” درخواست اقدام” های حرفه ای برای سایت طراحی کنید

darkooob3

New Member
تو این مقاله هر اونچه رو که برای طراحی دکمه های “درخواست اقدام” نیاز دارید به شما آموزش میدیم. این روشها برای همه سایتها کاربرد دارن و اثر مثبتشون در افزایش نرخ تبدیل به مشتری ثابت شده.
“درخواست اقدام” یا CTA همون دکمه هایی هستند که برای خرید کردن، دانلود کردن یا عضویت در سایت روی اونها کلیک میکنید (CTA از عبارت call to action گرفته شده و در بعضی از سایتهای فارسی “فراخوان عمل” هم ترجمه شده).
طراحی دکمه های درخواست اقدام خودش یه هنره. این دکمه ها یه مرحله مهم در تبدیل بازدیدکننده های وب سایت به مشتری اند، در واقع مثل درِ ورودی نرخ تبدیل به مشتری عمل میکنند. طراحی این دکمه ها هم قوانین خودشو داره و موفقیت در اون به منزله موفقیت برندتونه.
طبیعت کسب و کار دیجیتال طوریه که مزایایی نسبت به فروش رو در رو یا حتی تلفنی داره. در این نوع تجارت شما میتونید حتی با قاره های دیگه، مناطقی با اختلاف زمانی و کدهای تلفنی متفاوت هم ارتباط داشته باشید در حالی که چنین امکانی در تجارت سنتی وجود نداره. تجربه ثابت کرده روشهای مدرن به مراتب مؤثرتر از روشهای سنتی عمل میکنند. این روشها عمدتا متکی بر “درخواست برای اقدام” هستند.
اجازه بدید اول ببینیم اصلا چرا درخواست برای اقدام انقدر مهمه و چه اثراتی میتونه در سایت داشته باشه. اما اگر شما به بخش خاصی در این زمینه علاقه دارید میتونید مطلب مورد نظرتونو از لیست زیر انتخاب و دنبال کنید.
اهمیت درخواست برای اقدام
انواع درخواست برای اقدام
آموزش طراحی دکمه های درخواست برای اقدام

اهمیت درخواست برای اقدام
درخواست برای اقدام یعنی مرز ورود به وب سایت یا اپلیکیشن. در تجارت سنتی وقتی فروشنده حس میکنه مشتری برای خرید آماده است محصول رو عرضه میکنه اما دکمه های درخواست برای اقدام ثابت اند و برای همه بازدیدکننده ها یکسان دیده میشن. همین کار رو سخت میکنه چون انتقال احساس سخت میشه، اما غیر ممکن نیست.
وقتی دکمه های درخواست برای اقدام ظاهر مناسبی داشته باشند، در جای درستی از وب سایت قرار بگیرند و متن خوبی روی اونها نوشته بشه میزان موفقیت و کاراییشون به مراتب افزایش پیدا میکنه. فقط با یک عبارت مناسب میتونید یه مشتری جذب کنید، یه طراحی زیبا و درخور میتونه کلیک های بیشتری بگیره و در کل کاربرها رو بیشتر با سایت درگیر کنه.
پس فقط طراح نیست که میتونه روی یک طراحی خوب اثر بذاره، بلکه قدرت دکمه های درخواست برای اقدام به طور قطع تأیید شده است.

نرخ کلیک ایمیل هایی که حاوی دکمه های درخواست برای اقدام بودند تا 371% بیشتر بوده و فروش از طریق این ایمیل ها تا 1617% افزایش داشته.
صفحات فیسبوک که دارای درخواست برای اقدام بودند 2/85 برابر بیشتر کلیک میگیرند.
برگشت سرمایه بازاریابی محتوای وب سایتهایی که طراحی دکمه های درخواست برای اقدامشونو به طرز مناسبی تغییر داده بودند، فقط طی یک ماه تا 83% افزایش پیدا کرد.
به نظر من اینکه میگن کاربرها ترجیح میدن بهشون گفته بشه که چی کار کنن، اصلا منصفانه نیست، بلکه درستش اینه که بگیم کاربرها کسب و کارهایی رو بیشتر دنبال میکنند که مسیر واضحی رو برای خرید ارائه کنند، اونهای دیگه به طور خودکار فراموش میشن.

انواع درخواست برای اقدام
در مقدمه درخواست برای اقدام رو دروازه فروش وب سایت معرفی کردیم، اما در عمل کاربردهای خیلی بیشتری دارند. اساسا شما همیشه میتونید از درخواست برای اقدام استفاده کنید، وقتی میخواهید بازدیدکننده هاتون کار خاصی انجام بدن، حتی اگه باعث بشه کاربرها یکم بیشتر در سایتتون بمونن.
دکمه های درخواست برای اقدام رو میشه به 5 دسته تقسیم کرد:

1- دکمه های راهنما
اولین نوع درخوست برای اقدام نقش راهنما رو داره. ممکنه طراح چون داره ماهها روی سایت کار میکنه حس کنه وب سایت حالت خطی داره، اما برای یه غریبه ای که اولین باره سایت رو میبینه احتمالا مشخص نیست که قدم بعدی باید چی باشه. کاربر حتی اگه چند ثانیه هم در سایت گیج بشه ممکنه سریع سایت رو ترک کنه، پس نباید اجازه بدید چنین اتفاقی بیفته.
دکمه های درخواست برای اقدامی که به کاربر نشون میدن چطوری در سایت پیش بره در حکم تابلوی راهنما عمل میکنند و ترافیک رو در جریان نگه میدارن. طراحی های این نوع دکمه ها باید جلب توجه کننده تر باشن. طبعا اگه دکمه درخواست برای اقدامی طراحی کردید خوب باشه زمان موندن کاربر رو در سایت افزایش پیدا میکنه و تجربه کاربری رو هم بهتر میکنه.

2- دکمه های اقدامی (افزودن به سبد خرید، تکمیل خرید، فرم عضویت و غیره)
باید در کنار راهنمایی کردن کاربرها در سایتتون، اونها رو به خرید یا هر کاری که میخواهید انجام بدن هم تشویق کنید. اینجاست که باید از دکمه های اقدامی استفاده کنید.
این نوع درخواست برای اقدام ها حکم ارکان اصلی تجارت الکترونیک رو دارند و به تکمیل فرایند فروش کمک میکنند. البته مشخصه که دکمه درخواست برای اقدام به تنهایی نمیتونه باعث فروش محصول بشه اما حضورش میتونه به فرایند فروش کمک کنه.
درخواست برای اقدام هایی این چنینی علاوه بر سایتهای فروشگاهی، برای پشتیبانی از گزارشها، دانلود کتابهای الکترونیک یا هدایت کاربرها به صفحات مهم هم میتونه استفاده بشه. علاوه بر این در هدایت کاربرها برای پر کردن فرم ها و عضویت یا هر نوع خریدی هم میتونه دخیل باشه.

3- دکمه های عضویت
رایج ترین نوع دکمه های درخواست برای اقدام که این روزها بیشتر در سایتها دیده میشن، دکمه هایی اند که برای عضویت در خبرنامه ایمیلی طراحی شده اند. درسته که وارد کردن ایمیل برای خبرنامه راحتتر از کلیک روی دکمه های خریدیه که باید بابتشون پول خرج بشه، اما باز هم نیاز به تمهیداتی دارید تا کاربر برای وارد کردن اطلاعات تماسش رغبت نشون بده.

4- دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی
همونطور که پیشتر گفتیم، کاربرها دوست ندارن بهشون بگید چی کار کنند، اما پیشنهادها رو میپذیرن. دکمه های درخواست برای اقدامی که از کاربرها میخوان محتوایی رو روی صفحات شبکه های اجتماعیشون به اشتراک بذارن هم از همین نوع اند. این نوع دکمه ها، کاربرهایی رو هدف قرار میدن که از محتوا خوششون اومده، اونقدر که برای اشتراک گذاریش تمایل دارند. یادتون باشه این دکمه ها فقط یادآوری هستند، اما نباید جوری باشند که کاربر مجبور باشه فکر کنه.

5- دکمه های نظرسنجی (نظرات و لایک و غیره)
آخرین نوع دکمه های درخواست برای اقدام، دکمه هایی اند که برای نظرسنجی از کاربرها استفاده میشن. این نوع دکمه ها هم مثل دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی، کاربر رو به سمت تعامل با پست سوق میدن. حضور صرف دکمه های درخواست برای اقدام خودش میتونه باعث درگیر شدن کاربرها با سایت بشه و یه طراحی مناسب کاربرها رو بیشتر به اقدام ترغیب میکنه.

آموزش طراحی دکمه های درخواست برای اقدام
حالا که با اصول اولیه درخواست برای اقدام ها آشنا شدیم، اجازه بدید راجع به روشهای طراحی این دکمه و بهینه سازی نرخ تبدیل به مشتری صحبت کنیم.

ظاهر
اولین و مهمترین مسئله در ارتباط با دکمه های درخواست برای اقدام، ظاهرشونه. درخواست برای اقدام باید قبل از هر چیزی قابلیت کلیک شدن رو در یک چشم بهم زدن به کاربر نشون بده. نه تنها برای دکمه های درخواست برای اقدام بلکه کلا در طراحی این قانون باید رعایت بشه.
روشهای مختلفی بر اساس سبک و تم سایت وجود داره. معمولا برای دکمه ها از شکلهای بلند مستطیلی با گوشه های گرد استفاده میکنند. چند سال پیش استفاده از سایه های افتاده در زیر اشکال هم معمول بود و به این ترتیب یه حالت سه بعدی به دکمه میدادن، اما با مد شدن طراحی فلت دیگه این سبک از بین رفت.
قدم بعدی اینه که دکمه های درخواست برای اقدامتون جلب توجه کننده هم باشن. چون قراره کاربرها رو به مشتری تبدیل کنند، باید به چشم کاربر بیان.
یکی از راههای جلب توجه استفاده از رنگهاست. یه تضاد رنگی با پس زمینه باعث میشه دکمه ها بیشتر به چشم بیان. باید با رنگ تایپوگرافی نوشته روی دکمه هم بازی کنید. یعنی اینجا حداقل 3 رنگ درگیرند (پس زمینه سایت، پس زمینه دکمه، نوشته روی دکمه). برای رسیدن به حداکثر اثرگذاری همه اینها رو با هم هماهنگ کنید.
مسئله بعدی اندازه دکمه هاست. دکمه های بزرگتر اول جلب توجه میکنند. اما شما تا یه حدی میتونید دکمه ها رو بزرگ کنید، چون اگه از یه حد مشخصی بگذره دیگه دارید فضا رو تلف میکنید. فقط انقدر دکمه رو بزرگ بگیرید که از بقیه عناصر کم اهمیت تر بزرگتر باشه، نه اونقدر بزرگ که کل صفحه نمایش رو بگیره.

ارتباط با طراحی کلی
دکمه درخواست برای اقدام باید واضح و برجسته باشه، اما باید به بقیه صفحه بیاد. یادتون باشه که درخواست برای اقدام باید چیزی باشه بیشتر از هر چیزی میخواهید کاربر انجام بده. در واقع ورودی قیف خرید مشتری به حساب میاد. قرار نیست قیف خرید مشتری همه توجه کاربرها رو از بقیه صفحه بگیره، بلکه باید بقیه عناصر چشم کاربر رو به سمت دکمه درخواست برای اقدام هدایت کنند.
قرار دادن دکمه درخواست برای اقدام در تای بالای صفحه (نیمه بالایی صفحه) نرخ کلیک رو تا 17% کم میکنه. دلیلش اینه که محتوای سایت باید بالای دکمه درخواست برای اقدام باشه، به خصوص اگه برای خرید محصولات گرون قیمت. اگه اول درخواست برای اقدام رو قرار بدید مثل این میمونه که فروشنده بدون توضیح دادن در مورد امکانات و نکات مثبت محصول از مشتری بخواد که اونو بخره.
برای جلب توجه میتونید فضای اطراف دکمه درخواست برای اقدام رو خالی بذارید. هر چی اطراف دکمه درخواست برای اقدام خالی تر باشه مهم تر به نظر میرسه.
راهکار دیگه اینه که دکمه ها و گزینه های دیگه رو خاموش کنیم. وقتی دکمه های زیادی روی صفحه وجود داشته باشه اثرگذاری همدیگه رو کم میکنند. چون دکمه درخواست برای اقدام مهمتره، طراحی باید طوری باشه که دکمه های دیگه کمتر جلب توجه کنند، مثلا میتونید از دکمه هایی استفاده کنید که پس زمینه شفاف داشته باشند، یا تضاد رنگی پس زمینه اونها با پس زمینه سایت کمتر باشه.

کلمات
ظاهر و نحوه نمایش دکمه های درخواست برای اقدام فقط میتونن نظر کاربر رو جلب کنند، اما اونچه که در آخر کاربر رو به مشتری تبدیل میکنه ظاهر نیست، بلکه احساس پشت اونه. به همین خاطر مهمترین مسئله برای کلیک گرفتن، نوشته ها و اطراف دکمه ها هستند.
اول باید ارزش محصولی که دارید عرضه میکنید رو بیان کنید. به عبارت ساده تر باید یه دلیلی برای کلیک کردن روی دکمه درخواست برای اقدام به بازدیدکننده بدید. مثلا این که اگه کلیک کنید امکان یه دانلود رایگان دارید، یا اگه در خبرنامه ثبت نام کنید تخفیف میگیرید. اینها میتونن خواننده رو به کلیک ترغیب کنند و باید در متن دکمه یا در متن اطراف دکمه درخواست برای اقدام نوشته بشن.
یه روش دیگه اینه که اهدافتون رو به طور واضح بیان کنید. بزرگترین دلیلی که میتونه باعث بشه مردم ایمیلشونو به شما ندن اینه که دوست ندارن شرکتهای مختلف همینطوری بهشون ایمیل اسپم بدن. میتونید یه توضیح مختصر بهشون بدید و دقیقا مشخص کنید که نمیخواهید بهشون ایمیل بدید و اونها رو از اینکه ایمیلشونو به شرکتهای دیگه نمیدید مطمئن کنید.
حالا که با زیر و بم طراحی دکمه های درخواست برای اقدام آشنا شدید، وقتشه که برید سراغ سایتتون و طراحی دکمه ها رو بهتر کنید. اگر فکر میکنید براتون سخته و یا به اهمیت حرفه ای بودن دکمه های درخواست برای اقدام پی بردید و میخواهید یه متخصص و فرد با تجربه این کارو براتون به عهده بگیره با متخصصین دارکوب تماس بگیرید.
طراحی وب سایت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا