کاربرد ماکرو در اکسل چیست؟

Excelpedia

Member
منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا
کاربرد ماکرو در اکسل چیست؟


کاربرد ماکرو در اکسل چیست؟
یکی از خوبی های اکسل اینه که کاربر میتونه کارهای روتین خودش رو ضبط کنه و اجرای اون رو به اکسل بسپاره! این یعنی اینکه اگه شما باید یکسری فعالیت های تکراری رو انجام بدید بهترین راه استفاده از ماکرو هست. مثال هایی از این کارهای تکراری رو در زیر میبینید:

  • فرض کنید ۱۰ شیت مشابه دارید و میخواید تنظیمات پرینت انجام بدید و پرینت بگیرید (این کار ممکن است بارها تکرار بشه). راه حلی که بشه این کار رو سریع و با دقت انجام داد، استفاده از ماکرو هست.
  • مثلا فرض کنید هر بار محدوده ای را باید کپی کرده و به محدوده دیگری منتقل کنید. این کار رو هم بدون اینکه لازم باشه هر بار مراحل رو انجام بدید، می تونید با یک بار ضبط ماکرو و اجرای آن در زمان های بعد، به کارتون سرعت بیشتری ببخشید.
  • به این نکته دقت داشت باشید که در ضبط ماکرو نیاز نیست شما با کدهای VBA و برنامه نویسی آشنا باشید. ماکرو واسطی است بین شما و اکسل که بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، کارهای شما رو مکانیزه میکنه.
ماکرو چیست؟
سوالی که برای خیلی ها در مورد ماکرو هست اینه که دقیقا ماکرو، چی هست؟ به زبان ساده، تبدیل عملیاتی که ما در اکسل انجام میدیم، به کدهای VBA رو ضبط ماکرو انجام میده. مثلا عملیات مورد نظر ما این بوده که رنگ پس زمینه سلول A1 قرمز رنگ شود. خب بعد از اینکه ضبط ماکرو (که مراحل اجرای آن در ادامه شرح داده شده) آغاز شد، شروع میکنیم به اجرای عملیات مورد نظر. یعنی سل A1 رو انتخاب میکنیم و رنگ پس زمینه آن را به قرمز رنگ تغییر می دهیم و دکمه پایان ضبط ماکرو را میزنیم. در حین انجام این عملیات، کد متناظر با این عملیات ذخیره میشه و هر بار که اجرا بشه، همون عملیات تکرار خواهد شد. مثلا دوباره سل A1 رو بی رنگ میکنیم. این بار بجی اینکه مستقیم سل رو رنگی کنیم، کد ضبط شده رو اجرا میکنیم. با اجرای کد، سل A1 به رنگ قرمز در میاد. کد متناظر با تغییر رنگ پس زمینه سلول A1 به رنگ قرمز عبارت است از:
Sheet1.Range("a1").Interior.Color = RGB(250,,)
پس مشاهده کردیم که در ضبط ماکرو، نیازی نیست با برنامه نویسی آشنا باشیم. چون این کار رو خود اکسل انجام میده. در واقع عملیات درحال انجام رو به کد VBA تبدیل میکنه.

حالا این سوال براتون پیش میاد که این کدها کجا هستند و از کجا میتونیم ببینمشون؟ در اکسل محیطی هست که کارش ویرایش و مشاهده کدهای وی بی هست. برای اینکه به این محیط وارد بشید چند راه دارید:

  • استفاده از کلید میانبر Alt+F11
  • کلیک راست بر روی نام شیت و انتخاب گزینه View Code
  • دکمه Visual Basic از منو Developer (حواستون باشه این منو در حالت عادی دیده نمیشه و باید فعالش کنید)
VBE.png


شکل ۱- محیط برنامه نویسی (VBE)​

در آموزش های بعدی در مورد این محیط بیشتر صحبت میکنیم و اجزای اون رو به شما یاد میدم.

ذخیر ماکرو بسیار کاربردی هست اما در این مورد باید چند نکته رو بدونید:

  • ذخیره ماکرو تنها برای ماکروهای ساده مناسب هستند و باید به عنوان بخشی از ماکروهای پیچیده استفاده شوند.
  • همه کارهایی که در اکسل انجام میدهید قابلیت ضبط شدن توسط ماکرو رو نداره.
  • در اکثر مواقع کدهای ایجاد شده از این طریق نیاز به اصلاح داره
با ماکرو چه چیزهایی رو می توانیم ضبط کنیم؟
در واقع ابزار ذخیره ماکرو از زمان شروع ضبط، عملیات موس و کیبورد رو به زبان وی بی (VBA) ترجمه میکنه. برای آشنایی بیشتر با این ابزار مراحل زیر رو با هم انجام بدیم:

  • یک فایل اکسل جدید باز کنید.
  • وارد محیط ویرایشگر کد وی بی (VBE) بشید.
  • دو پنجره اکسل و ویرایشگر رو کنار هم قرار بدید.
  • حالا از منو View، از بخش Macros گزینه Record Macro رو بزنید و از پنجره باز شده گزینه OK رو انتخاب کنید. با شروع ضبط ماکرو یک ماژول با نام Module1 به صفحه VBE اضافه میشه که دستوراتی که از این به بعد ایجاد میشه اونجا ذخیره میشه.
  • حالا شروع کنید به کار کردن با اکسل، سلول ها رو کلیک کنید، متنی بنویسید، رنگ ها رو تغییر بدید، با ابزارها کار کنید. در پایان خروجی باید چیزی شبیه شکل ۲ باشه.

First-Macro-Recording.png


شکل ۲- نتیجه ضبط کدها​

به ماژول اضافه شده (با نام Module1) که حاوی کد ایجاد شده هست دقت کنید.

تو این آموزش مقداری با ماکرو و ضبط ماکرو آشنا شدیم و دانستیم که ماکروها در چه مواردی بهترین گزینه هستند. اما توجه کنید:

یکی از بهترین ابزارها برای یادگیری و حل مسائل با وی بی، ضبط ماکرو و مشاهد کدهای ایجاد شده است!
خود من هنوز برای حل بعضی مسائل ضبط ماکرو رو سریعترین راه برای یافتن راه حل میدونم و ازش استفاده میکنم، پس از این ابزار ارزشمند غافل نشید.

اگر نکته ای در مورد این آموزش هست مطرح کنید تا در موردش صحبت کنیم.

منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا
کاربرد ماکرو در اکسل چیست؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا