سلام دوباره.
اول باید بگم برای اینکه passهای مختلف رو export کنیم2 راه متداول تر وجود داره
1- استفاده از material ID
2- استفاده از Object ID
________________
من توی این اموزش از هر دوی این راهها استفاده کردم.
از راه اول برای نور های ستاره مانند روی سقف و از راه دوم برای لامپهای بزرگتر کنار سقف.
________________
توضیح در مورد صحنه :
برای این کار من با استفاده از یه plane ساده یه سقف ساختم و در کناره ی سمت چپ با استفاده از یه سری circle چراغها رو شبیه سازی کردم.
________________
در قسمت تنظیمات رندر ، ابتدا از قسمت render element در گزینه های Vray Mtl ID.....Vray Object ID رو برای موتور Vray انتخاب کردم.
البته میتونید مشابه این قسمتها رو برای موتور های رندر دیگه هم اضافه کنید.
مثلا اگر قصد رندر با Mental Ray رو داشته باشید میتونید قسمتهای Object ID و Material ID رو جایگزین کنید.
بعد از اضافه کردن این قسمتها، وقتی رندر تموم شد؛ یه سری تصویر به همراه رندر میبینید که ممکنه زیاد چیز جالبی به نظر نیان... ولی به خیلی مهم و کمک کننده هستند.
اونها رو با همون اسمی که بالای پنجره شون میبینید save کنید تا بعدا استفاده بشه.
برای متریال؛ چون میخواستم از راه اول یعنی material ID استفاده کنم، باید دو متریال رو با دو ID جدا گانه ترکیب میکردم. به این ترتیب که مثلا " نقاط نورانی که بعدا" قراره بوجود بیاد با ID متفاوت از بقیه جاها باشه.
برای ترکیب متریال ها از گزینه Blend استفاده کردم.
دو متریال کاملا" مشابه ( به غیر از ID متریالها) در زیر شاخه های اون اضافه کردم و از یه map به عنوان mask برای ترکیب این دو متریال بهره بردم.
_________________
در تصویر زیر میتونید ببینید که ID سقف رو به حالت پیشفرض یعنی(0) و ID چراغها رو تغییر دادم(9).
_________________
همون طور که قبلا" گفتم، برای قسمت لامپها از راه دوم یعنی Object ID استفاده میکنیم.
برای این کار من لامپها رو انتخاب میکنم و بعد از کلیک راست روی اونها؛ از قسمت Object properties عدد object ID اون رو تغییر میدم.(1)
و این عدد رو برای سق به حالت پیشفرض میذارم.
با اینکار نواحی ای که قراره روشن باشه رو مشخص میکنم.
___________________
تصاویر زیر به تر تیب Pass های material ID....Object ID..... و render نهایی رو نشون میدن.
_________________________
حالا این pass ها و رندر نهایی رو به یه برنامه ای که بشه باهاش کار پست پروداکشن رو انجام داد (مثل PhotoShop....After Effects.....Apple Shake.....Nuke.....Fusion) و غیره انجام داد وارد میکنیم.
من برای این کار از نرم افزار Fusion استفاده کردم.
با استفاده از کارهایی مثل تصحیح رنگ، ترکیب و high lights به تصویر زیر رسیدم
عکس نهایی:
موفق باشید.