درود بر دوست گلم فرشید جان
خیلی خوشحالم که با فرای کار میکی چون تجربه اون مثل دوران عاشقیه
واقعا از اون لذت میبری دیگه نمیخوای از پای سیستم کنار بیای ولی مثل همون دوران عاشقی تلخی هایی هم داره....
اول اینو بگم که من جواب پیغام خصوصی هات رو دو بار نوشتم وقتی فرستادم نتم قطع شد و ....
فرای رندر رو میشه توی چند خط زیر خلاصه کرد :
انجینی کامل و کاملا unbiased و کاملا راحت ولی با سرعت خیلی پایین و tutorial های خیلی کم که باید عاشقش باشی تا بری دنبالش و وقت بزاری تا یاد بگیری من آینده همه موتور رندر ها رو به تبدیل شدن به unbiased ها میبینم مطمئنا تا سه یا چهار سال دیگه که قدرت سی پی یو ها و جی پی یو ها به اندازه یک فارم 20 میلبونی الان بشه انجینی مثل فرای همه گیر تر میشه ...
ولی ...
ولی من با تست اکثر موتور رندر ها به این نتیجه رسیدم که قدرت وی ری در حدیه که اگر تمام انجین ها جمع بشن نمیتونن به وی ری برسن
چون هم برای مبتدی کار برد داره هم برای حرفه ای هم برای رندر رئال کاربرد داره هم برای رندر معمولی و .....
واقعا هیچ موتور رندری انعطاف و راحتی وی ری رو نداره
سریع و با کیفیت
ولی در مورد اون حرفت که گفته بودی فرای رندر فیزیکالی بیس هست و وی ری و منتال ری و .... نیستند کاملا موضع متفاوتی دارم
قبلا هم گفتم الان هم میگم فیزیکالی بیس بودن یک شعار تبلیغاتی هست
خوب اصولا فیزیکالی بودن توی متریال و محاسبه gi مطرح هست ...
پایه همه متریال ها reflect و refract هست (البته دیگه به sss ها نمیپردازم ) که پایه همه متریال ها Raytrace هست که حتی توی اسکن لاین هم وجود داره! (البته فاکتور های دیگه ای هم هست ولی مهمترینشون همین بود )
پس متریال فیزیکی و غیر فیزیکی نداریم توی وی ری و منتال ری
حالا میرسیم به مبحث gi که نقطه قدرت خیلی از همین رندر انجین های به اصطلاح فیزیکالی هست
فرض کنید یک دیوار داریم که میخواهیم GI رو برای اون محاسبه کنیم
فرای رندر چکار میکنه : بدون محدودیت از همه نور های توی صحنه حتی نوری که 100 وات قدرت داره و در فاصله یک کیلو متری از از صحنه ماهست فوتون منتشر میکنه و این انتشار ادامه داره تا وقتی که ما محاسبه رو متوقف کنیم ! پس تعداد نور بیشتر فوتون بیشتر و مدت زمان رندر بیشتر
وی ری چکار میکنه : در مرحله جهش ثانویه فوتون ها مثلا لایت کش به جای انشار فوتون ها از قسمت نور ها از خود دوربین با توجه به نور ها فوتون منتشر میکنه و در قسمت IM فوتون ها رو در وسط دیوار کمتر و در گوشه های دیوار به شکل کاملا هوشمندانه بیشتر محاسبه میکنه
کاری که وی ری انجام میده اینه که به جای اینکه فوتون ها رو در 10 کیلو متری از صحنه محاسبه کنه تمام قدرتش رو میذاره برای محاسبه معقولانه تر !
ولی اگر باز هم راضی نشدید BF رو بهتون پیشنهاد میده !!!! همون قدرت محاسبه که در به اصطلاح فیزیکالی بیس ها وجود داره در BF هم هست میتونید از این گزینه استفاده کنید به علاوه اینکه کار در محیط خود مکس و مایا امتیاز بزرگیه که نباید غافل بشید
و نکته دیگه اینکه در مورد فیزیکی بودن یا نبودن دوستان نور ها رو وارد نکنن چون اساس نور ساده ترین فرمول رو داره و کل محاسبه نور همینه که با دوبرابر شدن فاصله نور چهار برابر کمتر میشه !!! که توی همه انجین ها برابره
نکته مهم دیگه توی نور سایه هست که که فرمولش یکم پیچیده تر هست ولی همه انجین ها از همون قوانین فیزیک مشترک استفاده میکنن
حالا تا اینجا فقط یک سری نکات گفتم که دوستان اشتباه نکنن در مورد بعضی انجین ها
ولی خوب همه انجین ها خوبی هایی هم دارن مثلا توی فرای رندر چون فوتون های نور تک تک محاسبه میشه , میشه نور ها رو از هم متمایز کرد ودر قسمت لایت لیستر قرار داد که واقعا محشره کار کردن با این قسمت
و یک نکته در مورد swap که پیشنهاد میکنم اصلا دنبالش نرید چون آبجکت های که میخواهید مترالشون رو عوض کنید باید جدا رندر بگیرید و ( البته توی یک فایل مثل همون layer کردن ) با این سرعتی که فرای داره فکر نمیکنم کار درستی باشه مجازات داره این کار هم در این دنیا هم اون دنیا !!! :دی
فرشید جان و بقیه دوستان عزیز اگر سوالی و یا مشکلی در مورد فرای رندر دارند من در خدمتشون هستم