که بهش Spring دادی کشیده میشه.
البت من این رو تو دو سه ورژن قبلی مکس تست کرده بودم و متوجه شده بودم ولی تو همون زمان با موتور های دیگه هم رندر کردم تا ببینم مشکل از Scan line یا کلیه و فکر کنم با موتور Vray مشکل نداشت ولی باز یه تست برن چون خوب آخر همه این ها از رندر باید در بیان بیرون.

در مورد بدنه، خوب تو یه کاراکتر ریگ کردی نه یه ماهی که فقط شنا میکنه، تو فیلمی که گذاشتی نبود ولی خوب میشد که باله ها هم حالت overlapping داشته باشه هم حالت ریگی که بشه از باله ها به عنوان دست استفاده کرد و یه چیز دیگه که فکر کنم مقداری مشکله.
اون هم این که موقع حرکت بدنه ماهی حرکت سینوسی و مواج داشته باشه به صورت خود کار کاری که فکر کنم تو فیلم nemo اجرا کرده بودن. و البته این option هم باید customize باشه تا هر موقع انیماتور خواست بدنه رو به حالت کنترلرهای دستی ببره باری بازی سازی و در آخر S&S که نمیدونم این هم اعمال کردی یا نه ولی در کل کارت خیلی خوب بود حمید جان. عالی بود

حق پشت و پناهت
 
آخرین ویرایش:

nc_hamid

Member
سلام
ممنون سید چان مثل همیشه عالی بود حرف نداشت .
در مورد Spring این چیزی که گفتی رو خوب متوجه نشدم . شاید به خاطر شدت زیاد Spring تو اون کاره بوده یا نه تو موارد دیگه هم تست کردی مشکل داشت ؟ یگم بیشتر توضیح بده چون خیلی برام جالبه .

در مورد باله ها که مثل دست باشه : همون طور که از کاراکتر هم پیداست یه کپی برداری از کار نمو ه . من خیلی اون کار رو نگاه کردم و از روش الگو برداشتم . تو پروژه ای که قراره این ماهی رو توش استفاده کنیم ماهی ، ماهیه که ما داریم از نگاه اون دنیا رو می بینیم . برای همین اون حالت رو نمی خواستیم .اما من تست زدم زیاد مشکل نداره همین ریگ الان به صورت Fk می تونه باله ، مثل دست حرکت کنه ( البته باید براش Anable/Disable جدا گانه Spring تعریف کنم ). می شه خیلی راحت یه مد IK هم دید . یا اینکه برای حرکت بهتر Bend هم اضافه کرد . فکر نکنم گیری داشته باشه .

حرکت Sin هم این کار داشت . یه اشتباه کردم کنترلرش پرید (یه کنترلر حرکتی بود که هر چی سرعت حرکتش بیشتر می بود حرکت نوسانی ماهی هم شدیدتر می شد) دیگه حال نداشتم دوباره روش کار کنم !!!

S&S هم تو این کار نگذاشتم . تو نمو خیلی زیاد از این حالت استفاده می کنه . انشاء الله می خوام روش وقت بگذارم .

خیلی خیلی ممنونم . چون فنی به قضیه نگاه می کنی ایده های خیلی خوبی می دی .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا