چسباندن دو آبجکت به هم

Bertali

Member
سلام دوستان امیدوارم که حالتون خوب باشه

یه کاری انجام میدم که واسه قسمت هاییش مجبورم موضاعت رو به هم بچسبونم اما نمیخوام فقط داخل هم برن و اتچ بشن بلکه میخوام یک جسم یکپارچه و سرهم تشکیل بدن که مثلاً بعدا بتونم لبه های به هم چسبیده رو چمفر بزنم .

برای اینکه دقیق تر منظورم رو متوجه بشید به شکل زیر نگاه کنید :

aaad.png

ممنون
 

*Sky*

Member
سلام
با استفاده از دستور boolean و گزینه ی UNION می شه.. البته اول سیلندر رو جای دلخواه بذارید بعد از دستورBOOLEAN یا PRO BOOLEAN استفاده کنید
بعد ادیت پلی بهش نسبت بدید و تغییرات دلخواه رو اعمال کنید.
 
آخرین ویرایش:

mortezan

Active Member
راستش داشتم فکر میکردم به جواب این مسپله تا دیدم sky عزیز پاسخ رو دادن... اول از همه ممنون که سوال ذهن من هم پاسخ داده شد بعدشم باید اعتراف کنم به بولین فقط برای کم کردن نگاه میکردم نه جمع کردن! :lol:
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
Bertali سلام،

برای ادغام پوسته دو موضوع میشه از Proboolean استفاده کرد اما این روش مشکلاتی رو هم به همراه خودش یدک میکشه،

در بعضی مواقع شبیه به مثال شما به محض اینکه هر کدوم از Operation های موجود انجام بشه با به هم ریختگی Smoothing group ها مواجه

میشید که در نگاه اول شاید به ذهن کاربر اینطور برسه که با اصلاح Smoothing group موضوع این شکستگی های روی سطح بر طرف میشه

که خبر بد اینه که متاسفانه حل این موضوع کمی پیچیده تر از اصلاح Smoothing group هاست ... موضوع وقتی حسابی خودش رو نشون میده

که بخواهید لبه های دو موضوع رو بعد از Boolean به حالت Chamfer یا Fillet کنید ... اون وقته که تازه متوجه میشید که عشق آسان نمود اول ولی ...

البته تکنیک های خیلی زیادی برای رفع نسبی این مشکل وجود داره که در Help خود مکس توضیحاتی در موردش داده شده

اما اونها هم جواب قطعی مسئله نیستند ...

روش دیگه استفاده از توانمندیهای موجود در ابزار Nurbs هست، بعنوان مثال در نمونه شما کافیه استوانه رو به اون مقداری که مد نظرتون هست داخل سطح کره قرار بدید

و بعد هر دو موضوع رو به Nurbs تبدیل کنید و اون ها رو با هم Attach کنید و بعد از طریق ابزار Fillet surface بین دوسطح قبلی سطح جدیدی ایجاد کنید که به حالت Fillet بین دوسطح قرار خواهد داشت

( صرف نظر از عدم علاقه شخصی به ابزار Nurbs در مکس باید خدمتتون عرض کنم این روش هم محدودیت هایی داره که البته در مورد نمونه شما میتونه کار خودش رو نسبتا خوب انجام بده )...

یه سری حقه هم هست که میشه تو وی ری یا منتال ری از طریق بعضی مپ ها و یا شیدر ها لبه موضوعات رو به حالت fillet یا Chamfer رندر کرد بدون اینکه نیاز به مدلسازی باشه

مثل استفاده از Edge texture وی ری در کانال Bump و یا قابلیت Round corners در منتال ری و یا حتی استفاده از اسکریپت هایی مثل

http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/welder-0

اما متاسفانه با وجود تمام این روشها تنها روشی که کاملا مورد اطمینان و قابل کنترل هست مدلسازی بصورت غیر اتوماتیک و با استفاده از ابزاهایی مثل Cut و ایجاد Support edge ها و نهایتا Bridge کردن هست

که باید خدمتتون عرض کنم حسابی زمانگیره و برای شروع میتونید این ویودیوها رو ببینید

قسمت اول:

https://www.youtube.com/watch?v=vZLfQNAzAEU

قسمت دوم:

https://www.youtube.com/watch?v=6z3vcgAowMw

هر چند این آموزشها برای ایجاد حفره داخل مدل هست اما به راحتی میتونید از این تکنیک برای اتصال دو موضوع هم استفاده کنید و یا با ایجاد Profile خوتون روی سطح میتونید اونرو Extrude کنید و دیگه نیازی به اتصال دو موضوع

نیست و در حقیقت شما از همون اول یه موضوع یکپارچه دارید که میتونید به راحتی عمل Chamfer و یا fillet رو روی اون انجام بدین.

امیدوارم مفید بوده باشه.

موفق باشید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا