گفتگو پیرامون رندر متریال های شیشه‌ای توسط منتال ری

.:. soroosh .:.

Active Member
خب من مشکلم تو این قضایا با تمام آبجکت هام نیست .
رو برخی از آبجکت ها خیلی اذیت میشم .
مثلا این عکس اول را ببینید :

attachment.php


این و همینطوری برای یک آموزش معمولی برای یکی از دوستان ساخته بودم .
همونطور که میبینید این کار مشکلی نداره و ...

اما مثلا این و ببینید :

attachment.php


بعضی از قسمتهای لامپ بخشهایی را مشاهده میکنید که مشکی شده . ( سمت چپ و راست لامپ و همچنین بالای لامپ )

هر دو اینها هم متریالشون یکی هست و هر دو از متریال دایلکتریک استفاده شده اما ...

کلا مثلا یه دونه لامپ نتونستم به صورت دقیق رندر بگیرم .
شما مثلا سعی کنید یه دونه لامپ را تو فضای کاملا مشکی رندر بگیرید اما رفلکتهای سفید زیبا و دقیق داشته باشید .
سعی کنید عین این عکس را رندر بگیرید ببینیم چی میشه .

attachment.php
 

پیوست ها

  • 5.jpg
    5.jpg
    42.3 کیلوبایت · بازدیدها: 46
  • lamp2.jpg
    lamp2.jpg
    58 کیلوبایت · بازدیدها: 45
  • broken_lamp.jpg
    broken_lamp.jpg
    22.5 کیلوبایت · بازدیدها: 48

.:. soroosh .:.

Active Member
پس این بخش چی شد ؟
یه دفه همه فرار کردن :d شوخی کردم .
این پیشنهادی که تو پست قبلی دادم فکر نمیکنم اجراش چندان زمان گیر باشه .
به نظرم بد نیست روش کار کنیم ...
 
سروش جان يكي از ايرادات بزرگ انجمن مايا همينه كه همه بخثها نيمه كارست.البته خوب بچه ها هم كار دارن.اما بايد بحثها ادامه دارتر باشه.
باشه بعد از اين كه از آخرين كارم فارغ شدم ميام.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
خب باید سعی کنیم تا جایی که میتونیم مباحثی که ایجاد میشه را به نتیجه برسونیم .
یا پاسخ سوالات را میدونیم و بیان میکنیم یا اگه نمیدونیم یا ... پس میریم دنبالش .
که هم خودمون یاد بگیریم و هم به دیگران آموزش بدیم و هم مباحث تکمیل بشن ... :wink:
 

.:. soroosh .:.

Active Member
برای اینکه بدونید این لامپ آخری هم که عکسش را گذاشتم و پیشنهاد دادم روش کار کنید چطوری نورپردازی شده .
باید بگم که نورپردازی خاصی نداره .
تمام محیط را باید سیاه و تاریک در نظر بگیرید .
فقط سمت راست و سمت چپ لامپ و دو تا فلت لایت یا صفحه سفید نورانی قرار داره .
که هم باعث روشنایی میشن و هم انعکاس سفید لبه های شیشه را ایجاد میکنن .
اگه تونستم یه دونه مدل آماده لامپ هم پیدا میکنم که دیگه نیاز به مدلسازی نداشته باشید .
البته خودم یه دونه ساختم اما خب قسمت پایین لامپ یا همون سرپیچ لامپ از نظر مدلینگ مشکل داره چون خیلی وقت پیش مدلسازی شده و ...
 
بابا چرا میزنین حالا ؟
من به خدا خیلی از دوستان میدونن سرم خیلی شلوغه دارم روی یه تبلیغ تلویزیونی کار میکنم خیلی استرس دارم که خراب نشه .
برای شیشه اینو امتحان کن (باید مایا هم این تنظیمات رو توی متریال شیشه داشته باشه.)
احتمالا مشکلت با لامپ هم همینه . همونی که سیاه شده .
ببین شیشه روی لبه ها و جاهایی که زاویه داره بیشتر سیاه میشه اونم به خاطر مکانیسم نوره که توی زاویه ها گیر میافته . پس اگه اینقدر برات مهمه حتما باید یه عدد نجومی بدی به حداکثر مقداری که نور میتونه رفلکت و رفرکت کنه .
attachment.php

به صورت پیش فرض مقدار refract و reflect حد اکثر توی مکس 6 هستش که اینم نتیجشه (به لبه ها توجه کنید که سیاه شده )
نکته مهم اینکه من هیچ جسم سیاهی توی صحنه ندارم و رنگ environment هم سفیده پس این سیاهی از رفلکت نیست.
نکته 2 :
این تنظیمات 2 جا هست که باید جفتش رو تغییر بدی ( توی مکس که اینطوره)
قسمت اول توی خود تنظیمات منتال ه و Render Settings .
attachment.php

اینجا میبینی که من تعداد رفرکت ها و رفلکتها رو بردم روی 100 برای هر کدوم .
ولی داخل خود متریال هم باید این مقدار رو عوض بکنی توی مکس که اینجوریه قیافش :
attachment.php

max trace depth توی قسمت های reflect و Refract رو ببین .
نکته 3 :
اگه trace depth رو توی متریال بذاری روی 1000 ولی توی تنظیمات رندر بذاری روی 6 چیزی که موقع رندر رندر میگیره 6 هستش بر عکس همین قضیه هم صادقه . پس حد اقل جفتشو در نظر میگیره .
حالا نتیجه رو ببین : با 100 تا رفلکت و رفرکت.
attachment.php

رفرکت و رفلکت 100 (به لبه ها توجه کنید )
نکته آخر : باید به غیر از رفرکت ، رفلکت رو هم زیاد کنید چون هر کدوم که از ماکزیمم بگذره کار رو سیاه میکنه .

موفق باشید .
 

پیوست ها

  • max ref 6.jpg
    max ref 6.jpg
    136.3 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • max ref 100.jpg
    max ref 100.jpg
    130.9 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • material.JPG
    material.JPG
    23 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • renderer.JPG
    renderer.JPG
    18.6 کیلوبایت · بازدیدها: 31

.:. soroosh .:.

Active Member
آهان ...
واو ...
فکر کنم پس خودشه . کشفیدید ...
برم تست کنم ببینم چی میشه ...
ضمنا ممنون از اینکه با اینهمه مشغله کاری و ... زحمت میکشید و ارزش قائلید ... :rose:

راستی یک سوال کوچولو ...
اون هم اینکه مثلا اجسامی مثل لامپ که حبابی که دارن قطر بسیار بسیار کمی دارن .
آیا تفاوتی داره که ما آبجکتمون یک لایه باشه یا مثل ظرف بالا دو لایه ؟!
یعنی این یک لایه بودن یا دو لایه بودن رو این نوع آبجکت های نازک چقدر میتونه تاثیر گذار باشه رو رفرکت ها و رفلکت ها ؟!
 
صد در صد آبجکت های دو لایه باید تعداد بیشتری رفلکت و رفرکت بخواد .
یه چیز دیگه هم هست توی متریال های شفاف که برای متریال های یک لایه باید set بشه .
اینو ببین :
attachment.php

این همون جسمه فقط یه لایه ش کردم. ولی متریال باید به جسمی داده بشه که دو لایه باشه .میبینی که جور در نمیاد انگار.
(فقط برای اینکه بدونی بگم که حد اکثر رفلکت و رفلکتو تا 10 آوردم پایین و میبینی که سیاه نشده خیلی پس یه لایه کمتر لازم داره چون نور کمتر توش گیر میافته)

خوب حالا این تنظیمات رو ببین :
attachment.php

این تنظیمات توی متریاله . نوع متریال رو از solid (که باید به جسم های دو لایه داد ) به Thin-walled تغییر دادم (که برای اجسام تک لایه ست . ) نتیجه شد این :
attachment.php

شیشه خیلی نازک که در اصل مدلش تک لایه ست واسه همینم شکستش خیلی کمه .
 

پیوست ها

  • 2sided.JPG
    2sided.JPG
    14.3 کیلوبایت · بازدیدها: 28
  • glass02.jpg
    glass02.jpg
    92.9 کیلوبایت · بازدیدها: 27
  • glass01.jpg
    glass01.jpg
    101.7 کیلوبایت · بازدیدها: 29

.:. soroosh .:.

Active Member
واو .
آهان .
خیلی جالبه دقیقا تمام مشخصات و تنظیمات متریال ها بین مکس و مایا یکی هستن .
این گزینه را من معمولا برای تمام آبجکت های شیشه ایم فعال میکردم اما نمیدونم برای چی هست فقط میدیدم تاثیر خیلی خوبی داره :D

باز هم ممنون از لطفت .:rose:
 
خوش باشی .
فقط کاش میشد این مبحثو یه جورایی تو انجمن 3d هم گذاشت شاید کسی به کارش بخوره . :-?
 

.:. soroosh .:.

Active Member
حتما یک راهی داره .
مثلا میشه این تاپیک را منتقل کنن به کل زیر مجموعه گرافیک سه بعدی که همه ببینن .
البته اینطوری فکر میکنم بازدیدش کمتر بشه .
اما اگه بتونن مدیران همین تاپیک را یک کپی بگیرن در انجمن مکس که طوری باشه که هر پستی اینجا یا اونطرف زده میشه تو تاپیک مقابل هم ایجاد بشه و تقریبا یکی بشن خیلی عالی میشه ...
نمیدونم فقط امکانش هست یا ...
 

.:. soroosh .:.

Active Member
راستی رو اون لامپ هم اگر خواستید کار کنید نیاز نیست مدلتون شکسته باشه .
یه دونه لامپ ساده هم باشه کافیه .
مهم اینجا برامون فقط نورپردازی و تنظیمات دقیق متریال شیشه هست .
 
خدا بگم چیکارت کنه !
آدمو با خودش توی کل کل میندازی از کار و زندگی میافته !!!!!

با کدومش بیشتر حال میکنی ؟؟؟
 

پیوست ها

  • lamp1.jpg
    lamp1.jpg
    16.8 کیلوبایت · بازدیدها: 10
  • lamp2.jpg
    lamp2.jpg
    22.2 کیلوبایت · بازدیدها: 8
  • lamp3.jpg
    lamp3.jpg
    15.4 کیلوبایت · بازدیدها: 6
  • lamp4.jpg
    lamp4.jpg
    14.5 کیلوبایت · بازدیدها: 8

.:. soroosh .:.

Active Member
اوه .
خیلی خوب شدن .
فکر میکنم اولی و آخری مناسب تر باشن .
حالا این چهار تا با هم چه تفاوتی دارن از نظر ساختار ؟
فکر میکنم تنها تفاوتشون رو اندازه نورها باشه . درسته ؟

من هم باید یه تستی بکنم با اینهمه چیزی که تو این تاپیک یاد گرفتم ...
 
آره . تفاوت اصلی روی جای نوره و توی آخری IOR هم تغییر دادم.
راستی همین پست لامپها رو توی گالری هم گذاشتم . :rose:
 

.:. soroosh .:.

Active Member
آهان .
خب من هم برم یک تستی بزنم میام خبرش و تو همین تاپیک میدم که چه کردم و چی شد و ...
 

.:. soroosh .:.

Active Member
واو ...
یه چیز دیگه که خیلی مهمه ... حداقل تو مایا خیلی مهمه و از اون روز همین بوده که برای من مشکل ایجاد میکرده ( البته رو این پروژه این ظرف که اینجا هی رندر میگرفتم و میگفتم حالت آینده داره به جای شیشه ) .

normal های ظرفم بالعکس بودن :mad:
همیشه چک میکنم نمیدونم چرا برای این آبجکت فراموش کردم چک کنم ....
رندر آخری را پیوست کردم .
هم نورمال ها درست شد و هم اینکه اون ماکسیمم دیپ مپ و ... را رو ۱۰۰ گذاشتم ...

حالا شیشه ای شد ... هه هه ... :oops:
 

پیوست ها

  • finaltest.jpg
    finaltest.jpg
    142.7 کیلوبایت · بازدیدها: 15
حالا نمیخواست حتما روی 100 بذاری ها رندر تایم رو خیلی بالا میبره .
ولی خوشحالم درست شده . موفق باشی .
 
آقا پس هر وقت قرار شد شيشه كار كنيم بايد 3 مقدار reflection, refraction,max trace depth رو بالا ببريم.
سايه ها حتما روي reaytrce باشه و حتما اجسام شيشه اي 2 لايه باشه.
IOR هم بين 1.3 تا 1.5.
جهت نرمال سطوح هم چك بشه.
از Mia ترجيحا استفاده بشه.
يك چيزي براي رفلكت بزاريم.
ديگه چيزي از قلم افتاده يا نه؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا