1 سوال از اساتيد فوتوشاپ !؟!

آقا از همتون و به خصوص مارال و حمید و shrmk وحشتناک ممنونم . حالا من با توضیحاتی که دادید 1 نمونه انجام دادم امیدوارم درست باشه . 1 سوال هم داشتم که اعداد تکست باکسهای color halfton با بالا و پایین کردنشون چه تغییری در نتیجه کار میده ؟؟؟
 

پیوست ها

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    62.4 کیلوبایت · بازدیدها: 9
  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    36.7 کیلوبایت · بازدیدها: 11

maral55

Well-Known Member
اون عدد اولي كه مربوط هست به بزرگي و كوچكي دايره هايي كه ايجاد ميشن
اعداد بعدي رو نمي دونم اگه يه نفر لطف كنه بگه ما هم بفهميم ممنون ميشم
 

S.H.R.M.K

Well-Known Member
سلام

میلاد جان کاری نکردیم ما هممون به خاطر کمک به هم اینجا میایم
مارال جان از شمام ممنونم لطف دارید

میخواستم یه توضیحی در مورد این color halftone بدم امیدوارم به دردت بخوره
البته منم تا همین الان اینارو نمیدونستم همین الانه فهمیدم با یکم تحقیق

halftone در معنای کلمه:

سایه رنگ-رنگ متوسط

محصول چاپی تصاویر به شکل مجموعه ای از نقاط ریز و فاصله دار که قطر های متفاوتی داشته و وقتی به چاپ میرسند، در کنار یکدیگر سایه هایی از خاکستری را تداعی میسازند.
در گذشته برای تهیه این نوع از تصاویر از روش عکسبرداری استفاده می شد،در این صورت هرچه سایه تیره تر می بود،در عکس با نقطه درشت تری دیده می شد.امروز در نشر کامپیوتری این نقاط به طور الکترونیکی و با طرح دهی سطوح خاکستری در مجموعه ای از نقاط چاپ شده توسط چاپگر لیزری ،ایجاد میشوند.

این توضیح کلمه halftone بود

حالا اون تکست باکسهایی که گفتی امکان ویرایش زاویه قرار گیری این نقاط رو در هر کانال رنگی بهت میده که بین 360 و -360 متغیره

اگه کارای چاپی رو با زره بین زیر نور کافی نگاه کنی میتونی halftone هاشو ببینی البته دقت زیادی باید کرد
من یه بار یه کار چاپ افست رو دیدم که چطور اینا با زاویه ای خاصی کنار هم نشسته بودن هر رنگ با یه زاویه که وقتی از دور نگاه میکنی اصلا به نظر نمیاد

ولی همین چهار رنگن CMYK اینطوری اینهمه رنگ رو میسازن

فعلا همین
راستی کارت هم خیلی خوب شده

فعلا
 

maral55

Well-Known Member
خيلي ممنون از توضيحات كاملت من خيلي ياد گرفتم يه سوال هم داشتم اگه لطف كني راجع به ترام هم توضيح بدي ديگه خيلي ممنون ميشم آخه تو چند تا از پست ها ديدم اين كلمه رو
 

S.H.R.M.K

Well-Known Member
سلام
مارال جان منم اطلاعات دقیقی در مورد ترام ندارم اگه کسه دیگه بلده لطفا کنه توضیح بده

مرسی
فعلا
 

ToFaN

Well-Known Member
S.H.R.M.K گفت:
halftone در معنای کلمه:

سایه رنگ-رنگ متوسط
sharmande farsim kharab shode
hamin HALFTONE to dast gah haye chap ham hastesh ( Heidelberg) monteha ba gozine haye vage an ziad
va deghat bishtar
sherkate adobe gol dade seri badi Photoshop ta hododi tedad an ha ro baraye degat bishtar dar rang ha ezafe kone
 

FashisT

Active Member
ترام کوچکترین جز یک کار چاپی هست..
در واقع اشکال مختلف ترام زاویه ترام و رنگ ترام باعث بهبود یا عدم بهبود یک کار چاپی میشه!
شکل ترامها: ترام دایره--ترام بیضی-- ترام مربع.
اصولا این نشستن صحیح ترام ها در یک فضا هست که کیفیت یک کار چاپی رو مشخص میکنه..
هر چی فاصله ترام کمتر و در یک اینچ مربع تعدا ترام بیشتر باشد کیفیت بهتر میشه و برعکس..
البته ترکیب رنگی این ترام باعث بوجود اومدن رنگهای درجه دو یا سه میشه..
شما اگه در یک صفحه نارنجی با ذره بین نگاه کنید میبینید که از روی هم قرار گرفتن دو ترام زرو و قرمز هست که از دور ما رنگ نارنجی رو میبینیم..
استادمون میگفتم به این میگن: امپرسیون چاپی
24.gif

زیادی حرفیدم..
فعلا
13.gif
 

S.H.R.M.K

Well-Known Member
سلام

شهرام جان مرسی از توضیح
منم تو همین فروم های مجید آنلاین یه مطلب پیدا کردم در این مورد البته فکر کنم مال 2-3 سال پیش بود بد نیست اینجا دوباره بزارمش تا بقیه استفاده کنن.

تو اون تاپیک یه بنده خدایی پرسیده بود که:تا اونجايي كه من فهميدم اين 4 تا پارامتر چهار تا رنگ رو براي پر كردن اون نقاط درست ميكنه . براي تصوير بهتر به نظر شما بهتر نيست هر چهار تا رو يكي بديم ؟

جواب استاد هم این بود:خدمت شما عرض كنم كه كاملا درست مي فرماييد. چهار پارامتر مربوطه براي تنظيم زاويه ترام هر يك از چهار رنگ اصلي لحاظ شده. اين زوايا حتما بايد با هم تفاوت داشته باشن تا بيننده بتونه تصوير صحيح رو ببينه. براي مثال به طور مرسوم در سيستمهاي چاپي ايران زواياي مورد نظر براي رنگ Cyan ٬ 15 درجه٬ براي رنگ Magenta ٬ 75 درجه ٬ براي رنگ زرد صفر درجه و براي رنگ مشكي 45 درجه تعيين مي شه.
در صورتي كه اين زوايا نزديك به هم يا كاملا مشابه به هم انتخاب بشن باعث بروز اشكالي به نام پيچازي در تصوير مي شه. در واقع مشابه گرفتن اين ارقام باعث پر شدن نقاط خالي نمي شه بلكه باعث روي هم افتادن ترامها و در نتيجه بيشتر شدن فضاهاي خالي تصوير مي شه. براي حل چنين مشكلي بهتره اندازه ترام ها را كمي كوچكتر در نظر بگيريم تا پيوستگي رنگها و نوانسها طبيعي تر جلوه كنه.
در ضمن در مورد فاصله نقاط بايد عرض كنم كه اين فاصله در سيستم هافتون تعيين كننده مقدار رنگ در هر قسمت از تصوير است. يعني تفاوت يك زمينه با رنگ آبي 50 درصد با يك زمينه با رنگ آبي 80 درصد (البته به شرطي كه اندازه ترامهاشون برابر باشه) در فاصله بين ترامهاست و هر چقدر حجم رنگ ما بيشتر باشه٬ ترامهاي اون به هم نزديكتر خواهند بود.


بعد یه بنده خدای دیگه اومده بود کامل ترش کرده بود صحبتای بنده خدا اولیرو(همه بنده خداییم دیگه؟؟)

اینم از این بنده خدا:
با سلام وتشكر از توضيحات دوستان. اگر اجازه دهيد من يك جمع بندي همراه برخي مطالب جانبي عرض كنم:

آن نقطه‌ها كه در كار چاپ شده مي‌بينيد به ترام (dot يا screen ) معروفند كه داراي برخي مشخصات هستند كه باعث نوع كارآيي آنها مي‌شود:

1-dot shape يا شكل ترام: ترامها ممكن است با اشكال مختلف ايجاد شوند. اين اشكال بنا به نوع مواد چاپ شونده و نوع مركب و ... مي‌توانند انتخاب شوند. مثل : line , rectangle, round, elliptical و غيره

2-dot angle يا زاويه‌ى ترام: از آنجا كه ترامها در رديفهاي منظم در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند ( در هر رنگ ) و نبايد بر روي يكديگر افتاده و يا همديگر را بپوشانند لازم است داراي زواياي متفاوت و حدالامكان با اختلاف ماگزيمم باشند مخصوصا در رنگهاي با تون بالا يعني آبي و قرمز و مشكي.
اين زوايا در سيستم سنتي همان است كه دوستمان ذكر كردند ولي در سيستمهاي جديد كه ترام توسط setter ها ساخته مي‌شود مثل platesetter و imagesetter در مدلهاي مختلف كمي يا هم فرق مي‌كند. براي مثال اين زوايا در agfa كمي با heidelberg متفاوت است.
در صورتي كه اين زوايا درست انتخاب شوند ترامها درست در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند و يك شكل گل مانند ميسازند به نام rosset و در غير اينصورت يك بافت يا اشكال اضافي منظم بر روي كار ظاهر مي‌شود كه باعث خرابي تصوير مي‌گردد به نام پيچازي ( morre )

3-dot gain : مقدار پخش شدن ( گسترده شدن ) ترام. مركب بر روي هر كاغذ يا ماده‌اي تا حدودي پخش مي‌شود. همين اتفاق در مورد ترام هم مي‌افتد. به درصد اين پخش شدن كه كاملا وابسته به نوع كاغذ و مركب و خشك شدن آن است dotgain مي‌گويند.

4- dot percentage درصد ترام: مقدار فضايي كه يك واحد ترام از محدوده سفيدي اطرافش را مي‌پوشاند. اين مقدار از 0 تا 100 درصد متغيير است. 0 يعني كاغذ سفيد كه هيچ مقدار مركبي (ترامي ) روي آن ساخته نشده و 100 يعني تمام اين سطح ( سطح كوچك مربوط به ترام ) توسط ترام پر شده.

5-screen frequency : مقدار تكرار ترام در واحد طول. تعداد رديف هايي كه ترامها مي‌‌توانند در يك واحد طول تكرار شوند را معمولا با نام خط در اينچ يا خط در سانتيمتر مي‌سنجند.
مثل ترام 60 خط ( در سيستم سنتي) كه در واحد سانتيمتر بيان شده و يا معادل آن در اينچ يعني 150 dpi (dot per inch
اين مقدار را با واحد پيكسل اشتباه نگيريد.
انتخاب آن در كيفيت كار تاثير بسياري دارد و وابسته است به نوع كاغذ ،نوع ماشين ( سيلندر ) و نوع مركب و سرعت چاپ و خشك شدن مركب.
با آنكه ترام ريزتر ( screen frequency بالاتر ) مي‌تواند جزپيات بيشتر و ضريفتري را ثبت كند ولي بدليل وابستگي آن به موارد ياد شده بايد مناسب انتخاب شود و نه فقط ترام ريزتر. براي مثال همانطور كه مي‌دانيد براي چاپ روي مقوا و كاغذ تحرير معمولا ترام 150 ولي براي گلاسه 175 و براي شرايط بسيار مناسب چاپ ترام 200 DPI انتخاب مي‌شود.



اين موارد تنها گوشه‌ايست از موارد مربوط به تكنولوژي عمومي ترام در چاپ و براي بعضي موارد ديگر صدق نمي‌كند .براي مثال در تكنولوژي چاپ 6 يا 7 رنگ چاپ تفكيكي كه ترامهاي آن توسط تكنيكهايي با نام diamond screening و يا crystal raster ساخته مي‌شوند ديگر نه زاويه‌اي وجود دارد و نه درصد به شكل ذكر شده و نه شكل ترام.



راستی این تاپیک از کجا به کجا کشیده شد!
خوب فعلا
 

maral55

Well-Known Member
يك دنيا ممنون از هموتون حسابي فهميدم ترام چيه نمي دونم اين دكمه تشكر كجاست
 

chipaunt

Member
سلام دوست من
active درست گفته ولي من فكر مي كنم اگر روي كارت اول يك Gradient بدي تقريبا درست از آب در بياد
راستي براي اينكه آغازگر يك موضو جديد باشم بايد كجا برم؟ آخه من آرم سمند رو ميخوام.
 

Narcisus

Member
راستي براي اينكه آغازگر يك موضو جديد باشم بايد كجا برم؟ آخه من آرم سمند رو ميخوام



ميتونيد يك تاپيك جديد با نام آرم سمند يا هرچي بزني
براي اين كار در زير قسمت تاپيك ها كليدي هست كه نوشته New Thread
موفق باشيد
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا