گوگل پاي خود را از گليم جست و جو فراتر مي گذارد

Hamed_jon

Member
گوگل (Google) تا همين حالا نيز دنياي جست‌و‌جو در اينترنت را دگرگون ساخته و اكنون به نظر مي‌رسد كه مي‌خواهد در عرصه ايميل نيز انقلابي به‌راه‌ اندازد. :wink:

اين شركت اعلام كرده كه شروع به آزمودن سرويس جديدي به نام «جي‌ميل» ( Gmail ) كرده است. «جي ميل» به كاربران امكان مي‌دهد در ميان ايميل‌هاي خود، همانگونه كه از جست‌و‌جو‌گر آن لاين «گوگل» استفاده مي‌كنند، به جست‌و‌جو بپردازند، مهم‌تر اينكه مشتركان «جي ميل» يك صندوق پستي الكترونيكي دريافت خواهند كرد كه مي‌تواند تا هزار مگابايت (يك گيگابايت) اطلاعات را ذخيره سازد كه معادل پانصد هزار صفحه ايميل است.

همگي رايگان!

من يك ميل باكس «ياهو» Yahoo! دارم كه 6 مگابايت فضاي ذخيره‌سازي را به صورت رايگان در اختيارم مي‌گذارد. مرغوب‌ترين سرويس ايميل «ياهو» ساليانه 50 دلار آب مي‌خورد، ولي فقط يكصد‌مگابايت به شما اختصاص مي‌دهد. سرويس «هات ميل» Hotmail متعلق به شركت مايكروسافت تنها 2 مگا بايت فضاي ذخيره سازي رايگان ارائه مي‌دهد و دريافت يكصد مگابايت از آن برايتان ساليانه 60 دلار هزينه در بر دارد.

البته هيچكدام از اينها به گرد آنچه «گوگل» وعده داده، نمي‌رسد، ولي بايد ديد كه آيا هزار مگا بايت واقعا كاربرد ضروري دارد. البته اگر كار با «جي‌ميل» به همان آساني جست‌وجوگر «گوگل» باشد، چه بسا كاربراني به فكر ذخيره‌سازي ايميل‌هاي خود بيفتند. به اين موضوع فكر كنيد. اگر بتوانيد يك ايميل مربوط به تيم «يانكيز» نيويورك را كه دوست‌تان سه سال پيش فرستاده بود، صرفا با تايپ كردن كلمه «يانكيز» و فشردن دكمه «جستجو» بيابند، شايد هوس كنيد كه تمامي نامه‌هاي الكترونيك خود را بايگاني نماييد.

«اتان مك آفن»، مدير پژوهش سرمايه‌گذاري در شركت CCP كه در سهام سايت‌هاي اينترنتي سرمايه‌گذاري مي‌كند، مي‌گويد: گوگل واقعا دارد كاري مي‌كند تا خودش را متمايز سازد و يك سروگردن از بقيه بالاتر قرار گيرد.

البته يك جاي كار ايراد دارد.

گوگل فضاي زيادي را براي ذخيره‌سازي ارائه مي‌دهد كه مقرون به صرفه نيست، اما اين شركت اميدوار است با پيوست كردن آگهي‌هاي متناسب با محتوي ايميل درون ميل باكس شما تأمين هزينه كند. اين امر قدري يادآور رفتار برادر بزرگ مابانه (خوانش مخفيانه ايميل‌ها) است. اما «جاناتان روزنبرگ»، معاون مديريت محصول «گوگل» ادعا مي‌كند فناوري‌اي كه شركتش به كار مي‌گيرد، تفاوت‌ زيادي با فناوري فيلتر‌هاي ضد هرزنامه (اسپم Spam ) ندارد كه ايميل‌ها را بر اساس برخي كليد واژه‌هاي بلوكه مي‌سازد.

«روزنبرگ» مي‌افزاد كاربران «جي ميل» در متن ايميل يا به صورت «پيوست» آگهي دريافت نخواهند كرد. در عوض آگهي‌ها در پهلوي نامه، مشابه آنچه در جست‌و‌جو‌گر «گوگل» ديده مي‌شود، نصب خواهد شد. مثلا اگر كلمه « Aruba » را در «گوگل» جست‌و‌جو كنيد، علاوه بر نتايج اصلي جست‌و‌جو شما چند پيوند (Link) درباره گذراندن تعطيلات در Aruba در سمت راست صفحه دريافت خواهيد كرد.

به فرض آنكه مردم بپندارند «جي ميل» حريم شخصي‌شان را تا حدود زيادي نقض نمي‌كند، در آن صورت چه دليلي دارد كه مردم دوباره براي خدمات ايميل ويژه «ياهو» و «هات ميل» كه حتي امكان جست‌و‌جو ندارد، پول بپردازند؟ پس اين مي‌تواند ضربه محكمي به شركت‌هاي «ياهو» و مايكروسافت وارد آورد، مخصوصا اينكه هر دو آنها مي‌كوشند فعاليت‌هاي تجاري پولي خود را تقويت كنند تا كمتر به آگهي وابسته باشند. «استيو وين اشتاين»، تحليلگر «پاسفيك كرست» مي‌گويد: اگر «گوگل» فضاي قابل ملاحظه بيشتري را رايگان عرضه نمايد، آنگاه مي‌توان انتظار داشت كه «ياهو» و مايكروسافت با تقويت محصولات خود و كاهش قيمت‌ها به مقابله بپردازند.

«ياهو» حاضر نشد به تماس‌هاي تلفني من جهت اظهار نظر درباره اين موضوع پاسخ بدهد. «ليسا گوري»، مدير سايت MSN مايكروسافت صرفا گفت: جالب است كه ببينيم دوره آزمايشي «گوگل» چگونه پيش خواهد رفت و آنها در نهايت چه چيزي را به مشتريان عرضه خواهند كرد.

اما سرمايه‌گذاران بازار سهام چندان اعتنايي به اين موضوع نكردند. حتي ارزش سهام «ياهو» 2 درصد افزايش يافت و ارزش سهام مايكروسافت نيز قدري بالا رفت. «كوين كالابرس»، تحليلگر پژوهشكده آرگوس مي‌گويد: آيا «جي‌ميل» تاثيري آني بر «ياهو» و مايكروسافت خواهد داشت؟ خير.

ولي وي مي‌افزايد كه نقش ورود «گوگل» به عرصه ايميل به اين شركت اين قوت را مي‌بخشد كه سهامش را با قيمت مطلوبي عرضه كند. با اين وجود، من فكر مي‌كنم كه سرمايه‌گذاران «ياهو» و مايكروسافت بايد نگران باشند. آنها جهت رقابت با گوگل حداقل بايد قابليت جست‌و‌جو را به سرويس ايميل خود بيافزايند. آرون بورسل، مدير بازاريابي «اساتاتالبز»، سازنده نرم‌افزار بلومبا كه به كاربران ايميل امكان جست‌و‌جو مي‌دهد، مي‌گويد: ورود «گوگل» به عرصه ايميل به بازار جست‌و‌جو‌گرهاي ايميل اعتبار و رونق مي‌بخشد. ظرف دو سال كليه ايميل‌ها قابل جست‌و‌جو خواهند بود.

بورسل مي‌گويد كه شركتش بيشتر روي بازار شركت‌ها متمركز شده و سرويس «جي‌ميل» گوگل احتمالا بيشتر به مصرف‌كنندگان عادي خواهد پرداخت زيرا اين سرويس اينترنتي است. بنابراين وي چندان نگران اين مسأله نيست كه «گوگل» به يك رقيب بزرگ تبديل شود.

طرف اينكه برخي نشريات فناوري اطلاعات بلومبا ( Bloomba ) را گوگل ايميل خوانده بودند، اما به نظر مي‌رسد كه گوگل به‌زودي خودش گوگل ايميل خواهد شد.


نويسنده: پل لامونيكا

مترجم: رضا اسدي

منبع: سي‌ان‌ان‌
 

جدیدترین ارسال ها

بالا