چطور خانه مرتبی داشته باشیم؟

فکر سازماندهی‌کردن خانه و مرتب‌ماندن آن، در افراد واکنش‌های مختلفی دارد. برخی مرتب‌ کردن خانه را امری ساده و راحت و البته ضروری می‌دانند، درحالی‌که برخی دیگر آن را مانعی پردردسر می‌دانند. اما مرتب کردن خانه فقط به سازماندهی فیزیکی وسایل خانه‌تان کمک نمی‌کند، بلکه اعتماد ‌به نفس شما را افزایش می‌دهد و زندگی‌تان را بهتر می‌کند. این کار باعث می‌شود که ذهن مثبتی داشته باشید (چیزی که بسیاری از ما این روزها بیشتر از همیشه به آن احتیاج داریم). در این مقاله از چطور، 6 روش ساده برای سازماندهی و مرتب کردن خانه پیشنهاد شده است که مطالعه? آنها خالی از لطف نیست.
برای نظافت منزل خود در امیرآبادمیتوانید از شرکت نظاتی مهرگان کمک بگیرید. اطلاعات بیشتر

وقتی همه? وسایل خانه سر جای خود قرار داشته باشند، مشکلات روزمره راحت‌تر حل می‌شوند؛ مثلا موقع نیاز به باتری نو برای کنترل از راه دور، خیلی سریع و بدون دردسر آن را پیدا می‌کنید. درضمن توانایی برطرف‌کردن این مشکلات ساده و کوچک باعث می‌شود کارهایتان را به‌خوبی انجام ‌دهید. همچنین از اینکه می‌دانید دقیقا کجای خانه به‌دنبال وسیله? موردنظرتان باشید، حس می‌کنید همه‌چیز تحت‌کنترل‌تان است.
کری پیپلز، مالک شرکت neatsmart در آتلانتا که در زمینه سازماندهی و مرتب کردن خانه فعالیت می‌کند، برخی از مهم‌ترین رازهای مرتب نگه‌داشتن خانه را با شما در میان گذاشته است تا بتوانید خانه‌ای مرتب و درنتیجه ذهن سالم‌تری داشته باشید.
با استفاده از رازهای زیر می‌توانید فضای محیط زندگی‌تان را هر روز مرتب و خوب نگه دارید:

1. نترسید و احساس گناه نداشته باشید​

پیپلز می‌گوید: «مرتب‌نبودن ایراد و مشکل نیست. درحقیقت منظم بودن مهارتی نیست که همه? مردم از اول با آن متولد شوند، بلکه چیزی است که باید آن را یاد گرفت.»
او توضیح می‌دهد که دیدن آشفتگی‌ها و درهم‌وبرهم‌ بودن وسایل خانه، برخی از افراد را طوری به وحشت می‌اندازد که نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. در واقع گاهی‌اوقات به‌دلیل اینکه نمی‌دانید قدم بعدی‌تان چیست، برایتان راحت‌تر است که اصلا هیچ کاری نکنید.
آهسته کارکردن و هنگام کار با خود مهربان‌بودن، بخشی از ترس مرتب‌ کردن خانه را از میان برمی‌دارد. پیپلز می‌گوید: «مضطرب نشوید و با خودتان مهربان باشید.»
درضمن دورریختن برخی از وسایلی که به آنها دل‌بستگی عاطفی داریم، ممکن است موجب احساس گناه و شرمندگی در ما شود. در این‌گونه مواقع، وقتی تصمیم می‌گیرید وسیله‌ای را دور بریزید، احتمال دارد به یاد دوستتان یا یکی از اعضای خانواده بیفتید که آن وسیله را به شما هدیه داده است. دورانداختن آنها حتی اگر ازمدافتاده یا شکسته باشد، سخت و ناراحت‌کننده شود.
این احساس گناه برای دورریختن لباس‌هایی هم وجود دارد که برای موقعیت‌های خاصی مانند دوران ماه‌عسل خریده‌اید. باوجوداینکه احتمال دارد هرگز آن لباس‌ها را نپوشید و دیگر مناسب نوع پوشش یا اندازه? فعلی‌تان نباشد، باز هم نمی‌توانید آنها را دور بریزید.
در اینجا پیپلز توصیه‌ای می‌کند: «هر لباسی را که دیگر اندازه‌تان نیست، حتما دور بریزید.». اگر هم لباسی را خیلی دوست دارید که اندازه? فرد دیگری است، آن را به او هدیه دهید. همچنین می‌توانید آن لباس را در سایت‌های فروش وسایل دست‌دوم بفروشید.

2. برنامه‌ریزی کنید​

درست است که این روزها بسیاری از برنامه‌های زندگی‌مان تغییر کرده است، اما هنوز هم به وجود ساختاری در زندگی خود نیازمندیم. انسان به‌طور طبیعی در پی احساس موفقیت و کامل‌شدن است؛ حال می‌خواهد این کار با حل جدول کلمات متقاطع انجام شود و یا یادگیری مهارتی جدید یا سازماندهی و مرتب کردن خانه.
برای منظم نگه‌داشتن خانه، برنامه و فهرست کار داشته باشید. در آن صورت، هر وقت کاری از کارهای فهرست‌تان را انجام دهید، احساس مفیدبودن می‌کنید. یادتان باشد که لازم نیست برنامه ریزی تان بسیار دقیق و سخت‌گیرانه باشد. این برنامه فقط باید طوری باشد که احساس کنید روی زندگی و مشکلات روزمره‌تان تسلط دارید.

3. برنامه‌های 15دقیقه‌ای داشته باشید​

برای اینکه بتوانید از شر خانه? نامنظم و نامرتب رها شوید و کارهای روزمره‌تان را به‌سرعت انجام دهید، هر روز بخشی از کارهای مربوط به خانه را انجام دهید. انجام‌دادن یک کار از فهرست کارها، می‌تواند احساس موفقیت به شما بدهد؛ تا جایی‌ که برای انجام‌دادن یک کار کوچک دیگر در روز بعد، پر از انگیزه شوید. این کارهای کوچک می‌توانند به سادگیِ مرتب‌کردن ایمیل‌ها، سازماندهی کشوی جوراب، تمیز‌کردن جعبه? داروها یا شستن سینک کثیف ظرف‌شویی باشد.

4. تقسیم وظایف بزرگ به بخش‌های کوچک​

برای اینکه کارهای بزرگ باعث وحشت شما نشوند، از کارهای کوچک شروع کنید؛ مثلا هنگام مرتب‌کردن آشپزخانه، ابتدا ظرف‌های کثیف را بشویید یا اول وسایل تاریخ‌مصرف‌گذشته را دور بریزید یا از شر وسایلی خلاص شوید که معمولا پای ثابت طبقه‌های کابینت‌تان هستند اما از آنها استفاده نمی‌کنید. اگر این وسایل قابلیت اهدا دارند، آنها را به خیریه‌ها هدیه بدهید. سپس روز بعد بقیه? وسایل را مرتب کنید (مثل مرتب‌کردن مواد خوراکی صبحانه، ادویه‌ها و حبوبات و قراردادن آنها در قفسه‌های مجزا).
پیپلز می‌گوید که هنگام مرتب‌کردن کمد لباس‌هایتان، ابتدا سبک زندگی و مدل لباس‌هایی را که این روزها می‌پوشید، در نظر بگیرید. آیا کمد لباستان معرف سبک‌ زندگی‌تان است؟ سبک زندگی به‌اندازه? بدن و حتی محیط‌های کاری‌مان پس از مدتی تغییر می‌کنند؛ بنابراین فقط لباس‌هایی را نگه‌دارید که برایتان مهم‌اند و آنها را دوست دارید.
پیپلز می‌گوید: «هرگز در بند این فکر نباشید که ممکن است لباسی را در آینده بپوشید. به‌جای این‌ کار از آنچه که امروز هستید و می‌خواهید باشید، بدون هیچ قضاوتی لذت ببرید.» بهتر است بگذارید دیگران هم از پوشیدن برخی از لباس‌هایتان لذت ببرند.

5. از کودکانتان کمک بگیرید​

آموزش سازماندهی و مرتب کردن خانه به کودکان هیچ‌گاه دیر نیست. بنابراین اگر در منزلتان کودک، نوه، خواهر یا برادرزاده‌ای دارید، از آنها در مرتب کردن خانه کمک بگیرید.
پیپلز می‌گوید: «جمع‌کردن وسایل را به نوعی بازی تبدیل کنید.» تشویق کودکان به مشارکت در سازماندهی و مرتب کردن خانه کمک می‌کند که کمال گرایی را کنار بگذارید، قدر تلاش‌های کودکانتان را بدانید و برای آنها ارزش قائل شوید.
هرچه بیشتر کودکان را در امور مرتب‌سازی خانه شریک کنید و به آنها کمک کنید که خلاقانه بیندیشند، آنها بیشتر به کمک‌کردن تمایل پیدا می‌کنند.

6. وسایلی را که نمی‌خواهید، هدیه کنید یا بفروشید​

اکنون که کابینت‌ها و کمدهای خود را تمیز کرده‌اید، آخرین مرحله، منظم‌کردن وسایل قدیمی‌تان است. برای خلاص‌شدن از وسایلی که نمی‌خواهید، از حلقه? دوستان و اعضای خانواده‌تان شروع کنید. از آنها بپرسید که آیا از میان وسایلی که شما نمی‌خواهید، چیزی لازم دارند یا خیر. البته به وسایل‌ مربوط به ارثیه? خانوادگی توجه بیشتری کنید.
همچنین می‌توانید برخی از وسایل‌ منزلتان را به خیریه ببخشید. هدیه‌دادن چیزی به کسی که به آن وسیله نیاز دارد، احساس خوبی به شما می‌دهد. درنتیجه راحت‌تر می‌توانید از برخی از وسایل خانه‌تان دست بکشید.
اگر هم می‌خواهید وسیله‌ای را بفروشید، می‌توانید از سایت‌های فروش آنلاین وسایل دست‌دوم شروع کنید.

کلام آخر​

به‌محض اینکه سازماندهی و مرتب کردن خانه را شروع کردید، یادتان باشد که باید خانه‌ را متناسب با سبک زندگی خودتان مرتب کنید. در واقع این سازماندهی باید نشان‌دهنده? شخصیت شما باشد و شما آن را دوست داشته باشید.
منبع:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا