چهار نکته کلیدی برای یک پروژه اینترنت اشیاء موفق

بهیدو

Member
امروزه به نظر می رسد که تقریبا هر چیزی را می توان به اینترنت متصل کرد.اینترنت اشیاء هر تکنولوژی صنعتی را در سراسر جهان ،با توجه به تاثیر های قابل توجهی که بر شرکت ها ،مصرف کننده ها و ماشین آلات صنعتی داشته، تحت تاثیر قرار داده است.

بازار اینترنت اشیاء هنوز در مراحل اولیه ی خود است،اما ما به عصر جدیدی در اینترنت اشیاء و برنامه های هوشمند دست یافتیم.

در طول دهه های گذشته،برنامه های کاربردی کسب و کار به سرعت ،از شبکه ی وب به برنامه های تلفن همراه چند کانال تغییر کرده اند.تا سال ۲۰۲۰،داده های جهان هر دو ماه،دو برابر خواهند شد.رشد سریع اینترنت اشیاء،داده های بزرگ و یادگیری ماشین،تعریف جدیدی از برنامه ها و اپلیکیشن های شناخته شده برای ما ،ایجاد کرده است.اینترنت اشیاء یکی از مهم ترین پدیده های است که به طور مداوم در حال توسعه ورشد در زمینه کسب و کار و فناوری اطلاعات است.

امروز،بسیاری از سازمان ها شروع به پذیرش یک استراتژی اینترنت اشیاء به منظور نوآوری و یک محور سریع برای پیشی گرفتن از رقبای خود ،کرده اند.با این حال،بزرگترین مانع برای این شرکت ها ،جدید بودن و عدم آشنایی با نحوه ی عملرد دقیق اینترنت اشیاء است.هنگامی که پروژه به مرحله اجرا می رسد،با چالش های زیادی مواجه میشوند و نکات بسیار زیاد و حائز اهمیتی مطرح خواهند شد.بنابراین چه مواردی برای به حداکثر رساندن ارزش یک پروژه اینترنت اشیاء باید در نظر گرفته شود؟

۱-اطلاع از موقعیت کسب و کار
اولین قدم آشنایی وپیدا کردن درک کاملی در مورد کسب و کار است.بسیاری از شرکت ها در حال تلاش برای پیدا کردن موارد کسیب و کار،برای پیاده سازی اولین راه حل های اینترنت اشیاء هستند.به خاطر داشته باشید ،زمانی که سفر خود را با اینترنت اشیاء شروع کردید ،بسیار مهم است که به درک درستی از اینکه به چه پروژه ای ومحیط هایی برای ارائه بهترین پروژه نیاز خواهید داشت.

با آماده سازی اهداف کسب و کار خاص در دست و دانستن جنبه های زیست محیطی، به بینش و درک درست تری برای انتخاب صحیح تکنولوژی خواهید رسید.

در میان شرکت هایی که کار خود را در زمینه اینترنت اشیاء شروع کرده اند،مسائلی مانند فقدان مهارت و مسائلی در زمینه ی امنیت و حریم خصوصی،به عنوان چالش های بزرگی مطرح هستند.

بنابراین با ذکر یک مثال در حیطه ی بخش مدیریت امکانات می توانیم به روشن کردن موضوع بپردازیم،اینترنت اشیاء ،در بخش مدیریت تاسیسات و ساختمان های هوشمند راه پیدا کرده است.فرض کنید که وظیفه ی کسب و کار شما،نظافت ساختمان واستخدام سایر شرکت هاست. برای بهینه سازی برنامه ریزی تمیز کردن ،باید اطلاعاتی در مورد محل فعلی اتاق یا محیط کار داشته باشید.اطلاعات داده شده باید بر اساس زمان واقعی و امکاانت و تجهیزات کامل اتاق باشد.اگر شما مجاز به استفاده از شبکه مشتری خود،به دلیل محدودیت های شبکه نباشید با چه مشکلاتی مواجه می شوید؟

با انتخاب تکنولوژی مناسب،این مسائل امنیتی به راحتی این مسائل امنیتی به راحتی برطرف خواهند شد.

۲-اطلاع از سخت افزار ترجیحی و بسترهای نرم افزاری اینترنت اشیاء :
با در نظر گرفتن موارد کسب و کار شرکت ،هدف بعدی آگاهی از سخت افزار و سیستم عامل یا بستر های نرم افزاری اینترنت اشیاء است.که این نیز به نوبه خود چالش براگیز است، در حالیکه اغلب شرکت های با مقیاس بزرگ در حال آماده سازی یک پشته برای اینترنت اشیاء هستند.پشته اینترنت اشیاء شامل اجزای زیر می باشد:

۱٫دستگاه ها و سنسور های محدود:سنسور دما،شتاب سنج،رطوبت،فشار هوا،حرکت ،گاز،و غیره…دستگاه های محدود معمولا واحد بیشتری از انرژی را مصرف میکنند.

۲٫دروازه ها و دستگاه های هوشمند:موبایل،سیستم های اتومبیل و غیره.

۳٫پلت فرم اینترنت اشیاء:پلت فرمی که در آن تمام داده ها ی وارد شده ،تجزیه و تحلیل خواهند شد و باعث ایجاد یک سیستم کسب و کار خواهد شد.

۴٫برنامه های هوشمند:برنامه های هوشمند که برای کنترل هم چیز از نقطه ۱ به ۳٫

چشم اندز فروشنده حاضر اینترنت اشیاء به۴ بخش عمده تقسیم شده و کسب و کار در این بخش به سرعت رو به افزایش است.مولفه های کلیدی ذکر شده در بالا برای بررسی زمانی و همچنین آشکار شدن از تکنولوژی مورد نیاز،میتواندمنجر به یک راه حل در حوزه اینترنت اشیا در کسب و کار شما شود.

۳-اطمینان در اداره محیط کسب و کار :
تصور کنید که باید ۱۰۰۰ دستگاه نصب کنید.نگه داری این دستگاه ها هنگامی که شما از همه ی این اجزادر داخل سیستم عامل (دروازه ها ،پلت فرم اینترنت اشیاء و حتی برنامه های هوشمند) استفاده می کنید ،می تواند یک چالش ایجاد کند.

چگونه می توان با این پیش فرض،یا بدتر از آن ،جایگزین مناسبی هنگام خرابی دستگاه یافت؟و چگونه می شود از این دستگاه ها با دقت محافظت کرد؟

در وضعیت دیگیری تصور کنید که شمادر حال اداره ی ۲۰۰۰ محل کاری هستید،چگونه می دانید که دستگاه ها در کدام اتاق یا محل کار قرار دارند؟چگونه دستگاه ها را ردیابی می کنید؟ضروری است که به پیش بینی یک استراتژی خوب و کاربردی و همچنین سرمایه گذاری برای حمایت از محیط بپردازیم.

۴-نظارت پیوسته پلت فرم:
نظارت مداوم بر پلت فرم اینترنت اشیاء از اهمیت خاصی بر خوردار است (نظارت خارجی از طریق یک برنامه برج کنترل)،زیرا تعداد اجزای به کار گرفته شده بسیار زیاد هستند.

بعضی از عناصر مورد نظارت در پلت فرم اینترنت اشیاء،عبارتند از :

در دسترس بودن سیستم

کارایی

سیگنال های زنده ی دستگاه

سطح باتری

انتقال داده ها و مسائل مربوط به ادغام

برج کنترل باید شرایط واقعی را تصور کند و روند های مخصوص و هوشمندانه ای را برای ارتباط با شخص یا قسمت مناسب برقرار کند.

“مندیکس” پلت فرم پیش رو با بهره وری بالا برای توسعه سریع نرم افزار،یک راه حل ایده آل محسوب می شود.پلت فرم مندیکس نتایج را بسیار سریع برای تطبیق در کل چرخه حیات اینترنت اشیاء،تولید میکند.

یک مثال از یک پروژه ی موفق اینترنت اشیاء:
انقلاب برنام های هوشمند می تواند پاسخی برای شرکت ها ی زیادی باشد.ITvisors یک شریک پیاده سازی برای پروژه BeSenseاست،که یک برنامه ساختمان هوشمنداینترنت اشیاء برای استفاده از مشتریان است.

پلت فرم BeSense یک راه حل موفق در زمینه اینترنت اشیاء است که متشکل از یک پلت فرم نرم افزاری و داده ای است که اطلاعات مورد نیاز (میزانco2داخل ساختمان،درجه حرارت و اشتعال و رطوبت و شدت نور و غیره…) را از طریق سنسورها دریافت کرده .به طور عمده برنامه هوشمند بر چهار هدف اصلی متمرکز است:

۱-مدیران تمیز کننده:
با استفاده از برنامه ی BeSense ،تیم تمیز کردن اطلاعات ،اطلاعاتی را در مورد اتاق ها ،دفاتر و فضاهای عمومی و سرویس های بهداشتی و سایر مناطقی که نیاز به تمیز کردن دارند را دریافت میکند.به علاوه می توانند به کنترل نظم و بی نظمی وظایف ،از طریق برنامه ها بپردازند.

۲-کارکنان:
با استفاده از این نرم افزار،کارکنان می توانند از در دسترس بودن یا نبودن هر کدام از مکان های کاری و چگونگی اشتغال هر بخش به طور کامل،اطلاع پیدا کنند.

۳-تسهیلات مدیران:
برای بهبود و بهینه سازی مدیریت امکانات،نگهداری ومهمان نوازی، مدیران تسهیلات از نرم افزار BeSense برای دریافت اطلاعات کلی ساختمان استفاده میکنند.این امر میتواند برای بازسازی و یا ساختن ساختمان های جدید بسیار مفید باشد.

۴-مدیران اجرایی:
برای مدیران اجرایی ،نظارت بر اشغال و استفاده از ساختمان اداری بسیار حائز اهمیت است و همچنین آنها را قارد به صرف هزینه و تصمیم گیری مناسب می کند.

ITvisorsعملکرد برنامه برج کنترلی را در Mendixارتقاء داده است.سازنده سنسور Clickeyدر حال ارائه خدمات به حوزه اینترنت اشیاء است که اطلاعات سنسور های دستگاه ها را می توان در Azure Cloudدریافت کرد.

منبع:بهیدو
 

جدیدترین ارسال ها

بالا