کول پدِ لپتاپ ، زمانِ فول لود بودنِ cpu و gpu ، تاثیری بر خنک کنندگی شون دارن؟

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
استاد یه مطلب دیگه .
اینکه متوجه شدم وقتی در این لپتاپ ، در حالتی که شارژر وصل نیست و روی باطری هست ، حتی اگه در اون آیکونی که در system tray و در کنار ساعت ویندوز برای باطری هست ، حتی اگه اونجا ، گزینه ی Best Performance را انتخاب کنیم ، وقتی که بازی میکنیم ، فرکانس پردازنده ، حداکثر روی 0.8GHZ یعنی روی 800 مگاهرتز تنظیم میشه که در این حالت مصرف پردازنده زیرِ 8 وات میشه و باعث میشه دماش در این حالت بیش از 65 درجه نشه که این عالی هه و من هم همین حالت را میخوام .

اما مشکل اینجاست که وقتی شارژر را وصل میکنم ، حتی اگه اون تنظیمات ، روی Best Battery باشه ، موقع بازی ، اتوماتیک فرکانسش روی بیش از 2.8GHZ (معمولا بیش از 3.1GHZ) میره که در این حالت مصرف پردازنده بیش از 22 وات میشه که باعث میشه دمای پردازنده بیش از 90 درجه بشه (بصورت میانگین 95 درجه) .
مدل پردازنده ، 6700hq هست که در حالت حداکثرش وقتی شارژر بهش وصل هست ، فرکانس اش بیش از 2.8GHZ میشه .

فرکانس کارت گرافیک هم تقریبا همین حالت هست که در حالت باطری اش کمتر میشه و دماش بصورت متوسط تا 70 درجه میرسه اما در حالت شارژر ، فرکانسش بیشتر میشه و دماش تا 85 الی 90 درجه میرسه .



الان استاد این کاری که انجام میده (تفاوت فرکانس پردازنده ها در حالت باطری و شارژر) را چه چیزی انجام میده؟
آیا بایوس این کار را انجام میده یا ویندوز؟

در power option ئه ویندوز ، 3 گزینه ی processor power managment را برای هم حالت باطری و شارژر دست زدم و مقادیر متفاوت گذاشتم اما انگار برای اینها نیست و فرقی نکرد .
آیکونِ مربوط به باطری در system tray و در کنار ساعت ویندوز هست را هم در هر دو حالت با مقادیر متفاوت دستکاری کردم اما واسه ی اونها هم نبود .

کار بایوس هست این تفاوت ها؟
آیا من خودم نمیتونم این کارها را کلا در ویندوز انجام بدم؟
یعنی مثلا بگم در حالت شارژر هم مثل زمان باطری عمل کنه ؟
من همچین موردی را در گوگل بخوام جستجو کنم ، چی رو باید جستجو کنم؟ (اینکه فرکانسِ حالت شارژر با فرکانس حالت باطری رو با هم چجوری میشه یکی کرد) .
خیلی ممنون استاد .

استاد یک راهی پیدا کردم .
البته شما ممکنه بگید که مبتدی ها هم این رو بلدن :green: اما من چون هم با لپتاپ ها (در حد کنترل دما و اینها) کار نکردم و هم این در power mode ئه کنترل پنل ، حالت power saver نداشت و این مسائل برام جستجو اش زمان برد .


اینکه روی آیکون باطری در system tray (در کنار ساعت ویندوز) باید کلیک راست کنیم ، گزینه ی Windows Mobility Center را انتخاب کنیم و در پنجره ای که باز میشه ، زیرِ آیکون باطری اش ، از لیست کمبوباکس ، گزینه power saver را انتخاب کنیم .

----------

با انتخاب این گزینه ، اولا در power mode ئه کنترل پنل ام ، گزینه ی power saver را اضافه کرد .
و دوما اینکه فرکانس توربو پردازنده را غیر فعال کرد . یعنی حداکثر ، فرکانسِ پردازنده را به حالت base اش که 2.6 هست ، میرسونه (البته این به فرکانس 2.67 تا 2.7 حداکثر رسوند) .

کم کردن این مقدار از فرکانس ، باعث شد دما که در حالت balance ، در فول لود ، بصورت متوسط 96 درجه (حتی گاها بیش از 100 درجه و تا 103 درجه میرسید) ، این بار بصورت متوسط تا 86 درجه (حداکثرش زیر 90 درجه میرسه) .
یعنی حدود 10 درجه از افزایش دما اش جلوگیری کرد که بصورت نرم افزاری همین خوبه .

البته اگه میشد باز متوجه شم در حالت باطری که فرکانس را فقط روی 800 مگاهرتز ثابت گذاشته بود و بیشتر نمیکرد ، چطور بود که عالی میشد . چون دمای اون حالت به 65 درجه هم نمیرسید .

کم کردن کارکرد یا فرکانس کارت گرافیک که باعث کاهش دمای کارت گرافیک میشه هم که انواع راه حل داره .
از محدود کردن فریم ریت در بازی ها گرفته تا محدود کردنِ دقیقِ فریم ریت با استفاده از نرم افزار NVIDIA Inspector یا کاهش فرکانس کارت گرافیک با استفاده از نرم افزار msi after burner .

خیلی ممنون استاد .
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
استاد یک راهی پیدا کردم .
البته شما ممکنه بگید که مبتدی ها هم این رو بلدن :green: اما من چون هم با لپتاپ ها (در حد کنترل دما و اینها) کار نکردم و هم این در power mode ئه کنترل پنل ، حالت power saver نداشت و این مسائل برام جستجو اش زمان برد .


اینکه روی آیکون باطری در system tray (در کنار ساعت ویندوز) باید کلیک راست کنیم ، گزینه ی Windows Mobility Center را انتخاب کنیم و در پنجره ای که باز میشه ، زیرِ آیکون باطری اش ، از لیست کمبوباکس ، گزینه power saver را انتخاب کنیم .

----------

با انتخاب این گزینه ، اولا در power mode ئه کنترل پنل ام ، گزینه ی power saver را اضافه کرد .
و دوما اینکه فرکانس توربو پردازنده را غیر فعال کرد . یعنی حداکثر ، فرکانسِ پردازنده را به حالت base اش که 2.6 هست ، میرسونه (البته این به فرکانس 2.67 تا 2.7 حداکثر رسوند) .

کم کردن این مقدار از فرکانس ، باعث شد دما که در حالت balance ، در فول لود ، بصورت متوسط 96 درجه (حتی گاها بیش از 100 درجه و تا 103 درجه میرسید) ، این بار بصورت متوسط تا 86 درجه (حداکثرش زیر 90 درجه میرسه) .
یعنی حدود 10 درجه از افزایش دما اش جلوگیری کرد که بصورت نرم افزاری همین خوبه .

البته اگه میشد باز متوجه شم در حالت باطری که فرکانس را فقط روی 800 مگاهرتز ثابت گذاشته بود و بیشتر نمیکرد ، چطور بود که عالی میشد . چون دمای اون حالت به 65 درجه هم نمیرسید .

کم کردن کارکرد یا فرکانس کارت گرافیک که باعث کاهش دمای کارت گرافیک میشه هم که انواع راه حل داره .
از محدود کردن فریم ریت در بازی ها گرفته تا محدود کردنِ دقیقِ فریم ریت با استفاده از نرم افزار NVIDIA Inspector یا کاهش فرکانس کارت گرافیک با استفاده از نرم افزار msi after burner .

خیلی ممنون استاد .

و نهایتا استاد دیگه متوجه شدم .
وقتی روی power saver گذاشتیم (حتما باید این گزینه انتخاب شده باشه) (حالا چه از طریقی که در پست بالا گفتم یا از کنترل پنل) (که تا اینجا ، روی فرکانس پایه ی پردازنده اغلب تنظیم میکنه) ، حالا اگه خواستیم باز هم بیشتر فرکانس را کم کنیم ، در تنظیمات power option ئه مربوط به power saver ، گزینه ی :
change plan setting > change advanced power setting > processor power management > maximum processor state
و در این بخش ، قسمت شارژ (نه روی باطری) را هر درصد فرکانسش را که میخوایم کمتر بشه را وارد میکنیم .
این ، فقط برای زمانی انجام میشه که گزینه ی power saver انتخاب شده باشه . نمیدونم چرا روی گزینه ی balance این کار انجام نمیشه و هیچ تغییری اتفاق نمیافته!
مثلا اگه 50 را برای این پردازنده در قسمت on charging ئه maximum processor state وارد کنیم ، خودِ power saver که فرکانس را روی 2.6 تنظیم کرد ، حالا این بار نصفش میشه . یعنی حداکثر فرکانس پردازنده 1.3 میشه که باعث شد دماش تا 74 درجه کم بشه .

----------------------

هر چند تک و توک در بازی (البته بسته به بازی هم باید داشته باشه و خیلی شرایط دیگه) ، در این فرکانسِ 1.3ghz ، فریم برای کمتر از 1 ثانیه کاهش نرخ شدید پیدا میکرد ، اما کلا خوب بود و روان بود و حدود 35 فریم میداد .

تشکر استاد .
 

the_king

مدیرکل انجمن
خیلی ممنون استاد .
راستی درباره ی درایور گفتین .
اول اینکه مدل این لپتاپ ، چند مدل در چند جای مختلفش نوشته .
مثلا پشت لپتاپ ، مدل Asus K550VX-DM179D را نوشته .
توی cmd که دستور systeminfo را میزنم ، مدل X550VX را میاره .
توی سایتش هم برای این سری ، 2 مدل درایور داره . یکی برای مدل X550VX (که من درایورهای این مدل را دانلود کردم) و یکی دیگه هم برای مدل X550VXK :


اون درایوری که براش دانلود کردم ، درسته؟
توی device manager ، همه چیز را برای نصب درایور ، درست نشون میده . حالا آپدیت بودن یا نبودنش را نمیدونم . دیگه آخرین نسخه را از همون سایت اصلی ایسوز براش دانلود کردم .
به احتمال زیاد درسته.
بعد اینکه توی همون سایت اصلی اش ، آپدیت بایوس برای سال 2019 اش داره که در توضیحاتش نوشته که کارایی سیستم را بهینه میکنه .
به نظرتون مثلا امکان داره که گزینه های کنترل کردن روی فرکانس پردازنده را اضافه کرده باشن توی این نسخه ی جدید از بایوس؟
خیلی بعیده که گزینه ای در آپدیت اضافه بشه چه برسه به همچین گزینه عجیب غریبی، معمولا فقط باگ برطرف میشه و سازگاری سیستم بیشتر میشه.
و آیا آپدیت بایوس را پیشنهاد میدین؟
خیر. توصیه می کنم سری که درد نمی کنه دستمال نبندید.
و اینکه استاد ، وقتی لپتاپ را روشن میکنم ، وقتی گوشم را به قسمت پایینِ کیبردِ لپتاپ (بالای تاچ پد) به فاصله ی زیرِ 5 سانتی متر نزدیک میکنم ، یه صدای چطور بگم ، شبیه صدایِ وِز وِز میده . هارد hdd اصلا توش نیست و فقط ssd هست .

اگه از 5 سانتی متر بیشتر دور بشم ، صداش بسیار ضعیف میشه (چون صدای خیلی کمه) . یعنی بصورت عادی ، در حالتی که با لپتاپ کار میکنم (فاصله ام 20 تا 30 سانت با لپتاپ و صفحه نمایش هست) ، صداش قابل شنیدن نیست یا بسیار بسیار ضعیفه اون هم مگر اینکه دور فن لپتاپ کم باشه و همچنین محیط هم خیلی ساکت (معمولا شب) باشه تا یه کم شنیده بشه .

اونجا هم فکر کنم جای cpu و اینها باشه . یعنی صدای فن نیست (حداقل این طور که حس میکنم) . چون فن اش سمت چپ ، قسمت بالای لپتاپ هست و اصلا صدایی شبیه نویز فن نیست . صدای رایترش هم نیست (حداقل این طور که حس میکنم) . چون رایتر سمت راست ، قسمت بالای لپتاپ هست .

بعد هم علاوه بر این ، وقتی تاچ پد لپتاپ را لمس میکنم ، باز هم صدایی شبیه به همین صدای وِز وِز ایجاد میشه . مثل همون ، خیلی خفیفه اما فقط اندکی با شدت بیشتر . یعنی اگه محیط سکوت باشه و فن لپتاپ دور آروم باشه و دقت هم کنیم ، یه ذره از فاصله ی 20 سانتی متری یعنی وقتی با لپتاپ کار میکنیم هم فقط خیلی ضعیف قابل شنیدن هستن (حس میکنم این دو صدا یعنی صدایی که با لمس تاچ پد ایجاد میشه و صدایی که از وسط کیبرد شنیده میشه و توضیح داده بودم ، از هم جدا هستن) .

این صداها میدونید برای چی هستن و آیا در همه ی لپتاپ ها وجود دارن یا فقط در این لپتاپ هست؟
علائمِ چی هستن و آیا نیازه که برای رفعش اقدامی انجام بشه یا اینکه طبیعی هستن؟
چون من با لپتاپ ها مخصوصا لپتاپ های روز تا حالا کار نکردم .
هر لپ تاپی خصوصیات خودش رو داره، هر چقدر هم جنسش کیفیت کمتری داشته باشه یا بیشتر و در شرایط نامناسبتر کار کرده باشه نویز اش بیشتر میشه. لازم نیست که حتما قطعه متحرک باشه تا صدا بده، اون آداپتور و شارژر هایی که صدای جیر جیر و ویز ویز و سوت در می آورند هم قطعه متحرک ندارند. نویز میتونه تاثیر امواج مغناطیسی یک قطعه روی بلندگو باشه یا لرزش یک تکه آشغال یا پلاستیک شکسته که در فضایی خالی گیر افتاده یا جابجایی سیمی که قبلا ثابت بوده و حالا چسب اش ور اومده یا یک سخت افزاری که حرارت یا ولتاژ بالا بهش آسیبی رسونده و ...
هر کسی با توجه به میزان حساسیت و وسواس اش اینجور موارد رو مهم یا کم اهمیت و طبیعی میدونه، اینکه اعتنا نکنید یا دل و روده لپ تاپ رو باز کنید تا دنبال رفع هر جور نویزی باشید به نظر خودتون بستگی داره.
 

the_king

مدیرکل انجمن
الان استاد این کاری که انجام میده (تفاوت فرکانس پردازنده ها در حالت باطری و شارژر) را چه چیزی انجام میده؟
مدیریت اش هم در مادربورد ئه و هم درایور اش در ویندوز. اما بخش عمده این تفاوت ناشی از تلاش برای مدیریت نیست، تاثیر مستقیم باطری ئه. به این دلیل ئه که باطری نمیتونه اون جریانی که آداپتور سخت افزار رو تغذیه می کرد حفظ کنه، ضعیفتره و به همین پردازنده چه خوشش بیاد و چه نیاد مجبوره با توان کمتری کار کنه. بجز در لپ تاپ های کم مصرف در سایر لپ تاپ ها حداکثر توان مصرفی سخت افزار بیشتر از اون چیزی است که باطری بتونه بطور کامل از عهده اش بربیاد، برای همین در حالتی که باطری سیستم رو تغذیه می کنه تفاوت هایی بوجود میاد.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .

استاد ، شما بین خمیر سیلیکونِ CoolerMaster MASTERGEL PRO V2 (با قیمت 440 تومن) و خمیر سیلیکونِ Alseye T9+ Platinum (با قیمت 350 تومن) کدوم را پیشنهاد میدین؟ :


و


از لحاظ برندی ، خوب کولر مستر معروفه .
من برند آلسی را نشنیدم .
اما هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ پارامترِ thermal connectivity ، اون مدل Alseye T9+ Platinum ، مقداررش 13.5 وات بر متر کلوین هست اما برای CoolerMaster MASTERGEL PRO V2 ، مقدارش 9 وات بر متر کلوین هست .

توی دیجی کالا هم نظری برای اون مدل Alseye T9+ Platinum ثبت نشد .
توی اینترنت هم نتونستم مقایسه ای بین این دو مدل پیدا کنم .

به نظرتون بین این دو مدل ، کدوم را انتخاب کنم؟
یا کلا خمیر سیلیکون تا 450 تومن ، چه چیزی پیشنهاد میدین؟ (برام کیفیتش مهمتر از قیمتش تا حد 450 تومن هست) .
تشکر استاد .
 

the_king

مدیرکل انجمن
سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .

استاد ، شما بین خمیر سیلیکونِ CoolerMaster MASTERGEL PRO V2 (با قیمت 440 تومن) و خمیر سیلیکونِ Alseye T9+ Platinum (با قیمت 350 تومن) کدوم را پیشنهاد میدین؟ :


و


از لحاظ برندی ، خوب کولر مستر معروفه .
من برند آلسی را نشنیدم .
اما هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ پارامترِ thermal connectivity ، اون مدل Alseye T9+ Platinum ، مقداررش 13.5 وات بر متر کلوین هست اما برای CoolerMaster MASTERGEL PRO V2 ، مقدارش 9 وات بر متر کلوین هست .

توی دیجی کالا هم نظری برای اون مدل Alseye T9+ Platinum ثبت نشد .
توی اینترنت هم نتونستم مقایسه ای بین این دو مدل پیدا کنم .

به نظرتون بین این دو مدل ، کدوم را انتخاب کنم؟
یا کلا خمیر سیلیکون تا 450 تومن ، چه چیزی پیشنهاد میدین؟ (برام کیفیتش مهمتر از قیمتش تا حد 450 تومن هست) .
تشکر استاد .
پیشنهادی ندارم اما معیار مقایسه کردن تون ایراد داره، اون CoolerMaster MASTERGEL PRO V2 ئه حجم اش 1.5ml ئه که میشه هر ml اش 293 هزار تومن. اون Alseye T9+ Platinum ئه حجمش 1.2ml ئه که میشه هر ml اش 292 هزار تومن، از لحاظ قیمت فرق خاصی ندارند. از لحاظ مشخصات هم خیلی روی صحت اطلاعات Alseye T9+ Platinum حساب نکنید، معلوم نیست چقدر واقعی باشه، در ضمن Review هاش هم خیلی عالی نیست.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
خیلی ممنون استاد .
خمیر سیلیکون mastergel pro v2 را گرفتم .

لپتاپ را نیمه باز کردم .
در یه جایی ، شبیه یه کابلی به سوکتی وصل هست (در عکس زیر ، در امتداد سیم های قرمز و سفید و ...) :

۲۰۲۱۰۶۰۲_۱۴۰۵۳۱.jpg


که هر کار میکنم ، این کابله جدا نمیشه .
شما میدونید برای جدا کردنش چی کار باید کرد؟

توی فیلم های یوتیوب هم لپتاپ هاشون این کابل را ندارن .

بعد اینکه خمیر سیلیکون قبلی را با دستمال کاغذی پاک کنم که مشکلی نداره . داره؟
تشکر استاد .
 

the_king

مدیرکل انجمن
خیلی ممنون استاد .
خمیر سیلیکون mastergel pro v2 را گرفتم .

لپتاپ را نیمه باز کردم .
در یه جایی ، شبیه یه کابلی به سوکتی وصل هست (در عکس زیر ، در امتداد سیم های قرمز و سفید و ...) :

مشاهده پیوست 114007


که هر کار میکنم ، این کابله جدا نمیشه .
شما میدونید برای جدا کردنش چی کار باید کرد؟
شبیه اون سوکت ها است که قطعه داخلی از جاش بلند میشه، احتمالا اون دو زبانه دو طرف محل اتصال چهار سیم رو از هم دور می کنید و بعد قطعه داخلی اتصال رو از سطح بورد بالا میارید (به سمت سیم ها نمی کشید، به سمت بالا می کشید).
بعد اینکه خمیر سیلیکون قبلی را با دستمال کاغذی پاک کنم که مشکلی نداره . داره؟
تشکر استاد .
اول کار با هر چیزی می توانید پاک کنید اما نهایتا که به ظاهر تمیز شد باید با الکل صنعتی یا طبی (نه ژل یا محلولی که باهاش دست یا شیشه رو تمیز می کنید) بقایاش رو پاک کنید.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
شبیه اون سوکت ها است که قطعه داخلی از جاش بلند میشه، احتمالا اون دو زبانه دو طرف محل اتصال چهار سیم رو از هم دور می کنید و بعد قطعه داخلی اتصال رو از سطح بورد بالا میارید (به سمت سیم ها نمی کشید، به سمت بالا می کشید).

اول کار با هر چیزی می توانید پاک کنید اما نهایتا که به ظاهر تمیز شد باید با الکل صنعتی یا طبی (نه ژل یا محلولی که باهاش دست یا شیشه رو تمیز می کنید) بقایاش رو پاک کنید.

سلامی مجدد
خیلی ممنون استاد .
یکی دو تا از فامیل هام (از جمله همونی که لپتاپ را براش خریدم) اومدن و دیگه این کارها را با هم انجام دادیم (در واقع باز و بسته کردن لپتاپ و سوکت ها را اونها انجام دادن چون من توی کار فنی و باز و بسته کردن ، مهارت زیادی ندارم . مخصوصا که لپتاپ اتصالات ظریفی داره) .

فن هاش حدودا گرد و خاک هم داشت ، پاک کردم .
خمیر سیلیکونِ قبلی (که پیش فرض خود شرکت ایسوز بود) را با پیراهنِ پارچه ای (که بدون پرز بود) ، پاک کردم (چون دنبال الکل رفتم ، ولی یه جا نداشتن و گیر آوردنش سخت بود) .
سطح cpu اش ، خیلی خیلی کوچیک بود . سطح gpu اش حداقل بیش از 2 برابرِ سطح cpu بود .
خمیر سیلیکونِ قبلی ای که روی cpu و gpu بود ، تقریبا خشک شده بود مخصوصا واسه ی cpu اش (البته خیلی خشک شده نبود . تقریبا) .

این خمیرسیلیکون coolermaster mastergel pro v2 را که زدم ، و دمای cpu که در حالت balance (و فعال بودن حالت توربو) و در فول لودش که بین 100 تا 104 درجه میرفت ، الان روی 90 تا 94 درجه میره . یعنی حدود 10 درجه کاهش دما داریم .
توی gpu هم تقریبا همین مقدار کاهش دما را داریم .

اما بالاخره به فامیلم توصیه کردم که در بازی ها یا در فول لود ، فرکانسش را (توسط همون تنظیمات power option) در 1.5 گیگاهرتز تنظیم کنه (که بصورت پیش فرض تنظیم کردم) که در این حالت ، دما روی 68 تا 70 درجه نهایتا میره .
فرکانس پیش فرض gpu را هم اگه دست نزنیم ، در فول لودش روی 75 درجه میره .

این دما ، یعنی دمای 70 درجه برای cpu و دمای 75 درجه برای gpu ، برای زمانی که در مدت زمان متوسط (مثلا یکی دو ساعت) بازی کنه ، بد نیست . درست میگم؟

خیلی ممنون استاد :rose:
 

the_king

مدیرکل انجمن
این دما ، یعنی دمای 70 درجه برای cpu و دمای 75 درجه برای gpu ، برای زمانی که در مدت زمان متوسط (مثلا یکی دو ساعت) بازی کنه ، بد نیست . درست میگم؟
اصلا بد نیست، مشکلی هم ایجاد نمی کنه، تا وقتی از مرز 80 الی 85 درجه عبور نکنه کار خاصی لازم نیست بکنید.
در بعضی لپ تاپ ها از بالای صفحه کلید که با دست تماس نداره برای انتقال حرارت استفاده میشه و برای همین داغ میشه، که اگه اون سطح رو خنک کنید دمای Heatsink و پردازنده هم پایین میاد. پس اگه یک چیزی مثل سنگ چاقو تیز کنی carborundum که وقتی مدتی در آب قرارش می دهید، آب رو به خودش جذب می کنه و بدون اینکه آب ازش چکه کنه تا ساعت ها مرطوب و خیلی سرد میمونه رو روی بدنه لپ تاپ جایی که خروجی فن قرار داره بذارید بدنه از دمای اتاق خنک تر میمونه و Heatsink هم طبعا کاهش دما خواهد داشت. نمیدونم چه مواد ارزونتری در حد سنگ carborundum رطوبت رو نگه میداره.

 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
اصلا بد نیست، مشکلی هم ایجاد نمی کنه، تا وقتی از مرز 80 الی 85 درجه عبور نکنه کار خاصی لازم نیست بکنید.


خیلی ممنون استاد .
بله . مدیر انجمن اینتل برای این پردازنده i7 6700hq هم دمایی بین 90 تا 100 درجه را گفت موقع بازی طبیعی هه :


اما نمیدونم سایت زیر چرا این پردازنده را در فول لود ، 61 درجه میگه هست :


با چه برند از لپتاپی این کار را کرد ، نمیدونم .

من قبلا فکر میکردم اون دمای tCaseMax ای که در پردازنده ها را میگه ، منظورشون حداکثر دمای پردازنده هست :


اما الان متوجه شدم اون نیست . بلکه دمای پردازنده میتونه از اون هم بالاتر باشه .
ولی واقعا دست آدم توی کنترل دمای pc ، نسبت به لپتاپ ، خیلی خیلی بازتر هست . اصلا قابل قیاس نیستن .
هم بخاطرِ سطح بزرگترِ پردازنده های pc میشه خمیر سیلیکون بیشتری زد و هم خنک کننده های خیلی قوی ای گرفت . خنک کنندگی خود کیس و فن هاش هم هست .

پردازنده ام i5 4460 هست و با یک خنک کننده ی Green Notus 100 که چندین سال پیش زیر 100 تومن خریده بودم (با خمیر سیلیکون پیش فرضی که همراه این خنک کننده بود که احتمالا مدل Green GT-4 Pentium باید بوده باشه) ، دمای پردازنده ام در فول لود ، از 50 درجه بیشتر نمیشه .

در بعضی لپ تاپ ها از بالای صفحه کلید که با دست تماس نداره برای انتقال حرارت استفاده میشه و برای همین داغ میشه، که اگه اون سطح رو خنک کنید دمای Heatsink و پردازنده هم پایین میاد. پس اگه یک چیزی مثل سنگ چاقو تیز کنی carborundum که وقتی مدتی در آب قرارش می دهید، آب رو به خودش جذب می کنه و بدون اینکه آب ازش چکه کنه تا ساعت ها مرطوب و خیلی سرد میمونه رو روی بدنه لپ تاپ جایی که خروجی فن قرار داره بذارید بدنه از دمای اتاق خنک تر میمونه و Heatsink هم طبعا کاهش دما خواهد داشت. نمیدونم چه مواد ارزونتری در حد سنگ carborundum رطوبت رو نگه میداره.


دقیق قضیه ی این چاقو تیز کن را متوجه نشدم .
اما مدل لپتاپ ، Asus K550VX-C هست و طرف هم از دیجی کالا اول خریده بود (البته مدل دقیقش که هم در cmd و هم در بدنه ی مادربرد نوشته بود ، مدل Asus X550VX نوشته بود) :


فن (و مخرج خروجی گرمای) این لپتاپ ، در سمت بالا ، سمت چپ لپتاپ هست :

3112714.jpg

این جایی که سوراخ های کوچیک داره ، خروجی فن لپتاپ هست .
تشکر استاد .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا