کیست سینوویال چیست؟

healthybody123

New Member
کیست سینوویال کیسه ای پر از مایع است که در امتداد ستون فقرات ایجاد می شود. این کیست در اثر تحلیل روی مفاصل بین مهره ای موجود در ستون فقرات تشکیل می شود. اغلب کیست های سینوویال در بخش پایینی ستون فقرات بروز می دهند. این کیست ها رایج، سرطانی یا خطرناک نبوده و اغلب سبب ایجاد علائم نمی شوند. با این حال، این موارد می تواند سبب مشکلاتی همچون استنوز در ستون فقرات شوند.
شایع‌ترین محل به‌وجود آمدن کیست سینوویال در پشت دست و مچ دست است ولی در مچ پا و زانو نیز دیده می‌شود. در بند انتهایی انگشتان نیز شایع است.انواع کیست سینوویال:

  • کیست سینوویال مچ پا
  • کیست سینوویال کمر
  • کیست سینوویال زانو
  • کیست سینوویال مچ دست

کیست سینوویال چگونه ایجاد می شود؟

هنگامی که یکی از مفاصل بین مهره ای ستون فقرات دچار پارگی می شود، بیشتر از دیگر مفاصل سالم مایعات تولید کرده و کیست سینوویال را ایجاد می کند. این مایع برای ترمیم مفاصل آسیب دیده مفید است. مایع یاد شده به حرکات مفصلی کمک کرده و آن ها را روان می کند. با تجمع مایع در بافت سینوویال مفصل، در نهایت کیست به وجود می آید.

مایع درون کیست خطرناک یا تحت فشار نبوده و تا زمانی که به ستون فقرات فشار وارد نکند سبب بروز مشکل نمی شود. حتی کیست های بسیار بزرگ هم به ندرت مشکلی به وجود می آورند.
2-min.jpg

کیست های سینوویال چگونه درمان می شوند؟

بسیاری از کیست‌های کوچک یا کیست‌های بدون درد نیازی به درمان ندارند. درمان کیست به دو روش انجام می‌شود بعضی از آن‌ها که قوام نرم دارند و مایع داخل آن آبکی و شل است با روش تخلیه با سوزن (Aspiration) درمان می شوند و آن‌هایی که سفت و بزرگ هستند نیاز به جراحی و خارج کردن تمام کیست دارند. درمان‌های خانگی مثل ضربه زدن برای ترکاندن کیست یا گذاشتن جسم سخت روی آن و بستن با فشار، توصیه نمی‌گردد و ممکن است با عوارض همراه باشد. گزینه های درمانی غیر جراحی کیست سینوویال شامل موارد زیر می شوند:

دارو های مسکن

دارو های مسکن بدون نسخه و ملایم همچون استامینوفن و ایبوپروفن می توانند درد ناشی از کیست را تسکین دهند. در صورتی که درمان های بدون نسخه پاسخگو نباشند، پزشک یک مسکن قوی تر را تجویز خواهد کرد.

پایش و نظارت

در صورتی که کیست هیچ گونه علامتی ایجاد نکرده باشد، ممکن است پزشک آن را بدون درمان رها کند. امکان دارد کیست به اندازه ای بزرگ نشود که علائمی را به وجود آورد. البته، در صورت بروز علائم، گزینه های درمانی مناسب برای فرد بررسی می شوند.

درمان تزریقی

دو نوع تزریق برای درمان کیست های سینوویال انجام می شود. در روش اول، مایع درون کیست با یک سوزن خارج شده و سپس جهت کمک به کاهش تورم و التهاب مقداری داروی استروئیدی تزریق می شود. در روش دوم، از تزریق اپیدورال داروی استروئید جهت درمان درد ناشی از کیست سینوویال استفاده می شود. این درمان رایج نیازی به کاهش حجم یا برداشت کیست ندارد. البته، تسکین درد در این روش موقتی بوده و جهت حفظ نتایج ناشی از آن به درمان های بیشتر نیاز است.

در صورتی که درمان های غیر جراحی پاسخگو نبوده و یک گزینه درمانی مناسب برای فرد به شمار نمی روند، پزشک جراحی برداشت کیست را پیشنهاد می کند. این جراحی چندان دشوار نیست اما بهبودی از آن زمان بر است. در تکنیک های جدید جراحی، اندازه برش ایجاد شده توسط جراح کمتر شده و در نتیجه آن درد و مدت دوره بهبودی نیز کاهش یافته است.

 

جدیدترین ارسال ها

بالا