پول کمتری برای کارایی بالا بپردازید

irlogo

Active Member
gigabyte_logo.jpg
کمی پس از معرفی چیپ ست های سری X58 و پردازنده های Core i7 تعداد زیادی از مادربردهای تولید شده با استفاده از این چیپ ست ها به بازار عرضه شده اند. اگر چه این مادربردها کارایی بسیار بالایی دارند و از جدیدترین تکنولوژی ها پشتیبانی می کنند اما تمامی آن ها یک عیب مشترک دارند: بسیار گران قیمت هستند. البته قیمت بالا در نسل جدید محصولات امری بسیار طبیعی است و تقریبا در تمامی صنایع، اصلی پذیرفته شده محصوب می شود. مشتریان ثروت مند تر همیشه باید پول بیشتری بابت تکنولوژی های جدید بپردازند و با رواج دادن آنها کاری کنند که اندک اندک هزینه های تولید کاهش یافته و به سطح قبل قبولی برای عامه مصرف کنندگان برسد.
intel_x58_logo.jpg
اما درین میان هستند محصولاتی که گاهی می توانند شکاف بین قیمت، تکنولوژی و کارایی را پر کنند. همانگونه که در ابتدا نیز گفتیم چیپست های سری X58 بسیار گران قیمت هستند در نتیجه کاملا طبیعی است که مادربردهای تولید شده بر پایه این چیپست ها نیز از قیمت بالایی برخوردار باشند. اما قیمت چیپ ست تنها دلیل گران بودن این مادربردها نیست، از آنجایی که تولید کنند گان فرض می کنند که خریداران این مادربردها مشکلی با صرف کردن بودجه ندارند، به همین خاطر تمامی امکاناتی را که می توانید تصور کنید در مادربردهای خود جای می دهند. این امکانات می توانند شامل تعداد بسیار زیادی اسلات توسعه، درگاه های ورودی و خروجی بسیار متنوع و حتی تعداد بسیار زیادی درگاه داخلی برای اتصال ابزارهای ذخیره سازی و یا پشتیبانی از تکنولوژی های متعدد باشد. اما واقعا بسیاری از کاربران، حتی کاربران حرفه ای نیز از تمامی این امکانات استفاده نمی کنند. برخی ازکاربران مادربرد را تنها برای کارایی بالای آن خریداری میکنند و برخی دیگر تنها به تعداد زیاد درگاه های ذخیره سازی آن نیاز دارد. در هر حالت کاربران بهای تمام امکانات را می پردازند اما تنها از بخشی ازآن ها استفاده می کنند. حال اگر سازنده ای سعی کند تا امکاناتی را که معمولا مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار نمیگیرد را در محصول خود حذف کند میتواند قیمت محصول خود را تا حد زیادی کاهش دهد. این مساله کاملا درباره مادربردهای سری X58 نیز صادق است. البته قیمت مادربردها حتی در این حالت نیز هرگز به سطح مادربردهای ارزان و میان قیمت نمی رسد اما تا حدی کاهش میابد که در دسترس تعداد بسیار بیشتری از کاربران قرار گیرد.
intel_core7i_logo.jpg
شرکت گیگابایت یکی از آن شرکت هایی است که متنوع ترین مادربرد ها را تولید کردکه و به بازار عرضه میکند. بنابر این هنگامی که تعداد مدل های مادربرد تولید شده توسط این شرکت و با استفاده از چیپست X58 را می بینید اصلا نباید تعجب کنبد. این شرکت در حال حاظر 6 مدل مادربرد مختلف را با استفاده از این چیپ ست تولید کرده است. این مادربردها با دارا بودن امکانات متنوع برای بخش های مختلفی از بازار در نظر گرفته شده اند. اما ارزان قیمت ترین مادربرد این خانواده که تقریبا تنها شامل امکانات ضروری است و برای کاربرانی در نظر گرفته شده ا ست که بیشتر کارایی بالا مد نظر آنهاست نه امکانات جانبی، با نام مدل GA-EX58-UD3R شناخته می شود. این مادربرد از نسل سوم طراحی با طول عمر بالا استفاده می کند که از بردهای مدار چاپی با لایه های مسی ضخیم تر بهره میبرند. گیگابایت ادعا می کند استفاده از این بردهای مدار چاپی سبب کاهش 50 درجه ای حرارت در PCB خواهد شد.
mb_gigabyte.jpg
همانطور که گفتیم گیگابایت سعی کرده است تا با حذف امکانات غیر ضروری قیمت مادربرد را تا حد ممکن کاهش دهد. در مقایسه با مدل GA-EX58-EXTREME که در حال حاظر قدرتمند ترین و گران ترین محصول این شرکت به حساب می آید مدل GA-EX58-UD3R بسیار ساده تر است. سیستم خنک کننده قدرتمند به کار رفته در مدل EXTREME که با نام Hybrid Silent-Pipe2 شناخته می شود در این مدل با خنک کننده ساده تری جایگزین شده است. از آنجایی که مدل EXTREME مدلی مخصوص اورکلاک است، به خنک کننده ای قدرتمند نیاز دارد اما مدل UD3R واقعا نیازی به چنین خنک کننده ای ندارد. از سوی دیگر تعداد درگاه ها و اسلات های توسعه نیز در این مادربرد کاهش یافته اند. UD3R با دارا بودن دو اسلات توسعه PCI-E x16 از پیکره بندی های SLI و CrossFire پشتیبانی می کند اما مانند مدل Exteme نمی توانیداز سه اسلات توسعه استفاده کنید و در نتیجه پیکره بندی 3-way SLI و CrossFireX نیز در دسترس قرار ندارد. یکی از مهمترین تغییرات در این مدل کاهش تعداد اسلات های حافظه به چهار عدد بوده است. اگر بخواهید پیکره بندی سه کاناله را فعال کنید میتوانید حداکثر از 3 اسلات حافظه در دسترس استفاده کنید. تعداد درگاه های SATA نیز به 8 عدد کاهش یافته اما این مساله مشکلی را برای بیشتر کاربران پدید نخواهد آورد زیرا کمتر کسی است که بخواهد این تعداد دیسک سخت یا درایو نوری را به مادربرد خود متصل کند. درگاه های eSATA نیز حذف شده اند و تعداد درگاه های LAN نیز به یک عدد کاهش یافته است. با این حال این مادربرد از جهت کارایی در حد انواع گران قیمت تر است. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که نیاز به کارایی بالایی دارند اما نمی خواهند پول زیادی برای امکاناتی که هرگز استفاده نخواهند کرد بپردازند مادربرد GIGABYTE EX58T-UD3R می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا