چاپ متالایز

crycafe

Active Member
سلام
میخواستم راجع به چاپ متالایز بدونم
کاغذش چه جوریه
طراحی برای اینجور چاپ روش و قوائد خاصی داره یا نه
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست عزيز
البته من سوال شما رو يك مقداري 2 پهلو متوجه شدم ! چون من متوجه نشدم منظور شما فيلم هاي متالايز هست يا چاپ با مركب هاي متالايز به هر حال من ابتدا با اجازه تون مختصري و البته تنها مختصري از فيلم هاي متالايز گفتم. اگر منظور شما مركب هاي متالايز بود بفرماييد كه عنوان بشه .

اگر بخواهيم ساده و سرراست صحبت كنيم اونچه كه ما به عنوان فيلم متالايز و بصورت نوعي سطح چاپ شونده منعطف مي شناسيم و رايج هست به عبارتي فيلم هاي نيمه شفاف چند لايه اي هستند كه در ساختار اونها شاهد يكي شدن چندين لايه با هم هستيم. تركيب لايه هايي كه در اين نوع فيلم ها با هم همپوشاني شده و تشكيل يك لايه واحد رو دادند البته متنوع هست اما در مجموع يك يا چندين لايه پليمري با يك يا دو لايه فويل فلزي در ضخامت ها و تركيبات مختلف ساختاري روي هم اومدن. بنابراين ممكنه اونچه كه ما به عنوان متالايز مي شناسيم فقط بخشي از انواع اين فيلم ها باشه و در حقيقت تنوع بالا هست.
اين فيلم ها مصارف مختلفي هم دارند از بسته بندي تا صنايع دارويي و حتي چاپ (مثل فويل هاي طلاكوب و هلوگرام ها) و صنايع الكترونيك و غيره.

14000.jpg


superm1.jpg


photos-metallized-plastics-1.jpg

در مورد روش هاي چاپ روي اين نوع فيلم ها البته شايد نشه در يك كلام روش هاي چاپ رو گفت و به همه انواع اين نوع فيلم ها تعميم داد. اما روش هاي گراور، افست ( بيشتر خشك ) ، اسكرين ( به ندرت) بصورت عمومي مي تونن مورد استفاده باشن البته روش هاي تركيبي و اختصاصي تري هم مثل استفاده از كليشه ها و ... مورد استفاده هستن. در مجموع انتخابي هم كه از لحاظ ساختار فيلم و روش چاپ مورد استفاده وجود داره تعيين كننده استراتژي طراحي و يا فرصت ها و محدوديت هاي اون هست (در اين مورد اگر نوع فيلم و كاربرد اون مشخص باشه بهتر مي شه صحبت كرد).

موفق باشيد
امين زردوزي
 

crycafe

Active Member
فکر کنم چیزی که شما گفتید واسه بسته بندی مثل پفک و بیسکوییت باشه
من روی کاغذ منظورم بود
نمونه هاشو دیدم ولی نمیدونم چطوری طراحی و چاپ میشن
باورتون میشه از استاد چاپ ماشینی (استاد دانشگاه) پرسیدم حتی نمیدونست چه جور چاپیه!!!
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
احسان جان
اگر مختصری بتونی بیشتر توضیح بدی یا تصویری و خلاصه هر چیزی رو که می تونی برای روشن تر شدن عنوان کنی بهتر می تونیم به نتیجه برسیم. البته من تا حدودی با توجه به قول خودتون عجیب غریب بودنش می تونم حدس بزنم که منظور شما چی هست. ولی دقیق مشخص شدنش لازم هست. در مورد نمونه توضیح بده که چی بود چه طوری دیده می شد ، کارت پستال بود یا تابلو یا برچسب؟
منتظرم
امین زردوزی
 

crycafe

Active Member
:eek:
احسان؟؟؟؟؟
من به خدا دخترم :sad:
نمونه رو یه کاغذ عاج دار دیدم
تبلیغ یه جایی فکر کنم چاپ خونه بود
آخه الان ندارمش یادم نیست دقیق چه جوری بود
یه چیز دیگه هم توی مجله گرافیک و چاپ موسسه عفراوی دیدم پایینش نوشته بودم چاپ متالیک حالا نمیدونم همون بود یا یه چیز دیگه
روی کاغذ معمولی بود یه جورایی انگار نقره ای هم قاتیش بود
خوشگل شده بود
من که کفیدم :wink:
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سرکار خانم واقعا از شما عذر خواهی می کنم . امیدوارم این رو به حساب اشتباه سهوی بنده گذاشته باشید و نه بی حرمتی.

اما با این توضیحاتی که دادین من تصور می کنم منظور شما چاپ با مرکب های متالیک هست. مرکب های متالیک گروهی از مرکب ها هستند که در ساختار اون ها رنگدانه هایی که منشا فلزی دارند بکار برده می شه. مهمترین وجه تمایز این مرکب ها از لحاظ بصری و نوع دیده شدن اون ها درخشندگی اونها است و این معنی اش این هست که لایه مرکب ایجاد شده با این مرکب ها بسته به سطح چاپ شونده و عوامل بصری همچون نور محیط و ... میزان بیشتری از نور تابیده شده رو انعکاس می دن. سوای این ویژگی مهم بصری در میان این مرکب ها از لحاظ نوع رنگ ها ما شاهد تنوعی از رنگ ها هستیم که با مرکب های دیگه قادر به بازآفرینی اونها نیستیم. رنگ هایی مثل نقره ایی یا طلایی و یا مسی که با درخشش خاصی که مرکب های متالیک دارند بسیار چشم نواز هستند.

metallics.jpg


ChurchPosers.jpg


البته از لحاظ کاربردی اگر بخواهیم محدودیتی یا مزیتی عنوان کنیم چاره ای جز مقایسه نخواهیم داشت. در واقع آشنایی با رفتار این نوع مرکب ها در برابر نور اولین و شاید مهمترین مساله در شناخت و بکار بردن این نوع مرکب ها باشه. از طرفی روش چاپی که برای انتقال این نوع مرکب ها بر روی سطوح چاپ شونده بکار برده می شه و البته خود سطح چاپ شونده و پوشش های جانبی از جمله عوامل تعیین کننده در بکار گیری این نوع مرکب ها هستن. اگر بخواهیم خیلی خلاصه و کاربردی صحبت بکنیم باید گفت که روش های چاپی که ضخامت سطح مرکب ایجاد شده توسط اونها بر روی ماده چاپ شونده بیشتر هستند و سطوح چاپ شونده ای که جذب کمتری توسط بافت اون ها صورت می گیره در حالت عادی گزینه های مناسب تری برای رسیدن به حداکثر بهره وری از این نوع مرکب ها هستند. برای مثال سیستم چاپ افست رایج نسبت به سیستم چاپ اسکرین لایه مرکب نازک تری بر روی سطح چاپی ایجاد می کنه و از طرفی کاغذ تحریر جذب بیشتری نسبت به انواع پوشش دار (کوتد) یا انواع صیقلی تر ( مثل گلاسه ها ) یا مواد چاپ شونده دیگه داره. بنابراین همیشه باید با حساب کتاب کار کرد و تمام این موارد رو در نظر داشت چون به هر حال جنبه مفید و کاربردی این مرکب ها در یک شرایط خاصی حفظ می شه و ممکنه در صورت نبود اطلاعات از رفتار این مرکب باعث صدمه به جنبه های بصری محصول چاپی بشه.
برای آشنایی با نمونه رنگ ها چاپ شده پروسس با سیستم چاپ افست و کاغذ های رایج شما می تونید به کتاب زیر مراجعه کنید و اونرو اساس کارهای خودتون قرار بدین:
اطلس رنگ‌های متالیک
نویسنده :وحید رضا اخباری
انتشارات: مهستان
قیمت : 120000 ریال
لطفا اگر نکته مبهمی بود عنوان کنید.
موفق باشین
امین زردوزی
 

crycafe

Active Member
حالا این چاپی که آخر گفتید که با مرکبهای متالیک بود و اینا
1- واسه چاپ یه همچین تصاویری باید جور خاصی طراحی بشه یا مثل همیشه cmky بجای مرکبهای معمول این مرکبهای خاص رو میزارن؟
2- حالا متالایز به اون ورقهای خاص میگن یا به نوع چاپش؟ بازم چه جوری واسه اینچاپها طراحی میکنن
بعد این متالایز اگه ورقه واسه هرکاری یه جوره خاصی داره؟
(چی شد :) )
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
حالا این چاپی که آخر گفتید که با مرکبهای متالیک بود و اینا
1- واسه چاپ یه همچین تصاویری باید جور خاصی طراحی بشه یا مثل همیشه cmky بجای مرکبهای معمول این مرکبهای خاص رو میزارن؟
2- حالا متالایز به اون ورقهای خاص میگن یا به نوع چاپش؟ بازم چه جوری واسه اینچاپها طراحی میکنن
بعد این متالایز اگه ورقه واسه هرکاری یه جوره خاصی داره؟
(چی شد :) )


سلام

1. در مورد استفاده از مرکب های متالیک محدودیت خاصی در طراحی نداریم اما شما باید تصور دقیقی از رنگ هایی که توسط مرکب های متالیک چاپ می شن داشته باشید. درست هست که هم بصورت پروسس (CMYK) و هم موضعی (اسپات ) می شه این مرکب ها رو ترکیب کرد اما همیشه بهتر هست کتابچه رنگ مربوطه (حالا اختصاصی یک مارک خاص از این نوع مرکب ها یا نوعی عمومی تر بنا به استفاده) مرجع شما برای انتخاب و ترکیب باشه.

2.1. البته اگر بخوام دقیق بگم هیچ کدوم ولی لطفا گیج نشین!!! اصطلاح متالایز یک مقداری فینگلیش هست و نباید زیاد وحشتناک جلوه کنه. اما اجازه بده روشن تر توضیح بدم که اگر سطحی که شما روی اون چاپ می کنید در ساختارش فویل فلزی و خلاصه پوششی فلزی بصورت ادغام شده با چند لایه دیگه باشه به اون سطح چاپ شونده می گن metallized یا سطح چاپ شونده متالایز حالا اگر شما از مرکب متالیک استفاده کنی می گن این با مرکب متالیک چاپ شده اگر هم شما از فویل متالیک یعنی انواع طلاکوب استفاده کنی ( البته نه در ایران) به اون می گن چاپ فویل متالایز( البته فینگلیشی).

2.2 در مورد سطوح چاپ شونده متالایز بستگی به این داره که با چه روشی بخواهی چاپ انجام بدی. در واقع نوع طراحی شما بستگی به روش و امکاناتی داره که می خوای با اونها چاپ کنی. ولی صراط مستقیمش اینه که با چاپخونه ایی که می خواد کارو چاپ کنه قبل از طراحی صحبت کنی. چون اقلام و خصوصیات و امکانات متنوع تر از اون هستند که بشه با چند تا توصیه همه رو خلاصه کرد.

2.3 بله اگر منظور شما سطح چاپ شونده متالایز هست بله . تنوع این ورق ها یا بهتره بگیم فیلم ها یا سطوح متالایز کم نیست.

امیدوارم متوجه شده باشین

موفق باشین
امین زردورزی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا